^^En tiedä onko geo sinnepäonkään, mutta miulla on (181/83) CX Pro mallista koko 54, talvistemminä 90 mm/ 12 astetta. Syksyllä stemmi oli 110/ 6 ast. Toimii.
Ajoin kokeeksi kaverin (185/ 87) 56 kokoista ja totesin sen itselleni liian pitkäksi.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						^^En tiedä onko geo sinnepäonkään, mutta miulla on (181/83) CX Pro mallista koko 54, talvistemminä 90 mm/ 12 astetta. Syksyllä stemmi oli 110/ 6 ast. Toimii.
Ajoin kokeeksi kaverin (185/ 87) 56 kokoista ja totesin sen itselleni liian pitkäksi.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						En tiedä onko mitään apua, mutta oma white killer on kokoa 52. Omat mitat 174/82. 100 millisellä stemmillä ajoasento tuntui hitusen pitkältä. Olisin siihenkin varmaan tottunut, mutta vaihdoin siihen 90 mm stemmin ja ajoasento on nyt ns. spot on. Muutaman päivän ajojen jälkeen täytyy todeta, että tuo white on hyvä pyörä alle tonnilla.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Minä niin mieleni pahoitin Tietäjän syrjinnästä. Sanoisin sitä alaikäisten ja alipainoisten rasismiksi. Toivottavasti nimimerkki ei kuitenkaan ymmärrä mitä kirjoittaa, vaan kyseessä on pikkupoika joka pääsee nettiin sillä välillä kun äiti kiristää apupyöriä. Täytän tänä vuonna 50 ja olen tukeva. Omasta mielestäni kyllä vahva. Nyt on siis kuitenkin pakko lopettaa, koska olen raakki tähän hienoon harrastukseen.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Käytännössä isot napavalmistajat menneet jo helposti vaihdettaviin napa-adaptereihin, joilla navan saa vaihdettua QR-9-12-15 mm käden käänteessä ja sitä kautta valmiskiekot käytettävissä hyvin erilaisissa kokoonpanoissa.
esim. DT Swissillä kaikki navat tällaisia (https://www.dtswiss.com/Accessories/End-cap-solution-Road)
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kiitos Timpe, mä aattelen uudelleen tuota toimituksineen 1600 € Englannista tuota Trek Crockett 9 Disc 2016:ta, tuntuu vaan hinta nyt tärkeemmältä. Ja on kaksi keskiöratasta, ei kai sekään nyt haittaa, vaik' ei ole uusimpien suuntauksien mukainen fillari. Laittaa ensi kerralla sitten kalliimpaa. Aina jos oottaa uutta vuotta ja nykyisiä silloin halvemmalla.
EDIT: ostin fillarin ja PayPalilla maksu, oli £ 1299 + 90 toimituksesta Suomeen. Sillä mentähän ja toiset kiekot laitetahan. Iso kiitos selvennyksestä, jäi hyvä mieli. Eiköhän ole hyvästi soiva peli.
gzmi muokkasi tätä : 15.04.2017 at 21.58 Syy: fillarikaupoilla
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Nyt kävi jotenkin pöljästi, taisin rikkoa fysiikan lait... vaihdoin sen 90 mm stemmin koemielessä 80 mm malliin, pyörästä tuntui tulevan vakaampi ja muutenkin paremmin ohjattava. Eihän se nyt ihan näin pitänyt mennä mutta meni kuitenkin. Samoilla vauhdeilla vaihdoin siihen vielä maasturin satulan, puristit tukehtukoot hiilikuitulastuihinsa, ja siitähän tuli hyvinkin ajettava kokonaisuus. Pienistä asioista se joskus on kiinni.
No niin, perusasiat kunnossa, nyt voi alkaa virittää. Jos yhtään itseäni tunnen niin kohta siinä on 1x10 vaihteisto maastovaihtajalla, kiekot uusittu ja varmaan jotain muutakin kivaa.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Eilen tuli haettua hi5bikestä kona jake, pääsiäisen kun on, niin keltaisena. Ensimmäinen cyclocross minulle.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						^^Hyvin valittu runko oikean kokoisena jättää riittävästi hienosäätövaraa parhaan ajonautinnon saavuttamiseksi.
Samoin olen omassani kokenut, jokainen metri on miellyttävää, nautinnollista ajaa, siis välineen puolesta, eihän se muutoin sohvalla löhöilyä voita. Kaikki kivat jutut jo säädetty.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tänää tehty jakella ensimmäinen parin kympin koelenkki. Hiekkatien ajamiin ei oo tuntunu ikinä noin hauskalta.
Mut nyt tää amatööripöräilijä kaipaisi vähän apuja säätöjen kanssa. Eli pyörä on kokoa 54, kuski 179. Satulan korkeus sopiva ja silmämääräisesti vaaterissa, mutta kahvoja vasten yläotteella ajaessa meinaa kokoajan liukua satulalta eteenpäin. Mistähän tota lähtis säätelemään?
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Satulan täsmällinen vaaka-asento sopii kun ajoasento on hyvin matala maantiepyörämäinen. Krossarissa monesti vähän korkeampi ja siitä syystä satulan nokka voi olla hitusen korkeammalla, samoin jotku satulat vaativat saman. Säätöjä joutuu tai saa hakea vielä pitkänkin ajan jälkeen, ne vaan pienenevät koko ajan mitaltaan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tänään ostettu xxl:stä merica cx600 1199€. Rahat eivät riittäneet parempaan, toivottavasti on kelpo peli. 1500€ cannondalea tuli myös testailtua, mutta mekaaniset jarrut harmittivat kun olen ajanut maasturilla jo pitkään hydraulisilla.
Siistin näköinen paketti on myös merida. Onko vinkkiä mistä ja minkä malliset vanteet kannattaisi ostaa slicks renkaita varten
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Fulcrum racing 5 on pysynyt 100 kilosen alla suorana yhtä rotvallia lukuunottamatta maantiellä 5000 km, että jos halvalla haluat mennä eikä paino ole ihan justiinsa niin suosittelen. Laakerit olen vaihtanut edestä kerran ja konelaakerien vaihto oli superhelppoa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kiitos vinkeistä. Oletko Moska varustellut pyörää jotenkin?
Mites lokarit, kannattaako ottaa pois kevään kuiville keleille. Laitoin omaan cyclottimeen lokarit välittömästi paikalleen kun ostin ja nyt kun ajelee sillä maantielenkkejä on herännyt mieleen lokareiden ilmanvastukselliset vastustukset.
Samaa mietin viime keväänä, mutta oikulliset säät painoivat enemmän kuin mahdollinen ilmanvastus. Lenkki saattoi alkaa auringonpaisteessa, mutta matkalle osui parikin sadekuuroa. Lokarit pitivät miehen ja pyörän puhtaampana. Siispä epävakaiden kelien vuoksi pidän lokarit cyclossa. Maantiepyörässä ei lokareita ole ja sillä ajetaan sitten vain poutapäivinä
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Täytyy siis jatkaa lokareilla. Mulla sama tilanne maantiepyörässä. Tähän aikaan vuodesta maantiepyörä vaatii vain kuljetusta tuonne asfaltti tien varteen kilometrin verran. Se ja talvikenkien puute aiheuttaa ettei maantielenkit varsinaisella pyörällä ihan heti ala
Kuuntelet yhden mielipiteen etkä malta odottaa muita näkemyksiä edes puolta tuntia
Entäpä jos minä sanon, että ilman muuta lokarit pois? Itsehän en käytä lainkaan joten en ymmärrä miksi niitä etenkään kuivilla keleillä käyttäisi.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Varsin usein muiden mielipiteitä kysytään ikään kuin muodon vuoksi, vain vahvistamaan omaa käsitystä tai jo tehtyä päätöstä. Silloinhan riittää yksi ainoa samansuuntainen mielipide. Ja jos ensin tulee vastakkaisia, odotetaan kunnes tulee se ensimmäinen tukeva mielipide ja lyödään asia lukkoon vasta sitten.
Lokareista ei suurimmassa osassa ajoja - eli poislukien jotkut hankalimmat talvikelit ja pahimmat mutapolut - ole muuta haittaa kuin hiukan suurempi ilmanvastus ja hiukan vähemmänm ärhäkkä ulkonäkö. Jos ei esimerkiksi putoa porukkalenkeiltä ensin mainitun takia, se ei muodostu kynnyskysymykseksi eikä viimeksi mainittu ole erityinen ongelma riittävän itsetunnon omaavalle tai siihen käänteiseen snobismiin taipuvaiselle kuskille.
PS Tai onhan totta että yleensä ilman lokareita saa mahtumaan "yhtä kokoa" leveämmät renkaat, mistä voi kieltämättä olla hyötyä. Ja jonkinlainen pieni mahdollisuus on myös siihen että keppi joka ei olisi osunut vääntämään takavaihtajaa solmuun hyppää jonnekin pahaan väliin lokareiden takia.
 Palstajyrä
					
					
						Palstajyrä
					
					
                                        
					
					
						En tiedä miten slickseillä, mutta jo kevyesti kuvioitu rengas nostaa syliin ja juomapulloon kuivallakin kelillä hiekkaa ainakin soratiellä (siellähän krossarilla varsinkin poutapäivinä on mukava ajella), joten ei ole käynyt mielessäkään lokareista luopuminen, eikä ainakaan niiden kanssa eestaas puljaaminen.
Onkohan olemassa mitattua tietoa lokareiden vaikutuksesta keskinopeuteen eli puhutaanko nyt suuruusluokasta, mikä häviää mittaustarkkuuden kohinaan ja suurin vaikutus on ulkoisesta olemuksesta johtuvat henkiset jutut?
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Monien guruna kunnioittaman tai vain asiallisena ja ennakkoluulottomana pitämän Jan Heinen artikkelin "Aerodynamics of Real-World Bicycles" mukaan "Well-mounted metal fenders do not affect the bike’s aerodynamics. The front section of each fender shields the tire and reduces the wind resistance, while the rear fender increases the aerodynamic drag. The two effects cancel each other." Tähän tulokseen hän päätyi tuulitunnelissa suorittamansa testin jälkeen.
Subjektiivinen tuntemus on ettei vaikutus ole huomattavaa luokkaa. Sivarissa voi ajatella että tuulella on ikävän paljon tarttumapinta-alaa, mutta sekin saattaa olla enemmän pelkkä väsymyksen aiheuttama mielikuva kuin tosiasiallisesti vauhtia alentava tekijä.
Kuitenkin väittäisin että porukkalenkillä voi huomata että tietyissä tilanteissa joissa ilmanvastus äkisti kasvaa joutuu tekemään enemmän töitä kuin lokareitta ajava kaverinsa. Tosin niissäkin saattaa vaikuttaa enemmän oma kovin epäaero ajoasento ja jaloista puuttuvat beaufortit.
PS Juolahti mieleen vielä yksi lokareiden haittapuoli: renkaiden, etenkin takarenkaan, kuntoa ja niihin tarttuneita tai kaivautuneita kivensiruja on hankalampi tarkkailla eli melkeinpä pitää kääntää pyörä kumipuoli ylöspäin.
PPS Vielä yksi: jos cyclon geometria aiheuttaa ns. toe overlappia, lokarit voimistavat ilmiötä eli kengänkärki osuu oikein tiukoissa käännöksissä lokariin, mikä tosin ei yleensä aiheuta muuta kuin sen että joko pääsee ikävä ääni tai herkemmin toimiva lokarin aisan turvakiinnike irtoaa ja sen joutuu painamaa uudelleen kiinni.
kuovipolku muokkasi tätä : 20.04.2017 at 13.05
On tietysti lokareita ja sitten on lokareita. Useampia olen kokeillut ja kokeilujen perusteella en istuta yhteenkään pyörään kuin SKS Commuter-sarjan lokasuojia. Ovat kevyet, tyylikkäät (jos näin voi sanoa) ja kestävät. Eivätkä rämise tai putoile. Ei ole tarvis irrotella, kun eivät häiritse ajamista.
http://www.mackonte.com/IMG_8324.JPG
Keväisin asfaltillakin on niin paljon hiekkaa ja pölyä, että juomapullon saa pestä lokasuojien kanssakin. Ilman lokasuojia saa pestä paljon muutakin...
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Joo mulla on hyvin istuvat täyslokarit ja enhän mä oikeasti niitä varmaan pois ole ottamassa vaikka mitä sanoisitte
Kunhan on tullut pyöräillessä mieleen ja tietysti jos jollain löytyisi oikein kovia argumentteja saattaisi jopa harkita.
Eniten lokarit haittaa kunnon maastoajossa mitä ei sitten enää ole tullutkaan harrastettua cyclolla...
Eli jos ei löytyisi maastopyörää ja maantiepyörää niin varmaan ajaisin itsekin ilman...
Itse ratkaisin lokariongelman näin:
Merida 500 lokareilla. Ajot pääasiassa työmatkaa ja märän kelin lenkkejä.
BMC Crossmachine CX01 ilman lokareita. Ajot kuivalla kelillä hiekkatielenkkiä ja helppoja polkuja.
Kyllä maailmaan aina pyöriä mahtuu
oho... tuplat tuli
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit