ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 330 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 230 280 320 328 329 330 331 332 340 380 430 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.871 - 9.900 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9871
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mattia Katso viesti
    Eile taas pisti Vihdintien vieressä klviä ajaessa miettimään ajoradan ja klvn erilainen tasausviiva. Ajorata saatu mäkiseen maastoon melko tasaiseksi, kun taas klv koukkii jokaisen supan pohjan ja mäen harjanteen viimeistä piirtoa myöten. Kevyen liikenteen sujuvuutta ja houkuttelevuutta varmaan haettu vaihtelulla. Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.
    Minun reiteilläni ehdoton ykkösuosikki on Kehä 2 Espoossa. Sen varrella siinä vähän ennen Turunväylää etelästä tullessa nostetaan pyörällä sellainen mäki, että ammattikisoissakin sen voisi kategorisoida johonkin luokkaan. Siis vähintään 10-15m ylemmäs kuin autot siinä vieressä. Toki alueella on mäkistä ja sikäli se on ymmärrettävää, mutta miksi sitten niille autoille on räjäytetty sellainen tasainen tieleikkaus. Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
    tikola muokkasi tätä : 05.06.2017 at 13.08 Syy: Lisäsin vähän tietoa

  2. #9872
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Se on se polku pyöräilyn suola ja sokeri. Lisää tai ainaskin sopivasti pitää yllä kuntoa ja kansanterveyttä.
    Mutta jos päämäärä on vain liikkua paikasta toiseen, niin sitä tuo jalkojen tarpeeton oikominen haittaa. Oikomisia tulee paljon enemmän, kuin jos reitti olisi optimoitu etenemiseen. Korkeutta paikassa on oikeasti niin, että heikompia saattaa huimata, kun katselee autoja alaviistoon.

    Tuolla se kelvi kallion laella puiden takana kulkee:

    https://www.google.fi/maps/@60.19847...7i13312!8i6656

  3. #9873
    Huvikseni lukaisin vähän tätä ketjua ja ihan muutama seikka pisti silmään. Miksi ihmiset puuttuvat toisten virheisiin tai tahtovat opettaa toisia esim. käsimerkein? Tuollainen opetus tai epäasiallinen puuttuminen ei opeta ketään ja toisaalta saa opettajan verenpaineen nousemaan. Tuleeko siitä joku hyvä fiilis että oli itse oikeassa?
    Mitäs jos sallisi toisille pienet virheet ja vastaavasti sallii ne itsellekin? Esimerkiksi pieni punaisia päin ajo - jos autoja ei kertakaikkiaan tule mistään suunnasta. Tai pieni siirtyminen jalkakäytävää pitkin - ajamalla.

    Jos itse haluan "opettaa" suojatielle pysähtynyttä autoa, ajan vain fillarin auton viereen ja käyn tuijottamaan kuskia. Ei tarvita käsimerkkejä eikä mitään muutakaan kun kuski kyllä tajuaa että helkutti, tässähän ollaan pyörätiellä.

    Jossain kommentissa kritisoitiin pyöräteiden mäkisyyttä vs. vieressä menevä autotie. Olen itse ollut aina sitä mieltä että pyöräteiden sujuvuutta eli sitä ettei tarvitsisi pysähtyä jatkuvasti, pitäisi kehittää - kunnes hankin sähköfillarin. Sillä hetkellä kuvio muuttui päinvastaiseksi ja enää ei mäet ja pysähtely tuo kuin hymyn huulille. En yritä käännyttää, mutta jos fillaria oikesti käyttää kaupungissa hyötyajoneuvona, kannattaa harkita sähköavustusta. Katulaillisella sähköavusteisella fillarilla on ihan huimat edut verrattuna autoihin; voi ajaa melkosen suorempia linjoja kuin autolla, pysäköidä lähes minne vain ilmaiseksi, jne...

  4. #9874
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Minun reiteilläni ehdoton ykkösuosikki on Kehä 2 Espoossa. Sen varrella siinä vähän ennen Turunväylää etelästä tullessa nostetaan pyörällä sellainen mäki, että ammattikisoissakin sen voisi kategorisoida johonkin luokkaan. Siis vähintään 10-15m ylemmäs kuin autot siinä vieressä. Toki alueella on mäkistä ja sikäli se on ymmärrettävää, mutta miksi sitten niille autoille on räjäytetty sellainen tasainen tieleikkaus. Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
    Kehä-2 klv ei edes ala mistään ja päättyy ei mihinkään. Lisänä siinä lyhennetyllä pätkällä mäkiä, mutkia, liikennevalot jne.

  5. #9875
    Sähköfobiaa havaittu ^^ 😂

    Sent from my Ramos i9s using Tapatalk

  6. #9876
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
    Tiensuunnittelun mitoitusnopeudesta ja kustannuksista on kyse. Lisäksi tasaus pyritään suunnittelemaan niin, että tielinjan massatasapaino säilyy eli rakenteisiin keplaavaa tavaraa ei muualta tarvitsisi tuoda tai kovin paljon muualle viedä. Yksi seikka on myös melun hallinta ja syvään leikkaukseen sijoitettava tie on ympäristön kannalta hyvä ratkaisu. Kehä II:n pyörätien tapaus on varmaan puhtaasti kustannuksista kiinni, kun tuosta olisi pitänyt louhia kalliota tuhansia kuutioita lisää. Pienipiirteisemmissä kohdissa tulee usein vastaan se, että pystygeometrian täytyy olla ajoradalla loivempi kuin pyörätiellä.

    Yhden suunittelijan kanssa juttelin asiasta, kun peltomaisemissa 90-luvulla rakennetun tien vieressä kulkeva pyörätie nousee ja laskee jatkuvasti. Ehkä metrin tai parin suuruusluokassa vaihtelevat korkeuserot ei pyöräilyä haittaa, mutta kieltämättä näyttää vähän hölmöltä. Tuossa kohteessa suunnittelija jälkeenpäin harmitteli, ettei piirtänyt pyörätietä suoraksi kuten ajorataa. Minua eniten harmittaa se, ettei pyörätietä ole perustettu kunnolla. Pehmeissä paikoissa päällyste ei kestä talvea, kun joko roudan tai sitten hoitokaluston painon takia päällysteeseen tulee mahtavia pituussuuntaisia halkeamia pian päällystämisen jälkeen ja rahaa niden korjaamiseen ei anneta. Kustannuslaskentatapaa täytyisi muuttaa, kun nyt ajatellaan yksikköhintaa €/km. Ei sitä, on tie viallinen vai ehjä.

  7. #9877
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Kehä-2 klv ei edes ala mistään ja päättyy ei mihinkään
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    TKehä II:n pyörätien tapaus on varmaan puhtaasti kustannuksista kiinni, kun tuosta olisi pitänyt louhia kalliota tuhansia kuutioita lisää.
    Näistä kahdesta olen täsmälleen samaa mieltä - tosin sitten kun huomioidaan se, että pohjoispäässään autoille tarkoitettu kehä 2 päättyy T risteykseen vanhalle Turuntielle, joka kyllä on vähän "ei minnekkään" ja sinne päästäkseen on louhittu yksi pääkaupunkiseudun suurimpia tunneleita, niin tuo kustannussäästöhomma asettuu uuteen valoon. Viherlaakson&Karakallion autoilijoille kyllä pistettiin euroja/markkoja sileäksi aika paljon enemmän kuin kevyemmälle liikenteelle.

    Eteläpäässä KLV saisi kyllä jatkua Länsiväylän hujakoille

  8. #9878
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti

    Eteläpäässä KLV saisi kyllä jatkua Länsiväylän hujakoille
    Itse ajan fillarilla usein tuota Kehä II kelviä päästä päähän. Etelässä se jatkuu jopa Länkkärin eteläpuolelle.

    Toi yksi mäki on toki aika paljon korkeammalla kuin autoille varattu ajorata, mutta ei tuo silti mikään kuningasnousu ole edes pääkaupunkiseudun mittakaavassa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9879
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.116
    Mun mielestä se on tosi mainiota, että klv kulkee erillään ajoradasta. Tylsää siellä autojen tasalla olisi polkea.


  10. #9880
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Ei jaksa kiivetä niit mäkii jos on huonossa kunnossa ja sit ihmiset menee autolla. Laruunkin olis voinut virittää Koivusaaresta tullessa jonkun fillarioikotien Länsiväylän kupeesta jos haluis jotain oikeeta baanaa tehdä, ei ihmiset jaksa polkee Espoosta muuten.

  11. #9881
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Itse ajan fillarilla usein tuota Kehä II kelviä päästä päähän. Etelässä se jatkuu jopa Länkkärin eteläpuolelle.
    Tuon olen missannut, kun normireitti on Olarin suunnalla - vaihtaako se kehän puolta vai menee jostain kauempaa (tulen normaalisti Olarista kehän varteen ja lähden pohjoiseen)?

  12. #9882
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Tuon olen missannut, kun normireitti on Olarin suunnalla - vaihtaako se kehän puolta vai menee jostain kauempaa (tulen normaalisti Olarista kehän varteen ja lähden pohjoiseen)?
    Saisitkohan reitistä kiinni tästä: https://www.strava.com/activities/1001783549

    Pienen ohiajon tein tuossa Länkkärin kupeessa, kun viime tipassa päätinkin lähteä himaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #9883
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Saisitkohan reitistä kiinni tästä: https://www.strava.com/activities/1001783549
    Saan - kiitoksia. Olen aina luullut, että tuo Olarinluoman rampin vierestä lähtö menee vain pysäkille, mutta näköjään olen ollut väärässä. Täytyypä testata - eihän se tuossa ole ollut vielä käytettävissä kuin kymmenen vuotta. Kaikkiin uudistuksiin tällainen hidassytytteinen ei aina ehdi mukaan :-)

    Perun pahat puheeni - Kehä kakkosen pyörätiessä ei ole muuta vikaa kuin
    - Mäkisyys
    - Epälooginen mutkittelu

    ....ja nämä lienevät kaikkien suomalaisten pyöräteiden perusominaisuuksia, joten ei niitä voi viaksi lukea.

    Se helpoksi ja tylsäksi parjattu Baana Helsingissä nopeuttaa ihan älyttömästi kaupungin läpäisyä pyörällä, kun ei tarvitse valoissa seisoskella. Sen takia se mäkisyyskin on ongelma, eli jos pyöräilyn tavoitteena on helppo pääsy paikasta toiseen, niin silloin niitä kallioleikkauksia olisi syytä myös pyöräteille tehdä. Toki sähköpyörä auttaa asiaa, mutta onko se kuluttajan tehtävä valita sopiva ajoneuvo vai voisiko yhteiskunta infrassaan huomioida että mummotkin pääsisivät ilman erityistä välinehankintaa liikkeelle.

    Otetaan esimerkiksi anoppi ja appiukko, joiden hyvin alkanut pyöräilyinnostus on tyssännyt siihen, että polvet eivät kestä vääntää mäkiä ylös. Seitsenvaihteisessa nexusessa ei ole tarpeeksi pieniä pykäliä. Appiukko ajaakin nyt pojan vanhalla maasturilla, kun siinä on tarpeeksi pieniä vaihteita, mutta anoppi ei aja ollenkaan, koska jalkajarrulliseen ei apuja löydy eikä käsijarruihin noilla vuosilla uskalla vaihtaa. Heille siirto sähköavusteiseen olisi erittäin loogista ja se kyllä tehdään, mutta kyllä niillä pyöräteiden nyppylöillä on muutakin vaikutusta kuin treenaavan porukan lisähaaste. Pyöräily on muutakin kuin harrastajien temmellyskenttä ja se täällä foorumilla aina välillä unohtuu. Anoppi ei kokemuksiaan tänne tule jakamaan. Fillarifoorumin vinkkeli on aika paljon kallellaan aktiiviharrastajien suuntaan, kuten toki luonnollista onkin, mutta näitä KLV:tä käyttää moni muukin ja se pitäisi pyöräteiden suunnittelussa muistaa....toki rekan jumittamisen estäminen jäiseen ylämäkeen on pyöräteitä tärkeämpi liikenneresurssien satsauskohde ja siksi kannatan tieleikkauksia enemmän kuin pyörätieleikkauksia, mutta joskus voisi sen pyörätienkin laittaa kallioleikkaukseen.

  14. #9884
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Saan - kiitoksia. Olen aina luullut, että tuo Olarinluoman rampin vierestä lähtö menee vain pysäkille,
    Tässä luulossa olen minäkin elänyt vaikka tavallaan tiennyt että tuossa joku reitti pitäisi olla

  15. #9885
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    ..snip Seitsenvaihteisessa nexusessa ei ole tarpeeksi pieniä pykäliä. ...snip
    Nexuseen voi vaihtaa rattaan suuremmaksi, max taitaa olla 24 hampainen. Kampia on 36 hampaisena. Minulla on kauppapyörässä Nexus 7 ja välitykset 36-22 ja sillä pääsee kuorman kanssa aika nätisti paikallisia mäkiä ylös.

  16. #9886
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lievää turhautumista johtuen siitä, että teki sitten niin tai näin niin joku tuolla lopulta mielensä pahoittaa. Yleisönosastolla itketään kuorossa, miten jalkakäytäväpyöräily pitää saada kuriin jne mutta ilmeisesti kun mummeli töpöttää pyöräkaistaa vastaan niin silloin pyöräilijän pitääkin siirtyä jalkakäytävälle. Aika turha oli yrittää selittää liikennemerkillä erotetuista pyöräkaistoista kun vastaan ulvotaan vain, että ajan väärällä puolella tietä. Eikä kyse ollut edes mistään hurjastelusta vaan jarruttelin kävelyvauhtiin ja kohteliaasti yritin vihjata jalkakäytävän sijainnista. Ei mennyt perille eikä siinä mitään, mutta kun siihen piti vielä jonkun ohi lonnivan kääkänkin tulla päätään aukomaan. On se nyt kumma, että se olen yleensä minä joka joudun joustamaan kun typerät idiootit pöljäilevät. Jotenkin ei nyt taas mene kelvipyöräily putkeen, pitää varmaan siirtyä ajamaan metsässä ja kuskata silloinkin fillari metsän reunaan autolla..

  17. #9887
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    En tiedä onko se metsässä yhtään sen parempaa. Kellon soittamisesta tai soittamatta jättämisestä saadaan aina itkuvirsi aikaiseksi, tilannenopeudesta riippumatta pyörillä aina "kaahataan" tai "hurjastellaan". Paikallaan seisovaa maastöpyöräilijääkin pelästytään kuin mitäkin suurpetoa. Metsäkin kuulemma pilaantuu kun läskipyörällä ajelee.

    Pyöräilijän, alalajista riippumatta, kuuluu saada osakseen vihaa ja ylenkatsomista. Kun kuntosalin sisäpyöräilyssäkin saa paheksuntaa joko musiikin laadusta tai volyymistä, voidaan todeta angstien olevan kansaan sisäänleivottu ominaisuus mitä tahansa etäisestikään pyöräilijää muistuttavaa olentoa kohtaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #9888
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ...voidaan todeta angstien olevan kansaan sisäänleivottu ominaisuus mitä tahansa etäisestikään pyöräilijää muistuttavaa olentoa kohtaan.
    Tuossahan tuo on kiteytettynä. Ihan sama mikä harrastus. Korvaa tuo "pyöräilijää" millä hyvänsä harrasteella/ryhmällä ja saat noilta samat kommentit. Meillä on vaan liian lyhyt historia / kokemusta elää ilman, että jokaisella on se oma korpimetsä ympärillä. Aika erilainen tilanne noissa kulttuurimaissa, joissa ihmisten piti oppia sietämään toisiaan lähietäisyydellä jo satoja vuosia sitten. Kun ihmisiä on paljon, ei voi alkaa jokaiselle kiukutella. Meillä on vissiin optimaalinen määrä ihmisiä. Riittävästi, että jokainen löytää kiukuttelulleen kohteen mutta liian vähän, että väsyisi saati oppisi sietämään muita. Joku tietysti voisi sanoa, että liian vähän, että meidän olisi pakko oppia sääntöjä ja niiden joustavaa tulkintaa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  19. #9889
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    105

    Surullinen

    Puuh. Avaudutaan nyt sitten vähän. Vähän alan huolestua täällä Järvenpäässä. Joillain autoilijoilla tuntuu kypsyvän jotain syvää vihaa pyöräilijöitä kohtaan vaikka ei täällä nyt mitään suurta pyöräilykulttuuria edes ole.

    Itselle on sattunut tässä kesällä jo kaksi tapausta, jossa autoilija kokee oikeudekseen avata ikkunan ja alkaa solvaamaan pää punaisena, kun on ensin itse meinannut ajaa päälle kolmion takaa pyörätien jatkeella.

    Ensimmäisen jannun ajoin fillarilla kiinni, selitykset oli klassiset: "olen opetellut säännöt, auton ei tarvitse väistää kuin kääntyessä" ja "suojatiellä ei saa pyöräillä". Huoh. Toinen tapaus oli tänään. Ajoin kahden peräkkäisen jatkeen yli (autoilla molemmissa kolmiot). Jälkimmäisessä risteyksessä virolainen paku pysäytti auton vasta jatkeen päällä, kun osoitin että en ole muuten väistämässä. Osoitin sitten virolaisille kolmiota ja jatkoin matkaa. Eivät tainneet olla moksiskaan enkä minäkään sen kummemin. Seuraavassa risteyksessä päätti kuitenkin joku random suomalainen aukoa taas pää punaisena autostaan. "Mene muualle pyöräilemään PÄSSI" "Melkein ajoit minunkin alle." "Hullu ajat täysiä täällä". Tämä tyyppi oli ollut risteyksessä ensimmäisellä jatkeella eikä tilanteessa ollut edes mitään moitittavaa. Auto ajoi risteykseen hiljaa ja omakin nopeus oli gepsin mukaan ennen jatkeita n. 20kmh ja jarruttelin risteykseen. Ilmeisesti koki olevansa etuajo-oikeutettu. Huoh. Ensimmäisessä tapauksessa keetutti, ensimmäiset pari tuntia lenkistä meni sen jälkeen raivon vallassa. Tämä toinen enää vain huvitti ja huutelin perään, että sinulla on risteyksessä kolmio. Tuskinpa ymmärsi.

    Kaiken sitten kruunasi tänään, kun huomasin samalla lenkillä raskaan liikenteen ammattilaisen hivottelevan huvikseen ajoradalla ajavaa maantiepyöräilijää. Tämä oli helppo todeta, kun kuski naureskeli pyöräilijän viittoessa suuttumustaan. Vaikka olisi mitä mieltä ajoradalla ajamisesta kelvin ollessa paikalla (tässä tapauksessa tosin Sipoontiellä osa kelvistä on työmaata), on toi vaan niin väärin.

    Neljännen tapauksen todistin autosta käsin työmatkalla, kun joku maasturikuski painoi raivoissaan tööttiä vanhalle mummolle, joka ajoi jatkeen yli pyörällään kävelyvauhtia. Autoilijalla oli kolmio.

  20. #9890
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti shitmonkey Katso viesti
    Kaiken sitten kruunasi tänään, kun huomasin samalla lenkillä raskaan liikenteen ammattilaisen hivottelevan huvikseen ajoradalla ajavaa maantiepyöräilijää. Tämä oli helppo todeta, kun kuski naureskeli pyöräilijän viittoessa suuttumustaan. Vaikka olisi mitä mieltä ajoradalla ajamisesta kelvin ollessa paikalla (tässä tapauksessa tosin Sipoontiellä osa kelvistä on työmaata), on toi vaan niin väärin.
    112:sta löytyy ratkaisu.

  21. #9891
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    ^^
    Mulla on jonkun oloinen aavistus kuka tuo raskaanliikenteen " ammattilainen " saattaisi olla. Facebookissa Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmässä on yksi Sipoolainen kuski joka ajaa päivittäin tuolla tiellä ja tuossa ryhmässä kommentit on juuri sitä luokkaa että saattaa olla juurikin kyseinen kuski kyseessä.

  22. #9892
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Kahtena peräkkäisenä päivänä olen saanut autoilijan painamaan äänimerkkiä noudattamalla tieliikennelakia! Toisessa tapauksessa ajan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin ja tietöistä johtuen joudun vaihtamaan toiselle puolelle katua. Näen, että autoilija on tulossa suojatielle, jossa siis minä olen väistämisvelvollinen(suoralla tiellä, ei risteystä) ja minä pysähdyn, laitan toisen jalan maahan ja käännän vielä katseeni pois tästä autoilijasta. Autoilija kaikesta huolimatta pysähtyy siihen suojatien eteen ja painaa äänimerkkiä, kun en suostu menemään ensin yli... Ja syynä tähän on se, että kyseisessä paikassa sinne toisen puolen pyörätielle ei pääse kuin rappuja pitkin, joten olin päättänyt ajaa ajoradalla seuraavaan mahdolliseen kohtaan asti, jossa sinne pyörätielle pääsee ajamalla.

    Toisessa tapauksessa odotan ajoradan oikeassa reunassa liikennevaloristeyksessä valojen vaihtumista vihreäksi, kun taakseni tulee auto, joka painaa äänimerkkiä ja kun katson taakseni, niin autoilija huitoo käsillään, että minun pitäisi siirtyä viereiselle pyörätielle, joka on kuitenkin vain jalkakäytävä...

    Eilisellä 30 km lenkilläni kaksi kertaa minun ollessani väistämisvelvollinen autoilija haluaa välttämättä päästää minut ensin tien yli. Ja kuitenkin taas muutaman kerran kävi niin, että kun autoilija oli se väistämisvelvollinen, niin minun piti väistää tätä autoilijaa tai muuten olisi kolahtanut. Ja näkyvyys oli oikein hyvä ja autoilijan kannalta tulin vieläpä oikeasta suunnasta mutta ei kuitenkaan väistänyt... Autoilijoilla on siis liikennesäännöt pahasti hukassa!

  23. #9893
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Kahtena peräkkäisenä päivänä olen saanut autoilijan painamaan äänimerkkiä noudattamalla tieliikennelakia! Toisessa tapauksessa ajan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin ja tietöistä johtuen joudun vaihtamaan toiselle puolelle katua. Näen, että autoilija on tulossa suojatielle, jossa siis minä olen väistämisvelvollinen(suoralla tiellä, ei risteystä) ja minä pysähdyn, laitan toisen jalan maahan ja käännän vielä katseeni pois tästä autoilijasta. Autoilija kaikesta huolimatta pysähtyy siihen suojatien eteen ja painaa äänimerkkiä, kun en suostu menemään ensin yli... Ja syynä tähän on se, että kyseisessä paikassa sinne toisen puolen pyörätielle ei pääse kuin rappuja pitkin, joten olin päättänyt ajaa ajoradalla seuraavaan mahdolliseen kohtaan asti, jossa sinne pyörätielle pääsee ajamalla.

    Toisessa tapauksessa odotan ajoradan oikeassa reunassa liikennevaloristeyksessä valojen vaihtumista vihreäksi, kun taakseni tulee auto, joka painaa äänimerkkiä ja kun katson taakseni, niin autoilija huitoo käsillään, että minun pitäisi siirtyä viereiselle pyörätielle, joka on kuitenkin vain jalkakäytävä...

    Eilisellä 30 km lenkilläni kaksi kertaa minun ollessani väistämisvelvollinen autoilija haluaa välttämättä päästää minut ensin tien yli. Ja kuitenkin taas muutaman kerran kävi niin, että kun autoilija oli se väistämisvelvollinen, niin minun piti väistää tätä autoilijaa tai muuten olisi kolahtanut. Ja näkyvyys oli oikein hyvä ja autoilijan kannalta tulin vieläpä oikeasta suunnasta mutta ei kuitenkaan väistänyt... Autoilijoilla on siis liikennesäännöt pahasti hukassa!
    Totta jokainen sana ja niin tuttua.

  24. #9894
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Totta jokainen sana ja niin tuttua.
    Niin totta. Syytän kyllä enemmän epäselviä suojatie-pyörätienjatke-sääntöjämme. Pertti-perusautoilija yksinkertaisesti ei noiden eroa ymmärrä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  25. #9895
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    No ei ole ihme kun veikkaisin että kymmenestä suojatie/auto/pyöräilijä tehtävästä en varmasti saisi Itsekään kaikkia oikein. En ymmärrä miksei pyöräilyn ja autoilun välillä voida käyttää omia liikennemerkkejä jotka kertoo väistämisvelvollisuudet jne.

    Montakohan kolaria tulisi mikäli autolla pitäisi tietää etuajo oikeudet autojen kesken ulkoa samoin kuin pyörällä.

  26. #9896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    No ei ole ihme kun veikkaisin että kymmenestä suojatie/auto/pyöräilijä tehtävästä en varmasti saisi Itsekään kaikkia oikein. En ymmärrä miksei pyöräilyn ja autoilun välillä voida käyttää omia liikennemerkkejä jotka kertoo väistämisvelvollisuudet jne.

    Montakohan kolaria tulisi mikäli autolla pitäisi tietää etuajo oikeudet autojen kesken ulkoa samoin kuin pyörällä.
    Miksei voida ajaa samoilla säännöillä? Pyöräilyyn tehdyt poikkeuksethan lähinnä sekoittaa kun tulee kaikenmaailman pt:n jatkeita, uusia perussääntöjä jossa "väistetään aina paitsi...", ja pitää miettiä että onko kyseessä edes polkupyörä.

  27. #9897
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tunnustan minäkin heti tyhmyyteni / laiskuuteni kaivella. Onkos Mopoilla (siellä missä nuo kelveillä on sallittu) samat oikeudet - vissiin? Tuolla kun kuitenkin vetelee sen +40km/h "pyörätien jatkeelle", saattaa monelle meistä auton ratissa tulla lievänä yllärinä.... Itse ainakin paremmin asiasta perillä olematta yritän olla tuohon varautunut.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #9898
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Miksei voida ajaa samoilla säännöillä? Pyöräilyyn tehdyt poikkeuksethan lähinnä sekoittaa kun tulee kaikenmaailman pt:n jatkeita, uusia perussääntöjä jossa "väistetään aina paitsi...", ja pitää miettiä että onko kyseessä edes polkupyörä.
    "Samoilla säännöillä" ajaessa kelviä ajava pyöräilijä väistää aina ylittäessään ajoradan ellei liikennemerkein toisin osoiteta.
    Olisi tietysti selkeää.

  29. #9899
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Niin, tai esim. neljän tien tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristiin nähden vasemmalta saapuvan autoilijan pitäisi väistää... Siis kun pyöräilijä ajaa kelviä.
    FillaRilla muokkasi tätä : 08.07.2017 at 17.54 Syy: kelvi
    onks pakko, jos ei haluu

  30. #9900
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Niin, tai esim. neljän tien tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristiin nähden vasemmalta saapuvan autoilijan pitäisi väistää... Siis kun pyöräilijä ajaa kelviä.
    Totta, tämä(kin) perussääntö turmeltiin tieliikennelain uudistuksessa josku 90 - luvulla.
    Mielestäni voisi palata nyt tuon parikymmentä vuotta taaksepäin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •