HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 33 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1317

Aihe: Cyclocross VOL. II

  1. #961
    ^^En tiedä onko geo sinnepäonkään, mutta miulla on (181/83) CX Pro mallista koko 54, talvistemminä 90 mm/ 12 astetta. Syksyllä stemmi oli 110/ 6 ast. Toimii.

    Ajoin kokeeksi kaverin (185/ 87) 56 kokoista ja totesin sen itselleni liian pitkäksi.

  2. #962
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    244
    En tiedä onko mitään apua, mutta oma white killer on kokoa 52. Omat mitat 174/82. 100 millisellä stemmillä ajoasento tuntui hitusen pitkältä. Olisin siihenkin varmaan tottunut, mutta vaihdoin siihen 90 mm stemmin ja ajoasento on nyt ns. spot on. Muutaman päivän ajojen jälkeen täytyy todeta, että tuo white on hyvä pyörä alle tonnilla.

  3. #963
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahuji Katso viesti
    ^^^uudessa crockettissa on 12mm läpiakselit edessä ja takana, mikä näyttää muodostuvan levyjarru maantie/cyclo standardiksi. Vanhassa crockettissa 15mm edessä ja qr takana. Tuo 15mm on aika harvinainen ja jäänee sellaiseksi
    15x100mm akseli on maastopuolella varmasti yleisin etuakseli nykyään, joten eipä tuon takia tarvitse huolehtia, että esim. sopivia napoja ei löytyisi.

  4. #964
    Minä niin mieleni pahoitin Tietäjän syrjinnästä. Sanoisin sitä alaikäisten ja alipainoisten rasismiksi. Toivottavasti nimimerkki ei kuitenkaan ymmärrä mitä kirjoittaa, vaan kyseessä on pikkupoika joka pääsee nettiin sillä välillä kun äiti kiristää apupyöriä. Täytän tänä vuonna 50 ja olen tukeva. Omasta mielestäni kyllä vahva. Nyt on siis kuitenkin pakko lopettaa, koska olen raakki tähän hienoon harrastukseen.

  5. #965
    Liittynyt
    08/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    123
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    15x100mm akseli on maastopuolella varmasti yleisin etuakseli nykyään, joten eipä tuon takia tarvitse huolehtia, että esim. sopivia napoja ei löytyisi.
    Niin napoja.. Entäs valmiita etupyöriä joissa on cc käyttöön sopiva vanne ja napa. Harva niitä kiekkoja rakentaa. Kiekkoseteissä tuo yhdistelmä myös aiheuttanee myös harmaita hiuksia.

  6. #966
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahuji Katso viesti
    Niin napoja.. Entäs valmiita etupyöriä joissa on cc käyttöön sopiva vanne ja napa. Harva niitä kiekkoja rakentaa. Kiekkoseteissä tuo yhdistelmä myös aiheuttanee myös harmaita hiuksia.
    Käytännössä isot napavalmistajat menneet jo helposti vaihdettaviin napa-adaptereihin, joilla navan saa vaihdettua QR-9-12-15 mm käden käänteessä ja sitä kautta valmiskiekot käytettävissä hyvin erilaisissa kokoonpanoissa.
    esim. DT Swissillä kaikki navat tällaisia (https://www.dtswiss.com/Accessories/End-cap-solution-Road)

  7. #967
    Liittynyt
    09/2004
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    303
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timpe Katso viesti
    Käytännössä isot napavalmistajat menneet jo helposti vaihdettaviin napa-adaptereihin, joilla navan saa vaihdettua QR-9-12-15 mm käden käänteessä ja sitä kautta valmiskiekot käytettävissä hyvin erilaisissa kokoonpanoissa.
    esim. DT Swissillä kaikki navat tällaisia (https://www.dtswiss.com/Accessories/End-cap-solution-Road)
    Kiitos Timpe, mä aattelen uudelleen tuota toimituksineen 1600 € Englannista tuota Trek Crockett 9 Disc 2016:ta, tuntuu vaan hinta nyt tärkeemmältä. Ja on kaksi keskiöratasta, ei kai sekään nyt haittaa, vaik' ei ole uusimpien suuntauksien mukainen fillari. Laittaa ensi kerralla sitten kalliimpaa. Aina jos oottaa uutta vuotta ja nykyisiä silloin halvemmalla.

    EDIT: ostin fillarin ja PayPalilla maksu, oli £ 1299 + 90 toimituksesta Suomeen. Sillä mentähän ja toiset kiekot laitetahan. Iso kiitos selvennyksestä, jäi hyvä mieli. Eiköhän ole hyvästi soiva peli.
    gzmi muokkasi tätä : 15.04.2017 at 21.58 Syy: fillarikaupoilla
    Ystävällisesti
    ___________
    gzmi
    Nurmijärvi
    ___________

    jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä

  8. #968
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Nyt kävi jotenkin pöljästi, taisin rikkoa fysiikan lait... vaihdoin sen 90 mm stemmin koemielessä 80 mm malliin, pyörästä tuntui tulevan vakaampi ja muutenkin paremmin ohjattava. Eihän se nyt ihan näin pitänyt mennä mutta meni kuitenkin. Samoilla vauhdeilla vaihdoin siihen vielä maasturin satulan, puristit tukehtukoot hiilikuitulastuihinsa, ja siitähän tuli hyvinkin ajettava kokonaisuus. Pienistä asioista se joskus on kiinni.

    No niin, perusasiat kunnossa, nyt voi alkaa virittää. Jos yhtään itseäni tunnen niin kohta siinä on 1x10 vaihteisto maastovaihtajalla, kiekot uusittu ja varmaan jotain muutakin kivaa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  9. #969
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    37
    Eilen tuli haettua hi5bikestä kona jake, pääsiäisen kun on, niin keltaisena. Ensimmäinen cyclocross minulle.

  10. #970
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    ^^Hyvin valittu runko oikean kokoisena jättää riittävästi hienosäätövaraa parhaan ajonautinnon saavuttamiseksi.
    Samoin olen omassani kokenut, jokainen metri on miellyttävää, nautinnollista ajaa, siis välineen puolesta, eihän se muutoin sohvalla löhöilyä voita. Kaikki kivat jutut jo säädetty.

  11. #971
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sentier Katso viesti
    Eilen tuli haettua hi5bikestä kona jake, pääsiäisen kun on, niin keltaisena. Ensimmäinen cyclocross minulle.
    Onnea uudelle pyörälle! Jake onkin mukavan näköinen nykyisin.

  12. #972
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    37
    Tänää tehty jakella ensimmäinen parin kympin koelenkki. Hiekkatien ajamiin ei oo tuntunu ikinä noin hauskalta.
    Mut nyt tää amatööripöräilijä kaipaisi vähän apuja säätöjen kanssa. Eli pyörä on kokoa 54, kuski 179. Satulan korkeus sopiva ja silmämääräisesti vaaterissa, mutta kahvoja vasten yläotteella ajaessa meinaa kokoajan liukua satulalta eteenpäin. Mistähän tota lähtis säätelemään?

  13. #973
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Satulan täsmällinen vaaka-asento sopii kun ajoasento on hyvin matala maantiepyörämäinen. Krossarissa monesti vähän korkeampi ja siitä syystä satulan nokka voi olla hitusen korkeammalla, samoin jotku satulat vaativat saman. Säätöjä joutuu tai saa hakea vielä pitkänkin ajan jälkeen, ne vaan pienenevät koko ajan mitaltaan.

  14. #974
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Satulan täsmällinen vaaka-asento sopii kun ajoasento on hyvin matala maantiepyörämäinen. Krossarissa monesti vähän korkeampi ja siitä syystä satulan nokka voi olla hitusen korkeammalla, samoin jotku satulat vaativat saman. Säätöjä joutuu tai saa hakea vielä pitkänkin ajan jälkeen, ne vaan pienenevät koko ajan mitaltaan.
    Kiitos. Täytyy tuo kokeilla ensimmäisenä.

  15. #975
    Tänään ostettu xxl:stä merica cx600 1199€. Rahat eivät riittäneet parempaan, toivottavasti on kelpo peli. 1500€ cannondalea tuli myös testailtua, mutta mekaaniset jarrut harmittivat kun olen ajanut maasturilla jo pitkään hydraulisilla.
    Siistin näköinen paketti on myös merida . Onko vinkkiä mistä ja minkä malliset vanteet kannattaisi ostaa slicks renkaita varten

  16. #976
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    174
    Fulcrum racing 5 on pysynyt 100 kilosen alla suorana yhtä rotvallia lukuunottamatta maantiellä 5000 km, että jos halvalla haluat mennä eikä paino ole ihan justiinsa niin suosittelen. Laakerit olen vaihtanut edestä kerran ja konelaakerien vaihto oli superhelppoa.

  17. #977
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti johnny73 Katso viesti
    Tänään ostettu xxl:stä merica cx600 1199€. Rahat eivät riittäneet parempaan, toivottavasti on kelpo peli. 1500€ cannondalea tuli myös testailtua, mutta mekaaniset jarrut harmittivat kun olen ajanut maasturilla jo pitkään hydraulisilla.
    Siistin näköinen paketti on myös merida . Onko vinkkiä mistä ja minkä malliset vanteet kannattaisi ostaa slicks renkaita varten
    Mulla on nyt pari tonnia ajettu samanlaisella, ketjut vaihdoin tänään ja etujarrupalat viistin melko uutena kun kiljuivat. Olen tykännyt kyllä.

  18. #978
    Kiitos vinkeistä. Oletko Moska varustellut pyörää jotenkin?

  19. #979
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Mites lokarit, kannattaako ottaa pois kevään kuiville keleille. Laitoin omaan cyclottimeen lokarit välittömästi paikalleen kun ostin ja nyt kun ajelee sillä maantielenkkejä on herännyt mieleen lokareiden ilmanvastukselliset vastustukset.

  20. #980
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mites lokarit, kannattaako ottaa pois kevään kuiville keleille. Laitoin omaan cyclottimeen lokarit välittömästi paikalleen kun ostin ja nyt kun ajelee sillä maantielenkkejä on herännyt mieleen lokareiden ilmanvastukselliset vastustukset.
    Samaa mietin viime keväänä, mutta oikulliset säät painoivat enemmän kuin mahdollinen ilmanvastus. Lenkki saattoi alkaa auringonpaisteessa, mutta matkalle osui parikin sadekuuroa. Lokarit pitivät miehen ja pyörän puhtaampana. Siispä epävakaiden kelien vuoksi pidän lokarit cyclossa. Maantiepyörässä ei lokareita ole ja sillä ajetaan sitten vain poutapäivinä
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  21. #981
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Täytyy siis jatkaa lokareilla. Mulla sama tilanne maantiepyörässä. Tähän aikaan vuodesta maantiepyörä vaatii vain kuljetusta tuonne asfaltti tien varteen kilometrin verran. Se ja talvikenkien puute aiheuttaa ettei maantielenkit varsinaisella pyörällä ihan heti ala

  22. #982
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mites lokarit, kannattaako ottaa pois kevään kuiville keleille...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    ...pidän lokarit cyclossa....
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Täytyy siis jatkaa lokareilla....


    Kuuntelet yhden mielipiteen etkä malta odottaa muita näkemyksiä edes puolta tuntia

    Entäpä jos minä sanon, että ilman muuta lokarit pois? Itsehän en käytä lainkaan joten en ymmärrä miksi niitä etenkään kuivilla keleillä käyttäisi.


  23. #983
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti johnny73 Katso viesti
    Kiitos vinkeistä. Oletko Moska varustellut pyörää jotenkin?
    Talven oli gravdaalit renkaina ja valot kiinni, muuten vakio. Liukkaampi liikkeiset sorarenkaat pitäisi hommata, mutta nyt vie toinen pyörä enemmän huomiota.

  24. #984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    Kuuntelet yhden mielipiteen etkä malta odottaa muita näkemyksiä edes puolta tuntia
    Varsin usein muiden mielipiteitä kysytään ikään kuin muodon vuoksi, vain vahvistamaan omaa käsitystä tai jo tehtyä päätöstä. Silloinhan riittää yksi ainoa samansuuntainen mielipide. Ja jos ensin tulee vastakkaisia, odotetaan kunnes tulee se ensimmäinen tukeva mielipide ja lyödään asia lukkoon vasta sitten.

    Lokareista ei suurimmassa osassa ajoja - eli poislukien jotkut hankalimmat talvikelit ja pahimmat mutapolut - ole muuta haittaa kuin hiukan suurempi ilmanvastus ja hiukan vähemmänm ärhäkkä ulkonäkö. Jos ei esimerkiksi putoa porukkalenkeiltä ensin mainitun takia, se ei muodostu kynnyskysymykseksi eikä viimeksi mainittu ole erityinen ongelma riittävän itsetunnon omaavalle tai siihen käänteiseen snobismiin taipuvaiselle kuskille.

    PS Tai onhan totta että yleensä ilman lokareita saa mahtumaan "yhtä kokoa" leveämmät renkaat, mistä voi kieltämättä olla hyötyä. Ja jonkinlainen pieni mahdollisuus on myös siihen että keppi joka ei olisi osunut vääntämään takavaihtajaa solmuun hyppää jonnekin pahaan väliin lokareiden takia.

  25. #985
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    En tiedä miten slickseillä, mutta jo kevyesti kuvioitu rengas nostaa syliin ja juomapulloon kuivallakin kelillä hiekkaa ainakin soratiellä (siellähän krossarilla varsinkin poutapäivinä on mukava ajella), joten ei ole käynyt mielessäkään lokareista luopuminen, eikä ainakaan niiden kanssa eestaas puljaaminen.

    Onkohan olemassa mitattua tietoa lokareiden vaikutuksesta keskinopeuteen eli puhutaanko nyt suuruusluokasta, mikä häviää mittaustarkkuuden kohinaan ja suurin vaikutus on ulkoisesta olemuksesta johtuvat henkiset jutut?

  26. #986
    Monien guruna kunnioittaman tai vain asiallisena ja ennakkoluulottomana pitämän Jan Heinen artikkelin "Aerodynamics of Real-World Bicycles" mukaan "Well-mounted metal fenders do not affect the bike’s aerodynamics. The front section of each fender shields the tire and reduces the wind resistance, while the rear fender increases the aerodynamic drag. The two effects cancel each other." Tähän tulokseen hän päätyi tuulitunnelissa suorittamansa testin jälkeen.

    Subjektiivinen tuntemus on ettei vaikutus ole huomattavaa luokkaa. Sivarissa voi ajatella että tuulella on ikävän paljon tarttumapinta-alaa, mutta sekin saattaa olla enemmän pelkkä väsymyksen aiheuttama mielikuva kuin tosiasiallisesti vauhtia alentava tekijä.

    Kuitenkin väittäisin että porukkalenkillä voi huomata että tietyissä tilanteissa joissa ilmanvastus äkisti kasvaa joutuu tekemään enemmän töitä kuin lokareitta ajava kaverinsa. Tosin niissäkin saattaa vaikuttaa enemmän oma kovin epäaero ajoasento ja jaloista puuttuvat beaufortit.

    PS Juolahti mieleen vielä yksi lokareiden haittapuoli: renkaiden, etenkin takarenkaan, kuntoa ja niihin tarttuneita tai kaivautuneita kivensiruja on hankalampi tarkkailla eli melkeinpä pitää kääntää pyörä kumipuoli ylöspäin.

    PPS Vielä yksi: jos cyclon geometria aiheuttaa ns. toe overlappia, lokarit voimistavat ilmiötä eli kengänkärki osuu oikein tiukoissa käännöksissä lokariin, mikä tosin ei yleensä aiheuta muuta kuin sen että joko pääsee ikävä ääni tai herkemmin toimiva lokarin aisan turvakiinnike irtoaa ja sen joutuu painamaa uudelleen kiinni.
    kuovipolku muokkasi tätä : 20.04.2017 at 13.05

  27. #987
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    On tietysti lokareita ja sitten on lokareita. Useampia olen kokeillut ja kokeilujen perusteella en istuta yhteenkään pyörään kuin SKS Commuter-sarjan lokasuojia. Ovat kevyet, tyylikkäät (jos näin voi sanoa) ja kestävät. Eivätkä rämise tai putoile. Ei ole tarvis irrotella, kun eivät häiritse ajamista.

    http://www.mackonte.com/IMG_8324.JPG

    Keväisin asfaltillakin on niin paljon hiekkaa ja pölyä, että juomapullon saa pestä lokasuojien kanssakin. Ilman lokasuojia saa pestä paljon muutakin...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  28. #988
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Joo mulla on hyvin istuvat täyslokarit ja enhän mä oikeasti niitä varmaan pois ole ottamassa vaikka mitä sanoisitte

    Kunhan on tullut pyöräillessä mieleen ja tietysti jos jollain löytyisi oikein kovia argumentteja saattaisi jopa harkita.

    Eniten lokarit haittaa kunnon maastoajossa mitä ei sitten enää ole tullutkaan harrastettua cyclolla...

    Eli jos ei löytyisi maastopyörää ja maantiepyörää niin varmaan ajaisin itsekin ilman...

  29. #989
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Itse ratkaisin lokariongelman näin:

    Merida 500 lokareilla. Ajot pääasiassa työmatkaa ja märän kelin lenkkejä.

    BMC Crossmachine CX01 ilman lokareita. Ajot kuivalla kelillä hiekkatielenkkiä ja helppoja polkuja.

    Kyllä maailmaan aina pyöriä mahtuu

  30. #990
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    oho... tuplat tuli
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •