Jaksaisiko joku ystävällinen hieman avata tuota kuormaliinan käyttöä vanteelle nostamisessa?
Elämäni eka tubeless Bud ja Dunderbeist -renkailla onnistui hyvin pelkällä saippuavedellä. Mutta, kun muutama viikko sitten vaihdoin takakiekkoon navan, meinasi usko loppua takarenkaan takaisin laittamisessa. Vuoden ajossa ollut rengas oli nyt niin lerppu ja löysä, että oli tosi vaikea saada tiivistymään riittävästi vannetta vasten. No, onnistui se lopulta, mutta joku apukikka seuraavalle kerralle olisi hyvä olla valmiina.
Seraan. Jos viikonloppuna yrittäisi tuota kuormaliinahommaa Dillinger 5 renkaille.
Kuormaliinakikka:
-Tuommoinen pikalukkovyö tai jäykempi liina renkaan päälle kun kumi tyhjä,
-Kevyt kiristys, sen verran että kumi painuu keskeltä kuopalle ja vannetta vasten reunoiltaan paremmin
- tasaa kiristäessä hihnaa pitkin rengasta: tuo liina ei luista kumin päällä ja voi vetää kumin rutulle
- sielu irti, liemet sisään
- paineella kumi poks vanteelle
- Löysää ja irroita hihna, pidä paine päällä ettei kumi tipu takaisin, laita sielu, tarkista paineet ja aja kovaa
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Minulla oleellisin virhe lienee ollut ruttuisten renkaiden nostelu. Konstit ovat olleet aina samat (=kaikki kokeiltu manuaalipumppuja lukuunottamatta), mutta onnistumisen aste kaikkea mahdollista. Viimeksi sujui helposti kun tajusin ottaa renkaat lämpimään oikenemaan ajoissa.
Tämä on hyvä kikka löysien renkaiden asentamiseen. Dille on sen verran väljä, että kikkailua tarvii välillä tehdä. Verrokkina JumboJim, joka nasahti paikalleen tornipumpulla rauhallisesti pumppaamalla. Venttiilin sielu ahdistaa virtausta niin paljon, että se kannattaa aina ensimmäisenä ottaa irti.
Holokki auki ku H. Moilane.
Jaa nytkö ne murheet renkaan kanssa alko... Pistin taakse Jackalopelle Gnarwhalin ja olen ajanut sillä tuommoset 100km ja hyvin on pelannut tähän asti. Renkaan pistin paikalleen ongelmitta ja nousi vanteelle ihan ok, varmuuden vuoksi käytin rengasrasvaa (semmosta ihan renkaille tarkotettua) jotta nousee vanteelle helposti. Paineiksi 0.7bar lämpimässä tallissa. Huolella katsoin että oli noussut ok ja käytin paineet 1 bar paineessa.
No tulin töihin ja nostin pyörän sisälle. 10 minuutin päästä kolleega tuli köntsä housussa sanomaan että pyörän rengas räjähti. Oli kuulemma säikähtänyt ihan perusteellisesti.
Vanne on ihan ok, ei ole osumia. Pitää laittaa takasin ja odottaa milloin seuraavan kerran paukahtaa - voiskohan tuo rengas olla viallinen?
^ Rengas on sökö, menee todella kevyesti vanteelle ja pamahtaa saman tien pois päältä kun laittaa ilmaa. Pitää hakea uusi tilalle.
^Voihan rengaskin olla viallinen. Yleensä huomaa siitä, että vipattaa tai reunalanka lähtee nousemaan vanteen reunan yli jo maltillisella paineilla.
Holokki auki ku H. Moilane.
Oisko reunalanka poikki. Mulla meni yksi Bulldozer samalla tavalla. Sain jopa Veetireltä uuden Silverbackille aikani valitettuani.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Tuossa ei ehdi nähdä mitään kun pamahtaa jo pois päältä. Liian kevyt laittaa paikalleen -> se reunassa oleva vahvike on sisäisesti katkennut tms. Harmi kun ehdin nastatkin laittaa paikalleen. Ja ainoa meikäläisen kulkuneuvo...
Suvalasta haettu uusi Gnarwhal rengas takuuseen. Huoltomies kokeili vielä kerran ja varmistui että rengas on sökö. Vanhan renkaan otin mukaan, kaikki nastat pitää irrottaa ja siirtää uuteen. Kiva savotta, toivottavasti tämä uusi nyt kestää.
... Ja nastat vanhasta irroitettu ja laitettu uuteen paikalleen. Helposti lähti irti asennustyökalulla eikä tuo paikalleenlaittokaan paha homma ole ollenkaan. Nyt seurataan miten MCarbonin teräväkärkiset nastat kestää kulutusta. Pitoa tuntuu olevan hyvänlaisesti, kunhan vaan Gnarwhal pysyy sille osoitetussa paikassaan.
Olisin voinut ehkä laittaa nastarengaslankaankin, mut aattelin että sopii kuitenkin tänne paremmin.
Terrenen Cake Eateria on tulossa kettukauppaan (kuvasta poiketen siis nastoilla):
33tpi versio on jopa *siedettävän* hintainen (139€), ainakin jos vertaa esim. 250€ vihalapsiin.
Tosin noi karvalakkimallin "flat alloy" -nastat vähän epäilyttää. Ajoin nimittäin yhden talven Wazioilla ja kauden lopussa alkoi tuntua että niiden "Triple Traction Tungsten" -nastat ei enää olleet parhaassa terässä eli kyllä niillä pysyi pystyssä vaikka peilijäällä, mut kanttaillessa sai jo vähän varoa. Voisin kuvitella että tavan alunastojen pito olis suunnilleen samanlainen kuin käytettyjen erikoissupernastojen.
EDIT: itse asiassa myös rullausominaisuudet mietityttää, kun miettii Wazia "Lightejä" jotka on aika jäykät eli voi valita joku rullaavuuden tai jouston, toisin kuin vaikka Jumbo Jimien kanssa.
^Valmistajan sivujen kuvien perusteella nasta näyttäisi olevan sama kruunupäinen kuin Waziassa, eli samoja ongelmia odotettavissa. Kustannustehokkain ja kulutuskestävin vaihtoehto saattaisi olla nastaton KakkuAhmatti (oletan, että nastan reiät löytyy) ja siihen MCarbonilta piikkipäisiä nastoja.
Holokki auki ku H. Moilane.
Hyvä kuvaus.
Lisäisin kuitenkin, että ennen kompuraa kannattaa tarttua kuten mummo potraa poikaa poskista ja asetella kumia vanteelle. Toiseksi käyttäisin liukastetta ja peukalolla painelua hankalantiukan palteen paikoilleen nostamisessa ennemmin kuin paineen kasvattamista paljon yli Barin.
Hyvin ovat Dille 4:set toimineet FattyStripper tubeleksena. Ja on aivan eri ajaa lumettomassakin metsässä kunnon kuviolla nastoineen verrattuna JJ 4.0 kuluneisiin nappuloihin ja pirullisen liukkaaseen pintaan. Elämä hymyilee!![]()
Missä vaiheessa noista JJ -kumeista on tullut noin huonot?! Tilausta tehdessäni niiden piti olla hyvät renkaat ja sellaiset piti Snowshoe XL -tossujen tilalle hankkia... Nyt alkaa jo harmittaa, vaikka en ole vielä metriäkään ajanut![]()
Kuluneista kumeistahan kaveri kirjoitti. Huonoja ne varmaan on kaikki ilman nappuloita.
Jyri
Itseäni toistaen : https://www.youtube.com/watch?v=ntdSUekrF3A
ja kuinka se onnistuu https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ&t=5s
En minä tosissanimutta nyt tosiaan lukenut useasti kuinka märällä liukkaat ja kuinka joku on niin paljon parempi jne
Uskon että JJ:t on mun sekakäytössä ja hupiajelussa varsin passelit. Tosi kevyiltä tuntui Snowshoen kumeihin verrattuna, vaikka läskissä nyt grammoja lasketa.
^^ olenkin miettinyt, kuka on kokeillut liimata renkaan vanteeseen? Miten irtoaa myöhemmin?
Maantiepuolella noita liimataan koko ajan. Itse ajan maantiellä sisureilla, mutta koska läskistä niin hyvät tubeless kokemukset, niin tekisi mieli maantielläkin koittaa. Mietityttää vaan juuri se liimaus. +100 kg kuski, niin jos se rengasrikossa liimaukselta irtoaa, niin vanne on entinen samantien.
Jyri
^Kai niitä liimatakin voi, mutta ilmankin pärjää kun on oikeanlaiset välineet. Stanin kehä ja oikea tubeless-rengas on minulla toiminut ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja.
Holokki auki ku H. Moilane.
Nastoitusongelmia: mcarbon nastoitussetti, renkaina chaoyang big daddy 20x4.0 lasten läskipyörä, dremelin jyrsinterä ryobin akkuporakoneessa ja liimaa. Jotku nappulat repeää käsittelyssä. Osa nastoista ei jää reikään vaan tulee ulos ku vetäisen työkalun ulos. Nasta irtoaa vain pihdeillä siitä työntimestä. Käsistä voimat loppu alle 20 nastan laiton jälkeen. Eihän tämän pitänyt näin vaikeeta olla? Neuvoja otan vastaan. Auttaisiko jos nostaisin rengaspaineet 2 baariin?
Siinä akkuporassa ei riitä kierrokset kunnon reijän tekemiseen.
Kirjanmerkit