Nyt olisi aika huoltaa omaa läskiä (DD30 2015). Eturattaat pitäisi vaihtaa, mutta orkkismallia eli 24/38 Race Face tuntuu olevan mahdotonta löytää, kaikkialta loppu. Onko korvaavaa paria joka sopii suorilta tuohon?
Hienosti toimi maahantuoja tämän DD30 -16 fillarin vapaarattaan kanssa. Soittivat ja sovittiin homma...parempi tulossa takuuseen. Arvostan!
Päivitetäänpä hiukan tilannetta.
Etupyörä on pitänyt ilmat ja rengas pysynyt vanteella ilman mitään ongelmia. Asennusvaihe vain oli erittäin haastava ja työläs. Käytin siis 24" halkaistua sisuria jonka päälle ohut telttapatja auttamaan nostossa. Olematon kehän hylly aiheutti epävarmuutta siitä että pysyykö ajon aikana rengas vanteellä. On pysynyt.
Haastavasta asennuksesta johtuen takarengasta en ollutkaan laittanut tubeleksiksi aiemmin mutta nyt laitoin. Tilasin fattystripperit koska olin lukenut niiden helppoudesta. No naurettavan helppoa se olikin. Ei montaa minuuttia tarvinut ihmetellä kun rengas oli mallia tubeless. Nyt tein niin että telttapatjan laitoin alle ja fattystripperin päälle. Rengas nousi helposti vanteelle ihan tornipumpulla eikä vuoda mistään.
Vähän hintavat kuminauhat nuo on mutta helppouden takia en pidä muutaman euron lisähintaa pahana verrattuna sisuriin.
Hienoa että sait toimimaan. Se telttapatja on kyllä ehdottomasti laitettava sisurin,stripperin yms alle.
Onkos kukaan vieläkään uusinu nuita keulan laakereita? Mitkä sinne passais?
Käytin juuri keulasta joka paikan auki ja putsailin ja rasvasin kunnolla. Ajossa kuuluvan naksumisen takia aloin tekemään. Ei auttanu huolto ja naksuminen jatkuu. Mahtaa olla laakeri sitten sökönä? Ruskiat ja kuivathan ne oli mut putsailin ja rasvailin ne huolella.
Tarkistitko pinnat?
Pinnat oli ruoste syöny jo ihan hyvästi. Harjasin teräsharjalla kehät puhtaaksi ja puhdistin kaiken crc:n quickleenillä jonka jälkeen vaseliinia päälle.
Näin se omankin pyörän vapaaratas paukahti. Nyt odotellaan maahantuojan vastausta.
Yllättävän pitkää kestää 3 pv päätös, sen jälkeen lähetys 1-2 pv. Eli ehkä ens pe saa pyörän takas.
Onneksi on takuu 😁
Ohjainlaakeriremonttia tehdessä kannattaa harkita (jos nykyinen järkähkö keulakulma, 70ast ahdistaa), workcomponentsin angleheadset tilaamista, omaan Felttiin laitoin sellasen ja keulakulma on 70ast>>69ast. Muutos oli hyvä, wheelbase kasvoi n. 2,5cm ja alamäissä uskaltaa paremmin, jopa bikeparkissa>
https://www.instagram.com/p/BWtrfW5hwd7/
https://www.instagram.com/p/BWtjdMHhWOB/
Kiitos tiedosta! Pitää laittaa harkintaan.
Tilasin jo uudet laakerit ja ilmoitan sopivuudesta kuhan ne tulee.
Se mua häiritsevä naksuminen vissiin kuuluu tuosta missä alumiinihaarukka kiinnittyy siihen metalliputkeen joka menee sit emäputken sisään. Vissiin prässätty ja se on vähä löysänny. Onko tämmösestä kokemusta?
Onneksi omastani hajosi vapaaratas ennen kesää niin sai uuden vielä kun niitä oli. Ei ole tullut ajettua kyllä feltillä kesäkaudella montaa kertaa, mutta eiköhän se talvi tule tänäkin vuonna.
Joo, siis 3 viikkoa meni tässä että pyörän sai kuntoon.
Ja monta mielenkiintoista asiaa tapahtui ennenkuin Cyclecenter sai homman kuntoon.
Asiakas teki tässä ITSE maahantuojan kanssa töitä, että saatiin edes pyörä näin nopeasti kasaan. Eli kyllä pyöräliikkeeltä oli heikko esitys, eikä maahantuojalta.
Nyt vuorostaan keskiö hajoaa pyörästä, nakuttaa ihan kunnolla.
Onko Feltin laatu oikeasti näin surkea?
Laita rasvaa sinne keskiöön. Mulla se oli uutena ihan kuiva ja rutisi. Vassut sisään niin lakkasi rutisemasta ja toimii edelleen
Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
Keskiölaakeri taitaa olla kuitenkin mallia Race Face, ei Felt. Samaa tavaraa lienee suurimmassa osassa läskipyöriä, poislukien Spessut, jossa jotain muuta.. Sulo Vilen ei tilaa uutta Race Facea noin 50 euron hintaan vaan pistää tilalle esim. Shitmanon XT keskiölaakerin, joka lähtee parilla kympillä ja saattaa jopa kestää pidempään kuin Rallinaama.. Sama suojaputkilo sopii väliin eli vanhasta vaan irti ja uusien laakerien väliin. Keskiölaakereita tuntuu kyllä paukkuvan, varmaan vähän ajotavasta ja maastoista riippuen.. ja itsellä ainakin polkimet paukkuu välillä melko lahjakkaasti kiviin yms. joten laakerit ottaa kaikki iskut vastaan. Kuluvia osia ja joutuu vaihtamaan. Itse vaihtanut kolme kertaa.. tosin välissä hätäapuna Motonetistä haettu Shitmanon Deore laakerit![]()
Kierteellisten keskiöiden kanssa ongelman aiheuttaja on useimmiten keskiömuhvin päiden rotsauksen puute. Turha työvaihe jätetään kokoonpanosta pois, sillä laakerivaurio voidaan kuitenkin pistää normaalin kulumisen piikkiin. Eikä muihinkaan keskiötyyppeihin yleensä laiteta sitä parasta ja kalleinta tavaraa, pl. HiPo -pyörät. Kun komponentin ostohinta on määräävä tekijä, laaduttomuus on taattu.
Holokki auki ku H. Moilane.
Keskiöitä, kuten myös ketjuja + jarrupaloja kannattaa olla aina kotona valmiiksi, niin saa nopeesti laitettu pyörän kuntoon ilman kaupassa käyntiä. Jos kukkaro kestää, niin kannattaa vaihtaa heti uutena takakiekkoon DT-Swissin tai IndustryNinen ja Onyxin napa, jos kestävyyttä haluaa. Tai vaikka heti alkuun uusi kiekkosetti ja myy orggiskiekot jollain rahalle jollekin. Orggis vapaaratas/takanapa hajoaa 100% todennäköisyydellä viimeistään ennen pitkää ,mutta sellaista se läskipyöräily on![]()
Kun noista Veltin vanteiden tubelesoinnista on ollut paljon puhetta, niin kuvasin viimeisimmän askartelun kaverin vanteisiinei se kevyin vaihtoehto tietenkään, mutta toimii takuuvarmasti. Halkaistu sisuri tiivistää hyvin kumin vanteelle ja pysyy alhaisillakin paineilla. Itsellä ollut nyt reilun vuoden verran kesä- ja talvirenkaissa. Nopea ja helppo homma. Patjan tarkoitus tosiaan auttaa vaan tiivistämään asennusvaiheessa kasvattamalla kehää, jolloin kumikin nousee vanteelle ihan jalkapumpulla. Patja painuu paineessa littanaksi ja sen joutuu aina uusimaan kumin vaihdon yhteydessä. Tokmannilla oli vähän reilu kolme euroa 180x50cm ja 6mm paksu retkipatja, josta saa sen seitsemän suikaletta. Toivottavasti rohkaisee jotakuta projektissa
edit - kumina Schwalben Jumbo Jim SnakeSkin Tubeless ready, mutta toimii samalla tavalla myös LiteSkin versiolla. Sisurina Specialized 24x3.00, jota saa Presta venttiilillä, jossa irroitettava sielu. 3.00 sisuri riittävän leveä. Olen tehnyt myös 20x2.50 sisurilla, mutta melko tarkkaa puuhaa, että riittää vanteen reunoille.
Hyvä video. Suurinpiirtein noin minäkin asian toteutin. Tosin toinen rengas on fattystripperillä, joka on vieläkin helpompi. Koska ei ole ruiskua niin raotin rengasta kehältä ja sieltä raosta kaadoin litkut sisään.
Monet ovat epäilleet että kumi ei pysy tubeleksena noissa feltin vanteissa koska hylly on niin olematon mutta voin todistaa luulon vääräksi. Hyvin on pysynyt vaikka on pyörällä ajettu melkoista rallia ja hypitty hyppyreistä.
Kyllä vain, hyvin on pysynyt kaikenlaisessa rallissa.. Kevyet kotilenkit, Saariselän kivikot ja Tahkon 180km eikä ole ihan kevyttä rytkettäUlkokumin ja vanteen väliin tuleva sisäkumi, kuten varmaan FattyStripperkin, pitää paikallaan. Kertaakaan ei ole burbannut, vaikka alle 0,5bar paineillakin painellut.
Mitä oot ollu mieltä joustokeulasta? Paljonko tossa on joustoa?
Oon itekki miettiny joustokeulaa ku tulee nii paljon ajettua alamäkiä ja paljon juurakkoa ja kivikkoa.
Vajaa viikko sitten ajoin sähkö-Nutrailia ja lenkin jälkeen käet ei tuntunu yhtään väsyneiltä ja alamäkeen pysty ajamaan lujempaa ja rennommin. Sillä pääs tietenki ylämäetki aika nopsaa ylös.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
90mm leveillä kehillä 4.0" JJ on vielä matalampi ja vähän leveämpi kun orkkis kiekoilla, niin tuon keulan hyöty vaan korostuu. Kivikossa ja kannokossa nimen omaan pehmeys korostuu. Hyvänä pidän kesä käytössä vaikka tähän asti epäröin hyötyä itsekkin...viides fätti kuitenki menossa ja eka joustokeula näihin. 120mm joustolla on tämä, runko L. Painauman kanssa sopivan mittainen tuohon runkoon..pienempään 100mm parempi. Mullakin on 90mm ilmaruotoja hyllyssä, eli saan jouston pienemmäksi tunnissa jos tuntuu siltä..
Aattelin että jos vielä talven yli himmailee tuota keulahommaa ja kattoo sit ens kesänä että haluanko vielä joustokeulaa. Jos sit tuntuu että vielä haluttaa nii pitää laittaa tilaukseen. Talvella sille ei kuitenkaan oo oikeen käyttöä.
Totta. Maksaa kuitenki tällä hetkellä yli 500€. Kuitukeulastakin on enemmän hyötyä talvea ajatellen. Vähentää vähän tärinöitä ja on paljon kevyempi kevennellä keulaa kun alkuperäisellä alumiinisella.
Voisiko joku vinkata mistä ostaa uudet keulan laakerit.
Tuosa
http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod134152
ja tuosa
http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod134153
Tuosta isommasta en oo ihan 100% varma nii kerro tänne jos oli väärä.
Kirjanmerkit