Mahtaako Ardentti kuitenkin pitää paremmin kuin 10v wanha NN takana ja MK edessä kombo hmm mutta rullaako noinkaan hyvin
Mahtaako Ardentti kuitenkin pitää paremmin kuin 10v wanha NN takana ja MK edessä kombo hmm mutta rullaako noinkaan hyvin
Minä siirryin Schwalbeista Ardentiin ja tykkäsin kovasti. 2.4" eteen ja kapeampi taakse. Oliko se nyt 2.2 vai 2.25 en muista.
Mutta eilen ajelin täysjäykällä märässä juurakossa renkaina 2.2 Ikonit. Alussa ei edessä ollut mitään pitoa, mutta kun pikku hiljaa laskin paineita niin pitoa löytyikin. Kotiin päästyäni mittasin paineeksi 1 bar. Ajelin kyllä tosi hiljaa ja varovasti juuri ohi menneen flunssan johdosta.
Mutta noin yleisesti voisi sanoa että märkä ja liukas juurakko vaatii hiukan paineiden testailua. Renkaan luonne voi muuttua yllättävän helposti.
Joo. Minulla kun ei ole vauhti kovaa, niin lasken paineet tosi matalalle. Varmastikkin sinne lähelle kiloa. Isommalla renkaalla ei sitten napsuisi vanteelle aivan yhtä helposti.
Tänäkin syksynä valinta on Kendan 2.35 Nevegalit Stick-E seoksella. Takana voi käyttää DTCtä jos haluaa parempaa rullaavuutta. Tai juuri nyt on Panaracerin Nevegal kopio alla kun vielä ei ole limaista ja se rullaa paremmin. Mutta ajan aina sisureilla joten kylkien kestosta ei ole mitään kokemusta. Muutenkin olen vain tapojeni orja ja rengastan hyvän ja uskollisen kombon alle joka vuosi, vaikka markkinoille olisi tullut ties mitä hiponakkeja.
On ne paineet näköjään reilusti alle kilon. Lähtiessä laitoin 2.25 ardentteihin kilon eteen ja 1.5 taakse. Ensimmäisen lipan jälkeen laskin paineita vanhalla tavalla, eli kokeilemalla omalla painolla pohjaamista juurta vasten. Edestäkin tiputin vielä aika paljon.
Ei mitään ongelmia ardenttien pidon kanssa noin. Juurakko ylämäetkin nousevat helposti ylös. Tietystikkin satulassa ei paljoa kärsi istua, mutta kun painon pitää jaloilla, niin renkaat eivät edes pohjaile kovin monasti. Eli omalle vauhdilleni nämä normi ardentit ovat edelleen aivan riittävän pitävät. Vauhdin kasvaessa tulee varmastikkin tarvetta pitäville renkaille, tai sitten isommalle ilmatilalle.
NN Speedgrip 2.35 takana tosiaan levottomampi märällä kuin osasin lukea Schwalben mainospuheista mutta toisaalta ei takana niin haittaa kun HD Soft 2.35 edessä on hyvin luottamusta herättävä märällä niin juurilla kuin kiveksillä. Kombo rullaakin vielä ihan kelvollisesti.
Sent from my iPad using Tapatalk
Pitääkö tää muka paikkansa?
Täksi kesäksi just vaihdoin HR2 ja Minion (DHF?, en muista ulkoa) combon alle ja just 3C seoksella. Töiden taki en oo ny varmaan 2-3 viikkoon ajanut joten en noita alle 10 asteen kelejä oo vielä kokenut. Joutuuko täs jotain välikauden rengasta laittaan alle ennen nastakelejä? :O
Tilanne varmaan jo ohi, mutta vastaan kuitenkin. Itse vaihdoin X-Caliberiin 2.35" Hans Dampf EVOt. Takahaarukassa olisi tilaa vielä pari milliä leveämmällekin, mutta edessä tuo on aika tarkkaan suurin mahdollinen rengaskoko. Mustangin sisäleveys on muistaakseni 19mm, joten paljon tuota leveämpää siihen tuskin kannattaa edes laittaa.
HD on toiminut tubelesina yleisrenkaana niin lumessa, kurassa kuin juurakoissa. Kokeilin myös Nobby Nic 2.25" Performancea, mutta niihin ei tullut yhtä kovaa luottoa oikein missään olosuhteissa. Aluperäiset Bontragerit sopivat mielestäni vain kuivalle kelille ja helppoon maastoon.
Entäs sitten toisinpäin?
Tiedän että Maxxiksen Dual toimii pakkasella hienosti, mutta en ole kokeillut sitä koskaan kesällä ja märällä. Toimiiko?
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Black chili
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Specializedin Gripton seos ei kovetu pakkasen puolellakaan..
The end of the road is just the beginning...
Mä on itse ajellut viime syksystä lähtien noilla Maxxiksen 3C MaxxTerra -seoksen renkailla (DHF, DHRII sekä Rekon+) enkä ole kyllä huomannut mitään erityisempää kovettumista vielä edes pikkupakkasilla. Jossain -5C..-10C keleissä noi sitten rupeaa menemään selvästi kovemmaksi, etenkin reunoilta. Nää on mulla 2,8" koossa ja paineet on märällä kelillä siinä 1bar hujakoilla - olen kyllä ollut todella tyyvyväinen noiden renkaiden pitoon sekä märässä maastossa, että lumisilla talvikeleillä. Noi ovat kestäneet mulla ajoa myös todella hyvin sekä kylkien, että nappuloiden puolesta, joten juuri en oikein keksi noista valittamista (plussa renkaiden korkean hinnan lisäksi).
Viime syksynä/talvena lueskelin kanssa palotteluita noiden 3C renkaiden kovettumisesta, mutta itse en ole tuota juuri havainnut. Voi toki olla, että leveämpi todella matalilla paineilla oleva plussarengas käyttäytyy rungon tms. puolesta vähän notkeammin, jolloin pitoa löytyy enemmän.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Otsikon mukaiseen keliin kannattaa kokeilla Ritchey trail bite rengasta. Alla nyt viikon verran takusena pyörinyt ja erittäin lupaava. Jatkoon.
En jaksa 100 sivua kahlata läpi, mutta onko kukaan koskaan kokeillut siivutella nappuloita ns lamellien tekemiseksi? Ikäänkuin auton talvirenkaissa on? Mitään hajua toimiiko, mutta esim jos kolviin tekisi kärjen ohuesta pellin siivusta, jolla painelisi nappuloihin lamelleja. Saisiko lisää pitoa märkyyteen? Joissain renkaissa on ujoja rantuja, mutta pelle peloton uhraa kumeja tieteen alttarille![]()
Taitaa kumin polttaminen kovettaa lopputulosta?
Voihan noita tehdä vaikka minkälaisia kokeiluja, mutta vähän vaikea kuvitella että voisi saavuttaa parempia ominaisuuksia kuin mihin rengastehtaat pystyvät. Onhan heillä tietoa ja varmasti tekevät paljon kokeiluja ja testaamista.
Ja on kai lamellinappuloita jo olemassa. Muistaakseni Bontragerin Hodagissa esimerkiksi.
Onko WTBn nykyrenkaista käsitystä, että miten toimivat kylmällä kelillä?
Lähinnä jotakin Vigilante / Trail Boss osastoa, jota saa Dual DNA ja Gravity DNA seoksilla. Tuollaisia olisi lähikaupassa tarjolla ja kuviot vaikutti varsin lupaavilta käyttötarkoituksiini... Eli onko jollakin oman tai välikäden tietoa pysyykö nuo seokset pehmeänä vielä nollan tuntumassakin?
Tällähetkellä Maxxiksen 3C renkasta alla, ja omien kokemusten perusteella se on juurikin siinä +5°C missä kumiseos rupeaa muuttumaan kovaksi. Eron huomaa hienosti asfaltilla ajaessa; lämpöisemmällä ei kuulu juuri ääntä, mutta alle +5°C rupeaa kuulumaan semmoinen selvä rapina kun nappulat osuu asfalttiin...![]()
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Kyllähän lamelleilla saadaan renkaaseen lisää ominaisuuksia. Esimerkkikumi Hodagin ominaisuudet muuttuvat kun nappula kuluu matalaksi ja lamellit häviävät. Tehdastekosena lamellit yleensä hammastetaan, jotta ne eivät pääsisi kaatumaan holtitittomasti vaan ikäänkuin lukittautuisivat toisiaan vasten. Suora leikkuupinta ei näin toimi, mutta piankos sitä ohuen pellin vääntelee aaltopelliksi.
Holokki auki ku H. Moilane.
Nyt ensimmäinen syksy Grand canyonin kanssa menossa ja tuntuu että ensiasennusrenkaissa, Contin X-king ja Mountainking II koossa 2.2, ei riitä pito mihinkään. Reitit ovat enimmäkseen märkiä ja juurakkoisia polkuja sekä väliin mahtuu kallioisia maastoja. Mutaisia tai kovin pehmeää alustaa ei juurikaan. Haen siis pitävää rengasta syksyyn ja ehkä talveen joka täällä lounaisrannikolla usein lumeton, mutta märkä.
Tätä harrastusta vasta muutama kuukausi takana eikä rengasasioista kokemusta joten kysynkin, että jos hommaan esim. MagicMaryn eteen ja Hans Dampfin taakse niin onko noilla ihan selkeä ero Conteihin verrattuna eli kannattava sijoitus?
Hyvin toimii tuo combo Turun märillä poluilla, kunhan ottaa renkaat sillä oranssilla addix soft seoksella tai vanhaa mallia jos ovat niin trailstar seoksella.
Trailstarin heikkoudet tulee taas siinä, että mikäli meinaat ajella kylmemmillä keleillä noilla niin tuo kumiseos kovettuu ja taas on liukkaat renkaat alla.
Specializediltä löytyy esim. Burcher Grid versiona uudella gripton kumiseoksella joka on todella pitävä gummi ja tuo kumiseos ei mene kovaksi pakkasen puolellakaan.
The end of the road is just the beginning...
Maxxis Forekaster 2.35 tuntuu yllättävän pitävältä näissä syksyn keleissä. Kuivalle kyllä kaipaa kevyemmin rullaavia gummei..
Hyvin tuntuu tuo Schwalben addix soft rengas toimivan märässä ja kylmässä säässä. Tänään oli 2 asetetta lämmintä ja melkein koko viikon oli vettä satanut, mutta eipä tuo juuri lipsahdellut kivikossa eikä juurakossa. Myöskään tämä kylmä sää ei tuntunut huonontavan rullaavuutta lähellekkään niin paljon kuin vanhalla trailstar seoksilla varustetuille renkaille kävi.
Renkaat on siis Hans Dampf Addix soft versiot SuperGravity kyljillä. Huck Norristen kanssa voi ajaa n. 1 barin paineilla. Toki aina välillä kuuluu sellainen iloinen helähdys kun kivet paukkaa vanteeseen.
Vähän oftopiikkia mitenköhän 2.25 tai 2.4 Ardentit lumessa toimii?
Hyvin, mun suosikki talvirenkaana, varsinkin 2,4.
Kirjanmerkit