^Kyllähän siellä kuuluu neste kulkea satulasta kahvaan ja toisinpäin ihan vaan ruiskun mäntää painaen. Lähtisin etsimään syyllistä jumittavasta kahvan männästä. Satulan mäntien asennolla ei ole merkitystä.
^Kyllähän siellä kuuluu neste kulkea satulasta kahvaan ja toisinpäin ihan vaan ruiskun mäntää painaen. Lähtisin etsimään syyllistä jumittavasta kahvan männästä. Satulan mäntien asennolla ei ole merkitystä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Mutta eikös jumiva kahvan mäntä vaikuttaisi jarrun toimintaa? Esimerkiksi hidas palautuminen tai pohjaan jäänti. Täytyy kokeilla illalla vielä uutta ilmausta.
Keväällä tyhmyyttäni tilasin Shimano SLX osasarjan, jossa ei ollut jarrukahvoja, vaan ainoastaan 11x shifteri. Se oli tietysti Shimanon idiotismillä varustetulla kiinnikkeellä, eikä käy Avidin kahvoihin, jotka tietysti ovat mekaaniset.
Onko olemassa jotain mekaaniseen levyjarruun jarrukahvaa, mihin tuo SL-M7000-11 Dyna-sys II käy? Vai, joutuuko käyttämään tuota ProblemSolverin Mismatchia tai vetämään sen klemmarilla tankoon?
Eiköhän nuo Sramin tai jonkin muun valmistajan shifterit normipannalla pelitä tuon SLX takavaihtajan kanssa, vai onko siinäkin Shimano protectionismin nimissä tehnyt jonkin källin.
Nyt on jarru ilmattu. Syynä jäykkään ruiskun mäntään ei ollut jumiva pääsylinteri, vaan kahvan etäisyyden säätö. Säätö ei vissiin saa olla kaikista kaukaisimmassa asennossa. Säätämällä kahvaa noin 5 mm lähemmäksi tankoa alkoi neste virrata satulasta pääsylinteriin vaivattomasti.
Kiinnostaisi ostaa alennusmyynti ketjussa postatut Mavic Cosmic Carbonet cycloon maantiekäyttöön, mutta millä konstein 12mm läpiakselin saisi toimimaan 15mm haarukassa. Mavicin sivut väittävät että tämä olisi tehtävissä, mutta tarvittavaa adapteria ei kerrota. Vinkkejä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ensimmäisenä vinkkinä oikea kysymyksen asettelu - millä konstilla 15mm läpiakselin saa mahtumaan 12mm läpiakselille tarkoitettuun napaan? Keulan akselistandardi ei ole muuttumassa ihan helpolla mihinkään, eli adapterit hankitaan napaan. Etunavassa joko oikeasti on huomioitu 15mm läpiakselin käyttö mm. navan laakereiden halkaisijassa, tai sitten ei.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kiitos paljon avusta kysymyksen asettelusta! Juuri tuossa apua tarvitsinkin!
No tällä setillä tuo ilmeisesti onnistuu. Part Number : B4104401
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moi! Osaisiko joku sanoa, mitä tämä osa on? Tuli irti kun olin laittamassa takapyörä takaisin renkaan vaihdon jälkeen enkä keksi mihin laittaa!
![]()
Onko vapaarattaan rungot aina napakohtaisia, vai voiko napaan asentaa eri merkkisen vapaarattaan. Nykyinen napa on Syncros Factory ja jossain vaiheessa tarvisi vapaaratas vaihtaa.
Nykyinen vapaaratas on neljällä kynnellä.
Race Face Next sl kammet. Vetopuolen kammessa tuntuu klappia. Toisen puolen kampi ok. Kiristin tuota 8mm kuusiokolopulttia, mutta se ei auttanut. Tuossahan on vielä tuo 16mm kuusiokolo, onkohan sen kiristyksestä apua vai onko kampi entinen?
Kurkkaapas sinne akselin ja kammen väliseen liitokseen ja kerro näyttääkö tämä tutulta:
Lisää aiheesta täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...Next-SL-kammet
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
^ Joo juuri samanlailla klappaa, kylläkin vaan toinen eli rattaan puoli.
Uusin jarruja cycloon ja tarkoitus olisi 105 kahvoilla ohjata Avid BB7-jarruja.
Noissa jarruissa ei ole vaijerin kireydelle varsinaista säätöä ja se on kauheeta.
Mukana tuli Avid in-line barrel adjuster https://www.tritoncycles.co.uk/compo...adjuster-p5442
Tuossa in line-säätimessä ei ole kierteitä ja sekin on kauheeta. Jos joitain säätää niin siinä pitää olla ruuvi tai kirteet mitä väännetään, ensin väärään suuntaan ja sit toiseen. Ja aina reilusti kerralla!
Onko tuosta kyseisestä säätimestä kokemusta vai onko se ihan turha?
Näyttää ainakin ihan lelulta ja sellaiselta että ei pysy säädöissä. Säätövarakin on aika onnettoman pienen oloinen.
Nyt olis tangon vaihtokin menossa eikä tankonauhat ole vielä paikallaan joten nopeasti tuon säätimen paikalleen laittaisi mutta jos siitä ei ole hyötyä niin voisin jättää poiskin.
Noviisi kaipaa apua..
Jarruvaijerin kuori irtoaa kahvasta. Miten saan sen ensinnäkin takaisin paikoilleen ja miksi se irtoilee?
Kuukausi sitten irtosi viimeksi yllättäen. Huollossa öljysivät sen ja öaittoivat takaisin. Itse räpelsin niitä kahvan muttereita jonkin aikaa aamulla, mutta kahvaa painaessa lähtee kuori taas irti.
https://bicycles.stackexchange.com/q...arrel-adjuster
Olisko lähellä tommosta onkelmaa? Vai mitä meinasit kuoren irtoomisella?
Linkki oli ihan vaan kuvan takia, että tiedetään, mitä tarkoitit.
Eli tilanne voi olla se, että jarruvaijeri on päässyt löysälle längistä. Eli ruuvin kiristyksellä ja vaijerin säädöllä voi selvitä.
Toinen voi olla, että jousen voima längistä ei riitä palauttamaan vaijeria.
Kolmas, vaijeri ei luista -> vaijeri vaihtoon.
Mestarit saa korjata ja lisätä, jos oon väärässä.
Ja jos vaijeri ei luista hyvin, niin vaijerin kuori on mahdollisesti sisältä möhnässä tai vaijeri rispaantunut. Samalla siis vaijerin lisäksi kuori vaihtoon.
Mikä piru vois olla ongelmana ku resin palat lasittuu joka kerran sateella? Saa olla kokoajan putsaamassa, poistamassa lasitusta tai jarrupaloja vaihtamassa. Inhottavaa ku seuraavan kerran ajossa ei ookkaa jarruja
Jatko kysymys: sain jarrun fiksattua, tai niin luulin, kunnes sama toistui taas tänään aamulla noin 3 km ajon jälkeen. V-jarrut siis kyseessä.
Jarrupalat eivät palaudu takaisin pois vanteelta vaan jäävät jarruttamaan. Tämä taas nykäisee kuoren irti kahvasta. Veikkaisin jäätymistä sillä joka kerta kun näin on käynyt on ollut pakkasta. Auttaisiko lukkosula mitään (jos ei niin mikä?) ja mihin sitä kannattaisi sutia?
Mahdollinen syy V-jarrujen palautumattomuuteen on myös jarrupaloihin tullut "kynnys". Tällainen tulee palan kuluessa ja kääntyessä ohi vanteen navan puolelta. Puristusvoima vie sinne, mutta jousi ei jaksa palauttaa. Veitsellä (varaa laastaria lähelle) tai viilalla "kynnys" pois, ja palat kohti vannetta.
Tuo irtoaminen kahvasta kuulostaa kuitenkin oudolta.
Suurkiitokset tästä! Just tuohon meni mainiosti ja pyörä tuntuu olevan nyt taas kunnossa. Hyvä että tuli tämä, olin jo löytänyt toisen, "melkein sopivan" paikan johon vääntää sitä palasta![]()
Hyllyssä olisi Shimano XT Rd-m786 10-speed takavaihtaja.
Mistä löytyisi (vai onko olemassa?) adapteri jolla sen saisi toimimaan 9speed takapakan & vaihtajan kanssa?
EDIT: Vastaan itselleni: onnistuu tuommoisella shiftmate 6 palikalla, 35punnan hinta tekee hommasta vain kannattamattoman..
http://www.jtekengineering.com/?&SingleProduct=7
Toinen vaihtoehto olisi muokata vaijerin kiinnityspistettä vaihtajan päässä, tuon onnistuminen tosin on kai vähän tuurissaan
EDIT 2.
9speed kahva vetää vaijeria 2.5mm/vaihde
9speed vaihtajan vetosuhde 1.7/1 eli häkki liikkuu 4,25mm/vaihde
10speed mtb vaihtajan suhde on 1,2/1 eli 9speed kahvalla 10 speed häkki liikkuu 1.2*2,5mm eli 3mm/veto
Vaijerin pään kiinnityspisteen uutta kohtaa laskiessa loppui Hesarin kulma ja aamukahvi, epäilen tuloksen olevan n. 30% lyhyempi vipu.. tosin vastaus lienee tuossa alla
![]()
JK- muokkasi tätä : 10.12.2017 at 10.11
Tyhymä taas ihmettelee. Eikös 9/10-vaihteiset oo about samalla takapakan leveydellä, joten takavaihtajan liike määräytyykin etuvaihtajasta? Ainakin ite tilasin alennusmyynnistä omaan 9-vaihteiseen hyrbidiin alkuperäisen SORA-vaihtajan tilalle Ultegran, joka oli "for 9 or 10 gears". Meni heittämällä paikalleen ja toimii kuten pitää. Eli eikös tuollaisen 9-indeksoidun etuvaihtajan käyttö hoida homman? Vai olenko ihan kuutamolla ja omassa pyörässä tuo toimii vaan tuurilla?
Vaihtelevaa vastatuulta...
Takapakkojen kokonaisleveys on sama mutta rattaiden väli 10 vaihteisessa kapeampi.
Edessä mulla on 9v maantiekahva ja taakse olin sovittamassa maastopuolen vaihtajaa
Tuossa 9 ja 10 v takavaihtajissa on eri välitys, 9v häkki liikkuu 1mm vaijerin vedolla 1,7mm ja 10v samalla vedolla 1,2mm
Eroa on myös muutenkin 9maantie ja 10mtb puolen osilla: 9v maantiekahva vetää vaijeria 2,5mm/vaihde ja 10v maastokahva 3,4mm/vaihde
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Kirjanmerkit