ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 329 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 229 279 319 327 328 329 330 331 339 379 429 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.841 - 9.870 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9841
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Hävetti kyllä kaikkien kahdella pyörällä ajavien puolesta. Tilaa oli tulla mutta mieli paloi protestiin.
    No, kaipa siinä kaverin päivä parani, johonkinhan se on sisimpänsä purettava.
    Usein mietin kuinka paljon tuo mesoaminen meitä auttaa, joko mulkero on vain ajatuksissaan ajanut väärin tai on sitten niin mulkero että tekee ensi kerralla pahemmin... Ennen olin pyöräteiden jeesus, nyt vain kiroilen englanniksi mutisten ja väistän.

  2. #9842
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Taas uudenlainen elämys. Olen oppinut varomaan toistaiseksi noita rullahiihtäjiä/-luistelijoita, jotka viuhtovat radio-Peltorit päässä niillä ~2m sauvoilla vauhtia kelvin leveydeltä. Tänään lähestyin takaa "harmitonta mummoa sauvakävelyllä". Justiinsa kun olin muutaman metrin tuon takana, niin selvästi jotain piti löytää taskusta. Oikean käden sauva vasempaan kainaloon. Sattui sauvan kärki vasempaan takaviistoon juuri pään (silmän) korkeudelle ja tuli hieman kiire vetää kupoli alas ja väistää kauemmas vasemmalle. Eli kaikkea tuolla voi tapahtua ja kaikkeen pitää olla valmis.
    Tästä muistui mieleeni, kun itselleni kävi joskus muinoin vähän samalla tavalla; ajoin KLV:ä ja saavutin edessäni kävelevät kaksi sauvakävelijää, jotka etenivät rinnakkain väylän oikeassa reunassa. Juuri kun olin heistä parin metrin päässä ja ryhmittynyt ohittamaan heidät vasemmalta puolelta, nostaa vasemmanpuoleinen rouva vasemman sauvansa vaakatasoon KLV:n yli, eli suoraan ajolinjalleni. Jos sauva olisi noussut sekuntia tai kahta myöhemmin niin se olisi ollut pinnojen välissä tai silmässäni tai jossain muussa ei-toivotussa paikassa, ei-toivotuin seurauksin. Tämän tapauksen jälkeen olen noudattanut aina erityistä varovaisuutta kun kohtaan sauvakävelijän kevyen liikenteen väylällä.

  3. #9843
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    ^Juuri noita varten on pyörässä hyvä olla riittävän voimakas äänimerkin antolaite.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  4. #9844
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...autot ovat todella vaarallisia (sic!) tienristeyksissä, ks. onnettomuus Turussa.

    Ohjeistan seurani pyöräilijöitä usein seuraavasti: "Keskenään saatte törmäillä, mutta se ei tietenkään ole suotavaa. Ulkopuolisten kanssa ette saa törmäillä, ja autojen kanssa törmäily on ehdottomasti, totaalisesti, täysin kielletty".
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  5. #9845
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti walto Katso viesti
    Tähän on itseasiassa olemassa eräs näppärä kikka, vaikka ymmärrän toki ettei se nyt ihan ensiksi tulisi mieleen. Niksi piilee siinä että jo ennen risteykseen ajamista nostetaan katse edelläajavan puskurista, arvioidaan mahtuuko risteyksen ylittämään ja sen mukaan sitten joko pysäytetään ennen risteystä tai ajetaan sen yli.

    Onhan tuo kieltämättä vähän epäintuitiivista joten poliisi voisi alkaa jakamaan kovempia rangaistuksia liikenteessä mieltään ilmaiseville ettei kunnon ihmisten tarvitsisi kokea oloaan uhatuksi.
    Aivan mahtava niksi mutta ei toimi aina.

    Pari viikkoa sitten jäin tuohon risteykseen kun pysäytin ennen risteystä ja odotin nähdäkseni mahtuuko risteyksen toisella puolella olevaan jonoon vielä autoja. Kun sitten lähdin liikkeelle ajoi keskikaistaa kaveri ohitseni ja kiilasi edelleni jolloin hän kyllä mahtui jonoon mutta itse jäin osittain suojatien päälle.

    Osa tuossa kyllä ajaa surutta risteyksen tukkoon vaikka siihen on maalattu vieläpä merkinnät alueelle jota ei saa tukkia.
    Mutta kun liikenteessä on useampia matkassa ja kaikki eivät ole täydellisiä voi ei-täydellinen autoilija joskus joutua tahtomattaankin siihen kelvin jatkeen päälle kököttämään.

    Siihen on sitten turhautuneen cyclocross-hepun hyvä purkaa pahaa oloaan.

  6. #9846
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Googlemaps linkkiä tuohon risteykseen?

  7. #9847
    En kyllä jaksa osoittaa mieltä jos ei tule vaaratilannetta, ja eikä turhaan ole tukittu koko ylitystä. Eniten näkee tätä että ajetaan surutta suojatien päälle/yli ennen kuin oikeasti aletaan hidastamaan, ja tämä on etenkin huonolla näkyvyydellä se tapa jonka kitkemiseen poliisi saisi panostaa reilusti nykyistä enemmän resursseja. Aivan liian yleistä että tällaisessa paikassa ajetaan suojatien yli, ja aletaan pälyilemään ajoradan liikennettä tajuamatta että tuossa pitäisi myös väistää etenkin noita oikealta tulevia fillareita jotka polkemattakin tulee jo suht hyvää vauhtia risteykseen. Eniten siis ärsyttää että jos ei edes yritetä varoa, kun tuo paikka ei taida olla helppo varovaisillekkaan. Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.

  8. #9848
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Googlemaps linkkiä tuohon risteykseen?
    goo.gl/ieUEDD

    Kelvin jatke siis tuon risteyksen jälkeen.

  9. #9849
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.
    Mikä geometriassa on pielessä? Ihan tavanomaiselta paikalta tuo streetviewissä näyttää. Vain meluvalli vie näkyvyyden, mikä on eri asia kuin tien geometria.

  10. #9850
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Ei järki riitä tähän kaupungin touhuun. Facebookin pyörätiefailista:

    Sampo Lehtinen Päitä vadille. Kuka otti vastaan väärin tehdyn tarkimman tason suunnitelman? Mikä ulkopuolinen firma teki aika lailla ohjeiden vastaisen suunnitelman?

    Tää meno ei tule muuttumaan vaikka Saurit tai lautakunnat sanois soo soo vaan vasta kun vastuullisia kaivetaan esiin ja viedään vastuuseen. Tätä banaanivaltiomaista perseilyä on sallittu ja katsottu läpi sormien ihan liiaksi.
    Tykkää · 5 t
    Poista


    Sampo Lehtinen Tai kuka tilasi vanhalla suunnitelmalla.
    Tykkää · 5 t
    Poista







    Penelope Sala-Sorsimo Rakennussuunnitelma oli kyllä katusuunnitelman mukainen.
    Tykkää · 2 t








    Työporukka tekee vaan kylmän viileästi aivan toisin kuin sekä rakennussuunnitelma että katusuunnitelma sanoo.
    Eikä yksikään virkamies kritisoi. Rakennussuunnitelmalla tai katusuunnitelmalla ei ole Suomessa mitään väliä.
    Rakennusfirma saa tehdä kuinka huvittaa niistä huolimatta. Tämä on nyt todistettu.

  11. #9851
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    En kyllä jaksa osoittaa mieltä jos ei tule vaaratilannetta, ja eikä turhaan ole tukittu koko ylitystä. Eniten näkee tätä että ajetaan surutta suojatien päälle/yli ennen kuin oikeasti aletaan hidastamaan, ja tämä on etenkin huonolla näkyvyydellä se tapa jonka kitkemiseen poliisi saisi panostaa reilusti nykyistä enemmän resursseja. Aivan liian yleistä että tällaisessa paikassa ajetaan suojatien yli, ja aletaan pälyilemään ajoradan liikennettä tajuamatta että tuossa pitäisi myös väistää etenkin noita oikealta tulevia fillareita jotka polkemattakin tulee jo suht hyvää vauhtia risteykseen. Eniten siis ärsyttää että jos ei edes yritetä varoa, kun tuo paikka ei taida olla helppo varovaisillekkaan. Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.
    Tuossa(kin) paikassa vastuu hengissä selviämisestä lankeaa täysin pyöräilijälle. Edellisen kerran kun siitä ajelin, olisin jäänyt Audin alle, jos en olisi hiljennellyt juoksuvauhtiin. Sieltä tultiin kolmion takaa katveesta vailla huolta reippaalla vauhdilla jatkeen päälle.

    Sama Audikuski muuten jatkoi nollatason havainnointiaan seuraavassa risteyksessä kääntyessään kelvin jatkeen yli ja joutui jarruttamaan melkoisen rivakasti väistäessään. Ilmeisesti nuorehko kuski, koska kyseessä oli TT-Audi. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa pätenee myös pyöräilijöiden huomiotta jättämiseen.

  12. #9852
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Niin, Lauttasaaressa muutama päivä sitten iskä kuskas poikaa kaupunkimaasturilla kännykkään puhuen, tuli kolmion takaa isommalle tielle ja katsoi ensin vasemmalle minun lävitseni tuleeko selkäni takaa autoja ajaen eteen ja samalla kevlin päälle johon oikealta laskee mäki josta vauhdilla ajetaan fillareilla. Kevlin ylitettyä katsoi sinne oikealle, tuleeko autoja. Teki mieli ajaa päin.

  13. #9853
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Kuluneen viikon aamuna työmatkareitillä ajettiin remppafirman kookkaan pakettiauton kanssa kahden tien risteykseen vierekkäin. Auto päätti kääntyä vasemmalle kelvinjatkeen yli ja kaveri kiihdytti ehtiäkseen ennen minua. Ilmeisesti totesi yrityksen epäonniseksi, koska juuri ennen kelvin ylitystä survaisi pakun jarrut kiinni. Vaikka olin itsekin varmuuden vuoksi hidastanut melkein pysähdyksiin, polkaisin tien yli ja jatkoin matkaa. Kuten jatkoi pakukin.

    Jäi vain askarruttamaan, mikä oli se jumalaton rysähdys pakun takaosassa? Menikö asiakkaan tarvikkeet, sirkkelipöytä vai virolaiset remppamiehet pitkin pakun lattiaa...?
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  14. #9854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mikä geometriassa on pielessä? Ihan tavanomaiselta paikalta tuo streetviewissä näyttää. Vain meluvalli vie näkyvyyden, mikä on eri asia kuin tien geometria.


    Tässähän on nyt käynyt selvästi niin että tyyppipiirustukset on tehnyt tästä risteyksestä vaarallisemman kuin että olisi loogisesti tehnyt pyörätiestä suoran. Tuo pakollinen mutkittelu väkisin vie huomiota muilta oleellisilta asioilta, ja tästä ajaessahan tuo pyörätie ohjataan autojen nokkaa koht (saadaan vähän kovempi tälli)i, ja vähennetään myös autoilijan reaktioaikaa. Toki tohon nyt mahtuu autolla pt:n jatkeen etupuolelle jos on jonkinlaista avaruudellista hahmotusta, mutta ongelman myös voisi ratkaista tekemällä tuon pyöräiltävän aukon leveämmäksi kuin nykyään.

  15. #9855
    Näitä "laitetaan pyöräilijät tekemään tarpeeton mutka tai mielellään kaksi" rakennetaan näköjään vasite sellaisiinkiin paikkoihin joissa pyöräilijällä ei ole missään tilanteessa väistämisvelvolllisuutta.

    Ajatus lienee että onnettomuuksia vähennetään parhaiten alentamalla pyöräilijöiden nopeuksia, mutta tulos on kuvaamasi kaltainen: pyöräilijän huomio menee kääntymisiin (ja niiden mukana tuomiin muiden kelvillä liikkujien väistämisiin), katseen joutuu siirtämään pois autoista turvallisuuden kannalta tärkeimmällä hetkellä ja autoilijoiden on käännösten takia turhan helppo päätellä pyöräilijän aikeet väärin ja sillä perusteella olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.

    Pyöräilijän matkanteko tulee hankalammaksi ja hitaammaksi, v-käyrä nousee suunnittelijoiden, rakennuttajien ja rakentajien takia - eivätkä onnettomuudet taida sen enempää laskea määrältään kuin niissä saatujen vammojen asteeltakaan.

  16. #9856
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Näitä "laitetaan pyöräilijät tekemään tarpeeton mutka tai mielellään kaksi" rakennetaan näköjään vasite sellaisiinkiin paikkoihin joissa pyöräilijällä ei ole missään tilanteessa väistämisvelvolllisuutta.

    Ajatus lienee että onnettomuuksia vähennetään parhaiten alentamalla pyöräilijöiden nopeuksia, mutta tulos on kuvaamasi kaltainen: pyöräilijän huomio menee kääntymisiin (ja niiden mukana tuomiin muiden kelvillä liikkujien väistämisiin), katseen joutuu siirtämään pois autoista turvallisuuden kannalta tärkeimmällä hetkellä ja autoilijoiden on käännösten takia turhan helppo päätellä pyöräilijän aikeet väärin ja sillä perusteella olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.

    Pyöräilijän matkanteko tulee hankalammaksi ja hitaammaksi, v-käyrä nousee suunnittelijoiden, rakennuttajien ja rakentajien takia - eivätkä onnettomuudet taida sen enempää laskea määrältään kuin niissä saatujen vammojen asteeltakaan.
    Ilmeisesti tuohon on haluttu saada autoilijoille odotustila ennen risteävälle tielle kääntymistä ja sitä ei ole saatu aikaan muuta kuin tekemällä tuo hölmö kaarre. Huonoa suunnittelua kuitenkin. Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.

  17. #9857
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Ilmeisesti tuohon on haluttu saada autoilijoille odotustila ennen risteävälle tielle kääntymistä ja sitä ei ole saatu aikaan muuta kuin tekemällä tuo hölmö kaarre. Huonoa suunnittelua kuitenkin. Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.
    Tämä idea tosiaan on puhtaasti autoilun kannalta toteutettu, nopeatempoisempi pyöräily on vaan unohtunut. Tämä pätkä tosiaan taitaa kuulua ely-keskukselle ainakin huollon osalta, en sitten historiasta tiedä. Muistan nähneeni jonkun palautteen autoilijalta jonka mukaan tämänlaiset risteykset ovat erityisen hyviä, koska autolla ehtii kääntyä tielle 90-asteen kulmaan ja näkee fillaristit, ja toki että ollaan kärkkymässä mielummin jatkeen etupuolella (joka itsessään toki on lähtökohtaisesti parempi). Jantterilta vaan unohtui että toinen vaihtoehto on vetää se pyörätie niin lähelle ajorataa että auton peilistä näkee takaa tulevan fillaristin samalla kun näkee myös eteen, ja samalla onnettomuudet on mutulla lievempiä koska törmäyskulma autoon on keskimäärin paljon lievempi kuin, ehkä keskimäärin enintään 45-astetta.

    Liikenneviraston ohjeet on yleisesti ollut parempia ja edistyksellisempiä kuin mitä kaupunkien omat. Reunakivia ei käsittääkseni ole edes otettu käyttöön ajoradan ylityksissä, ja esimerkiksi mopon siirtyminen ajoradalle ja toisin päin näytti olevan huomioitu myös joka on aivan ennen kuulumatonta että liikenneratkaisussa jo mietitään asia, eikä jätetä mopoilijaa sormi suuhun kokeilemaan. Ylipäänsä tuntuu että ohjeita päivitetään useammin ja vähemmällä poliittisella ennakkoasenteella kuin kaupunkien vastaavia. Ongelma vain on että uutta infraa tulee melko harvakseltaan, jolloin suurin osa on sitä huonommalla ohjeella tehtyä.

  18. #9858
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    Yhä enemmän olen menetellyt siten - kun yksin ajan ja jos siis on vilkas katu ja paljon liikennettä - että hyppään pyörän päältä pois ja talutan pyörän suojatien (joskus jopa pyörätien jatkeen) yli. Autoilija saa silloin jälkeenpän selitellä, että miksi jyräsi suojatiellä/pyörätien jatkeella jalankulkijan. Suojatielle ei kuitenkaan pidä rynnätä jalankulkijanakaan, sillä silloin oikeudessa yliajaja (oikeammin: yliajajan nokkela asianajaja) vetoaa siihen, että autoilija ei millään ehtinyt havaita ko. allejääneen aietta ylittää suojatie. Pitää odottaa tovi, että aie ylittää suojatie tulee selväksi (ainakin tapauksen todistajille, jos on...)

    --> Koska 70 % pyöräilijöiden onnettomuuksista sattuu juurikin risteyksissä/tien ylityksissä risteyksissä, pitää tämä erityinen vaaranpaikka tiedostaa ja noudattaa tehostettua varovaisuutta, kun risteys/ylitys sattuu kohdalle. Näin jää sitten enää loppujen vaarojen 30 % jäljelle... ts. merkittävä parannus turvallisuuteen tämä tehostettu risteys-/ylitysvarovaisuus

    Jk. Edellinen neuvo ei tietenkään sovi aggressiivis-kiireisille fillaristeille, mutta meidän vähän rauhallisempien kuskien turvallisuutta se lisäisi merkittävästi.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  19. #9859
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Tuohon Ilborgin kuvan liittyen en kyllä noin loiva mutkaa pidä ajonopeuksia alentavana asiana. Kyllä itse ainakin määrittelen ajonopeuden näkyvyyden perusteella ja tuossahan en pyöräilijänä sivulle näe, eikä sivutien kolmio riitä hidastamatta ylittämiseen. Sen sijaan mutkalla saadaan tosiaan autolle odotustila jatkeen taakse, lisäksi keskisarekkeelle jää tilaa. Ilman keskisaarekettahan tuollainen risteys olisi paljon vaarallisempi.

    Kaupungeissa joudutaan soveltamaan tilan puutteen takia useammin kuin muualla, se varmaan vaikuttaa ratkaisujen toimivuuteen. Suunnitteluohjeista en tiedä, mutta reunakiviin liittyen hyvä menettely on jättää puolet ylityskohdasta ilman kivetystä. Toki olen käynyt kunnan edustajien (tekninen johtaja, rakennusmestari ja valvojakonsultti) kanssa aiheesta keskustelun ja he ei-pyöräilevinä eivät nähneet madalletussa reunakivessä mitään ongelmaa. Heidän mielestään "kyllä siitä pyörällä pääsee". Pääsee tietysti, mutta parempi ratkaisu on jättää puolet kivettämättä, jolloin sokeille jää reunakiveä tunnistettavaksi. Usein tuollainen ratkaisu nykyään tehdäänkin, jos asialla on valveutunut porukka. Kerran pysäytin erään valkoista keppiä käyttävän ja jäin juttelemaan aiheesta. Hän ei ollutkaan aivan sokea, mutta piti paikkaa ilman reunakiveä parempana, koska kompastumisen riski vähenee. Monenlaista näkemystä siis aiheesta on olemassa.

  20. #9860
    Maasturilla ei tosiaan tarvitse reunakiviin hidastaa, joka sopii kyllä ihan hyvin tähän agendaan että alle viiden kilometrin matkoja halutaan muuttaa pyöräilyksi espoossa. Ei tuo mutka tosiaan ajonopeuksia estä, vaan juurikin huono näkyvyys.

    Toinen mitä ihmetellyt yleensä fillaroinnin suunnittelussa on infran turvallisuus esimerkiksi törmäyksien kantilta. Esimerkiksi juuri edellä mainitussa kuvassakin jos auto töytäisee 30km/h kulkevaa fillaristia, tämä helposti ajautuu/lentää kylttejä päin, tai murtaa ainakin kylkiluut korokkeeseen. Samalla tavalla myös kylttejä sijoitetaan usein keskelle pyörätietä. Kaiteetkaan on harvoin erityisen turvallisen näköisiä onnettomuustilanteessa. Autoa varten taas erilaiset rakenteet suunnitellaan niin rakenteet joustaa eikä niihin ajauduttaisi vahingossa. Onhan noita kylttejä toki vaikea rakentaa pyöräilijäturvalliseksi, mutta vastaavasti niiden sijaintia voisi ainakin vähän yrittää miettiä. Erilaisia reunakivi-viritelmiä voisi miettiä myös siltä kantilta että jos vaikka kaatuu, ettei olisi teräviä kulmia missään (vanha betoninen malli oli varmasti nykyistä turvallisempi).

    Ongelma lienee että tilastoissa usein selvitään luiden katkomisella, eikä kuolintilastoissa ainakaan välillisistä syistä infraan kuolleita erikseen lasketa. Heitetään valistunut arvaus että olisiko kypärä voinut pelastaa.

  21. #9861
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Nyt muuten Espoossa Urheilupuiston metroaseman ympäristössä on osattu nostaa opasteliikennemerkit niin korkealle, että henkilöautosta näkee niiden ali. Sillä seurauksella, että ne peittävät näkyvyyden aikuiselta pyöräilijältä.
    Lisäksi liikenneympyröissä on tullut voimaan uusi tyyli ajaa niistä läpi mahdollisimman lujaa, ettei kukaan ehdi eteen sieltä kolmion takaa. Sillä seurauksella, että täysoin unohtuu väistämisvelvollisuus liikenneympyrästä poistuttaessa. Yllättävän moni autolija ryhtyy näissä tilanteissa tööttäilemään pyöräilijälle, vaikka autoilijalta unohtui oma varovaisuus.

    Pitäisi kai ottaa vaarin Pekka Sirkiä vinkista ja taluttaa ja pitää huoli siitä, että pyörä on ensin suojatiellä. Se antaa kokemuksen mukaan hyvin tilaa, kun autolija pelkää naarmuja maalipintaan.
    A Gentleman will walk but never run

  22. #9862
    mutanaama Guest
    Pari kertaa olen tuupannut fillaria eteen ihan vaan taluttaen. Ovat ehtineet jarruttamaan. Saatana

  23. #9863
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.
    Jos ajaa esimerkiksi Heikinlaaksosta Sepänmäkeen päin Tattariharjuntietä, ehtii monta kertaa ihmetellä ohjeen ja käytännön toteutuksen eroa.

    Eikä Roihupellon suunnalla Myllypuroon ja Viikkien vievien katujen varrella olevat kiertoliittymistäkään sanoa että niitä rakennettaessa olisi hetkeäkään ajateltu sujuvaa kulkemista pyörällä.

  24. #9864
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Joskus mietin sellaistakin, että etuajo-oikeutettu kevyen liikenteen väylä jätettäisiin risteyksessä omaan tasoonsa, eikä viisteitä tehtäisi, vaan korotus tulisikin ajorataa pitkin liikkuville. Isokaarella Lauttasaaressa on tehty noin. Ympäristö ikään kuin ohjaa toimimaan oikein.
    A Gentleman will walk but never run

  25. #9865
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.165
    ^Niinpä. Kauankohan kestää kun tuonkin lapsellisen yksinkertaisen asian virkamiehet, jotka suunnittelusäädökset tekee, tajuavat. Tyypillinen kolmioilla varustettu kelvillinen risteys olisi noin tehtynä todella selkeä turvallinen.

  26. #9866
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Töyssyt vievät autokuskin huomion siinä missä esteet pyöräilijänkin.

  27. #9867
    Ettei pelkästää jatkenarinaan keskittyis tää ketju, nii vähä toisenlaistaki infra-valitusta välillä ��.

    Eile taas pisti Vihdintien vieressä klviä ajaessa miettimään ajoradan ja klvn erilainen tasausviiva. Ajorata saatu mäkiseen maastoon melko tasaiseksi, kun taas klv koukkii jokaisen supan pohjan ja mäen harjanteen viimeistä piirtoa myöten. Kevyen liikenteen sujuvuutta ja houkuttelevuutta varmaan haettu vaihtelulla. Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.

  28. #9868
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mattia Katso viesti
    ...Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.
    Nyt ne tuolla Pasilassa taas tekee kivasta kelvistä tylsän tasaisen baanan.


  29. #9869
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    En tiedä, kun en tätä ketjua aktiivisesti seuraa, onko täällä rutistu minkä verran kaupunkifillaripyöräilijöiden ajotaidottomuudesta tai muusta liikenteestä piittaamattomuudesta. On toki ymmärrettävää, että jos vähän ajaa, niin kuin tästä ryhmästä voisi olettaa, ei kaikkia sääntöjä tunne yhtä hyvin kuin tuhansia kilometrejä vuodessa ajavat. Se, että toistuvasti nämä keltaiset pyöräilyn lähettiläät esim. ajavat jalkakäytävillä (muusta edes viitsimättä avautua), ei ole mielestäni asianmukaista liikennekäyttäytymistä millään mittarilla mitattuna. Jos infra on paska ja ajoradalla ajaminen pelottaa liikaa, niin silloin pyörää TALUTETAAN JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Piste. Koskee kaikkia pyöräilijöitä. Muuten kyllä varon omissa liikkeissäni ja ajonopeuksissani näitä tienkäyttäjiä ja haluan ymmärtää ja kannustaa kaikki pyöräilemään, vaikka edes vähän. Tässä menee silti minulla raja.
    Festina lente

  30. #9870
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    En tiedä, kun en tätä ketjua aktiivisesti seuraa, onko täällä rutistu minkä verran kaupunkifillaripyöräilijöiden ajotaidottomuudesta tai muusta liikenteestä piittaamattomuudesta....
    En juuri nyt muista, muttei varmaankaan tarpeeksi. Minusta Alepa-pyörillä vaikuttaisi ajelevan lähinnä mulkerot.


Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •