FanticVelosportLostInLaplandAjopyoraGiantContinental
Sivu 23 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 73 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Ylämäkeen pyörää 5km/h taluttavan ohitus on varmaankin joutuisampaa kuin 75km/h etenevän auton 80 km alueella
    Silti touhukkaimmilla riittää rohkeus ohittaa mutkapaikoissa myös auto, jopa keltaisen viivan ylittäen.. Voi tosin olla, että tuo osa väestöstä uskaltaa ylittää viivoja väristä välittämättä myös pyöräilijän kohdalla.

Vaan meneekö homma normikuskilla niin, että keltaisen viivan ylityksestä saa varmasti sakon, jos poliisi näkee. Ohitusetäisyys pyöräilijään on huomattavasti vaikeampi todentaa, poliisinkaan toimesta. Eli ajaa hihaa hipoen ja kenties säästää rahaa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Pyöräily pitäisi kieltää kokonaan autoteillä.

Näillä munista kiristävillä sukkahousuilla varustetut lönköttelevät "teamit" on pahimman luokan kuspäitä, ajellaan koko kaistan leveydeltä kävelyvauhtia 10-15 lapamadon ryhmissä ja puhutaan paskaa...nouseeko tuommoisessa 10kmh nopeudella rullailussa edes kuntotaso yhtään?. Ihan tyhjän kanssa näiden ajelut.

Sitten kaupunkialueella nämä työpaikkatriatlonistit, ajellaan miten sattuu vaihtelemalla tieltä jalankulkuväylille ja takaisin miten sattuu. Ajotiellä vilkuillaan taaksepäin olan yli pyörän hallinnan menetyksen rajoilla vaappuen kahden metrin leveydeltä kaistaa edestakaisin. Jalankulkualueella ajetaan munankuoren lakipiste tangetinsuuntaan vähät välittämättä hyökkäysvaunuista tai kassialmoista, sivalletaan lahkeita hipoen täyttä laukkaa niin läheltä kuin mahdollista. Liikennevaloissa käydään painamassa nappia ja ylitetään väylä heti kun johonkin rakoon pääsee pujahtamaan, ne valot vaihtuu sitten tyhjille jalankulkijoille....ja autoilijat jotka pysähtyy ihmettelee.

Ugh.

Autotie on autokauppa Pohjanmaalla ja siellä tuskin pyöräilllään sisällä.

^^
    https://goo.gl/maps/hbPKz1g64cK2

https://goo.gl/maps/8gJ59JA47112

Autotie löytyy Kemijärveltä, Pietarsaaresta, Oulusta ja Ylöjärveltä.

Nassukka jaBultsi taitavat olla sisko ja sen veli. Trollit löysi toisensa.
    Että trikoot kiristää palleja, vaatii että ne on olemassa. Hupaisaa, että joku sähkömopoileva uhoilee täällä.
    onks pakko, jos ei haluu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Se ei käy laatuun. Osa polku pyöräilyn aktivisteitä on sitä mieltä, että vika on infrassa, eivätkä siten uskalla polku pyöräillä autoteillä. Niillä kun ajetaan ajoittain (toisten mielestä jatkuvasti) vaarallisesti.
    Siksipä lastipyörä ja polku pyörä kaista on ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Varsinkin täällä missä on tilaa ja tasaista, sekä lumi peittää maan. Kyse on hieman samasta kulttuurin kukkasesta, kun että naapuri on suomalaiselle monesti liian lähellä ja kauppa liian kaukana. Kaikista pahin kärsimyksen aiheuttaja on ns. jokamiehenoikeus, joka oikeuttaa ihan mihin tahansa luonnon monimuotousuuden raiskaamiseen toisten omistamalla ja yksityisellä maalla. Se on kyllä täysin käsittämätöntä.
    Asiaan kun et voinut vastata millään faktoihin perustuvalla absoluuttisella tiedolla, niin pitäähän sitä alkaa syyttelemään ja herjaamaan.
    http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto...ikeudet(16989)
    Jokamiehenoikeudet lyhyesti

Saat

• liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen muualla kuin pihamaalla ja erityiseen käyttöön otetuilla alueilla (esimerkiksi viljelyksessä olevat pellot ja istutukset)
    • oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua (esimerkiksi telttailla riittävän etäällä asumuksista)
    • poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia
    • onkia ja pilkkiä
    • kulkea vesistössä ja jäällä

Et saa

• aiheuttaa häiriötä tai haittaa toisille tai ympäristölle
    • häiritä lintujen pesintää ja riistaeläimiä
    • kaataa tai vahingoittaa puita
    • ottaa sammalta, jäkälää, maa-ainesta tai puuta
    • häiritä kotirauhaa
    • roskata
    • ajaa moottoriajoneuvolla maastossa maalla ilman maanomistajan lupaa
    • kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia
    Eli siis ei oikeutta toisen maalla tehdä mitä tahansa, kuten nassukka väittää. Enkä ainakaa epäasiallisesti luonnossa toimivia pyöräilijöitä tunne. En aktivistejä, en aktiivisia enkä passiivipyöräilijöitäkään.
    Tässä nyt po. aiheeseen liittyvää faktaa ja absoluuttista tietoa. Aluksi.
    Mikä ero muuten on pyöräilyaktivistilla ja aktiivipyöräilijällä. Jälkimmäisiä taitaa olla liikkeellä paljon enemmän. Aktivisteja en tiedä koskaan nähneeni. Tai no, ehkä mediassa ovat joskus esillä meitä muita puolustamassa.
    onks pakko, jos ei haluu

Eilen taas pitkästä aikaa kohtaamien todellisen teiden ritarin kanssa. Ajelin vanhan lahdentien piennarta pitkin kohti keravan liittymää. Herrasmies volvo v40 farmarilla ohittaa minut valkoista viivaa pitkin, eli mahdollisimman läheltä osumatta, vaikka vastaantulijoita ei ollut edes näkyvissä ja ohituksen jälkeen tarpeellinen puolen minuutin tuulilasin pesu, eli klassinen kusipääpyöräilijän kastelu lasinpesunesteellä. Hauskaahan tuollainen jekkuilu on siihen asti kunnes kolahtaa. Liikennekulttuuri elää ja voi hyvin

Kohta alkaa maantiellä kuvatut kypäräkameravideot olemaan mielenkiintoisempia kuin maastossa kuvatut.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    (***) Hauskaahan tuollainen jekkuilu on siihen asti kunnes kolahtaa. Liikennekulttuuri elää ja voi hyvin
    Sinne viereen on autoilijan selkänahasta revityillä verorahoilla maksettu ja rakennettu pyörätie jonka pitäisi kyllä kelvata sinullekin!

Noita tuulilasinpesijöitä ei kuitenkaan ole omalle tai oman porukan kohdalle sattunut kovinkaan usein, mutta kerran vuodessa kuitenkin. Otos on siis verraten pieni eikä paljon kasva vaikka ottaisi muiden kertomukset mukaan, mutta tyypit taitavat olla kahta sorttia:

1) vähän semmoisia hissukan oloisia vanhempia keski-ikäisiä tai vanhempa jo eläköityneitä miehiä jotka uskaltavat puolisoidensa lisäksi kiusata pyöräilijöitä koska tuntevat olevansa autonsa hevosvoimien ja massan ansiosta ylivoimaisia ja pellin sisällä turvallisesti suojassa.

2) semmoisia lippalakkipäisiä ajokortin saaneita nulikoita joilla on pari kaveria kyydissä ja joka on omaksunut liikenneasenteet suoraan isältään eli tyhmyys tiivistyy ja ajatusmaailma on kyselemätön ja auktoriteettihakuinen.

Mulle olisi taas kertynyt kokemuksia aimo liuta, mutta ne ovat etupäässä samoja vanhoja:

(1) tullaan sivutieltä kolmion takaa, katsotaan, ei lähdetä tulemaan, mietitään hetki että sehän on vain pyöräilijä tai kyllä tähän sittenkin ehtii ennen pyöräilijää kun ne ajavat kovaa vain kelvillä - ja ajetaan eteen.

(2) ei jostain kumman syystä uskota että pyöräilijä tuntee väistämiselvollisuutensa ja myös aikoo noudattaa sitä eikä ajeta normaalisti ja sujuvasti liikennesääntöjen mukaan vaan ruvetaan hidastamaan ja väistämään - vaikkei pyöräilijän tule eikä hän voi luottaa siihen että tässä tilanteessa autoilija väistää.

Todellista avautumisen tarvetta on aiheuttanut kaksi tapausta:

(1) Suoralla mutta kapealla tiellä vastaantuleva auto lähtee ohitukseen ja ohittaa korkeintaan kahdenkymmenen sentin päästä. Keltainen viiva oli paikassa vain minun puolellani, joten ohitus ei siinä mielessä ollut liikennesääntöjen vastainen, mutta olihan se muuten aivan älytön ja erityisen vaarallinen siksi ettei sitä voinut ennakoida. Jos olisin esimerkiksi joutunut väistämään kuoppaa ja siirtänyt (ensin taakse vilkaistuani) ajolinjaa sillä hetkellä puoli metriä keskemmälle, en rasittaisi teitä näillä kirjoituksillani...

(2) Pientaloalueen kadulla jolle ei kadunvarteen pysäköityjen autojen kohdalla mahdu kuin yksi auto on sääntönä ymmärtääkseni se että se jonka puoleinen kaista on tukossa väistää. Noudatan tätä sääntöä eli laskettelen alamäkeen, kun vastaantulevan ison pakettiauton kuljettaja on sitä mieltä että hänen kuuluu saada ajaa ensin *vaikka vastaan on jo tulossa pyöräilijä* ja toimii sen mukaisesti, vieläpä yrittämättä ajaa niin että jättäisi pyöräilijän mentävän tilan vasemmalle puolelleen.
    Minä ehdin vain todeta että valittavana on joko nokkakolari tai kanttarin yli sivuttaishypyn yrittäminen. Valinta oli kaikesta huolimatta helppo ja onnistuihan se tällä kertaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Sinne viereen on autoilijan selkänahasta revityillä verorahoilla maksettu ja rakennettu pyörätie jonka pitäisi kyllä kelvata sinullekin!
    Sehän se varmaan pääsyy tässä(kin) on. Itse olen kuitenkin huomannut tuota välia ajaessani, että turvallisempi ajella tuota piennarta pitkin, koska jos ajelee kelviä +30km/h vauhtia, niin enemmän siellä tapahtuu vaaratilanteita. Tuolla pätkällä on niitä pieniä sivuteitä aika paljon mistä autoilijat tulee todella usein laput silmillä katsomatta sivuille ollenkaan, joten turvallisempi ottaa silloin tällöin lasinpesunesteet naamalle

Onneksi tällä palstalla ei sinun lisäksesi ole yhtään polku pyöräilijää

Vajaan viikon olin retkivarusteineen majoitteineen ajelemassa, osin kyllä hiekkateitä ja metsäpolkuja vajaan viikon niin eipä ollut yhtään ärsyttävää tapausta vaikka jotkut kyllä ohitti lähempää ja toiset kauempaa. Kilsoja ei kyllä tullut paljoa ja pikkuteitä mutta silti. Ehkä jotkut ohitti aika pimei ssä paikoissa noin oman turvallisuutensa kannalta.

Tässä joskus mökiltä bussiin polkiessa ohituskaistan päättyessä oli muutama auto takana ja sieltä päättyneen ohituskaistan ja metallikaiteen välistä änkesi väkisin pakettiauto, mun kohdalla oli siis yksi kaista, kaksi autoa ja minä.

Asuinalueeni kaduilla on tullut pari tapausta eteen. Ajan siis ajoradalla syistä: jalkakäytävä, ajokelvoton pyörätieksi merkitty parkkipaikkana käytetty tien sivu. On mm. tunkenu taloyhtiön pihalta henkilöauto melkein päälle mentaliteetilla "pyöräilijä väistää aina", mulla oli keltainen ajotakki ja ajovalo, ei voinut olla näkemättä. No tämä tapaus luonnollisesti "joutui" väistämään penkan puolelle ja jäi minun taakse. Sai kiinni vasta toisessa risteyksessä, jossa ohitti minut risteysalueella. Käännyimme kumpikin vasemmalle. Hieman pelästyin, mutta vältyin housupyykiltä.

Pari kertaa on henkilöauto nähnyt tarpeelliseksi ohittaa minut kun matkaa umpikujan perällä olevan asuntoni piha-alueelle on luokkaa 100-200m. Olin tietysti kotona ennen vaikka menin hieman pitemmälle. Ehkä se on vain niin kova paikka ajaa polkupyöräilijän perässä "hitaasti" jonkin matkaa.

Yksi tapaus oli eteeni kääntynyt vanhempi herra, joka ajoi vanhemmalla isolla ruotsalaisvalmisteisella ajoneuvolla (D5 luki perässä). Onnekseni käännyin samalle kadulle (kotimatkareitti), enkä jäänyt alle jos olisin ajanutkin suoraan pyörätien jatkeen yli (esim. kauppareissu tai matkan jatkaminen Hervantaan). Tämä herra ajoikin sitten hyvin varovasti edessäni, pysyin vaivatta perässä jopa ihan ylämäessäkin, melkein teki mieli ohittaa, mutta järki voitti.

Ainoa vaaratilanne koko kesänä. Cyclolla olin tulossa 200km lenkiltäni ja edellä meni letka maantiepyöräilijöitä hitaampaa vauhtia kuin minä. No päätin ohittaa koko letkan cyclolla. Ohitus kesti hetken ja autot tööttäili varoitukseksi, kun olin keskenpänä mitä piti. Kesäkuun olin reissussa cyclolla ja muutamaa pienempää väsymyksestä johtuvaa tilannetta kummempaa ei päässyt syntymään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ibeatyouanytime Katso viesti
    Ainoa vaaratilanne koko kesänä. Cyclolla olin tulossa 200km lenkiltäni ja edellä meni letka maantiepyöräilijöitä hitaampaa vauhtia kuin minä. No päätin ohittaa koko letkan cyclolla. Ohitus kesti hetken ja autot tööttäili varoitukseksi, kun olin keskenpänä mitä piti. Kesäkuun olin reissussa cyclolla ja muutamaa pienempää väsymyksestä johtuvaa tilannetta kummempaa ei päässyt syntymään.
    Tietäjällä nimimerkit vaihtuu, mutta jutut pysyy samanlaisina. Maantiepyöräilijät olleet varmasti aivan ällikällä lyötyjä, kun painat ylämäessä viittäkymppiä ohi ja vielä cyclolla 200km lenkin lopussa. Mahtava ajo.

Mä oon nyt ajanut ensimmäisen viikon mun ekalla ja ihka uudella maantiepyörällä, ja samalla vähän aktivoitunut lukemaan täälläkin enemmän juttuja. Täytyy kyllä sanoa, että sen jälkeen mitä täällä oon pyörinyt, mun kokemukset liikenteestä on tähän päivään asti olleet pelkästään positiivista yllätystä, luulin ettei tuolla oikeesti osaa käyttäytyä juuri kukaan

No enivei, tänään tuli kyllä ensimmäinen oikea vaaranpaikka kun jouduin kurvaamaan osan työmatkasta 4-tien laitaa, jossa on kyllä ihan tilava ja hyvä piennar. Takaa alkoi kuulumaan ambulanssin pillit ja toki osasin jo varautua siihen että autojen pitää pystyä väistämään sekä sitä että mua, ja jo heti ensimmäinen paku meinasi aiheuttaa tarpeen toiselle ambulanssille Se kiilasi niin mun läheltä, että hyvä ettei jo sivupeili hiponut hihaa ja kun autolla oli kokoa muutenkin, niin jänskätti kyllä oikeesti että saanko kohta keräillä osiani ojasta... Sain kyllä himmattua vauhtia tosi hyvin ja selvisin kuivilla pöksyilläkin, mutta kahdella seuraavalla autolla tuntui olevan tosi hyvin aikaa ja tilaa väistää myös mua. En sitte tiiä että oliko se ajattelemattomuutta vai tarkoituksellista, mutta pari kirosanaa kyllä pääsi.

Ajelin tässä joku päivä Askistosta kelviä himaan päin ja vastaan tuli kolme skootteria. Ensimmäisen kuski päätti ajaa ilman käsiä vaikka kyydissä oli kaverikin. Ei käynyt mitään vaikka tilanne kieltämättä hieman kuumottikin. Hetken päästä vastaan tuli lanssi ja pian sen jälkeen ajoi sairaalaa kohti. Ei se kovin kaukana käynyt kääntymässä, joten kävi mielessä, että käviköhän tuossa sitten pelleilijöille (tai koirankusettajille) jotain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rox Katso viesti
    Ajelin tässä joku päivä Askistosta kelviä himaan päin ja vastaan tuli kolme skootteria. Ensimmäisen kuski päätti ajaa ilman käsiä vaikka kyydissä oli kaverikin. Ei käynyt mitään vaikka tilanne kieltämättä hieman kuumottikin. Hetken päästä vastaan tuli lanssi ja pian sen jälkeen ajoi sairaalaa kohti. Ei se kovin kaukana käynyt kääntymässä, joten kävi mielessä, että käviköhän tuossa sitten pelleilijöille (tai koirankusettajille) jotain.
    Mitenköhän tuota ajetaan (muuta kuin alamäkeä) ilman käsiä kun kaasu kuitenkin lienee siinä oikeassa kahvassa. Vakionopeudensäädintä ei taida noissa olla?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Mitenköhän tuota ajetaan (muuta kuin alamäkeä) ilman käsiä kun kaasu kuitenkin lienee siinä oikeassa kahvassa. Vakionopeudensäädintä ei taida noissa olla?
    Noihin kyllä on olemassa jotain kaupallisia viritelmiä jotka pitää kaasun halutussa asennossa. Biltemassa muistaakseni joskus on esimerkiksi ollut. Pitkällä matkalla kuitenkin aika puuduttava pitää käsi jatkuvasti kahvalla, joten ymmärrän tarpeen.

On siinä semmonen pitkä loiva alamäki pohjoiseen mentäessä. Mopoista en tiedä mitään. Harrastan pyöriä.

Saavutin alamäessä traktoria nopeudella 50 km/h. Alle 10 metrin päässä traktoriukko koukkasi ajoradan puolelta suoraan eteen pientareelle sulkuviivan ylitse ilman vilkkua.

Pitäisiköhän lähestyä viranomaisia videomateriaalin kanssa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Saavutin alamäessä traktoria nopeudella 50 km/h. Alle 10 metrin päässä traktoriukko koukkasi ajoradan puolelta suoraan eteen pientareelle sulkuviivan ylitse ilman vilkkua.

Henkilökohtaisesti lähestyisin traktoriukkoa pesäpallomailan kanssa.... Sillä rikkoisin tuon menopelin peilit....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

^totta, ei se näyttänyt niitä tarvitsevan, ellei sitten siirtynyt tahallaan eteen. Pirun äkäisesti teki tuon liikkeen. Hetkeksi lukitsin sekä etu- että takajarrun.

^totta, ei se näyttänyt niitä tarvitsevan, ellei sitten siirtynyt tahallaan eteen. Pirun äkäisesti teki tuon liikkeen. Hetkeksi lukitsin sekä etu- että takajarrun.
    Tai sitten vaan yllätit sen ja teki sen mitä tieliikennelain mukaan hitaasti etenevä ajoneuvo saa tehdä ohituksen helpottamiseksi.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Kyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tai sitten vaan yllätit sen ja teki sen mitä tieliikennelain mukaan hitaasti etenevä ajoneuvo saa tehdä ohituksen helpottamiseksi.
    Yksikaistainen keskikaiteellinen suora ajorata oli kyseessä. Ei mennyt ainakaan vaaratta ja haitatta.

TLL 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

TLL 21 Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Siis ajattelitko ohittaa tuon oikealta?

Eikö traktorin saa ohittaa polkupyörällä oikealta tai vasemmalta?

Otin eilen tukea bussin vasemmasta sivupeilistä ettei tartte lukkiksia irroittaa. Kuski ei tykänny. Noh, tottelin kyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Siis ajattelitko ohittaa tuon oikealta?
    Toisten eteen ei pidä koukata millään ajoneuvolla sillä tavalla, että takana tuleva joutuu tekemään lukkojarrutuksen. Kaistan vaihto tällä tavalla on yksiselitteisesti kiellettyä riippumatta siitä mitä takana
    tuleva sillä hetkellä ajattelee.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •