HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 34 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 1317

Aihe: Cyclocross VOL. II

Mulla on kanssa erikseen maantietykki, joten cyclossa olen pitänyt lokarit 99,9% ajasta paikallaan. Pari kertaa on tullut ns. huti, kun otin innoissani lokarit pois cyclosta.

1) Mukavat pakkaskelit oli kestäneet pari viikko ja ennusteet näytti pakkasta, joten ajattelin, että nyt on kiva ottaa lokari talveksi pois, koska eihän niitä talvella tarvita. Noh, siinä sitten tuli heti seuraavalla viikolla joku ilmatilan inversio ja kelit meni plussalle, jonka seurauksena selkä, perse ja takareidet olivat aivan märkänä/jäässä, kun heitin talvista +30km hyötyajolenkkiä. Laitoin siten lokarit takaisin ja siinä ne saikin olla paikallaan koko talven.

2) Viime kesänä otin lokarit pois, kun lähdin ajelemaan vauhdikkaampaa GG-rallia. Noh, tuo setti meni ihan mukavasti mutta seuraavalla viikolla töihin ajaessa sitten satoikin taas vettä, jonka seurauksena koko fillari oli taas ihan märkä ja ketjut/voimansiirto olivat huuhtoutuneet voitelusta. Laitoimpa sitten lokarit takas ja siinä ne saivat olla loppu kesän/syksyn.

Kaippa sitä pitää taas tänä kesänä käydä parit vaudikkaammat GG-lenkit heittämässä ilman lokareita, mutta pitää kyllä muistaa laittaa ne heti takas. Jos Cyclo/GG olisi vain ns. harrastepyöränä, niin ehkä jollain pikalokeilla tms. pärjäisi, mutta kun fillarilla ajaa hyötyajoa lähes päivittää on kiinteät lokari aivan must have -juttu.

Mulla on tossa Konassa (Private Jake) SKS:sän Bluemelsit, jotka on kyllä todella tukevat, mutta agressiivisemmassa ajossa ne pikkusen tärisee esim. huonommalla hiekkatiellä.

Eli cyclo on mun fillareista ainoa, jossa on lokarit - maasturissa (täpäri) tai maantiepyörässä niitä ei ole (eikä tule).

edit: Käyttäjän Sotanorsu666 ratkaisu on kyllä aika kingi. Pitäsikö sitä itsekkin hankkia vielä joku hieno hiilari crossari ns. harrasteajoon =)
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Moro,

Kauhea fillarikuume taas vaihteeksi. Tampereen Nippeli taitaa olla ostopaikka jommalle kummalle Merida 500(1299€)tai Focus Mares 105 al(1790€). http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross
    Työmatkaa 25km suunnittelin kerran pari viikkoon. En jaksa heti uskoa, että tulee talvella ajettua. Hydrauliset jarrut kyllä himottaa joten onko se vain ostettava toi Focus? Toki pitää koeajaa kun Meridan 52 koko voi olla just passeli kun Focuksen 51 karvan pieni, oon 172/82cm.
    Onko syytä miksi en ostais kalliimpaa jos se ei oo pieni?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    edit: Käyttäjän Sotanorsu666 ratkaisu on kyllä aika kingi. Pitäsikö sitä itsekkin hankkia vielä joku hieno hiilari crossari ns. harrasteajoon =)
    Itse olin pitkään haaveillut tuollaisesta vähän paremmasta crossarista, mutta järki on aina sanonut ei, koska crossarilla mennään työmatkat ja muutkin hyötyajot, joten peruspyörä lokareilla on tyydyttänyt tarpeet tähän asti. Nyt tuli kuitenkin sauma hankkia tuo bmc aika sopivasti ja kotonakin tuo viidennen pyörän hankinta ymmärrettiin ainakin jollain tasolla, joten ei muuta kuin kättä taskuun ja pyörä kotiin. Sen vähän mitä olen kerennyt tuolla ajamaan, niin on menty kyllä hymy huulilla ja hetkeäkään ei ole kaduttanut, ainakaan sen jälkeen kun tuolla ajoi ekan kerran, eli kyllä se hintaero tuntuu muuallakin kuin lompakossa.

Jos Cyclo/GG olisi vain ns. harrastepyöränä, niin ehkä jollain pikalokeilla tms. pärjäisi, mutta kun fillarilla ajaa hyötyajoa lähes päivittää on kiinteät lokari aivan must have -juttu.
    Näitä kuuluisia mielipide asioita. Itsellä on pikalokarit päivittäisessä ympärivuoden kommutointikäytössä olevassa cyclossa enkä kaipaa kiinteitä. Pyörällä tulee lenkkiäkin jonkin verran ajettua sillon kun maantiepyörä ei ole kätevä. Olen varsin tyytyväinen SKS Blade (tarkempaa mallia en just muista mutta se kapeampi versio eikä ne maastomammutit) lokarien toimivuuteen. Totta kyllä että eipä noita pois tule kovin usein otettua muuta kuin takalokaria heitettyä lainaan maantiepyörään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Itse olin pitkään haaveillut tuollaisesta vähän paremmasta crossarista, mutta järki on aina sanonut ei, koska crossarilla mennään työmatkat ja muutkin hyötyajot, joten peruspyörä lokareilla on tyydyttänyt tarpeet tähän asti.
    Hyvähän se on nyt on ihmisellä fillareita olla, ei siinä mitään väärää ole Olen itse tyydyttänyt tuota krossarin tuunausta vanteilla, joita on nyt kertynyt kaikkiaan 5kpl. Koitetaan näillä nyt pärjätä hetken aikaa, tosin nythän sitä on kiekkoja valmiina, jos joku herkku runko tulee eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti
    Näitä kuuluisia mielipide asioita.
    Näitähän nämä juuri on Itse olen tosin ensimmäistä kertaa todella tyytyväinen lokareihin, monien pikalokereiden jälkeen. Nämä SKS:ssän kiinteät ovat ensimmäiset johon mahtuu 40mm renkaat kunnolla, selkä pysyy puhtaana, voimansiirto pystyy puhtaa, koko fillari pystyy huomattavan siistinä verrattuna aikaisempaa... en siis ole itse enää palaamassa takaisin.

Oikeastaan ainoat paikat johon tulee joskus vielä kuraa/vettä on kengän kärjet. Tämäkin tapahtuu oikeasti vain silloin, kun dippaa kovempaa syvään lätäkköön.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Blackborow Guest
    Mulla ei oo cyclossa lokareita....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Itse ratkaisin lokariongelman näin:

Merida 500 lokareilla. Ajot pääasiassa työmatkaa ja märän kelin lenkkejä.

BMC Crossmachine CX01 ilman lokareita. Ajot kuivalla kelillä hiekkatielenkkiä ja helppoja polkuja.

Kyllä maailmaan aina pyöriä mahtuu
    Sopiiko udella minkälaiset lokarit olet asentanut Meridaan? Ainakin 2015 mallissa näytti olevan hieman normaalista poikkeavat kiinnikkeet rungossa, enkä ole löytänyt niihin suoraan käypäsiä lokareita. Mitkä tahansa menee toki pienellä askartelulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ile72 Katso viesti
    Moro,

Kauhea fillarikuume taas vaihteeksi. Tampereen Nippeli taitaa olla ostopaikka jommalle kummalle Merida 500(1299€)tai Focus Mares 105 al(1790€). http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross
    Työmatkaa 25km suunnittelin kerran pari viikkoon. En jaksa heti uskoa, että tulee talvella ajettua. Hydrauliset jarrut kyllä himottaa joten onko se vain ostettava toi Focus? Toki pitää koeajaa kun Meridan 52 koko voi olla just passeli kun Focuksen 51 karvan pieni, oon 172/82cm.
    Onko syytä miksi en ostais kalliimpaa jos se ei oo pieni?
    Hei mites tuo Trek mitä on tulossa mulle, sitä saa 52:na. On siinä paremmat osat mitä Focuksessa. Kysyin tänään Englannista milloin mun fillari lähtee, niin sanoivat, että huomenna ja mennee viikko Suomeen. Jee! https://www.leisurelakesbikes.com/11...oal-white.aspx
    Ystävällisesti

jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä

BMC Crossmachinen hankkiminen lokarittomaksi krossariksi lokarillisen rinnalle on kyllä tosipyöräilijän ratkaisu lokariongelmaan. Iso peukku sille

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Willie Katso viesti
    Sopiiko udella minkälaiset lokarit olet asentanut Meridaan? Ainakin 2015 mallissa näytti olevan hieman normaalista poikkeavat kiinnikkeet rungossa, enkä ole löytänyt niihin suoraan käypäsiä lokareita. Mitkä tahansa menee toki pienellä askartelulla.
    Nyt on kiinni Curanan lokarit ja sitä ennen oli ihan tavalliset muoviset. Curanat varmaan vaihtuu vielä vähän pidempiin ja vähemmän rämiseviin tupla-aisallisiin. Takanahan on ihan normaalit paikat lokareille, mutta edessä vähän erikoiset. Edestä kiinnitys tulee etuhaarukan alaosaan, joten ensin pitää poistaa tuo L-kiinnike ja sen jättämä reikä toimii kiinnitysreikänä. Aisapaikatkin ovat vähän oudot, mutta niihin löytyi adapterit Suomen Polkupyörätukusta mitkä ruuvataan haarukkaan aisan kiinnityspisteisiin ja niissä on kierteet mihin sitten aisat saa ns. normaalisti kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gzmi Katso viesti
    Hei mites tuo Trek mitä on tulossa mulle, sitä saa 52:na. On siinä paremmat osat mitä Focuksessa. Kysyin tänään Englannista milloin mun fillari lähtee, niin sanoivat, että huomenna ja mennee viikko Suomeen. Jee! https://www.leisurelakesbikes.com/11...oal-white.aspx
    Ei heti osunu speksit silmiin. Mitäs tolle tulee hintaa tänne toimitettuna? Semmonen 1500 oli se noin budjetti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    Noissa 1x11 pyörissä on rungossa reikä etuvaihtajalle. Jos valmistaja ei usko 1x11:n niin en sitten minäkään.
    Tää 1x vs. 2x vääntö rupeaa olemaan lähes yhtä väsynyttä​ kuin keskiötyyppien tai kaapelivetojen välisen "paremmuuden" hakeminen. Aivan turhaa puuhaa, kun lopulta jokaisen omat henkilökohtaiset tarpeet ratkaisee. Kaikissa systeemissä on omat edut ja haitat.

Pahinta näissä on se, että mm välityskeskustelua käydään monesti ilman, että otetaan lainkaan huomioon käyttötarkoitusta, kuntoa tai etu-/takaratas comboja. Sama homma mm. Pressfittien kanssa. Monella tuntuu olevan asenteena "kokeilematta paskaa", vaikka mitään kokemusta ei ole.

Itse ajelen tyytyväisenä 1x, pressfit ja sisäisten kaapelien kanssa, vaikka tämän pitäisi olla juttujen mukaan lähes mahdotonta.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Tää 1x vs. 2x vääntö rupeaa olemaan lähes yhtä väsynyttä​ kuin keskiötyyppien tai kaapelivetojen välisen "paremmuuden" hakeminen. Aivan turhaa puuhaa, kun lopulta jokaisen omat henkilökohtaiset tarpeet ratkaisee. Kaikissa systeemissä on omat edut ja haitat.
    Katsos, toiset vaan tietää paremmin kuin toiset. Siinä on turha huudella jos on jo valmiiksi päätetty, että kaikki muut ovat väärässä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Mitä mieltä olette Gitanesta? Esim. tämä on noin 999€ http://www.gitane.com/rapid-ad-sora-...tail-7-62.html. Kivan näköinen runko.

Eka lenkki 25km taka merida cx600:lla, kaikki pelasi moitteettomasti ja olin vaihdeväleihin tyytyväinen. Perse tuli kipeäksi, säädin kotiin tullessa satulan vatupassilla suoraksi, oli 2-3mm pystyssä.
    Varusteltuna tuli painoa pyörään 10,9kg (lokarit, polkimet, gps mittari ja juomateline)
    tyytyväinen olen ainakin vielä ja tykkään ulkonäöstä.
    Pikku ongelma on autotallissa säilytys kun ei ole jalkaa. Täytyy varmaan käydä ostamassa jonkinlainen teline!, mitä te käytätte? Ja mitkä renkaat kannattaisi hankkia asfaltilla ajamista varten?

^Tällaisia Pron telineitä löytyy muutama omasta tallista, olen ollut tyytyväinen eikä hintakaan ole mielestäni paha (25-40 euroa tjsp. paikallisesta kivijalasta).

Mulla on paikallisesta halpahallista ostettuja seinään ruuvattavia telineitä, joihin pyörän saa roikkumaan vaakaputkesta. Kuvaa ei ole nyt tarjolla 😕

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Katsos, toiset vaan tietää paremmin kuin toiset. Siinä on turha huudella jos on jo valmiiksi päätetty, että kaikki muut ovat väärässä.
    Tai sitten kyse on haluttomuudesta ottaa tiettyjä riskejä ja sehän on mukava yhdistää väärässä olemiseen.

Mutta kuka osaisi sanoa, mikä olisi mahdollisimman hyvä krossarin runko tekniseen maastoon? Vaikka painonjakaumassa on maasturiin verrattuna vain parin prosenttiyksikön ero, ajotuntumassa eroa on kuin yöllä ja päivällä. Kovinkaan korkeasta portaasta alas ajaminen ei tunnu viisaalta, mutta edelleen ajatus maastokelpoisesta krossarista kytee mielessä. Vai pitääkö se rakentaa esim. täysjäykästä maasturista, jossa toe overlap tulee käytännössä automaattisesti riittävän suureksi ja ehkä osittain samasta syystä maastokelpoisuuskin on ihan eri tasolla kuin n. 600 mm mitoilla? Jos vanhaan 26 runkoon saisi n. 47 mm renkailla 27,5" kiekot, voisi se olla hauska polkupyörä. Ongelmana on vain löytää tuollainen levyjarrullisena.

Kiitos huotah vinkistä, laitoin rosebikeista tilaukseen 16,62€ ja zefalin peilin, jonka saa ohjaustankoon tai runkoon kiinnitettyä. Olen tottunut, että voi katsoa taaksepäin peilistä kun ajaa maantiellä (rekka kun tulee niin voi valmistua siihen).

Tuosta maastokelpoisuudesta meridan kohdalta ei ainakaan kovin hyviä kokemuksia, pirun kovalta keula vaikuttaa hiekkatien nimismiehenkiharoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti johnny73 Katso viesti
    Kiitos huotah vinkistä, laitoin rosebikeista tilaukseen 16,62€ ja zefalin peilin, jonka saa ohjaustankoon tai runkoon kiinnitettyä. Olen tottunut, että voi katsoa taaksepäin peilistä kun ajaa maantiellä (rekka kun tulee niin voi valmistua siihen).

Tuosta maastokelpoisuudesta meridan kohdalta ei ainakaan kovin hyviä kokemuksia, pirun kovalta keula vaikuttaa hiekkatien nimismiehenkiharoissa.
    Samanlaisia huomioita tuli itsellä, kun laitoin nastarenkaille maantiepaineet, mutta vähän pienemmillä kyyti paranee huomattavasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mutta kuka osaisi sanoa, mikä olisi mahdollisimman hyvä krossarin runko tekniseen maastoon? Vaikka painonjakaumassa on maasturiin verrattuna vain parin prosenttiyksikön ero, ajotuntumassa eroa on kuin yöllä ja päivällä.
    Itse olen kanssa käynyt Crossarilla ja 40mm renkailla muutaman kerran hassuttelemassa poluilla, mutta kyllähän tuollainen crossari on melko kiikkerä peli ainakin täällä Pirkanmaalla, jossa maastopolut on pääosin täynnä isoja kiviä ja juuria. Ehkä suurin ongelma tossa oman pyöräni kohdalla on tuo melko matala ajoasento, joka on säädetty enemmänkin Gravel-ajoon, kuin varsinaiseen CX- tai -maastoajoon.

Mulla itsellä siis ajoasento on tossa Crossarissa huomattavasti matalampi ja painopiste on huomattavasti edempänä kuin maasturissa.

Itse kuvittelisin, että On Onen avaruuskana voisi olla aika kiva vaihtoehto. Tohon kun laittais jonkun fiksun 44cm leveän droppitangon ja droppi satulatolpan kiinni, niin maastossa pärjäisi jo varmaan aika mukavasti. Tosin itses olen nyt tottunut ajamaan maastossa 27+ täpärillä, joten tuollaisella täysjäykällä pitäisi opetella ajotyyli uusiksi.

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPC...ike-275-wheels

Myös Cannondale Slate voisi olla aika hauska peli.
    http://www.cannondale.com/en/USA/Pro...e-16951ab30eea

p.s. Mä en oo koskaan itse ymmärtänyt noita monstercross -pyöriä, mutta joku tuollaisella nyt kuitenkin viehättää. Avaruuskana saattaisi lähteä runkosettinä tilauskeen, jos hinta painuu sinne 500€ tuntumaan. Myös tuollaiset 45-50mm renkaat pikkuisen kiinnostaa 27,5" vanteiden kanssa, mutta niitä ei tainnut olla ainakaan vielä saatavilla maastokuviolla. Esim. wtb horizon on ihan kivan näköinen rangas, mutta maastohommissa saisi kyllä olla enemmän kuviota.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    (...) Vai pitääkö se rakentaa esim. täysjäykästä maasturista, jossa toe overlap tulee käytännössä automaattisesti riittävän suureksi (...)
    Useimmat lukijat lienevät ymmärtäneet että tarkoitat tässä jotain aivan muuta kuin kirjoitit, mutta meitä muiden lapsuksista kohtuuttoman paljon nauttivia ja ns. pahantahtoisia lukijoita varten voisit kenties selventää ettei sinulla sittenkään ole tässä kohtaa poikkeuksellisen persoonallisia geometriamieltymyksiä tai ettet ole ymmärtänyt termiä "toe overlap" väärin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Useimmat lukijat lienevät ymmärtäneet että tarkoitat tässä jotain aivan muuta kuin kirjoitit, mutta meitä muiden lapsuksista kohtuuttoman paljon nauttivia ja ns. pahantahtoisia lukijoita varten voisit kenties selventää ettei sinulla sittenkään ole tässä kohtaa poikkeuksellisen persoonallisia geometriamieltymyksiä tai ettet ole ymmärtänyt termiä "toe overlap" väärin.
    Kiitos. Front-center on kai oikea. Noin käy kun maalainen yrittää ameriikkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuronen Katso viesti
    Tässä GT Graden kuitumallissa ei ole kierteitä keskiössä, mutta nelikanttikammet on. Varmasti kiva ja edullinen päivitettävä, tuo keskiö kampineen.

http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-car...ure-road-bike/

Mistäs näet tuommoisen yksityiskohdan meinaan siis keskiön kierteettömyyden? Ilmeisesti Gradessa siis olisi kierteet. En ole avanut vielä, mutta joo kammet sekä keskiö vaihtoon jossakin välissä.

Kuronen Guest
    ^Ihan valmistajan sivuilta lunttasin:

http://www.gtbicycles.com/usa_en/201...-carbon-tiagra

BB30 siellä rungon kohdalla mainitaan, mutta keskiö on mallia "Sealed Cartridge BB adapter".

Siellä keskiömuhvin sisällä lymynnee tämmönen.

Kuronen Guest
    ^Jos siellä on tuollainen, niin onkohan se semikiinteä asennus?

GT:n 105/ultegra-malleissa valmistaja ilmoittaa käytettävän Praxis:n adapteria. Mutta miksi runko on BB30/PF30, mutta kampisarjat ovat adaptereilla jotakin muuta?

Breakbeat Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mulla on nyt pari tonnia ajettu samanlaisella, ketjut vaihdoin tänään ja etujarrupalat viistin melko uutena kun kiljuivat. Olen tykännyt kyllä.
    Minkä kokoiset kuskit CX 600silla? Emmin tässä kahden koon välillä kun suositus osuu juuri sopivasti 53 cm, et joko "sporttisempi" 52 tai rennompi 54 cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Breakbeat Katso viesti
    Minkä kokoiset kuskit CX 600silla? Emmin tässä kahden koon välillä kun suositus osuu juuri sopivasti 53 cm, et joko "sporttisempi" 52 tai rennompi 54 cm.
    No mää olen 178/83 ja m/l kokoinen on mulla.
    En kyllä osaa ajatella että suurempi koko olisi rennompi, se on hiukan korkeampi mutta myös pidempi ja pituus on kriittinen asia.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •