FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 59 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1741
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visa_äs Katso viesti
    Hyvä tietää! Eli sitten pitää katsella vaan sramia, koska pidän tosta nykysestä liipasimesta.

    Mitenkä tuo häkin pituus määritellään kun esim crc:n sivuilla tuotekuvauksissa on että 1x lyhyt häkkinen ja 2x medium jne?

    Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
    Taitaapi olla max. 36 piikkiselle nuo sramin 10- takavaihtajat valmistajan mukaan,käytäntö sit ehkä jotain muuta ...
    https://www.sram.com/sram/mountain/c...wuvc1unpgsvqi9

  2. #1742
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    84
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Itsellä on tulossa lähiaikoina suurinpiirtein sama konversio, joten vastaus tähän kiinnostaisi myös. Tarkoitus on siis laittaa taakse Shimpan CS HG-500 11-42, eteen 32t ovaali AbsoluteBLACK ja valmiina on 2 rattaan XT-kammet edessä. Samalla vaihtuu takavaihtaja ja vaihdevipu XTR:ään ja Goat Link vielä näille kaveriksi.

    Millä takarattaalla Falkonnan ketjulinja on suorassa?
    Nyt uutena päivänä tilannetta tarkastellessa asia ei olekkaan ehkä niin paha kuin aluksi luulin. Vaihteet pelaa, mutta taaksepäin polkiessa ketju vielä putoaa välillä. Eikä se äänikään nyt niin iso ole. Onhan se ketjulinja vähän ankaran näköinen:



    Ja näyttäisi neljännellä rattaalla olevan linja suorassa:


  3. #1743
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Taitaapi olla max. 36 piikkiselle nuo sramin 10- takavaihtajat valmistajan mukaan,käytäntö sit ehkä jotain muuta ...
    https://www.sram.com/sram/mountain/c...wuvc1unpgsvqi9
    Joo niin näyttää olevan. Auttaisko goatlink asiaa?

    Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

  4. #1744
    Minulla läskissä 1x10 11-40 pakalla ja vaihtaja on SRAM X9. Hyvin toimii.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  5. #1745
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Falkonna Katso viesti
    Nyt uutena päivänä tilannetta tarkastellessa asia ei olekkaan ehkä niin paha kuin aluksi luulin. Vaihteet pelaa, mutta taaksepäin polkiessa ketju vielä putoaa välillä. Eikä se äänikään nyt niin iso ole. Onhan se ketjulinja vähän ankaran näköinen:



    Ja näyttäisi neljännellä rattaalla olevan linja suorassa:

    Kyllähän tuo ketjulinja isolla rattaalla hieman rajulta näyttää ja maalaisjärjen mukaan olisi ketjulinjan parempi olla suora suunnilleen kasetin keskellä (5-6 takarattaalla). Liika sivuittainen vääntö isolle alumiinirattaalle ei varmasti tee hyvää.

    Edessä ketjun/eturattaan keskilinjan pitäisi ideaalisesti olla sen 49-51 mm etäisyydellä rungon keskilinjasta normaalilevyistä keskiötä käytettäessä. Mikäli ei ole, niin keskemmälle sitä saa tosiaan hilattua prikoilla. Pultit, rattaat ja kammet kestänevät vielä helposti ainakin 2 mm prikat tuon rattaaseen integroidun "prikan" lisäksi (ammattilaiset voisivat kommentoida mikä on realistinen maksimi). Tällöin pitää vain huomioida, ettei ratas tule liian lähelle runkoa ja se mahtuu pyörimään kunnolla. Myös keskiössä voi ilmeisesti olla säätövaraa, eli senkin sijaintia voi muuttaa / olla muutettu "spacereilla".

    Joillain sivustoilla puhutaan myös takapakan sijainnin hienosäädöstä, mutta epäilisin tämän olevan enemmän maantiepyöräjuttuja.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

  6. #1746
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    84
    Jep, rattaan puolella on yksi millin spacer kammessa. Pitänee kokeilla vaihtaa puolta ja käydä paikallisesta kyselemässä sopivia prikkoja pultteihin.

  7. #1747
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Joillain sivustoilla puhutaan myös takapakan sijainnin hienosäädöstä, mutta epäilisin tämän olevan enemmän maantiepyöräjuttuja.
    Tällä ei kyllä tehdä kuin millin osia, eli isoa kuvaa se ei muuta tässä tapauksessa. Eturattan siirtäminen niin paljon sisään kuin mahdollista on ainoa edesauttava asia.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  8. #1748
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    109
    Löytyykö Shimano XT M785-kammille isompaa eturatasta? Pyörä on työmatkapyörä/satunnainen lenkkipyörä, jolla poljetaan vain asfaltilla. Tällä hetkellä käytössä 2x10 24/38 rattailla. 24t-ratasta en käytä koskaan, ja 38 tuntuu toisinaan että saisi olla vielä pari pykälää lisää (pitkä alamäki, tai reipas myötätuuli). Shimanolta löytyy kyllä 40t, mutta 1x10-siirtymä kiinnostaisi, esim. narrow wide, mutta olen löytänyt vain kokoja 32-38t.

    4 pulttia, BCM 104mm.

  9. #1749
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Kaupasta ja tavaran laadusta ei mitään käsitystä, mutta
    http://www.amber-bikes.com/104_BCD_O..._15658112.aspx

    M785 taisi olla symmetrisellä pulttijaolla...
    Holokki auki ku H. Moilane.

  10. #1750
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Samaa alumiiniseosta kuin muillakin, tavara kunnollista, kaupasta ei tietoa, mutta oletettavasti sekin on kunnossa, kuten tämän alan nettikaupat yleensä.

  11. #1751
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Pyörässä on 42h takapakka ja sram x0 medium vaihtaja, hyvin toimi kunnes b-tension ruuvi meni poikkeamaan, oli melkein loppuun säädetty, laitanko uuden ruuvin, uusi paksumpi ruuvi vai tekeekö palan siihen väliin?

  12. #1752
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wex4 Katso viesti
    Pyörässä on 42h takapakka ja sram x0 medium vaihtaja, hyvin toimi kunnes b-tension ruuvi meni poikkeamaan, oli melkein loppuun säädetty, laitanko uuden ruuvin, uusi paksumpi ruuvi vai tekeekö palan siihen väliin?
    Määkin just katkasin x9 vaihtajasta b-tension ruuvin. Rautakaupasta m4 x 20 ruuvi tilalle ja hyvin toimi taas.

    Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

  13. #1753
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visa_äs Katso viesti
    Määkin just katkasin x9 vaihtajasta b-tension ruuvin. Rautakaupasta m4 x 20 ruuvi tilalle ja hyvin toimi taas.

    Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
    Näin tein, alkuperäinen olikin jotain keventely metallia.

  14. #1754
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Tekisi mieli saada cycloon maantiiepyörän wattikampi kiinni ja 1x10 voimansiirto talveksi.

    Ongelmana on se, ettei 4iiii ultegran wattikampi mahdu paikalleen trekin chainstayn levityksen vuoksi. Kästtääkseni tuo ultegran kampi kävisi kuitenkin suoraan shimanon maastokampiinkin, joissa siis olisi leveämpi q-factor. Taitaa hyvä idea hajota vain kammen pituuteen, joka on 172.5mm. Äkkiseltään en xt:n kampia tuolla pituudella löytänyt.

  15. #1755
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    37
    120 jaolla n/w ratasta hakusessa. Jotain vähän huokemman hintaista kuin wolftooth 80€

    FSA Mega kammet, 2x10 ja Kona Jake kyseessä. Tulee varmaan ihan toimiva kun vain isomman rattaan tilalle laittaa uuden?

  16. #1756
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    84
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Itsellä on tulossa lähiaikoina suurinpiirtein sama konversio, joten vastaus tähän kiinnostaisi myös. Tarkoitus on siis laittaa taakse Shimpan CS HG-500 11-42, eteen 32t ovaali AbsoluteBLACK ja valmiina on 2 rattaan XT-kammet edessä. Samalla vaihtuu takavaihtaja ja vaihdevipu XTR:ään ja Goat Link vielä näille kaveriksi.

    Millä takarattaalla Falkonnan ketjulinja on suorassa?
    Korjasin ketjulinjaa siirtämällä keskiön 2.5mm spacerin voimansiirron puolelta pois. Enempää ei voi siirtää, muuten alkaa osumaan chainstayhin ovaaliratas.

  17. #1757
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Falkonna Katso viesti
    Korjasin ketjulinjaa siirtämällä keskiön 2.5mm spacerin voimansiirron puolelta pois. Enempää ei voi siirtää, muuten alkaa osumaan chainstayhin ovaaliratas.
    Nyt varmaan alkaa olla lähempänä 5. ratasta keskilinja?

  18. #1758
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    84
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Nyt varmaan alkaa olla lähempänä 5. ratasta keskilinja?
    Jep nyt se on pikaisesti tarkasteltuna 5:n paikkeilla ellei hieman 6:sta kohti jo, mikä on hyvä juttu. Kaikinpuolin onnistunut konversio lopen. Joku alkoi naksumaan per kampikierros kun kunnolla runttaa, mutta se on eri viestiketjun murheita.

    edit*
    Löytyi se naksumisen lähdekin vasemmasta polkimesta, arvatkaapa vaan osasiko sitä ekana epäillä kun samaan aikaan tämän rempan kanssa ilmaantui.
    Falkonna muokkasi tätä : 07.09.2017 at 19.33

  19. #1759
    Löytyykö 1x10 välitykseen shimanonilta 11-40 takapakkaa joka kävisi suoraan paikalleen (ei Sunrace). Takavaihtaja Deore xt.

    Nykyinen takapakka siis 11-36.

  20. #1760
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ^11-42 vain tietääkseni

  21. #1761
    Kiitos tiedosta.

  22. #1762
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Em. CS-HG500 11-42 tuntuisi muuten olevan varsin hyvin toimiva pakka muutaman testilenkin perusteella. En huomaa eroa vaihdon sujuvuudessa XT 11-36 verrattaessa.

    Painoa kyllä on enemmän, mutta hinta-laatusuhde on erinomainen.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

  23. #1763
    Tarvitseeko 11-42 goatlinkin tai muuta kättä pidempää tuohon Xt vaihtajaan.

  24. #1764
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TJL Katso viesti
    Tarvitseeko 11-42 goatlinkin tai muuta kättä pidempää tuohon Xt vaihtajaan.
    Itse en edes koittanut testata ilman GoatLinkiä, vaan iskin suoraan kiinni kun samalla vaihdoin vaihtajan XTR:n Medium Cage -malliin. B-ruuvissa säätövaraa on GoatLinkin kanssa melkein koko ruuvin verran 42-hampaisen rattaalla ja vaihteetkin toimii varsin mainiosti.

  25. #1765
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.629
    Ei onnistunut ilman goatlinkkiä mulla ainakaan.

  26. #1766
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    601
    1 x 11 no proplem

  27. #1767
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mrrw Katso viesti
    1 x 11 no proplem
    1x11 -systeemit onkin tehty nämä isot rattaat huomioiden. 1x10 kanssa vähän eri juttu, pl. Shimanon uusin sarja.

  28. #1768
    Tervehdys auttakaas tyhmee ois tarkotus vaihella pyörään 1x 10 koska ei tarvetta nykysiin vaihde määriin, ja mistee kannattas hommata osat. tossa tietoja hilppeistä mitä kiinni

    Kammet:RaceFace Ride fat triple SM -170mm MD/LLG - 175mm
    eturatas :44/32/22T
    Takapakka: Sunrace 9-speed 11-36 T
    Vaihtajat
    : Shimano Alivio (taka), Shimano SLX (etu)

  29. #1769
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tarkoitat siis sanoa;kaikki tuo edeltävä viestiketju on mennyt hukkaan, eikä kiinnosta sinua.Sinua pitää neuvoa henk. koht. ,vanhat neuvot eivät "ole sinun juttusi".Mitä hä ???

  30. #1770
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •