GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 39 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 37 38 39 40 41 49 89 139 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.141 - 1.170 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Valehtelooko kuva vai onko siro haarukka vähän antautunut raassa käytössä ?
    Kuva valehtelee. Taivutettu haarukka, jossa on ohenevat jalat aiheuttaa optisen harhan. Yläkuvassa pyörä on vielä ihan uusi eikä ole ehtinyt olla rajussa eikä vähemmänkään rajussa käytössä.

Ulkonäkö valehtelee myös siinä mielessä, että Columbus SL -haarukanjalat on itseasiassa vähemmän notkut ajossa kuin Gunnarissa olevan suoran haarukan jalat. Siitä olin vähän yllättynyt itsekin. Mulla on myös kokokuituinen haarukka, mutta en ole sitä paljon käyttänyt, kun tykkään noiden teräksisten tuntumasta enemmän.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Heh, Voikin kommentoida taas 650B keskusteluun, kun palasin puolentoista tunnin 'guravell Grinding'-lenkiltä hiekkateiltä ja Ylästön poluilta.
    Mieluummin mä ajan hiekkateitä ja polkuja Salsalla noilla 2.1 maastokumeilla kuin 700C 38mm yleisrenkailla. Ihan eri lailla tukeva varsinkin pitkittäisissä urissa ja irtosoralla. Paineet on kyllä siellä 2,5-3 bar ettei se paljoa nulju.

Ei se tosiaan mikään täysjousto maastopyörä ole, parhaimmillaan semmoisessa leppoisassa ajelussa missä ei ole hirveää kivikkoa eikä juurakkoa.

Kannattaa kokeilla, varovasti kun ajelee niin ei siinä satu kuin lompakkoon.

Itse oon erityisesti tykästynyt teräsrunkosen GG tjsp pyörän hankipolkuominaisuuksiin. Ahma on nähnyt metsää tänä talvena enemmän kuin 27.5+ maasturi. Tänään oli alla 2" nappularenkaat. Huomiseksi laitetaan taas 37c retkikumia maantielle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Serioosna: *minun mielestäni* kun puhutaan GG-fillareista, niistä pitäisi puhua siinä mielessä ja siinä käytössä kuin niillä Suomessa ajetaan tai voidaan ajaa. Minä - ja uskallan ajatella että useimmat muutkin - ajan hiekka- ja sorateiden lisäksi helpoilla poluilla joilla ei kuitenkaan voi aina välttää mm. juurien, kivien, avokallioiden ja matalien niittyojien tms. painaumien takia "teknisiä paikkoja" ...
    Ilman muuta. Useinhan tulee gg-retkillä bongattua peltopolkuja tai muita polunpätkiä.

...joilla GG-pyörän OTB-herkkyydelläkin on väliä.
    Itselle ei ole vielä kohdalle sattunut, lieneekö keulakulma tarpeeksi loiva tai liian helpot maastot? Paitsi kerran rengas upposi (siltana toimineen) trukkilavan lautojen väliin ja OTB seurasi siitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu. Minä itse käsitän GGn enemmän yleispyöränä, josta löytyy esimerkiksi kunnon kiinikkeet tarakoille ja lokasuojille. Samoin geo on loivempi, takahaarukka pidempi ja painopiste matalammalla...
    Juuri noinhan se olisi. Niinkuin Kekkosen aikaan oli "retkipyörä". Juuri noita multi-purpose -ominaisuuksia annoin rungontekijälle toiveeksi.

Jos 650b rengas on ulkomitaltaan saman kokoinen, mitä 30mm 700c rengas, niin vaikkapa puunrunkoon osuessa keula painuu...
    Jep, eli samalla myös vannekoko muuttuu. Nyt ymmärrän.

Lukaisin Yleisten jorinoiden puolelta viestiketjun "Gravel Grinding ja Gravel Racing".
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...-Gravel-Racing
    Siellä koitettiin määritellä lajia ja tuloksena oli hieno sääntö eli sääntöjä ei ole, joten ei myöskään ole hyvää tai huonoa gg-pyörää. Vaikka ajattelinkin pitää droppitankomaastoilut poissa tästä, tuon ja muutaman tämän viestiketjun edellisen kommentin perusteella se on ehkä turhaa ja hyvä niin.

Moni taitaa ajatella gg:llä lähinnä hyvillä ja kohtalaisilla sorateillä ajeluna ja niitähän itsekin koluan. Tosin yleensä noiden osuus on n. 10-50 % normaalista 50 kilsan lenkistä. Tämä ei mielestäni aseta pyörälle eritysiä vaatimuksia, vaan normaali cc- tai gg-pyörä toimii hyvin n. 35 mm renkailla. Poikkeuksena tietysti juuri lanatut tiet, irtosora tai karkeammalla kivellä pinnatut metsäautotiet, joissa kaipaisi leveämpää rengasta. Toisaalta jos ja minulla kun niiden osuus on hyvin pieni, en leveyttä renkaaseen enempää kaipaa. Kokonaisuus toimii ihan hyvin näinkin. Mutta välillä tekee mieli lähteä heikommillekin teille ja silloin reittivalinta tulee tehtyä paikoin maastoajoa muistuttavaksi. Eilen päädyin mm. hakuuaukon kautta umpimetsän, josta tosin löytyi paikoin lähes ajokelpoisia ilmeisesti sorkkaeläinten tekemiä polkuja ja tuoreella aukolla ajokoneen jälkiä pystyi pääosin polkemaan. Noissa oloissa geometrialle ja välityksille asetettavat vaatimukset kuitenkin muuttuu, kuten nimimerkki d33b0:n kuvaraportissakin (Another one of the map’s “roads”) todetaan:
    https://wandereronwheels.wordpress.c...nding-weekend/

Geometriaksi ei taida enää soveltua Wolverinen tai stenun teettämän rungon mitat. Itselläni (56) on front-center sama kuin stenulla eli hiukan yli 600, mutta ei ei riitä 43:n kengällä, vaan varpaat osuu renkaaseen. Maastureissa mitta on n. 650-700 ja se on riittävä. Keulakulma on itselläni 71,5, Somassa ja stenulla 72, mikä sekin taitaa olla kohtalaisen jyrkkä noissa olosuhteissa. Kun akseliväli on gg:ssä n. 5-8 cm maasturia lyhyempi ja droppitanko vie otetta n. 10 cm pidemmälle kuin suora tanko, taitaa löytyä suurimmat syyt siihen, miksi pyörä vähänkin teknisemmässä maastossa tuntuu olevan väärässä paikassa ja paatonin kommentti paksun renkaan soveltumattomuudesta noihin olosuhteisiin on helppo ymmärtää. Kapea rengas on varsinaisesti ongelma vain upotessaan pehmeikköön, jossa välittömästi alkaakin kyntäminen ja toisaalta karkealla pinnalla täristäessään epämukavasti. Geometriasta johtuva ajettavuus lienee eri asia ja siksi sen pitäisi mahdollistaa riittävän leveän renkaan käyttö.

Houkuttelevaa olisi siis kasata gg esim. levyjarrullisesta 26" maasturista 27,5" kiekoilla, jäykällä keulalla ja noin 47-50 mm renkailla. Vaihtoehtoisesti joku 28" hybridi voisi olla sopiva, kunhan vaakaputken pituus olisi suht lyhyt eli droppitanko ei lyhyellä stemmillä karkaisi liian kauas. Millainen pyörä tästä mahtaisi tulla? Genesis Vagabond on aika lähellä ja siten tuloksena ei ehkä olisi ihan mahdoton pyörä ajettavuudeltaan, mutta Evansin mukaan runko + haarukka paikaa 3,9 kg, mikä tuntuu kovin paljolta uutta ostettaessa:
    https://www.evanscycles.com/en-fi/ge...meset-EV289589

Salsa Fargo olisi loivemmalla keulalla, mutta stack on vielä korkeampi ja reach vielä lyhyempi eli melkoisessa haarukassa mitat liikkuu.
    http://salsacycles.com/bikes/fargo/2017_fargo_gx_2x10

Toisaalta kun osia ei pääsääntöisesti valmiina ole, noista kasattuna pyörä maksaisi pitkälle toista tonnia ja sehän ei nyt oikein ideologiaan sovi.

Mun mielestä jäykkäkeulaisessa pyörässä etupää loivuus ei ole mikään itseisarvo, vaan siitä aiheutuu haittoja oikeastaan enemmän kuin hyötyjä. Luovuin suunnilleen viisi vuotta sitten viimeisestäkin joustopyörästä ja ainoa maasturini sen jälkeen on ollut täysjäykkä kaksysi. Sillä olen ajellut ne maastokisatkin, mitä vielä olen jaksanut ajella. Rockhoundissa on muistaakseni 71,5-asteinen keula ja ainoan kerran kun olen toivonut, että se olisi loivempi, oli kun kokeilin siihen joustokeulaa. Joustokeula muuttaa tilanteen ihan kokonaan, kun pyörä rupeaa niiailemaan.

Renkailla puolestaan on mun mielestä aika iso merkitys ja jos pyörään vaan mahtuu 700x40-millinen rengas, on se paras kompromissi. Vielä leveämpi tekee pyörästä liian maasturimaisen ja fiilis katoaa, mutta true 40-millinen vs. nimellismitaltaan "35-millinen", joka todellisuudessa on yleensä sen noin 33 mm, on ero melkoisen suuri. WTB:n Nano Race + sisurit on tällä hetkellä mun suosikki gg-ajeluihin. Krossia ajelen mieluiten WTB Cross Bosseilla tubeleksena, jotka on siis niin paljon ylimittaiset (todellinen leveys n. 37 mm), että eivät kelpaisi virallisiin kisoihin. 33-millisillä renkailla ajaminen muuttuu paljon vaikeammaksi, ankeammaksi ja tylsemmäksi. Gravel Kingejä en ole kokeillut.

Tuosta, että "mitä Suomi-GG on" vois tietysti keskustella tuossa toisessakin keskustelussa, mutta mulle se tarkoittaa oikeastaan kahta asiaa:
    1. 50-100 kilsan Pk-lenkkejä vakkarireiteillä, joita on Hesan, Espoon ja Vantaan rantojen ja metsäaluiden ulkoilupolut ja vähät oikeat soratiet höystettynä muutamilla metsäpoluilla ja asfaltit minimoituna muutamiin lyhyisiin siirtymiin.
    2. Pidempiä yli 100 kilsan päiväretkiä uusia reittejä metsästellen. Vaimo suunnistaa ja pystyn suunnistuskauden aikana aika usein tekemään yhdensuuntaisia retkiä kisapaikoilla ja saan autokyydin kotiin. Näin on syntynyt reittejä esim. Hki-Kiikala, Hki-Hollola, Hki-Orimattila. Tällaisille retkille pyrin suunnittelemaan reitit niin, että hyödynnän mahdollisimman tarkkaan kaikki autosoratiet, metsäauto- ja traktoritiet sekä metsäpolut, jotka usein yhdistää edellisiä. Retkikartta.fi on hyvä väline tällaisten reittien suunnitteluun. Siihen katkoviivapoluiksi merkityistäkin pätkistä suurin osa on gg-pyörällä ihan hyvin ajettavia.

Tekniikkatreeninä ja siksi että se on kivaa, ajelen gg-pyörällä myös ihan puhtaita maastolenkkejä esimerkiksi Hesan keskuspuistossa, mutta näitä en tietenkään pidä gg-pyöräilynä. En myöskään pidä gg-pyöräilynä monipäiväisiä pyöräretkiä eli siinä mielessä kamankuskauskapasiteetilla ei mulle ole merkitystä. Usassa ja Ausseissa, missä ajetaan gg-kisoja, on niiden reitit yleensä aika pitkiä, tyypillisesti 100-200 mailia ja osa on hyvinkin vaativia, osa taas ei.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Houkuttelevaa olisi siis kasata gg esim. levyjarrullisesta 26" maasturista 27,5" kiekoilla, jäykällä keulalla ja noin 47-50 mm renkailla. Vaihtoehtoisesti joku 28" hybridi voisi olla sopiva, kunhan vaakaputken pituus olisi suht lyhyt...
    No minä lähestyin asiaa juuri noin ja pyöränä on Norco Indie vuodelta 2012, joka taitaa olla tuollainen hybridi. Koko 20" ja vaakaputki noin 600 mm. Nyt alla 35 mm Contit mutta 45 mm tuonne maksimissaan mahtuu.

Pyörässä on nyt FSA compact-droppi ja Cane Creek jarrukahvat. Ja 1 x 9 välitys. Kuva on tuolla pyöräsi kuva-ketjussa.
    http://m.norco.com/bike-archives/2012/indie-3/

Hienolta näyttää ja geometriassa on lupaavia juttuja, mutta miten 1x9 toimii, siihen taitaa saada vain 11-34 pakan? Millä eturattaalla ajelet?

2x9 tai sitten 1x-systeemi 11-40 tms. pakalla tuntuisi paremmin sopivalta. Pituuskin vaikuttaa olevan yläkanttiin, kun omassa 29 maasturissani reach on 11 mm lyhyempi. Sinulla stemmi on kai n. 60 mm? Toisaalta stack on vastaavasti matala, ehkä se hiukan kompensoi pituutta. Muuten kyllä varsin selkeän tuntuinen runko ja siten kiinnostava.

Stemmi on 70 mm ja eturatas 36. Nyt on vielä etuvaihtaja ohjurina ja tulevaisuudessa meinaan laittaa tuohon Race Facen etulehden, ehkä 34 tai 36 piikkisen.

Ps. Tuo on siis käyttöpyörä joka seisoo räystään alla kesät talvet ja siksi siihen ei ole kauheasti panostettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Oon nyt suunnilleen puoli vuotta ehtinyt ajelemaan Cyclolla...
    Mielenkiinnosta kysyisin, että miten sulla on tuossa maalipinta kestänyt? Jos tuolta joskus toisenkin fillarin tilaa niin voisihan se olla maalattukin jos työ on kelvollista.

Asiaan muuten, joku poika on tilannut Cyclolta hieman erilaisen grainderin, Alfine, rosteria maalaamattomana:

Mun mielstä ihan hyvin ja näppituntuma on se, että olisi ainakin Gunnarien maalipintaa kestävämpi. Maalausjälki oli musta tosi hyvä. Yksi chippi tuli uutena heti kasatessa, kun tiputin jonkun työkalun niin, että se kolahti viistoputkeen. Muita en ole huomannut, mutta mä en ihan hirveästi niistä myöskään häiriinny, niin voi olla, että en vaan ole huomannut. Aika kovalla käytöllähän se on ollut. Titskun luulisin olevan hankalin maalattava ja väri saattaa vaikuttaa pinnan kestävyyteen paljonkin. Ainakin titaanisten silmälasipokien kanssa punainen väri on perinteisesti sellainen, että niille voi antaa takuun siitä, että värit lähtee varmasti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mielenkiinnosta kysyisin, että miten sulla on tuossa maalipinta kestänyt? Jos tuolta joskus toisenkin fillarin tilaa niin voisihan se olla maalattukin jos työ on kelvollista.

Asiaan muuten, joku poika on tilannut Cyclolta hieman erilaisen grainderin, Alfine, rosteria maalaamattomana:

On muuten hyvin paljon samaa kuin omissa suunnitelmissani. Pitää ehkä vaihtaa suunnitelmaa ettei väitetä matkijaksi.

Sent from my iPad using Tapatalk

Blackborow Guest
    https://www.alpkit.com/sonder/sonder-camino-alloy

Kellään kokemusta tuosta? Tekisi mieli laittaa joku halpa-alupyörä työmatkoja varten, kun säälittää tuo kuitupyörä jättää telineisiin kun kielsivät sisälle tuomisen.

Minä sain tilaamani Caminon tällä viikolla.Kuljetuksessa oli kolhittu pakettia sen verran reilusti,että etuhaarukasta oli murtunut pala.Eli ajokokemusta ei ole.Pyörä on kyllä hintaansa nähden laadukkaan oloinen.Tilaamisen syy sama,alumiinikulkine työmatkalle,kuitusen tilalle.

Blackborow Guest
    Ostitko kompliitin? Itse olen miettinyt tuon halvimman kompliitin ja runkosetin välillä. Edullinen tuo kompliitti toki on. Toisena vaihtoehtona on pyörinyt London Road.

Alpkitin sonderissa tulisi mukana haarukka laukkujen kiinnikkeillä. Onko geo tarkoitetti sekä droppitangolle, lyhyellä n.60mm stemmillä, sekä suoralle pidemmällä? L-koossa, jota suositellaan 178cm pitkälle on huima 600mm reach.

Alpkitin sonderissa tulisi mukana haarukka laukkujen kiinnikkeillä. Onko geo tarkoitetti sekä droppitangolle, lyhyellä n.60mm stemmillä, sekä suoralle pidemmällä? L-koossa, jota suositellaan 178cm pitkälle on huima 600mm reach.
    Tarkoitat varmaan stackia? Reach on 397 mm, joka on 14 mm pidempi kuin vuoden 2014 Kona Rovessa, jossa on 100 mm stemmi. 80 mm stemmillä tuo olisi siis melkein sama. Suoralla tangolla joutuisi tosin laittamaan melko pitkän stemmin, jos haluaa asennosta yhtään pidemmän, kun L-koon maastureissa reach on yleensä 430-460 mm. Vai kuinka pitkä suoratankoisen sorapyörän olisi ylipäätään hyvä olla?

Blackborow Guest
    Minun internetissäni se reach on alle 400mm.

Katsoin stackin ja reachin väärinpäin. Tuo L-koon runkohan on tolkuttoman korkea. Stack 600mm, kun nykyisessä suht sopivassa cyclossa on 560mm. Hirvi.

Blackborow Guest
    Niin geo on lyhyt ja korkea. Tuota ei liene tarkoitettu spandexit kireällä veivattavaksi joten ajoasentokin on sitä mukaa rento.

Täytyypä laittaa alpkitille mailia, josko noita kuituisia haarukoita olisi irtomyynnissä. Sivuikta en ainakaan löytänyt.

Tuo L-koon runkohan on tolkuttoman korkea. Stack 600mm, kun nykyisessä suht sopivassa cyclossa on 560mm. Hirvi.
    Ei kun se on just sopiva. Ikämiehelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ostitko kompliitin? Itse olen miettinyt tuon halvimman kompliitin ja runkosetin välillä. Edullinen tuo kompliitti toki on. Toisena vaihtoehtona on pyörinyt London Road.
    Otin itselle sen Rival 1 hydr. mallin. Rikkoutuneen haarukan tilalle laittavat pikana uuden.

Lähetetty minun E6633 laitteesta Tapatalkilla

Minuakin alkoi kiinnostaa tuo alpkitin pyörä. Pyörä tulisi työmatkoille ja pitäisi pystyä jättää pihalle lukkoon. Ja tuo halvin kokonaisuus vaikuttaa hyvälle. Mutta kannattaako noihin 105 tai hydraulisiin jarruihin panostaa?

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

Blackborow Guest
    Varmaan vähän makuasia. Mulla on kuitupyörässä hydrot ja onhan ne tosi hyvät sekä tunnokkaat aiemmissa olleisiin mekaanisiin nähden, mutta työmatkakäytössä ajattelin pärjätä ilman ja halvallakin pitäisi päästä.

Onpas tämä CC / hiekkatie-ajelu nyt oikein mukavata hommaa. Vaikka varastosta löytyy D-A osainen maantiepyörä ja hyvä 29" jäykkäperä, silti vaan ajelemaan tulee lähdettyä tällä n 400 euron Norcolla. Pyörä joka rikkoo melkein kaikkia mahdollisia kirjoittamattomia pyöräharrastuksen sääntöjä. On nelikantti-kammet ja Alivio takavaihtaja. Ja ihan ensiasennus kiekot ja satulakin.

Eli pakko myöntää että kyllä pyöräilystä voi nauttia ilman useiden tonnien budjettia. Vielä 10-15 vuotta sitten olisin voinut olla erimieltä.

XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Onkos kukaan kokeillut tuollaista road-plus rengastuksella olevaa pyörää? Vähän tekisi mieli hommata moisella rengastuksella varustettu Cotic Escapade tai jokin muu leveärenkainen teräsrunkoinen droppitankopyörä.

Mitäs tuollaisia road-plus runkoja olisi tarjolla? Ja mikä on sen raja-arvo, riittääkö 32-33 mm?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •