GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 21 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 71 121 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #601
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Jep, kiitos vastauksista!

    Kehtaisiko joku vielä selittää mitä tarkoittaa "100x15 thru axle conversion" ja mitä sillä voi saavuttaa?

    Toiseksi pystyisikö tuohon Cosinen kiekkoon vaihtamaan tanakamman akselin? Alkuperäisessä kiekossa näyttäisi haarukan koloon tulevat akselin holkit olevan rautaa, kun taas Cosinessa muovia(?).

  2. #602
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Kiekko sopii keulaan, jossa on 15x100 millinen akseli. Jos keula on pikalinkullinen, tuolla muunneltavuudella et tee mitään.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #603
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Kiekko sopii runkoon, jossa on 15x100 millinen akseli.
    Kaiketi tarkoitat keulaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FocusOn Katso viesti
    Alkuperäisessä kiekossa näyttäisi haarukan koloon tulevat akselin holkit olevan rautaa, kun taas Cosinessa muovia(?).
    Melko varmasti eivät ole muovia.

    Joissakin kiekoissa voidaan pikalinkkuakselien tilalle vaihtaa 9x100 ja 10x135 mm "pikalinkkuläpiakselit", jotka käyvät samaan etu- ja takahaarukkaan kuin pikalinkutkin. Tukevuutta haetaan muutoksella.


  4. #604
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Runko... runkosetti... keula... Seison korjattuna
    Holokki auki ku H. Moilane.

  5. #605
    Uusi vanne. Jarrupinnassa skröbö, vähän koholla. Hiomapaperia, viilaa vai ei mitään? Ei ole kyllä kuljetuksessa tullut..

    Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

  6. #606
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Itte reklamoisin, jos kerran uusi vanne.

    Jos ei reklamaatioasia, hioisin varovasti tai rapsuttaisin kevyellä kädellä. Ehkäpä jollain terävällä, puukkoa pienemmällä välineellä. Lelumiinin pitäs muuttaa muotoonsa aika helposti. Toisaalta näyttää niin pieneltä hitiltä kuvassa, että en tekis mitään, jos tosta ei ole harmia.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Itte reklamoisin, jos kerran uusi vanne.

    Jos ei reklamaatioasia, hioisin varovasti tai rapsuttaisin kevyellä kädellä. Ehkäpä jollain terävällä, puukkoa pienemmällä välineellä. Lelumiinin pitäs muuttaa muotoonsa aika helposti. Toisaalta näyttää niin pieneltä hitiltä kuvassa, että en tekis mitään, jos tosta ei ole harmia.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Joo pieni on osuma. Korkeintaan syö jarrupalaan uraa, kun se puoli milliä koholla. Nyt olis hyvä tasoitella ennenkuin asentaa, mietin vaan mikä olisi työkalu jolla tekee vähiten damagee lisää.

  8. #608
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reiss Katso viesti
    Joo pieni on osuma. Korkeintaan syö jarrupalaan uraa, kun se puoli milliä koholla. Nyt olis hyvä tasoitella ennenkuin asentaa, mietin vaan mikä olisi työkalu jolla tekee vähiten damagee lisää.
    Terävällä puukolla vuolaasee röpön pois, roplem solved.

  9. #609
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    87
    Tuleeko ongelmaa jos vaihtaa fsa ohjainlaakerin yläpään cane creekkiin? Kummatkin zs44 ja tarkotus ois vaihtaa kaikki muu paitsi kuppi. Eli voiko kupit ja laakerit olla erilaiset?

  10. #610
    Sram nx 1-11 ja kuukauden vanha. Siis trigger liipasimet.
    No eikös ne lakanneet vaihtamasta kesken ajon. Löysäsin vivuston kantta ja taas toimi vähän aikaa. Ongelma uusiutui. Avasin kannen ja pesin rasvanpostajalla ja paineilmalla sen enempi jousiin koskematta. Laitoin löysät öljyt ja taas toimi...päivän. Nyt on kansi löysästi kiinni niin toimii. Vituttaa. Onko muilla vastaavaa ongelmaa tai tietoa?

  11. #611
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti köpä Katso viesti
    Tuleeko ongelmaa jos vaihtaa fsa ohjainlaakerin yläpään cane creekkiin? Kummatkin zs44 ja tarkotus ois vaihtaa kaikki muu paitsi kuppi. Eli voiko kupit ja laakerit olla erilaiset?
    Ei tule ongelmaa jos laakerin mitat on samat. Sisähalkaisija nyt varmaan on sama, ulkohalkaisijoissa voi ehkä olla eroja. Sitten on vielä se kupin kulma, joka todennäköisesti on sama. Molemissa laakereissa todennäkösesti joko lukee nuo mitat kyljessä tai sitten siinä on koodi jonka googlaamalla saa mitat selville.
    ZS44 periaatteessa kertoo vaan että semi-integroitu ja sopii 44mm reikään. Laakerit kuitenkin usein sattuu oleen mitoiltaan samoja.

  12. #612
    Kolmen rattaan etuvaihtajalla ketju siirtyy usein isoimmalta rattaalta suoraan pienimmälle, eikä siis siirry vivusta "kolmoselta" (isoin) "kakkoselle" (keskimmäinen ratas). Tämän 3 -> 1 -ylivaihtamisen jälkeen kakkoselle pääsee kyllä vaihtamalla vivunkin ykköselle (ketju on jo siellä) ja kipuamalla ykköseltä kakkoselle.

    Mitä pitäisi säätää? Mekaaninen ymmärrys ei oikein riitä hahmottamaan.

  13. #613
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vaijeri on löysällä tai vaihtajan häkki liian ylhäällä. Näistä lähtisin hakemaan syypäätä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  14. #614
    Kiitoksia avusta! Kokeilen.

  15. #615
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Ihan alkutekijöistään kun säätää ajatuksella, lähtee toimimaan. Vaihtajan häkin vino asentokin voi aiheuttaa tuon.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  16. #616
    Liittynyt
    01/2016
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    30


    muistaako kukaan minkä kokoinen ja millanen pultti menee noihin etuvaihtajan kiinnikkeeseen?

  17. #617
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    M(atti) vitonen
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #618
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    Cyclossa on Shimanon ketju, HG-X11 CN-HG800.
    Pitääkö siinä oleva teksti olla ulospäin?
    Ketjussa on merkki IN tai NI, siitä pohdin että pitääkö se olla sisäänpäin eli rungon puolelle. Muistan lukeneeni että tekstit pitää olla ulospäin mutta en löytänyt nopealla Googlella uudelleen tuollaista ohjetta.

    Sitten, miksi siinä ei ole pikalukkoa?
    Toisessa fillarissa on Sramin edukas PC 1110 ketju ja siinäkin on pikalukko. Sitten kun laitan Shimanon ketjuun pikalukon niin onko joku syy miksi ei vois käyttää samanlaista pikalukkoa kun Sramissa?

  19. #619
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jomppanen Katso viesti
    Cyclossa on Shimanon ketju, HG-X11 CN-HG800.
    Pitääkö siinä oleva teksti olla ulospäin?
    Ketjussa on merkki IN tai NI, siitä pohdin että pitääkö se olla sisäänpäin eli rungon puolelle. Muistan lukeneeni että tekstit pitää olla ulospäin mutta en löytänyt nopealla Googlella uudelleen tuollaista ohjetta.

    Sitten, miksi siinä ei ole pikalukkoa?
    Toisessa fillarissa on Sramin edukas PC 1110 ketju ja siinäkin on pikalukko. Sitten kun laitan Shimanon ketjuun pikalukon niin onko joku syy miksi ei vois käyttää samanlaista pikalukkoa kun Sramissa?
    Teksti ulos ja ylhäältä luettavaksi. Shimano käyttää tappia ketjun liitokseen, mutta voi käyttää pikalinkkuakin.

  20. #620
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Shimpan huolto-/säätöohjeet (tosin kökkösuomella tai Englanniksi) löytyy aika helposti Interwebistä. Noita kun ajatuksella, kärsivällisyydellä ja pienillä muutoksilla/säädöillä seuraa, niin toimii kuin junan vessa siinä Buickissa. Etuvaihtaja varsinkin on aika yksinkertainen vekotin. Kun ala- ja ylärajat on kohdallaan, niin toi vaijerin kireyden säätäminen on aika helppoa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  21. #621
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Olisi projektiin hakusessa 9 speed laaja takapakka esim. 11-40 hampaisena.

    Löytyykö muita vaihtoehtoja kuin Sunrace csm990

    http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990

    tai kiinakaupan Ztto

    http://s.aliexpress.com/rQVzmYZb

    Tuleeko toimimaan jos tangossa on maantiekahva Tiagra 4500, samaten 9 vaihteisena: vetosuhde lienee oikea?

    EDIT: 1x9 ketjusta löytyikin vastaukset: Sunrace taitaa olla fiksuin vaihtoehto ja maantiekahva toimii
    JK- muokkasi tätä : 27.11.2017 at 21.07

  22. #622
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Podin mahdollisuuksia päivittää Tunen king kong navoille, sapim cxrayn pinnoilla, bor 333 xmd+ wide vanteille kasatut keikot päivittää leveämpi kehäisiin.

    Ei taida olla mahdollista heittää alle suoraan, 30mm sisäleveyden omaava vanne? Vai pitääkö pinnat vaihtaa samalla? En yritä tehdä tätä itse - joku ammattilainen saa hoitaa.

  23. #623
    noniinno Guest
    ^ No jos kehän erd-mitta, kehän offset ja reikäluku täsmää niin mikäettei. Nippelit kannattaa vaihtaa uusiin.
    noniinno muokkasi tätä : 28.11.2017 at 03.21

  24. #624
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    78
    Pikakysymys:

    https://www.dtswiss.com/en/products/...900-spline-30/

    vs

    https://www.dtswiss.com/en/products/...700-spline-30/

    Onko päivitys noihin 1700-sarjan kiekkoihin 150e arvoista? Google kertoo että , vapaaratas on mahdollisesti heikompi noissa 1900-sarjan kiekoissa.
    Tämän vastauksen sain jälleenmyyjältä: We do occassionally get issues with them yes - but not so much for us to be concerned - we sell hundreds and hundreds but only see a handful back each year. The freehub system is certainly not as reliabable as the ratchet system on the other wheels which is basically bombproof, but its not specifically problematic.

    Syy miksi kysyn, alkaa liika speksaus vaivaamaan ja hinta lähtenyt uhkaavasti jo nousemaan..

  25. #625
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Kyselin tuossa sivu taaksepäin arvauksia takajarrulevyn rapinaan/riplatukseen. Kiekkoja taas vaihtaessa tuli syy selville, kun keskitin jarrut, mutta levy riplatti jo ilman mitään painoa/vetoa mihinkään suuntaan.

    Vaikka jarrupalat asettuivat irti levystä, jarrusatula ei keskittynyt ja jarrulevyn uloin kulma hankasi satulan aukon reunaan. Levyn ulkoreunan muodosta riippuen ääni on sitten hankaus tai riplatus - minulla isolla aaltokuviolla jälkimmäistä. Säätelin sitten jarrulevyn keskelle satulan aukkoa ja eipä enää hankaa eikä riplata missään tilanteessa. Tilaa levyn molemmin puolin suhteessa jarrusatulan aukkoon jää mulla milli tai puolitoista, joten pienistä toleransseista on kiinni.

    Juurisyy lienee jarrusatulan liikkuvuus keskitettäessä eli pultit pitää avata reilusti auki ja tsekata, että liikkumispinta on puhdas. Tosin sekään ei ole välttämättä takuu onnistumiselle, jos jarrusylinteri ei liikuta paloja symmetrisesti. Palojen epäsymmetrisestä kulumisesta päätellen omassa laitteessa myös jälkimmäistä oiretta.

  26. #626
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FocusOn Katso viesti
    ...jos jarrusylinteri ei liikuta paloja symmetrisesti. Palojen epäsymmetrisestä kulumisesta päätellen omassa laitteessa myös jälkimmäistä oiretta.
    Sun pitää herkistää ne männät silikonirasvalla.


  27. #627
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FocusOn Katso viesti
    Juurisyy lienee jarrusatulan liikkuvuus keskitettäessä eli pultit pitää avata reilusti auki ja tsekata, että liikkumispinta on puhdas. Tosin sekään ei ole välttämättä takuu onnistumiselle, jos jarrusylinteri ei liikuta paloja symmetrisesti. Palojen epäsymmetrisestä kulumisesta päätellen omassa laitteessa myös jälkimmäistä oiretta.
    No juuri näin. Keksit juuri asian, jonka moni muukin on joutunut myös opettelemaan antapään kautta. Tuo satulan kiristys siihen "keskelle" ei ole ihan niin helppo juttu kuin voisi kuvitella. Se voi kiristysvaiheessa liikkua. Mutta viimeisen kiristyksen jälkeen on helppo (ainakin omissa pyörissä) katsoa, että jarrulevyn ja -palojen välille jää välys ja se säilyy koko pyörän kierroksen. Jos ei, niin löysään satulan ja aloitan uudelleen. Satula löysälle, jarru kireälle, pulttien kiristys kohtuullisesti, jarrun löysäys, jarrupulttien kiristys, jarrun löysäys, pyöritä kiekkoa / hankaako? Jos hankaa, niin kummalta sivulta, pulttien löysäys ja homman aloitus alusta.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #628
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Oma timanttiseksi hioutunut tekniikkani jarrusatulan kiristykseen:
    - löysää pultit
    - kokeile käsin, että jarrusatula pääsee oikeasti liikkumaan (pultit ovat riittävän löysällä)
    - pumppaa jarrukahvaa ja pidä pohjassa
    - ota käsin kiinni jarrusatulasta, pidä satulaa paikallaan ja vapauta jarrukahva
    - kiristä ensin toista pulttia sen verran, että se alkaa kiristyä ja pitää satulaa paikallaan
    - kiristä toinen pultti suoraan oikeaan momenttiin
    - palaa ensiksi kiristettyyn ja kiristä momenttiin
    - tarkista vielä toinen.

    Puristamalla jarrukahvaa pohjaan ei ole mitään mahdollisuutta huomata jarrusatulan pientä kiertyvää liikettä kiristyksen aikana. Sen sijaan jos satulasta pitää kiinni käsin, sen tuntee välittömästi. Ja sitä on jopa mahdollisuus vastustaa, kun tuntee kumpi pää lähtee kiertymään helpommin. Jos jarrupaine ei meinaa keskittää satulaa millään, toinen yksinkertainen keino on asettaa satula ihan vaan tarkalla silmällä välykset arvioiden.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  29. #629
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Oma timanttiseksi hioutunut tekniikkani jarrusatulan kiristykseen:
    - löysää pultit
    - kokeile käsin, että jarrusatula pääsee oikeasti liikkumaan (pultit ovat riittävän löysällä)
    - pumppaa jarrukahvaa ja pidä pohjassa
    - ota käsin kiinni jarrusatulasta, pidä satulaa paikallaan ja vapauta jarrukahva
    - kiristä ensin toista pulttia sen verran, että se alkaa kiristyä ja pitää satulaa paikallaan
    - kiristä toinen pultti suoraan oikeaan momenttiin
    - palaa ensiksi kiristettyyn ja kiristä momenttiin
    - tarkista vielä toinen.

    Puristamalla jarrukahvaa pohjaan ei ole mitään mahdollisuutta huomata jarrusatulan pientä kiertyvää liikettä kiristyksen aikana. Sen sijaan jos satulasta pitää kiinni käsin, sen tuntee välittömästi. Ja sitä on jopa mahdollisuus vastustaa, kun tuntee kumpi pää lähtee kiertymään helpommin. Jos jarrupaine ei meinaa keskittää satulaa millään, toinen yksinkertainen keino on asettaa satula ihan vaan tarkalla silmällä välykset arvioiden.
    Pitää kokeilla! Kiitos vinkistä... On noi keskelle saatu omallakin tyylillä, mutta joskus on vaatinut "uusintayritystä"...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  30. #630
    Mikäs mahtaa olla vikana SLX takajarrussa? Ilmatessa ei saa painettua jarrusatulaan kiinnitetyn ruiskun mäntää ollenkaan. Mäntä on siis aivan jäykkä. Ilmausruuvi oli auki satulasta ja kahvan ruuvin tilalla ruisku ilman mäntää. Molemmat satulan männät oli painettuna pohjaa ja välissä palikka. Eikö mäntiä pidäkään painaa aivan pohjaan? Jarru toimii kyllä muuten, mutta on vähän pehmeä.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •