GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 38 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 88 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

http://road.cc/content/tech-news/221...deo-first-look

Tripsteristä myös tulossa halvempi alu runko. 700x45mm ja 650b ilmeisesti vielä enemmän. olisi kiva jos johonkin gg runkoon saisi ISPt niin sitten voisi hankkiutua eroon maasturista huonon ilman työmatkapyöränä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahuji Katso viesti

Tripsteristä myös tulossa halvempi alu runko. 700x45mm ja 650b ilmeisesti vielä enemmän. olisi kiva jos johonkin gg runkoon saisi ISPt niin sitten voisi hankkiutua eroon maasturista huonon ilman työmatkapyöränä
    Siis uusi versio myös alumiinirungosta. Tripster ATR V2 alu?
    Alumiini Tripsteriä oli Merlinillä tarjolla edulliseksi kommutteriksi.
    Taisikin olla suoratankoinen
    https://www.youtube.com/watch?v=NtaxFiZaiGA

. olisi kiva jos johonkin gg runkoon saisi ISPt niin sitten voisi hankkiutua eroon maasturista huonon ilman työmatkapyöränä
    Lapierreen ispit ainakin kuvien mukaan meni.

^Kuka muistaa Peregrinen? Se tais olla kymmenen vuotta aikaansa edellä..

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Olen itse ajanut -13 rovella ja sen orkkis renkailla (35mm pienikuvioiset mitkä lie freedomet) 60 km helpohkon maastokisan ja ihan hyvin pärjäsi. Seuraavana vuonna ajoin täpärillä ja eroa ajassa oli 10 min täpärin hyväksi ettei Rove ole edes hidas.

Isoin juttu tulee niissä lokareissa. Mullakin täyspitkät lokarit paikallaan ja kyllä ne on renkaan leveyttä suurempi este teknisempään maastoon.

Siis tietääkseni Tripster atr oli vain titaani tai ainakin sellaisia näkyy vain. Tuo Tripster at tulee olemaan saatavilla alumiinisena runkosettinä täyskuituhaarukalla 900 GBP.

^^oli muuten vaikea löytää lapierren pyöriä ja niiden Suomen hintoja. Harmi vaan ettei niitä myydä runkoina sillä osat löytyy ja mieluummin vain niitä siirtäisi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Minä ainakin; työharjoittelupaikan pyöräparkissa sininen Pergerine. Edelleen kuulemma toimiva kapistus.
    Piti kaivaa omistaja esille uteliaisuuttani, kesäisin ajaa Bianchilla. Tulipa sitten muutoinkin läristyä
    aiheesta
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

650b olisi ainakin tuossa tarpeen, kun katsoo polkimen ja eturenkaan välistä etäisyyttä.

Olen vähän myöhässä juhlista mutta minusta tuo uusi Rove on todella nätti.

"Gravel Grinding" -fillarit

Rove-ketjussa oli joskus kuva, kun joku oli sovittanut eteen 27.5x2.25" renkaan. Taakse ei tainnut olla varmuutta menisikö 2.0" kumi, mutta noilla 650b-kiekoilla varmaan vanhempaankin Roveen saa nuo 47mm kumit. Ja miksi ei aika moneen muuhunkin gg-pyörään/cycloon. Mitkä ovat tuon rengaskoon huonot puolet verrattuna 700c 40mm renkaisiin? Huonompi rullaavuus tasaisilla pinnoilla? Painossa ei varmaan paljoa häviä, jos olettaa, että kiekot voidaan tehdä vähän kevyemmiksi.

Oma visio huonon kelin työmatkakulkineesta. Pitäisi vaan ratkaista vaihteisto/jarru ongelma. Geo olisi toimiva, mitä vähän olen testannut.

^^Mulla on kokoa liian suuri 1999 26" hardtail josta saisi samanlaisen. En vaan koe tuota joustokeulaa tarpeelliseksi koska tarpeeksi pienet paineet tuntuu auttavan tarpeeksi. Joustokeulan vaihto taas johtaisi vähän liian suureen muunnokseen ja mieluummin sitten suoraan käyttöä varten suunniteltu runko

^ Ei tuosta keulasta kyllä mitään hyötyä ole, eikä paljon haittaakaan (paino) mutta tuo siinä on eikä ole muutakaan siihen laittaa.

Minulla on vahva epäilys, että mikäli gg/cycloon laitetaan muhkut renkaat, joilla myös ajetaan matalilla paineila, niin rungon on oltava riittävän pitkä ja stemmin tosiaan lyhyt. Toe overlapin kanssa nyt vielä pärjää, mutta otb:n kanssa ei. Pidemmän päälle tulee lonkka kipeäksi.

^ Rajallisilla fysiikan taidoillani olen samaa mieltä. Empiiriset kokemukset OTB:stä
    tukevat asiaa, 26" renkainen retkimööpeli kiepahti iloisesti takalaukusta huolimatta.
    Tuokaan ei ollut varsinaisesti lyhytrunkoinen, stemmikin oli abt 1" Vauriot olivat
    lähinnä henkisiä, lukuunottamatta laukun sisällön osia...
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    ^ Rajallisilla fysiikan taidoillani olen samaa mieltä. Empiiriset kokemukset OTB:stä
    tukevat asiaa, 26" renkainen retkimööpeli kiepahti iloisesti takalaukusta huolimatta.
    Tuokaan ei ollut varsinaisesti lyhytrunkoinen, stemmikin oli abt 1" Vauriot olivat
    lähinnä henkisiä, lukuunottamatta laukun sisällön osia...
    Jep. Minulla on vanhanaikainen cyclo, joka nielee mukisematta 700c 41mm renkaat. Lyhyt ja näpsäkkä.
    31 renkailla hivenen kova, mutta 41mm renkailla ja 110mm stemmillä vaarallinen laitos osaamattomissa käsissä.

Nyt pitää tyhmänä ja väsyneenä kysyä että kuinka se rengastus vaikuttaa geometriaan niin että OTB herkkyys kasvaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Nyt pitää tyhmänä ja väsyneenä kysyä että kuinka se rengastus vaikuttaa geometriaan niin että OTB herkkyys kasvaa?
    Jos 650b rengas on ulkomitaltaan saman kokoinen, mitä 30mm 700c rengas, niin vaikkapa puunrunkoon osuessa keula painuu huomattavasti matalammalle, mitä kovalla ja kapealla renkaalla. Näin ainakin itse pähkäilin ja jätin 650b renkaat hankkimatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos 650b rengas on ulkomitaltaan saman kokoinen, mitä 30mm 700c rengas, niin vaikkapa puunrunkoon osuessa keula painuu huomattavasti matalammalle, mitä kovalla ja kapealla renkaalla. Näin ainakin itse pähkäilin ja jätin 650b renkaat hankkimatta.
    Suo siellä, vetelä täällä: kun viimeks vedin krossipyörällä maastossa 32 mm renkailla niin en lentänyt tangon yli mutta vanteeseen tuli klommo. :/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Suo siellä, vetelä täällä: kun viimeks vedin krossipyörällä maastossa 32 mm renkailla niin en lentänyt tangon yli mutta vanteeseen tuli klommo. :/
    Tässä yksi syy oman kyklontapaisen myyntiin. Olihan hauska pyörä, mutta mun herkkyydellä pitäisi tallin katosta roikkua puolen tusinaa varakiekkoa.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Kyllähän tuollainen käppyräsarvinen on lähtökohtaisesti vähän väärä peli maastoon, ainakin jos OTB herkkyyttä ja vanteita ajattelee. Mutta kyllä mä itse toisaalta näen, että olisi tiettyä etua, jos Gravel pyörällä voisi ajella myös helpompia polkuja.

Mun oma fiilis on kyllä se, että 650b vanteet 45-50mm kumeilla voisi olla vähemmän "OTB herkät" kuin esim. 700 vanteet 35-40mm renkailla. Tuossa kuitenkin tippuu keskiö hieman alemmaksi, mikä tiputtaa painopistettä ja lisää pöyrän vakautta. Keulakulma pysyy samana, joten sen suhteen ei tulisi muutosta. Samalla kun rengas vähän isonee pystyy paineita laskemaan hieman, mikä taas parantaa roll over -kykyä vähentäen renkaan tökkimistä. Oikeastaan ainoa negatiivinen asia on se, että renkaan halkaisija pienenee hieman.

Tollaseen kun yhdistää vähän lyhyemmän (60-80mm?) stemmin ja sen droppitolpan, niin maastossa pärjäisi varmaan ihan hyvin, kunhan vaan huomioi, että alla ei kuitenkaan ole mitään varsinaista maasturia.

Vähän saman tyyppinen muutoshan tuossa on kyseessä, kuin esim. maasturi puolella 29er fillarista 27+ maasturiin siirtyessä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Olisko muuten cyclocross-topicci oikeampi paikka näille "maastopyörä"-spekuille? GG-fillareilla ajetaan (kai?) pääsääntöisesti "teillä".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olisko muuten cyclocross-topicci oikeampi paikka näille "maastopyörä"-spekuille? GG-fillareilla ajetaan (kai?) pääsääntöisesti "teillä".
    Vaikea sanoa, noita 650b renkaitahan markkinoidaan ainakin "Road plus" nimikkeellä, joten tielle ne on ainakin osittain tarkoitettu.

Cyclocrossithan on tavallaan max. 33mm renkailla, joten ei tää varmaan oikein sovi sinnekään.

Kauheen vaikeita nää määritykset.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Höpöhöpö, cyclocross on täysin sopimaton huviajeluun maastopätkillä, koska sen maastokelpoisuutta rajoitetaan tarkoituksella säännöillä. Eli maastossa se on puhdas kilpailuväline, kurjuuden maksimoimista... GG pyöriä taas löytyy jopa 29+ formaatissa.

Kenties, mutta eikö fillarifoorumi ole väärä paikka ontopic-fasisteille?

Serioosna: *minun mielestäni* kun puhutaan GG-fillareista, niistä pitäisi puhua siinä mielessä ja siinä käytössä kuin niillä Suomessa ajetaan tai voidaan ajaa. Minä - ja uskallan ajatella että useimmat muutkin - ajan hiekka- ja sorateiden lisäksi helpoilla poluilla joilla ei kuitenkaan voi aina välttää mm. juurien, kivien, avokallioiden ja matalien niittyojien tms. painaumien takia "teknisiä paikkoja" joilla GG-pyörän OTB-herkkyydelläkin on väliä.

Toisin sanoen: ainakin minulle on vähemmän merkitystä GG-pyörän maantieominaisuuksilla, sillä sitä varten minulla olisi - jos minulla olisi se spesifinen GG-pyörä - joko all road -tyyppinen maantiepyörä tai gravel grinding -painotteinen cyclocrossari. Mutta voi tietysti olla että olen eksynyt näiden määritelmien keskelle tai että jokaisella meistä on omien ajomieltymystemme mukainen käsitys siitä mitä ne tarkoittavat. Eli jokainen täyttää sen määritelmän oman "puuttuvan pyöränsä" toiveominaisuuksilla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Höpöhöpö, cyclocross on täysin sopimaton huviajeluun maastopätkillä, koska sen maastokelpoisuutta rajoitetaan tarkoituksella säännöillä. Eli maastossa se on puhdas kilpailuväline, kurjuuden maksimoimista... GG pyöriä taas löytyy jopa 29+ formaatissa.
    Tämä oli loistava määritelmä. Itsekin olen miettinyt kaikki yöt läpeensä cc:n ja gg:n eroa mutta tietysti. Ensimmäinen on kilpaluokka sääntöineen ja rajoitteineen kun taas gg on villiä ja vapaata kaikilla mahdollisilla kulkupeleillä ja renkaan leveyksillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Tämä oli loistava määritelmä. Itsekin olen miettinyt kaikki yöt läpeensä cc:n ja gg:n eroa mutta tietysti. Ensimmäinen on kilpaluokka sääntöineen ja rajoitteineen kun taas gg on villiä ja vapaata kaikilla mahdollisilla kulkupeleillä ja renkaan leveyksillä.
    Juu. Minä itse käsitän GGn enemmän yleispyöränä, josta löytyy esimerkiksi kunnon kiinikkeet tarakoille ja lokasuojille. Samoin geo on loivempi, takahaarukka pidempi ja painopiste matalammalla. Vai olisiko tämä nyt se advanture pyörä Muutama vuosi sittenhän oli peraatteessa kahdenlaisia CC pyöriä. Oikeita kisapelejä, ja sitten niitä joista löytyi tarpeet reissaamista varten.

Oon nyt suunnilleen puoli vuotta ehtinyt ajelemaan Cyclolla; syksyn sekä VPCX:t ja lajinomaiset krossikisat, talven pk-asfalttilenkit ja metsälenkit Kepun jääpoluilla ja nyt "kevään" tullen muutaman pitemmän gg-lenkinkin. Sanoisin, että geometriasta tuli juuri sellainen kuin ajattelin ja sekakäyttöön niin hyvä, että en muuttaisi mitään. Toimii musta maastossa oikeinkin hyvin, mutta ei myöskään ole liian juna tiellä. Muutokset Crosshairsiin eivät olleet mahdottoman isoja mutta vaikuttavat siihen, miltä pyörä tuntuu yllättävän paljon. Etupää on vakaampi ja varsinkin pehmeissä alamäissä uskaltaa päästellä huolettomammin. Gunnarissa oli pieni toe overlappi ja ei se pahasti ajamista haitannut, mutta mukavampi on kyllä nyt, kun ei tartte sitä varoa ollenkaan. Toisaalta ei noilla muutoksilla mun vauhdit kasvaneet mitenkään oleellisesti eli edelleen olen sitä mieltä, että ihan oikeasti se ei ole niin kauhiasti kiinni siitä fillarista.

Tossa siis on pitkähkö runko eli 54x56 cm, stemmi 90 mm, bb-droppi 73 mm, chainstay n. 433 mm, front-center n. 602 mm, kulmat 72/73,5 (+setback-tolppa) ja rakea haarukassa 47 mm. Keula on vähän normikrossikeulaa lyhyempi, koska kruunullinen rakenne mahdollistaa sen ja jos tulee joskus laitettua lokarit, voi lokari olla suoraan kruunussa kiinni. Ulkonäöllisesti myös kivempi, kun renkaan ja kruunun väliin ei jää niin korkeaa tyhjää tilaa. Rengastilaa on niin, että 40-milliset Nanot 25-millisillä vanteilla mahtuu lokareiden kanssa. Ajoasento osui kohdilleen kerralla ja tuntui heti alusta alkaen vielä paremmalta kuin Gunnarissa ollut. Aijuu, tanko vaihtui myös 44-senttisestä ja 46-senttiseksi ja silläkin on yllättävän iso vaikutus.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Valehtelooko kuva vai onko siro haarukka vähän antautunut raassa käytössä ?
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ..
    Serioosna: *minun mielestäni* kun puhutaan GG-fillareista, niistä pitäisi puhua siinä mielessä ja siinä käytössä kuin niillä Suomessa ajetaan tai voidaan ajaa. Minä - ja uskallan ajatella että useimmat muutkin - ajan hiekka- ja sorateiden lisäksi helpoilla poluilla joilla ei kuitenkaan voi aina välttää mm. juurien, kivien, avokallioiden ja matalien niittyojien tms. painaumien takia "teknisiä paikkoja" joilla GG-pyörän OTB-herkkyydelläkin on väliä.

Toisin sanoen: ainakin minulle on vähemmän merkitystä GG-pyörän maantieominaisuuksilla, sillä sitä varten minulla olisi - jos minulla olisi se spesifinen GG-pyörä - joko all road -tyyppinen maantiepyörä tai gravel grinding -painotteinen cyclocrossari. Mutta voi tietysti olla että olen eksynyt näiden määritelmien keskelle tai että jokaisella meistä on omien ajomieltymystemme mukainen käsitys siitä mitä ne tarkoittavat. Eli jokainen täyttää sen määritelmän oman "puuttuvan pyöränsä" toiveominaisuuksilla...
    Suomen oloissa tuntuu snow/ice -grinderi olevan se mitä tarvitaan. Eli nastoille tilaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •