HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 301 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 201 251 291 299 300 301 302 303 311 351 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.001 - 9.030 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #9001
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Kiitoksia kuvista ja kommenteista. Olenhan minä tuota Louta hieronut kivikkoihin, joten ehkä se ulkopinta on siitä sitten jotenkin kulahtanut. En omasta mielestäni kovin paljon ole hinkannut, mutta varmaan se on suhteellista kun täällä noita kivikoita on riittänyt.

    Tuossa mtbr:n keskustelussa muuten joku selitti, että askarteluliikkeet myy jotain kumisementin laimenninta / -tinneriä (rubber cement thinner) jota voisi ohuelti hieroa tihkuttavan kumin sisäpintaan. Sen jälkeen ei pitäisi tihkua. Tietääkö kukaan tämmöisestä? Ainakaan menetelmä ei mtbr:n muille kirjoittajille vaikuttanut olevan tuttu.
    Myös varsinkin tosi löysillä painella ajo kuluttaa renkaan rakennetta tiiviys mielessä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  2. #9002
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Jaksaisiko joku ystävällinen hieman avata tuota kuormaliinan käyttöä vanteelle nostamisessa?

    Elämäni eka tubeless Bud ja Dunderbeist -renkailla onnistui hyvin pelkällä saippuavedellä. Mutta, kun muutama viikko sitten vaihdoin takakiekkoon navan, meinasi usko loppua takarenkaan takaisin laittamisessa. Vuoden ajossa ollut rengas oli nyt niin lerppu ja löysä, että oli tosi vaikea saada tiivistymään riittävästi vannetta vasten. No, onnistui se lopulta, mutta joku apukikka seuraavalle kerralle olisi hyvä olla valmiina.

  3. #9003
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    405
    Seraan. Jos viikonloppuna yrittäisi tuota kuormaliinahommaa Dillinger 5 renkaille.

  4. #9004
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Kuormaliinakikka:

    -Tuommoinen pikalukkovyö tai jäykempi liina renkaan päälle kun kumi tyhjä,
    -Kevyt kiristys, sen verran että kumi painuu keskeltä kuopalle ja vannetta vasten reunoiltaan paremmin
    - tasaa kiristäessä hihnaa pitkin rengasta: tuo liina ei luista kumin päällä ja voi vetää kumin rutulle
    - sielu irti, liemet sisään
    - paineella kumi poks vanteelle
    - Löysää ja irroita hihna, pidä paine päällä ettei kumi tipu takaisin, laita sielu, tarkista paineet ja aja kovaa

    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

  5. #9005
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Minulla oleellisin virhe lienee ollut ruttuisten renkaiden nostelu. Konstit ovat olleet aina samat (=kaikki kokeiltu manuaalipumppuja lukuunottamatta), mutta onnistumisen aste kaikkea mahdollista. Viimeksi sujui helposti kun tajusin ottaa renkaat lämpimään oikenemaan ajoissa.

  6. #9006
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Mulla on kans ollut Budin ja Loun kanssa hankaluuksia. Jumbo Jimit asettu heittämällä, mutta nuo veljekset vaativat aina ensin sisurilla toisen puolen laittamisen, sitten ilman venttiiliä sangon päällä (sisurilla kiinnitetty reuna ylöspäin, niin että painovoima kiskoo irrallista puolta kiinni) puhallus. Oma kompura mullakin ja letkupaine 6-8 bar (10 mm sisähalkaisijaltaan oleva letku, mutta neljä pikaliitintä välissä).

    Joskus tuo riittää, mutta aika usein kuulee että jostain kohtaa paine puskee heti pihalle eikä kumi asetu. Tällöin kuitenkin mulla on aina auttanut kun on toisella kädellä painanut renkaan reunaa vuotokohdasta kiinni, jolloin painetta on päässyt kertymään niin että kumi on napsahtanut paikalleen. Kuormaliinaa en ole koskaan tarvinnut, mutta varmaankin se olisi seuraava askel.
    Tämä on hyvä kikka löysien renkaiden asentamiseen. Dille on sen verran väljä, että kikkailua tarvii välillä tehdä. Verrokkina JumboJim, joka nasahti paikalleen tornipumpulla rauhallisesti pumppaamalla. Venttiilin sielu ahdistaa virtausta niin paljon, että se kannattaa aina ensimmäisenä ottaa irti.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #9007
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Jaa nytkö ne murheet renkaan kanssa alko... Pistin taakse Jackalopelle Gnarwhalin ja olen ajanut sillä tuommoset 100km ja hyvin on pelannut tähän asti. Renkaan pistin paikalleen ongelmitta ja nousi vanteelle ihan ok, varmuuden vuoksi käytin rengasrasvaa (semmosta ihan renkaille tarkotettua) jotta nousee vanteelle helposti. Paineiksi 0.7bar lämpimässä tallissa. Huolella katsoin että oli noussut ok ja käytin paineet 1 bar paineessa.

    No tulin töihin ja nostin pyörän sisälle. 10 minuutin päästä kolleega tuli köntsä housussa sanomaan että pyörän rengas räjähti . Oli kuulemma säikähtänyt ihan perusteellisesti.



    Vanne on ihan ok, ei ole osumia. Pitää laittaa takasin ja odottaa milloin seuraavan kerran paukahtaa - voiskohan tuo rengas olla viallinen ?

  8. #9008
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    ^ Rengas on sökö, menee todella kevyesti vanteelle ja pamahtaa saman tien pois päältä kun laittaa ilmaa. Pitää hakea uusi tilalle.

  9. #9009
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Voihan rengaskin olla viallinen. Yleensä huomaa siitä, että vipattaa tai reunalanka lähtee nousemaan vanteen reunan yli jo maltillisella paineilla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  10. #9010
    Oisko reunalanka poikki. Mulla meni yksi Bulldozer samalla tavalla. Sain jopa Veetireltä uuden Silverbackille aikani valitettuani.

    Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

  11. #9011
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Tuossa ei ehdi nähdä mitään kun pamahtaa jo pois päältä. Liian kevyt laittaa paikalleen -> se reunassa oleva vahvike on sisäisesti katkennut tms. Harmi kun ehdin nastatkin laittaa paikalleen. Ja ainoa meikäläisen kulkuneuvo...

  12. #9012
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Kuormaliinakikka:
    ...
    Minä olen käyttänyt onnistuneesti kuormaliinan tilalla wanhaa kapeaa 26" sisuria.

  13. #9013
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Suvalasta haettu uusi Gnarwhal rengas takuuseen. Huoltomies kokeili vielä kerran ja varmistui että rengas on sökö. Vanhan renkaan otin mukaan, kaikki nastat pitää irrottaa ja siirtää uuteen . Kiva savotta, toivottavasti tämä uusi nyt kestää.

  14. #9014
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    ... Ja nastat vanhasta irroitettu ja laitettu uuteen paikalleen. Helposti lähti irti asennustyökalulla eikä tuo paikalleenlaittokaan paha homma ole ollenkaan. Nyt seurataan miten MCarbonin teräväkärkiset nastat kestää kulutusta. Pitoa tuntuu olevan hyvänlaisesti , kunhan vaan Gnarwhal pysyy sille osoitetussa paikassaan.

  15. #9015
    Olisin voinut ehkä laittaa nastarengaslankaankin, mut aattelin että sopii kuitenkin tänne paremmin.

    Terrenen Cake Eateria on tulossa kettukauppaan (kuvasta poiketen siis nastoilla):




    33tpi versio on jopa *siedettävän* hintainen (139€), ainakin jos vertaa esim. 250€ vihalapsiin.

    Tosin noi karvalakkimallin "flat alloy" -nastat vähän epäilyttää. Ajoin nimittäin yhden talven Wazioilla ja kauden lopussa alkoi tuntua että niiden "Triple Traction Tungsten" -nastat ei enää olleet parhaassa terässä eli kyllä niillä pysyi pystyssä vaikka peilijäällä, mut kanttaillessa sai jo vähän varoa. Voisin kuvitella että tavan alunastojen pito olis suunnilleen samanlainen kuin käytettyjen erikoissupernastojen.

    EDIT: itse asiassa myös rullausominaisuudet mietityttää, kun miettii Wazia "Lightejä" jotka on aika jäykät eli voi valita joku rullaavuuden tai jouston, toisin kuin vaikka Jumbo Jimien kanssa.

  16. #9016
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Valmistajan sivujen kuvien perusteella nasta näyttäisi olevan sama kruunupäinen kuin Waziassa, eli samoja ongelmia odotettavissa. Kustannustehokkain ja kulutuskestävin vaihtoehto saattaisi olla nastaton KakkuAhmatti (oletan, että nastan reiät löytyy) ja siihen MCarbonilta piikkipäisiä nastoja.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #9017
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    ...En ala metsästämään toisia vanteita, tämän talven fillari-investoinnit ovat nyt tässä.
    Älähän tiedä! Laitoin yv:tä

  18. #9018
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Kuormaliinakikka:

    -Tuommoinen pikalukkovyö tai jäykempi liina renkaan päälle kun kumi tyhjä,
    -Kevyt kiristys, sen verran että kumi painuu keskeltä kuopalle ja vannetta vasten reunoiltaan paremmin
    - tasaa kiristäessä hihnaa pitkin rengasta: tuo liina ei luista kumin päällä ja voi vetää kumin rutulle
    - sielu irti, liemet sisään
    - paineella kumi poks vanteelle
    - Löysää ja irroita hihna, pidä paine päällä ettei kumi tipu takaisin, laita sielu, tarkista paineet ja aja kovaa
    Hyvä kuvaus.

    Lisäisin kuitenkin, että ennen kompuraa kannattaa tarttua kuten mummo potraa poikaa poskista ja asetella kumia vanteelle. Toiseksi käyttäisin liukastetta ja peukalolla painelua hankalantiukan palteen paikoilleen nostamisessa ennemmin kuin paineen kasvattamista paljon yli Barin.

  19. #9019
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    - liemet sisään
    - paineella kumi poks vanteelle
    Mää laitan liemet vasta kun olen voittanut taistelun vanteelle nostamisessa.

  20. #9020
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    204
    Hyvin ovat Dille 4:set toimineet FattyStripper tubeleksena. Ja on aivan eri ajaa lumettomassakin metsässä kunnon kuviolla nastoineen verrattuna JJ 4.0 kuluneisiin nappuloihin ja pirullisen liukkaaseen pintaan. Elämä hymyilee!

  21. #9021
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    89
    Missä vaiheessa noista JJ -kumeista on tullut noin huonot?! Tilausta tehdessäni niiden piti olla hyvät renkaat ja sellaiset piti Snowshoe XL -tossujen tilalle hankkia... Nyt alkaa jo harmittaa, vaikka en ole vielä metriäkään ajanut

  22. #9022
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    405
    Kuluneista kumeistahan kaveri kirjoitti. Huonoja ne varmaan on kaikki ilman nappuloita.

    Jyri

  23. #9023
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ricce Katso viesti
    Missä vaiheessa noista JJ -kumeista on tullut noin huonot?! Tilausta tehdessäni niiden piti olla hyvät renkaat ja sellaiset piti Snowshoe XL -tossujen tilalle hankkia... Nyt alkaa jo harmittaa, vaikka en ole vielä metriäkään ajanut
    Kai ne on hieman liukkaiksi menneet siinä 3000 km kohdalla ko joku 120 kiloinen kaveri jauhaa niitä sähköllä menemään...

    Don't Worry - Be Happy!

  24. #9024
    mutanaama Guest

  25. #9025
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    89
    En minä tosissani mutta nyt tosiaan lukenut useasti kuinka märällä liukkaat ja kuinka joku on niin paljon parempi jne

    Uskon että JJ:t on mun sekakäytössä ja hupiajelussa varsin passelit. Tosi kevyiltä tuntui Snowshoen kumeihin verrattuna, vaikka läskissä nyt grammoja lasketa.

  26. #9026
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    ^^ olenkin miettinyt, kuka on kokeillut liimata renkaan vanteeseen? Miten irtoaa myöhemmin?

  27. #9027
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    405
    Maantiepuolella noita liimataan koko ajan. Itse ajan maantiellä sisureilla, mutta koska läskistä niin hyvät tubeless kokemukset, niin tekisi mieli maantielläkin koittaa. Mietityttää vaan juuri se liimaus. +100 kg kuski, niin jos se rengasrikossa liimaukselta irtoaa, niin vanne on entinen samantien.

    Jyri

  28. #9028
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Kai niitä liimatakin voi, mutta ilmankin pärjää kun on oikeanlaiset välineet. Stanin kehä ja oikea tubeless-rengas on minulla toiminut ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #9029
    Liittynyt
    11/2016
    Viestit
    72
    Nastoitusongelmia: mcarbon nastoitussetti, renkaina chaoyang big daddy 20x4.0 lasten läskipyörä, dremelin jyrsinterä ryobin akkuporakoneessa ja liimaa. Jotku nappulat repeää käsittelyssä. Osa nastoista ei jää reikään vaan tulee ulos ku vetäisen työkalun ulos. Nasta irtoaa vain pihdeillä siitä työntimestä. Käsistä voimat loppu alle 20 nastan laiton jälkeen. Eihän tämän pitänyt näin vaikeeta olla? Neuvoja otan vastaan. Auttaisiko jos nostaisin rengaspaineet 2 baariin?

  30. #9030
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Siinä akkuporassa ei riitä kierrokset kunnon reijän tekemiseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •