Mohkku...Videoissa moni sellainen asia voi näyttää helpolta, mikä itse yrittäen ei sitten välttämättä ihan yhtä helppoa olekaan ja internetissä pyöräileminen se vasta tosi helppoa onkin. Kivikon VPCX-baana kulkee osittain samoja polkuja, joilla ajettiin (aikana ennen hissienduroa) mm. Suomen endurocupin osakilpailuja. Suuressa osassa videoissa esiintyvistä pyöristä toe overlappiakin on, joten ei se maastossa ajamista estä, ellei siitä halua tehdä itselleen estettä. Mutakeleillä oikeaa cyclocrossia ajetaan mieluummin vähän kapeammilla renkailla, koska sellainen leikkaa mudan läpi ja löytää pidon sieltä, kun leveämpi rengas jää liiraamaan mudan päälle. Esimerkiksi vihreätä Crosscheckiä ohjastava kuski on ihan oikeasti kova maastokuski ja ajaa edelleen kärkisijoituksista kotimaan maastoskaboissa. Jos pysyt hänen perässään krossarilla noilla poluilla, on sinulla potentiaalia XC- tai marakisojen podiumillekin. Tai mistäpä minä tiedän, millainen ajomies nimimerkkisi takana luuraa, mutta minä ainakin jään kyseiselle herralle keskimäärin kierroksella viiden kierroksen kisassa oli laji mikä hyvänsä. Kuten sanoin jo aikaisemmin, olet enemmän kuin tervetullut kokeilemaan itse ja VPCX on juurikin itseään vastaan kilpailemista parhaimmillaan. VPCX:n "säännötkin" on aika laveat eli kaikki pyörät, joissa on alle 50 mm leveät renkaat, jäykkä keula ja droppitanko kelpaavat viivalle, joten useimmat tämänkin ketjun aihepiiriin kuuluvat pyörät, myös Kona Rove ja vaikka 650b-viritettynäkin, ovat erinomaisen hyviä vaihtoehtoja. Vaikka kanssasi on kiintoisaa väitellä, taidan jättää tämän nyt kuitenkin tähän =D
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit