GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 242 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 142 192 232 240 241 242 243 244 252 292 342 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.231 - 7.260 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #7231
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Aika monessa moottoriajoneuvossa on v a l o t, joiden avulla se kirkas vaatetus näkyy myös silloin kun valaistus ei siihen riitä. Rekoissa ja kuorma-autoissa käytetään heijastimia hyvin usein myös sivuilla.
    Ymmärrän pimeässä liikkumisen haasteet, mutta kun näitä tapahtuu ihan päiväsaikaan.

    Ei ne valot auta mitään, heijastimet vähemmän, jos valokeila osuu silmiin vasta, kun umpio tulee sivusta päähän, mutta neonvärinen rekan nuppi erottuu kyllä sivusilmällä hyvinkin.

    Enkä tarkoita pelkästään raskasta liikennettä vaan kaikkia autoja. Kaikkien autojen maalaaminen huomioväreillä lisäisi turvallisuutta huomattavasti. Kyllähän luonnossakin moni ärhäkkä ja vaarallinen eläin käyttää huomiovärejä, harvemmin saaliseläimet.

  2. #7232
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Hetkeäkään en jaksa uskoa ko. rekkakuskin tahallaan kolaroineen.
    En minäkään. Silti täällä (ja muualla suomalaisessa liikennekulttuurissa) suvaitaan pieni herpaantuminen, kuolleet kulmat, vesipullosta hörpyn ottaminen, "oho, emmä nähny", "kun ei sinne vaan voi nähdä, kun kääntyy" syiksi tuhota ihmisen loppuelämä. En osoita syyttävällä sormella sinua. Sinun kanssasi pystyy järkevään keskusteluun.

    Useimmilla meillä täällä kirjoittavilla on ajokortti. Kuinka moni on käyttänyt kännykkää ajaessaan autolla? Hyväksyttävää? Se on vain pieni virhe, eikö? Entä silloin, kun ohjaa raskasta ajoneuvoa? Entä silloin, kun on kääntymässä risteyksessä?

  3. #7233
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Tuntuu jotenkin uskomattomalta etteikö jollakin osapuolella liikenteessä olisi ollenkaan vastuuta vaan vastuu olisi yksin omaan toisella osapuolella.
    Ei kai kukaan noin ole sanonut? Minä olen puhunut raskaan ajoneuvon kuljettamisesta. Jos ei näe, jos ei pysty olemaan varma, ettei alle ole jäämässä ketään, niin ei pidä ajaa eteenpäin. Se ei tarkoita, etteikö muillakin liikenteen osapuolilla olisi vastuuta.

  4. #7234
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Juuri niin, ilman heijastinta. Pidätkö mahdollisena, että osut autolla tuollaiseen? Jos osuma on mahdollinen, miten se poikkeaa rekkakuskin onnettomuudesta ja miten ongelma voidaan syyllisen toimesta välttää?
    Jos jalankulkija kävelee tien laidassa pimeällä ilman heijastinta, niin mahdollisuus on pieni, jos kuljettaja ottaa sen huomioon. Ja sehän on otettava huomioon, eikö? Ei voi olettaa, että koko ajarata pientareet mukaan lukien olisi autojen käytettävissä. Aina on varauduttava, että pimeällä tien laidassa kulkee joku. Sitten on eri asia, jos jalankulkija ei toimi, kuten liikennesäännöt velvoittavat.

    Suora vastaus: Se eroaa sillä tavalla, että toisessa ajoneuvon kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä ja toisessa ei. Minun lukemani perusteella Kaarinassa kuljettaja ei noudattanut niitä.

  5. #7235
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Kysymyksesi taisi olla retorinen?
    Kyllä tässä ihan oikeaa vastausta odottelen

  6. #7236
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Missä tällainen käsite on? ...
    Näin oli joskus, mutta ei ole enää koska aiheutti kilvanajoa risteykseen.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  7. #7237
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Kyllä tässä ihan oikeaa vastausta odottelen
    Miten minun ajokortissani olevat merkinnät vaikuttavat käsiteltyihin asioihin?

  8. #7238
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Miten minun ajokortissani olevat merkinnät vaikuttavat käsiteltyihin asioihin?
    Rekan ajamiseen on tietenkin helpompi ottaa kantaa jos on itse sellaista ajanut. Oletan siis että olet?

  9. #7239
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Rekan ajamiseen on tietenkin helpompi ottaa kantaa jos on itse sellaista ajanut. Oletan siis että olet?
    Jollen ole ollut Yhdysvaltain presidentti, niin en voi arvostella häntä?

  10. #7240
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Jollen ole ollut Yhdysvaltain presidentti, niin en voi arvostella häntä?
    Toki. Arvosteluhan on kovin helppoa ja mukavaa.

    Ehdotuksesi johtaa siihen että liikenne seisahtuu koska yksikään raskaan liikenteen ajoneuvo ei voi enää kääntyä minnekään

    Liikenteessä on sellainen jännä juttu että kannattaa yrittää asettua toisen asemaan. Kierros kuorma-auton ohjaamossa voisi avartaa mailmankuvaa.

  11. #7241
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Ehdotuksesi johtaa siihen että liikenne seisahtuu koska yksikään raskaan liikenteen ajoneuvo ei voi enää kääntyä minnekään
    Olet ymmärtänyt väärin. Kirjoittamani kommentit löytyvät ylempää / aiemmilta sivuilta.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Liikenteessä on sellainen jännä juttu että kannattaa yrittää asettua toisen asemaan. Kierros kuorma-auton ohjaamossa voisi avartaa mailmankuvaa.
    Kiitos kutsusta. Missä voin tulla kyytiisi?

  12. #7242
    mutanaama Guest
    @Barracuda selitähän nyt, miten kuorma-autosta näkyvyys on jotenkin heikompi kuin muista ajoneuvoista. Väittämäsi mukaan siis kaikki kuorkit ja rekat ajavat sokkona, ja vain hyvällä tuurilla välttävät tappamasta kanssakulkijoitaan.

  13. #7243
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    @Barracuda selitähän nyt, miten kuorma-autosta näkyvyys on jotenkin heikompi kuin muista ajoneuvoista. Väittämäsi mukaan siis kaikki kuorkit ja rekat ajavat sokkona, ja vain hyvällä tuurilla välttävät tappamasta kanssakulkijoitaan.
    Mielestäsikö henkilöauton ja ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja näkevät ajoneuvonsa ympäristön samalla lailla. Kaikki eivät ole samaa mieltä.

    https://yle.fi/uutiset/3-8322289

  14. #7244
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Täytyykin vissiin mennä tästä jättämään auto keskelle kaupungin vilkasliikenteisintä risteystä. Jos oikealle kääntyessäni katson menosuuntaan, en näe takaa oikealta tulevia. Jos katson etuvasemmalle, en näe etuoikealta enkä takaa oikealta tulevia. Jos katson takaoikealle, en näe etuvasemmalta enkä etuoikealta tulevia. Ainoa vaihtoehto on siis jättää auto siihen ja kävellä pois. Ei pitäisi poliisillakaan olla mitään sanomista asiaan koska siinähän on vain toimittu liikenneturvallisuutta edistävästi.
    Tämän pyöräilijän jyränneen rekkakuskin olisi oikealle kääntyessään tarvinnut varmistaa vain klv:n liikenne.

  15. #7245
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Mielestäsikö henkilöauton ja ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja näkevät ajoneuvonsa ympäristön samalla lailla. Kaikki eivät ole samaa mieltä.

    https://yle.fi/uutiset/3-8322289
    Provosoivasti kysyn: Tarkoitatko, että jos joku on kuolleessa kulmassa, niin hänestä ei tarvitse välittää? Mihin muuhun kuollut kulma antaa luvan?

  16. #7246
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Barracudan laittaman linkin inspiroimana: Tämä sivuaa aihetta, artikkeli näkemisestä liikenteessä. Suosittelen lämpimästi. Edit: Lainaan artikkelin lopussa olevat neuvot.

    What an RAF pilot can teach us about being safe on the road
    http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

    Drivers:

    • Slow down on the approach of a roundabout or junction. Even if the road seems empty. Changing speed will allow you to see vehicles that would otherwise be invisible to you.
    • A glance is never enough. You need to be as methodical and deliberate as a fighter pilot would be. Focus on at least 3 different spots along the road to the right and left. Search close, middle-distance and far. With practise, this can be accomplished quickly, and each pause is only for a fraction of a second. Fighter pilots call this a “lookout scan” and it is vital to their survival.
    • Always look right and left at least twice. This doubles your chance of seeing a vehicle.
    • Make a point of looking next to the windscreen pillars. Better still, lean forward slightly as you look right and left so that you are looking around the door pillars. Be aware that the pillar nearest to you blocks more of your vision. Fighter pilots say ‘Move your head – or you’re dead’.
    • Clear your flight path! When changing lanes, check your mirrors and as a last check, look directly at the spot which are going to manoeuvre.
    • Drive with your lights on. Bright vehicles or clothing is always easier to spot than dark colours that don’t contrast with a scene.
    • It is especially difficult to spot bicycles, motorbikes and pedestrians during low sun conditions as contrast is reduced.
    • Keep your windscreen clean – seeing other vehicles is enough of a challenge without a dirty windscreen. You never see a fighter jet with a dirty canopy.
    • Finally, don’t be a clown – if you are looking at your mobile telephone then you are incapable of seeing much else. Not only are you probably looking down into your lap, but your eyes are focused at less then one metre and every object at distance will be out of focus. Even when you look up and out, it takes a fraction of a second for your eyes to adjust – this is time you may not have.



    Cyclists and motorcyclists:

    • Recognise the risk of being in a saccade. High contrast clothing and lights help. In particular, flashing LED’s (front and rear) are especially effective for cyclists as they create contrast and the on-off flashing attracts the peripheral vision in the same manner that movement does. There’s nothing wrong with leaving these on during the day. (Especially if they are rechargeable)
    • The relatively slower speed of bicycles means that they will be closer to a point of collision if a vehicle begins to pull into their path. Turn this to advantage – when passing junctions, look at the head of the driver that is approaching or has stopped. The head of the driver will naturally stop and centre upon you if you have been seen. If the driver’s head sweeps through you without pausing, then the chances are that you are in a saccade – you must assume that you have not been seen and expect the driver to pull out!
    • Recognise that with a low sun, a dirty windscreen or one with rain beating against it drivers are likely to have less of a chance of seeing you.
    • Take a cycle training course – this will teach you where you need to be positioned on the road, how to use your eyesight to make sure drivers pay you attention and other useful techniques that can minimise dangers.



  17. #7247
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Tämän pyöräilijän jyränneen rekkakuskin olisi oikealle kääntyessään tarvinnut varmistaa vain klv:n liikenne.
    Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Rekan kääntyessä kaupungissa rekkakuski joutuu tarkkailemaan aika montaa asiaa, että auto mahtuu kääntymään osumatta mihinkään.

  18. #7248
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Rekan kääntyessä kaupungissa rekkakuski joutuu tarkkailemaan aika montaa asiaa, että auto mahtuu kääntymään osumatta mihinkään.
    Kyseisessä risteyksessä on reilusti tilaa kääntyä vaikka millä yhdistelmällä.

    Mitä enemmän tilaa niin sitä kovempaa ja varomattomammin ajetaan...

  19. #7249
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Rekan kääntyessä kaupungissa rekkakuski joutuu tarkkailemaan aika montaa asiaa, että auto mahtuu kääntymään osumatta mihinkään.
    Kääntyessä väistämisvelvollisuus on... rumpujen päristystä... rekkakuskilla.

  20. #7250
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Kääntyessä väistämisvelvollisuus on... rumpujen päristystä... rekkakuskilla.
    Onko joku muuta väittänyt?

  21. #7251
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Onko joku muuta väittänyt?
    Totta. Käytin, ehkä ilkeämielisesti, tilaisuuden muistuttaa vastuista.

  22. #7252
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Jos ajoneuvosta ei näe niin että sillä ei ole turvallista ajaa, se asetettakoon katsastuksessa ajokieltoon.

    Tämäkin varmaan ratkeaisi sillä että kielletään rekat ja kuorma-autot kaupunkialueilla, ja todistettavasti turvalliset (ts. sellaiset joista näkee ulos) erityisluvalla ajoon.





    Sitten samat helvetin tyypit (noin yleensä kommenttiosioissa siis) kitisevät että pyöränkin pitää pysähtyä stop-merkille jne. Koittakaa päättää voiko pyörän päältä havainnoida paremmin vaiko ei…

  23. #7253
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Oikeuden päätöksistä kyll voi päätellä, ett risteysalueelle jo hyvin tulleen ei tarvi lähteä peruuttelemaan, vaikka ois tullu kolmion takaakin... ja muuten Enska on ollut samaa mieltä useammankin kerran vast tilannetta kommentoidessaan...
    Enpä väitä, ettei näin olisi, koska en tunne oikeuskäytäntöä laajemmin. Tuli näistä liikenne-esteistä ja risteysalueelle ehtimisistä kuitenkin mieleen reilu vuosi sitten sattunut eversti Majurin tapaus, johon ei löytynyt ymmärrystä Hesarilta tai käräjäoikeudelta - oman puolueen lehdessä vähän enemmän:

    http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004879669.html
    https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa...kokoomus-59606

    Hesarin jutusta niille, jotka ei tykkää klikkailla:

    "Oikeuden mukaan videotallenteelta on havaittavissa, että Majuri jätti väistämättä mopoilijaa, joka oli saapunut etuajo-oikeutetusti risteykseen. Oikeus katsoi, että mopoilija noudatti 40 kilometrin tuntinopeutta eikä hän menetellyt ajaessaan miltään osin huolimattomasti.
    Majuri taas oli lähtenyt noin kymmenen sekuntia aikaisemmin hivuttamaan autoa varovaisesti risteysalueelle. Tällä ei käräjäoikeuden arvion mukaan kuitenkaan ole merkitystä väistämisvelvollisuutta arvioitaessa, vaan Majuri oli joka tapauksessa ollut väistämisvelvollinen."

  24. #7254
    Oikeustapaukset kertovat, että risteysalueelle jo tulleen päälle ei saa ajaa tahallaan, mutta eivät kerro, että olisi mitään "ehdin ensin joten kolmio ei koske minua" -sääntöä.

  25. #7255
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Mielestäsikö henkilöauton ja ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja näkevät ajoneuvonsa ympäristön samalla lailla. Kaikki eivät ole samaa mieltä.

    https://yle.fi/uutiset/3-8322289
    Toivottavasti joku myös kiertäisi kertomassa ajokortillisille, miten ajetaan tavalla, jossa varmistetaan riittävien havaintojen teko. Muutenhan on helppo syyllistyä vaaralliseen ajattelutapaan eli ajamiseen kun väistettävää ei näy. Oikeasti pitäisi nähdä, ettei väistettävää ole. Onhan monista henkilöautoistakin surkea näkyvyys risteysajossa oikealle käännyttäessä. Katveita aiheuttaa pilarit, penkkien pääntuet ja muut matkustajat. Tilannetta korostaa muotoilijoiden villitys pienentää ikkunoiden kokoa etenkin takana. Ikkunoiden alareuna nousee monesti voimakkaasti auton takaosassa (näyttää vauhdikkaalta), lisäksi takimmainen pilari on usein kymmenien senttien levyinen. Ikkunoita tarkemmin tutkimalla huomaa, että todellisuudessa aukko on paljon pienempi kuin miltä ikkuna ulkoa päin näyttää. Lasi on ilmeisesti liimattu karmin päälle, kun reunoissa on useiden senttien levyinen musta alue. Hyvät valot ja peruutustutkat/kamerat ei tätä puutetta kompensoi millään tavalla.

  26. #7256
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Jos jalankulkija kävelee tien laidassa pimeällä ilman heijastinta, niin mahdollisuus on pieni, jos kuljettaja ottaa sen huomioon. Ja sehän on otettava huomioon, eikö?
    Kyllä. Otatko sinä asian huomioon siinä määrin, että riski törmäykseen on olemattoman pieni tai ainakin johtuu mahdollisuuksistasi väistää kapean tien reunaa (käytännössä olematon piennar, kuten monilla maanteillä pyöräilijöille valitettavan tuttu tilanne on), käyttävää jalankulkijaa eikä tuurista tai jalankulkijan väistöliikkeestä? Eli tilannenopeutesi takia sinulla on käytännössä aina mahdollisuus väistää pimeää jalankulkijaa, myös kohtaamistilanteessa, jossa vastaantulijan valot häikäisee enemmän tai vähemmän eli heikentää mahdollisuuksia havaita tiellä olevia asioita.

  27. #7257
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    589

  28. #7258
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Onhan monista henkilöautoistakin surkea näkyvyys risteysajossa oikealle käännyttäessä. Katveita aiheuttaa...
    Ja näiden auton puutteiden lisäksi liian monessa risteyksessä katveita aiheuttaa hölmösti astetut opasteviitat tai muut mahdolliset pensaikot. Onhan se hyvä että kaupunkikuvaa piristetään viherkasveilla, mutta minusta risteysalueille pitäisi jättää reilut tyhjät alueet näkyvyyden vuoksi.

    Ps. Minua kuumottaa risteys kun tullaan Tampereelle Hesan moottoritietä ja noustaan pois motarilta Hervanta - Sääksjärvi rampista. Siinä tulee kaiteet niin lähelle risteystä että auton keula pitää työntää sen suojatien jatkeen päälle että yleensä näkee mitään koko risteysalueelle. Ja jos siihen tulee fillarilla Hervannasta oikein kunnon työmatka-tempo asenteella niin vaaratilanne on valmis.

    Ja tiedän kyllä että se taitaa olla pyörätien jatke ja autoilijan pitää väistää, mutta mitenkäs sen käytännössä teet kun näkyvyys on niin surkea.
    https://www.google.fi/maps/place/61%...89!4d23.760864
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  29. #7259
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ja tiedän kyllä että se taitaa olla pyörätien jatke ja autoilijan pitää väistää, mutta mitenkäs sen käytännössä teet kun näkyvyys on niin surkea.
    https://www.google.fi/maps/place/61%...89!4d23.760864
    Tämä? https://www.google.fi/maps/@61.41903...7i13312!8i6656

    Liian moni autoilija jättää käyttämättä tilan seepraraidoituksen ja ajokaistan välissä.
    https://www.google.fi/maps/@61.41912...7i13312!8i6656

    Tarkoitan tätä ratkaisua ilman peräkärryä:
    https://www.google.fi/maps/@61.41912...7i13312!8i6656

    Risteyksestä ajo voi hyvinkin olla kaksiosainen, ensin pysähdys ennen suojatietä, suojatien yli ja pysähdys (kuten yllä) ja vasta sitten risteävälle tielle.

    Google-kameran kuvakulma tietty huijaa, ei näytä kaiteita kuljettajan näkökulmasta.

  30. #7260
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    http://www.lansivayla.fi/artikkeli/5...vat-nakyvyyden

    Henkilöauto törmäsi Vapaalanpolkua pitkin ajaneeseen pyöräilijään poistuessaan pysäköintialueelta. Turma sattui Vantaan Vapaalassa maanantaina kello 15.40 aikoihin.
    Pyöräilijä kaatui asfaltille ja ambulanssi vei pyöräilijän sairaalaan jatkotutkimuksiin, eikä hänen vammoistaan toistaiseksi ole tarkempaa tietoa.
    Poliisin mukaan näkyvyys pysäköintialueelta Vapaalanpolulle pensaiden vuoksi oli huono.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •