Minua askarruttaa seuraavat seikat, jotka voivat toki kummuta minun ymmärtämättömyydestä. Z1 on pirun laaja ja yläpäässä mennään jo aika reipasta puolijuoksua. Myös Seilerin
artikkelissa tarkastellaan huippu-urheilijoiden harjoitustehojen jakoa ja mainitaan mm. Kenialaisten juoksijoiden harjoittelevan 85% volyymista alle anaerobisen kynnyksen. Näin maallikosta vaikuttaa, että se "kevyen" treenin skaala on melko suuri ja tehoalueen yläpää on melko korkealla. Allekirjoittanut onnistuu ainakin tuurikunnossa pistelemään pitkälle kolmatta sataa wattia Z1 alueella. Esimerkiksi viime keväänä tuli ajettua yli neljä tuntia 240 watin keskiteholla ja 150 keskisykkeellä, joka osuu mulla just siihen aerobisen kynnyksen alapuolelle, eli Z1 alueelle, mutta toi teho on tälle kumitossusankarille melko rankkaa. Pyöräilyssä perinteisesti se pitkä PK on selkeästi kevyempää, mun kohdalla sunnilleen 180-210 watin tehoilla, mutta osuuko tämä sopivasti sinne polarisaatiomallin Z1 alueelle, vai meneekö liian kevyeksi?
Toinen melko paljon mieltä askarruttava seikka on tarvittava polarisaatiomallin kokonäismäärä. Onko polarisaatiotreenistä mitään iloa jos viikkotunnit ovat vain 5-10 tuntia vai kaipaako tämä treeni yli 10 viikkotuntia? Tosin...jos viikossa tulee 8 tuntia, niin 80/20 suhteella tehoja tulisi 1,5 tuntia, eli ihan kiitettävästi ainakin tällaisen sohvapyöräilijän vinkkelistä. Jos ton 1,5 tuntia tekee 5 minuutin vetoina, niin jossain vaiheessa saattaa vähän painaa jaloissa. Jäisi mahdollisesti multa tekemättä... Onko polarisaatiomallin mukaista jos tekee ton 1,5 tuntia esimerkiksi 90% maksimisykkeestä? Minulle on muodostunut jonkinlainen mielikuva, että polarisaatiomallissa ei välttämättä tarvitse piiputtaa pitkälle yli anaerobisen kynnyksen. Mutta mutta...tämä alkaa lipsumaan sinne SST mallia tai vähintään kynnysfokusta kohden.
Kirjanmerkit