Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mattia Katso viesti
^Kerrotko Jaska mitkä ne erot cx ja gg-fillareissa taas olikaan ?
Eikö ne oo käsitelty jo monesti

No jos lyhyesti, mun mielestä GG on vähän niinku CX (CC:hän on taas ihan eri vehje eikä pidä sotkea harrastuspyöriin), mutta "maantiepyörämäisempi" koska maastossa, maastossa(!), ei tarvii juurikaan ajella.
Pidempi chainstay, emäputki ja vaakaputki sekä matalampi keskiö noin pääpiirteissään. Keulakulmakin voi olla loivempi kun ei tarvitse olla yhtä ketterä kuin CX. Ja vähän niinkuin rennon geometrian maantiepyörä, johon mahtuu leveät (joo hassuttelijat, mä tiedän että ei ole leveä jos ei ole 5.05") renkaat. Rengastilaa tarvitaan enemmän kuin CX:n 33-millisille. Tarakkapulteille paikat vois myös olla, CX-käytössähän moisille ei ole tarvetta.

Jos me laitteisiin jana, jossa toisessa päässä on CX ja toisessa päässä GG, niin vastaavasti kun lähestytään GG-päätä sitä huonommaksi maastoajo-ominaisuudet tulevat, muttei kuitenkaan mahdottomaksi.
Puolivälissä janaa on tasapainopiste, eli kompromissi

EDIT: mä itse asiassa laitan sen janan tähän (ei varmaan toimi kännykän ruudulla)

CX|--------------------------------------------------------------------------------------|GG
erinomainen.................................................. .................................................. ...........melko siedettävä
maastokelpisuus.................................................. .................................................. .....maastokelpoisuus

Mun mielestä selkein tuntomerkki, jolla kategoriat erottaa toisistaan jo kaukaa on tuo chainstay; crossarissa rengas lähellä satulaputkea ja grainderissa kauempana.

Noilla lähtökohdilla tuota minunkin runkoa alettiin piirtää, kerroin haluavani vakaan kulkijan (huonollakin) hiekkateillä eikä maasto-ominaisuuksilla niin väliä. Lähtökohtana pidettyä CX-runkoa piirrettiin sitten enempi GG-suuntaan.

Kokonaan eri asia on se, että valmistajat ja myyjät saattavat nimittää fillareitansa vähän miten sattuu. Muodinkin mukaan.

Hiekkateitä voi (ja saa!) ajella millä tahansa pyörällä, en minä sillä. Mutta puutuin vain tähän, että viime päivinä topicissa on puhuttu lähinnä cyclocrossin ajamisesta.

Nää on periaatteessa ihan helppoja juttuja. Tietenkin nämä ovat sellaisia hiuksenhienoja kategoriarajoja niinkuin kaikessa muussakin... onko 4" oikea läski vai pitääkö olla 4.5", onko 2.6" oikea plussa vai pitääkö olla 2.8"? jne.

Se sun Wilier on täydellinen grainderi, hassua ettet ole tuonut sitä täällä julki. Kelpais varmaan Mohkkullekin