Kyselin tuossa sivu taaksepäin arvauksia takajarrulevyn rapinaan/riplatukseen. Kiekkoja taas vaihtaessa tuli syy selville, kun keskitin jarrut, mutta levy riplatti jo ilman mitään painoa/vetoa mihinkään suuntaan.

Vaikka jarrupalat asettuivat irti levystä, jarrusatula ei keskittynyt ja jarrulevyn uloin kulma hankasi satulan aukon reunaan. Levyn ulkoreunan muodosta riippuen ääni on sitten hankaus tai riplatus - minulla isolla aaltokuviolla jälkimmäistä. Säätelin sitten jarrulevyn keskelle satulan aukkoa ja eipä enää hankaa eikä riplata missään tilanteessa. Tilaa levyn molemmin puolin suhteessa jarrusatulan aukkoon jää mulla milli tai puolitoista, joten pienistä toleransseista on kiinni.

Juurisyy lienee jarrusatulan liikkuvuus keskitettäessä eli pultit pitää avata reilusti auki ja tsekata, että liikkumispinta on puhdas. Tosin sekään ei ole välttämättä takuu onnistumiselle, jos jarrusylinteri ei liikuta paloja symmetrisesti. Palojen epäsymmetrisestä kulumisesta päätellen omassa laitteessa myös jälkimmäistä oiretta.