Mohkku...Videoissa moni sellainen asia voi näyttää helpolta, mikä itse  yrittäen ei sitten välttämättä ihan yhtä helppoa olekaan ja internetissä pyöräileminen se vasta tosi helppoa onkin. Kivikon  VPCX-baana kulkee osittain samoja polkuja, joilla ajettiin (aikana ennen  hissienduroa) mm. Suomen endurocupin osakilpailuja. Suuressa osassa  videoissa esiintyvistä pyöristä toe overlappiakin on, joten ei se  maastossa ajamista estä, ellei siitä halua tehdä itselleen estettä.  Mutakeleillä oikeaa cyclocrossia ajetaan mieluummin vähän kapeammilla  renkailla, koska sellainen leikkaa mudan läpi ja löytää pidon sieltä,  kun leveämpi rengas jää liiraamaan mudan päälle. Esimerkiksi vihreätä  Crosscheckiä ohjastava kuski on ihan oikeasti kova maastokuski ja ajaa  edelleen kärkisijoituksista kotimaan maastoskaboissa. Jos pysyt hänen  perässään krossarilla noilla poluilla, on sinulla potentiaalia XC- tai  marakisojen podiumillekin. Tai mistäpä minä tiedän, millainen ajomies  nimimerkkisi takana luuraa, mutta minä ainakin jään kyseiselle herralle  keskimäärin kierroksella viiden kierroksen kisassa oli laji mikä  hyvänsä. Kuten sanoin jo aikaisemmin, olet enemmän kuin tervetullut  kokeilemaan itse ja VPCX on juurikin itseään vastaan kilpailemista  parhaimmillaan. VPCX:n "säännötkin" on aika laveat eli kaikki pyörät, joissa on alle 50 mm leveät renkaat, jäykkä keula ja droppitanko kelpaavat viivalle, joten useimmat tämänkin ketjun aihepiiriin kuuluvat pyörät, myös Kona Rove ja vaikka 650b-viritettynäkin, ovat erinomaisen hyviä vaihtoehtoja. Vaikka kanssasi on kiintoisaa väitellä, taidan jättää  tämän nyt kuitenkin tähän =D

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit