ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 46 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 44 45 46 47 48 56 96 146 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.351 - 1.380 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Aikoinaan Tangen rungot olivat kovinkin arvostettuja, esim radalla ja
    Nishikin maantie/retkiosastolla.
    Tangelta kuten kaikilta muiltakin leimaputkivalmistajilta löytyy perus-CroMoa ja sitten niitä parempia settejä, joissa on usein omat (mahdollisesti jopa patentoidut) seokset eli sinällään se, että on Tangen tai Reynoldsin tai jonkun muun putket ei tarkoita paljoakaan.

Edullisempien runkojen valmistajista ainakin Soma käyttää vielä Tangen Prestigeä, joka on lämpökäsiteltyä ja josta kaiketi tehdään pääasiassa perinteisillä OS-mitoilla olevia runkoja. Mulla oli joskus OS-putkinen Smoothie-maantiepyörä 54-kokoisena ja sen runko oli kiva ajaa ja painoi jotain vähän päälle 1,8 kg. Ruostui vaan harvinaisen helposti.

Tangen nykyputkien speksitkin löytyy: https://www.tange-design.com/tubing_list.php

^ Vanhat Chargen rungot oli muistaakseni ikivanhoilla mitoilla olevaa Prestigeä. Vaakaputki 25,4 ja viisto 28,6 ehkä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Isommilla (40mm, 50mm, 60mm, ++) gummeilla chainstay ja Q-factor kasvaa ainakin itselle sietämättömäksi pidemmille vedoille(up to 400km). Kai niillä jauhaa soraa pienemmät matkat, mutta niiden edut alkavat kadota siinä 40mm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Lienee melkolailla verrattavissa Reynolds 520 ja Columbus Thron (?) -setteihin eli käytännössä lämpökäsittelemätöntä 4130 CroMoa. Painavahkot putket, joissa pienehköt ulkohalkaisijat ja paksuhkot seinämät. Keskikokoinen runko arviolta 2,3 kg.
    Taitaa olla painon osalta samaa luokkaa kuin esim. Surlyn Straggler. Omaan makuun tuo on ylipainoinen lenkkipyöräksi. Kuormattuna retkellä tai arkipyöränä voisi toimia paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Mulla oli se edellisen terässukupolven Plug tangen putkilla. Ihan mukava pyörä sinänsä ajaa, mutta painava ja löysähän se oli, kuten tuon hintaluokan teräsraamit yleensä on.
    Ja jos on lisäksi vielä löysä, niin on kyllä pakko unohtaa.

Pahoittelen kysymyksen kerettiläisyyttä, mutta olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä? GMBN tai GCN teki hiljattain featuren aiheesta mutta se jätti vähän kylmäksi.

Motivaatio kysymykseen syntyi kun parin uuden kartoittamani lenkin lyhkäiset polkuosiot osoittautuivat aika Enduroksi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    ... olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä? ...
    Juu. Kummallakin pirun kivaa.

Veikkaan myös, että molemmilla on hauskaa. Jos ajat enduropätkää, niin maasturi voisi olla sinne hyvä. Oma preferenssi hiekka- ja sorateille on cyclocrossari.

Blackborow Guest
    No joo. Vastalanattu soratie niin maasturi on parempi. Samoin se on paljon miellyttävämpi ajaa pidemmissä laskuissa vakautensa vuoksi. Molempi parempi.

Metsäautoteiden tasolle kun mennään tai tie on oikein kuoppainen niin maasturi toki taas edellä. Itsellä se on toki täysjäykkä. Häviää droppitankoiselle lähinnä pidemmillä suorilla, mutta niitä on ainakin niillä sorateillä mitä minä ajan häviävän vähän.

Pahoittelen kysymyksen kerettiläisyyttä, mutta olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä?
    Mulla on (tällä hetkellä -painava) 9,9kg 100mm 29" xc-täysjousto ja 8,8kg Ritcheyn SwissCross 35mm Gravelkingeillä, ja molemmat on toki erinomaisen hauskoja, mutta ei kahta sanaa että pelkkään soratierälläykseen valitsen jälkimmäisen. Sen sijaan poluille maasturi.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kireähköllä kymppikiloisella XC-maasturilla ajamisesta tiedän yhtä vähän kuin muunkinlaisilla maasturileilla ajamisesta, mutta eivätkö soratiet tule melko pian tylsiksi silloin kun ne eivät enää ole vain siirtymäpätkiä polkujen ja maasto-osuuksien välillä?

Itse jäykähköllä ja (kaikkineen) kymppikilosella cyclocrossarilla ajavana koen lyhyehköt, vääränlaiset ja (minua) ajoteknisesti haastavat polkupätkät vaihteluna joiden jälkeen soratiellä on taas tuplasti mukavampaa ja hauskempaa ajaa ja joka auttaa suhteuttamaan sorateiden epämukavuusosuudet (joilla muuten ehkä kokisi ajavansa ihan vääränlaisella pyörällä). Kun ylpeys on jo kokenut niin monta kolausta, ei tunnumyöskään ollenkaan häpeälliseltä todeta etten jostain kohdasta ajamalla selviä ja jalkautua; sekin kuuluu minusta GG:hen tai sen suomalaiseen versioon.

Mutta GG:n luonteeseen kuuluu minusta olennaisena myös se ettei sitä ole tarkoitettu vain kippurasarvisille pyörille vaan että jokainen voi valita sellaisen ajokaluston jonka kokee omimmaksi, toimivimmaksi ja hauskimmaksi (tai vain sellaisen joka on jo olemassa, mitään uuttahan ei GG:tä varten tarvitse välttämättä hankkia vaikka meille sitä kuinka kaupattaisiin).

PS Ne jotka näitä cycloasioita paremmin tuntevat tosin ovat kertoneet että rengasleveyttä kasvattamalla, sisureista luopumalla ja siten alhaisemmilla rengaspaineilla "hankalienkin" paikkojen ajaminen olisi paitsi mukavampaa myös helpompaa.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kireähköllä kymppikiloisella XC-maasturilla ajamisesta tiedän yhtä vähän kuin muunkinlaisilla maasturileilla ajamisesta, mutta eivätkö soratiet tule melko pian tylsiksi silloin kun ne eivät enää ole vain siirtymäpätkiä polkujen ja maasto-osuuksien välillä?
    Vähemmän tylsää se on tuollaista mutkaista ja mäkistä vaihtelevaa soratien pätkää ajaa millä tahansa kuin nylkyttää valkoista viivaa seuraten asfalttia.

Rengasvalinnat vaikuttaa toki paljon. Itselläni on tuossa täysjäykässä semislicksit. En tosin ole punninnut tuota katiskaa enkä aio punnita. Painaa minkä painaa.

Tuonne pistin joskus keväällä kuvia grindailuista maasturilla. Noissa maisemissa maasturi toimi hyvin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...22#post2671822

Mielipidekysymyshän tuo on, itse en jaksa maasturilla ajella sorateitä (okei, kymppikiloisesta ei ole kokemusta), kun taas kaveri ajelee täpärillä mielellään myös maantielenkkejä. Itse tykkään ajella sellaisella pyörällä, että ajossa on vähän haastetta tai ainakin alustan tuntee. Pururatakin on tylsä cyclolla, mutta soratiet ja nopeat helpot polut ajan mieluiten sillä, juurakossa sitten taas täpäri tai läski. Toki jotkut tiet ovat niin huonossa kunnossa tai pehmeitä, että niitä ei oikein aja cyclollakaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Vähemmän tylsää se on tuollaista mutkaista ja mäkistä vaihtelevaa soratien pätkää ajaa millä tahansa kuin nylkyttää valkoista viivaa seuraten asfalttia.
    Kuten jokainen joka ajaa asfalttiteitä maantiepyörällä yhtään enempää hyvin tietää, siinä ei (a) ole kysymys nylkyttämisestä eikä siinä (b) seurata valkoista viivaa. Mutta kuten jokaiselle jokaiselle joka ei ole pelkkä ääliö tai tyhjänpäiväisten huomautusten esittäjä on selvää ei "Gravel Grinding" -ketjussa mitään eikä koskaan verrata asfalttiteiden ajamiseen maantiepyörällä-

Sorateiden tylsyydellä tarkoitin sitä että että maastopyörällä ajaessa ne voivat ymmärtääkseni muodostua teknisesti liian helpoiksi ja liian mukaviksi - eli sama ilmiö jonka jotkut kokevat jo liian sileillä ja tasaisilla poluilla jotka eivät tarjoa riittävästi haasteita - mutta tämähän on luonnollisesti vahvasti subjektiivinen juttu. Joku voi nauttia pelkästä rullaavuudesta, menosta ja flowsta, maisemista (vaikka ne olisivatkin vain sitä samaa suomalaista metsää, peltoa, niittyä ja hakkuuaukeraa) ja luonnon äänistä ja tuoksuista. Joku toinen voi keskittyä pitämään tiettyä vauhtia, tehoa tai sykettä.

Ja onhan se niin soratiellä kuin asfaltillakin ihan kuin mitä Harri Kirvesniemi aikoinaan totesi maastohiihdostakin: siinä missä toinen näkee ja kokee vain tylsän ja samanlaisena jatkuvan tien, toinen näkee miltei koko ajan muuttuvat olosuhteet joiden mukaan omaa tekniikkaansa ja suoritustaan pitää säätää optimiin päästäkseen

Tuonne pistin joskus keväällä kuvia grindailuista maasturilla. Noissa maisemissa maasturi toimi hyvin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...22#post2671822
    Tyhmää olisikin olla ottamatta huomioon paikalliset olosuhteet ja ne tiet joilla tietää ajavansa eniten. Aivan yhtä tyhmää kuin pitää valintojensa lähtökohtana huonoimpia mahdollisia mutta kuitenkin suhteellisen lyhytaikaisia olosuhteita ja teitä joilla ei kuitenkaan aja tai tarvitse juurikaan ajaa.

Lisäksi on aina syytä pitää mielessä onko omilta asenteiltaan ja omalta suuntautumiseltaan ajokalustonsa suhteen enemmän "alipyöräilijä" kuin "ylipyöräilijä". Kumpikaan mieltymys ei ole sen parempi tai arvokkaampi - ja voi kaiken hyväksi muuttua, jopa useampaan kertaan, pyöräilyelämän aikana!

Ettei nyt tule väärinkäsityksiä niin tuommoisen muutaman sadan metrin polkupätkän ottaa ihan mielellään haasteena käyräsarvisellakin ja pirun hauskaa oli eilisessäkin enskarännissä vaikka jalka kävikin maassa aika tiuhaan. Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi. Vastaus taitaisi selvitä ainoastaan kokeilemalla itse

...Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi....
    On. Olen ennenkin maininnut (tässä topicissa), että tuollaiseen seikkailu- tai tutkimusmatkailuajeluun ~kymppikiloinen täysjäykkä teräskaksysäri on mitä mainioin vehje. Leveät Ralliranet alla ja mukava satula ja täydellinen ajogeometria tekee paljon.

TOKI ajan itse pääsääntöisesti pääsääntöiset GG-ajelut spesifisellä GG-fillarilla ja kiva sillä on ajella polkujakin jos ei ihan enskaa ole. Mutta silloin kun on ~enempi polkuja ja niiden "etsiskelyä" tiedossa lähden maasturilla. Tai silloin kun haluaa ottaa repussa tavaraa mukaan, kippurasarvisen kanssa reppu on dorka.
    Eilenkin totesin Meikossa, että ens kerralla ajan tänne mtb:lla, niin ei tarvitse pysytellä pääväylillä.

Onko Surlyn Stragglerista kokemuksia ?
    http://surlybikes.com/bikes/straggler

Joustaako runko vai onko se ihan I-palkkia?
    Vaatiiko runko erityistä huolenpitoa vai riittääkö että ruiskii öljyä sisään joka reiästä syksyllä ja pesee joskus?
    Osuuko eturengas varpaisiin?

Mulla ei ole edes tarvetta tuollaiselle ja yleisesti ottaen en ole kovin ihastunut drobbitankoisiin mutta jotain hienoa tuossa on olevinaan.
    Saattais tuo olla minuutin nopeampi työmatkalla kapeammilla kumeilla kuin hybridi, ainakin kesällä.

On kokemuksia, runko on turhan jäykkä minun makuun mutta haarukka on todella mukava levyjarruhaarukaksi. Pidemmän vaakaputken takia soveltuu myös suoratangolle. Mutta silti eturengas osuu varpaisiin 54-koossa. Rungon ED-käsittely on todella hyvä.

Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi. Vastaus taitaisi selvitä ainoastaan kokeilemalla itse
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    On. Olen ennenkin maininnut (tässä topicissa), että tuollaiseen seikkailu- tai tutkimusmatkailuajeluun ~kymppikiloinen täysjäykkä teräskaksysäri on mitä mainioin vehje. Leveät Ralliranet alla ja mukava satula ja täydellinen ajogeometria tekee paljon.
    Olen samaa mieltä, täysjäykkä 29" sopivilla renkailla on aika hyvä. Mutta aika paljon se on kiinni niistä omista mieltymyksistä. Jos tarkoitus on hissukseen nautiskella niistä polun pätkistä, niin se täysjäykkä sopii siihen oikein hienosti. Sellainen reikä päässä tykittely on toinen juttu.

Mutta jos speksaa fillarin sen "pahimman" alustan mukaan, niin sen jälkeen ne helpot soratiet muuttuu helposti aika tylsiksi. Ainakin minun mielestä joku 720-740 mm leveä maastotanko on hiekkatiellä aika tyhmän tuntuinen, vaikka alla olisi millaiset renkaat. Sama pyörä kapeammalla tangolla ja hiukan pidemmällä stemmillä onkin sitten toinen juttu.

Ja tästä syystä kavensin oman 29" maasturin tangon 680 mm mittaiseksi ja renkaiksi on tulollaan Maxxis Ikonit, ehkä... ja jäykkä keula on jo varastossa valmiina.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    On kokemuksia, runko on turhan jäykkä minun makuun mutta haarukka on todella mukava levyjarruhaarukaksi..
    Tuohon lauseeseen sisältyy ylevämpi totuus . Richard Sachsia lainaten:

Many handmade bikes these days have production carbon forks from Enve or Ritchey. Yours don’t; you make your own steel forks. Why?
    No, it’s better! People went to non-ferrous forks because the mountain bike thing tanked, and the fork industry started to support the bike industry. The Diamondbacks, Fujis, Treks, they never made their own forks, and I’ve always made my own forks. In my mind, a complete frame-builder makes the fork too.

A fork is not a component; a fork does not have a barcode added. I’m pissing in the wind, because I’m definitely from a different generation, but very little can offend me more than seeing a well-made or handmade bike with a guy shoving a carbon fork in. To me that says “I don’t know how to make a fork.” If you don’t know how to make a fork, you shouldn’t be taking money for the frame.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

TOKI ajan itse pääsääntöisesti pääsääntöiset GG-ajelut spesifisellä GG-fillarilla ja kiva sillä on ajella polkujakin jos ei ihan enskaa ole. Mutta silloin kun on ~enempi polkuja ja niiden "etsiskelyä" tiedossa lähden maasturilla. Tai silloin kun haluaa ottaa repussa tavaraa mukaan, kippurasarvisen kanssa reppu on dorka.
    Eilenkin totesin Meikossa, että ens kerralla ajan tänne mtb:lla, niin ei tarvitse pysytellä pääväylillä.
    Jostain syystä tykkään ajella tieajot kippurasarvilla ja maastot suoralla. Maastopyöräni on huomattavasti kevyempi kuin oma gg pyöräni (joka on steel is real jne) mutta siitä huolimatta sorateiden ajo on pakollista siirtymää kisakireälläkin maasturilla. Vaikka nopeus on varmaan ihan sama ja nimismiehen kiharoissa vielä parempi.

Toillainen täysjäykkä maasturi houkuttaisi hankkia kakkos paikkakunnalle vitos pyöräksi mutta ruojat maksaa niin paljon että järkevämpää olisi ostaa pomppukepillä jonka laittaisi saman tien kiertoon.

Sattuuko kellään olemaan kokemuksia Planet-X:n GG-pyöristä? Hiilikuitua saa edullisesti mutta minkälaista...

Olen hankkimassa käyräsarvista pyörää työmatkoille. Ajelen myös talvella. Olen innostunut 1x11-vaihteistosta. Maastossa ei pahemmin tule ajeltua mutta mahdollisuus laittaa vähän paksummat nastarenkaat on plussaa. Pidän perus cc-/maantiepyörää hieman pystymmästä ajoasennosta.

Kiitos!

Blackborow Guest
    Jokos tää oli täällä https://www.907bikes.com/sterna

Mennee otsikon kategoriaan.

Vähän huonosti seurannut markkinoita. Löytyykö näillä spekseillä runkoa (niin että myydään pelkkänä runkona):
    - halpa
    - luultavasti alumiinia
    - väh. 40mm kumit mahtuu
    - (piilo)lokarikiinnikkeet
    - käyräsarvisen mitat
    - flatmount levyjarrukiinnitys
    - bonusta jos rungonsisäiset kaapeloinnit

Lähimpänä planetx london road, joka maksaa vain pari sataa, mutta ainakin flatmount puuttuu ja aika painava.

TetedeCourse Guest

Perskutti kun on kauhia GG-kuume. Nykyinen kulkine Focuksen CX 2 (tai joku vastaava) eli kuituinen krossari vannejarruilla. Tuolla on ajettu kaikenlaista suolta aina 100km maantielenkeille erilaisilla rengastuksilla. Kevyt, mukava, nopea, ittelle juuri oikea geo. Nyt kuitenkin kiinnostelisi joku adventure- henkisempi vehje, varsinkin kun työmatka-ajot talvella voisi ajaa samalla vehkeellä. Spessu Sequoia (työpaikan telineessä) herättää ostohaluja, samoin katselin jo aikaisemmin Devinci Hatchettia, mutta en tiedä tuliko noita koskaan suomeen. Speksit: alle2K€, n.35-40mm kumet nastoina, 1x kammet, materiaali vapaa, miel loksukiinnikkeet,eli aika laveat speksit. Suosituksia/ajatuksia? Mitään järkeähän tässä ei ole, koska 5v vanhalla vannejarrullisella uutena kalliilla syklolla on minimaalinen myyntiarvo, mutta silti.. "kyl te tiiätte miten nää menee.."

^Mä melkein toivisin, että joku foorumilainen ostaisi sen On-Onen avaruuskanan, niin saataisiin siitä vähän kokemuksia. Omaan silmään se vaikuttaa aika pirun monipuoliselta ja jopa ihan kohtuu hintaiselta.
    http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOSPCF...ke-700c-wheels
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

"suolta aina 100 km maantielenkeille" ei oikein kuulosta 1x-hommelilta mun korvaan, mutta näinhän nää jutut tosiaan menee..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    ^Mä melkein toivisin, että joku foorumilainen ostaisi sen On-Onen avaruuskanan, niin saataisiin siitä vähän kokemuksia. Omaan silmään se vaikuttaa aika pirun monipuoliselta ja jopa ihan kohtuu hintaiselta.
    Frame Weight, Approx, (med) (g) 1550
    Fork Weight, Approx, (med) (g) 595

No ei ainakaan tartte pelätä, että toi notkuisi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Frame Weight, Approx, (med) (g) 1550
    No ei ainakaan tartte pelätä, että toi notkuisi...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti On-Onen markkinointihemmot
    ... it's surprisingly lightweight, especially if you're coming from steel or titanium frames.
    Ai niinkö? Mikä pointti tehdä noin painava hiilarirunko. Onko hiilari sexy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Ei näytä flatmount jarrukiinnityksiltä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •