Minkä näköinen se jalcon kehä on? Äkkiä en jaclon sivuilta löydä lainkaan tubeleksen näköistä kehää. Siinä täytyy olla hylly, jonka päällä rengas pysyy.
Jos kehä näyttää tältä , niin ihan suotta yrität tubeless asennusta.
Minkä näköinen se jalcon kehä on? Äkkiä en jaclon sivuilta löydä lainkaan tubeleksen näköistä kehää. Siinä täytyy olla hylly, jonka päällä rengas pysyy.
Jos kehä näyttää tältä , niin ihan suotta yrität tubeless asennusta.
Sitten esimerkiksi Stans no tubesilla on vielä yksi ratkaisu:
https://www.notubes.com/shop/tubeless/rim-strips-kits
Painoa tulee toki hieman lisää, mutta onpahan tubeless. Minulla vanhassa maasturissa tuollainen ja on toiminut jo vuosien ajan useampien renkaiden, myös ISPIen kanssa ongelmitta.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
No siis venttiili tuntuu että se istuu kunnolla. Kokeilin toisellakin eri venttiilillä ja nyt oli jo vähän tiiviimpää, menoa mutta ei silti vielä kovin kummaa. Meinaat siis venttiilin kartion ympärille vain vähä lisää materiaalia sisurin muodossa? Tämä voisi olla kyllä ihan hyvä kikka.
Ei kyllä näissä on ihan se "hylly". Eli ei näytä tuolta.
Tämä voisi olla yksi ratkaisu, mutta vähän turhan arvokas näihin kiekkoihin. Samalla sitten vaihtaisi suoraan kunnolliset kiekot..
Ehkä pitää vielä purkaa koko paketti kerran ja laittaa mahdollisesti teipit uusiksi. Onko jotain hyvää kikkaa sen venttiilinreiän puhkomiseen kun teippaa?
Teippi kuumaksi ja vaikkakuulakärkikynällä reikä, tai sitten pyöreä, tarpeeksi paksu piikki kuumaksi.
En tainnut itse asiassa käyttää sisuria, kun viimeksi tiivistelin venttiilinreikää, vaan työpaikalta löytyi n.2mm vahvuista kumimattoa.
Jos taas stanin kartio istuu paikalleen, niin olen kyllä tökkinyt reiän ihan puukolla ristiin. Hyvin on pitänyt.
Mä olen tökkässyt ristipääruuvarilla pikkasen pienemmän reiän ja tuupannut venttiilin läpi
Sama, mutta yksi vannepari tykkäsi vuotaa, joten edellä mainitun lisäksi laitoin stanin teipin päälle pikku pätkän gorillaa (n. 10cm) ja vena siitä läpi. Alkoi pitämään.
Pelkällä gorillalla en saanut teippausta kestämään ehjänä, kun otti renkaan pois vanteelta, gorilla lähti irroituskohdasta mukaan. Stan on liukkaampaa ja kesti mun irroittelut.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Laitoin uudet teipit ja käytin vähän hiustenkuivaajaa sekä tein vain pienen reiän ruuvarilla. Nyt vaikuttaa pitävän. TÄytyy siis ilmeisesti jatkossa olla tarkempi tuon venttiilinreiän tekemisen kanssa.
Harkinnassa tänä keväänä muuttaa DT Swiss R460 -kehälliset kiekot tubelessiks .. Renkaina on Continental GP 4000 S II:t .. Onkohan odotettavissa pahoja tubeless ongelmia, jos vetäis vanteelle kiekan gorillaa ja venttiiliks irtosieluset "No Stanit" ja saman merkin litkut ?
-- not fast but furious --
Vaikka olenkin aikamoinen rakentelija, niin kesärenkaita en kyllä aivan heti laittaisi tubeleksiksi, jos ne eivät sellaiset ole. Asfaltti mutkassa tapahtuva blurbbaus ei houkuttele tasan ollenkaan. Sama juttu vanteen kanssa, hylly on oltava ja renkaan on pysyttävä sen päällä kunnolla.
^hyvät huomiot ! Lueskelin noita juttuja myös eikä ihan ensin tullut mieleen kaikki... Osa näyttää noita Conteja käyttäneen tubelessina, mutta lienee kehäkohdaista miten toimii ... Siksi tässä kyselinkin , josko teipin kanssa ois toiveita .. Mutta taidampa sitten jättää tekemättä, kun on lateksisisureilla toiminut ongelmitta ja niitäkin on muutamia varalla .. Viime kesä meni rengasrikoitta, joten ei ole ongelma sekään .. Kunhan tässä kyselin . Maastopuolella tuntuu että tubeless on jo enenmpi sääntö kuin poikkeus eikä sisureilla ole tullut ajettua enää 3-4 vuoteen ..
Taidankin ehkä tällä viikolla jo pumppailla Cervelon renkaisiin ilmaa , rasvailla pyörää yms.... josko pääsis kohta testaamaan asvalttiajoaNo ainakin kuun vaihteessa viimeistään
![]()
-- not fast but furious --
Joo. Aika vähissä ne tubeles edut ovat lenkkikäytössä maantiellä. Latexia vaan ja ajamaan.
Eilinen 80 km lenkillä säälin jo noita tbl grifo challengejen nappuloita asfalttisoralla, joten juuri äsken tulin tallista, jossa laittelin takaisin litkut 37mm paseloihin. Loppusyksystä 2,5 barin paine sai ne vähän vaeltelemaan, muttei vielä blurppaamaan.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Mää kuumennan metallipiikin ja painan reiän teippiin.
Ei repeä. 👍
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Iltapäivää,
ryhdyin ensimmäistä kertaa Tubeless hommiin.
Lähtöpiste :
- DT Swiss Spline X 1900 29 kiekkosetti
- DT Swiss 32mm Presta tubeless -venttiili + DT Swiss 23mm tubeless tiivistysteippiä
- Stan's notubes -litkua riittävästi
- Uudet Maxxis Ardent 29x2,4 ja Maxxis Minion SS 29x2,3 tubeless ready renkaat
Aloitin etuvanteesta, joka nyt ensinnäkin näytti muutaman vuoden ajeluidenkin jälkeen silmämääräisesti suoralta, ei sivuheittoa eikä pystyheittoa ja pinnat tuntuivat käsikopelolla olevan suhteellisen tiukalla jännityksellä.
Putsasin vanteet sisältä hyvin (Ensin bioliuottimella ja pyyhkäisin vielä lopuksi Sinolilla, laitoin teipin mielestäni suhteellisen tiukalle, kävin reunat läpi, tein kuumalla ruuvarilla reiän teippiin ja varmuudeksi pistin vielä venttiilin kohdalle pätkän gorillateippiä, venttiilit kiinni.
Sen jälkeen laitoin renkaat paikoilleen ja päästelin kompuralla ilmaa sisään.
No, ihan kivasti eturengas näytti nousevan paikoilleen ja kohtuullisesti pitää jopa ilmaa sellaisenaan.
Olen siis tässä vaiheessa, ei vielä litkuja sisällä.
Huomasin kumminkin tuossa rengasta pyöritellessäni, että venttiilin kohdalta hukan suhisi, sen sain pois käsipelillä venttiilin juuren mutteria lisää kiristimällä.
Huomasin myös, että muutaman pinnan päässä näytti pinnan kohdalta tulevan hieman ilmaa, asennuksessa käytetty sormilla kevyesti sivelty saippuavesi paljasti pinnan kohdalla tuon vuodon.
Ensikertalaisena kysyn, että onko tuo huolestuttavaa ennen litkutusta eli onko siellä nyt joku ongelma teipin kanssa, kannattaako ottaa teippi pois ja yrittää sen laittamista uudelleen vai paikkaako litku tuollaisen pienen vuodon?
Kyselen, ettei tarvitsisi turhaan veivata edestakaisin.
Tähän asti kuitenkin mennyt jopa paremmin kuin kuvittelin, mutta tämä lieneekin juuri se kulminaatiopiste, jonka jälkeen kiroilu alkaa.
"Kypärän käyttö sallittu"
Poison Opium cyclocross Ultegra/105
Radon ZR Race 8.0 29
YT Jeffsy 27 CF Pro
Vastaanpa itse itselleni vielä, että :
Kun kiristin hieman vielä tuota venttiilinjuurta niin tuntuisi, että sieltä neljännen pinnan juuresta ei taida juuri nyt tulla ilmaa ainakaan valtoimenaan.
Toinen huolenaihe ilmeni, kun katsoin vannetta niin siinähän on pienellä mainittu, että max. rengasleveys 2,25".
Mahtaako tämä olla isohko ongelma noilla uusilla kumeilla, jotka ovat 2,4" ja 2,3" leveitä?
Radon tuli alunperin Schwalben Nobby Nic 2,25" kumeilla ja samankokoiset ISP:t olleet talvella.
Mutta tosiaan tuo vanteen leveys tai paremminkin kapeus, voisiko siitä tulla ongelmaa tubeless käytössä vai vaikuttaako enempi vain renkaan profiiliin?
Nyt kun tuossa renkaassa siis ei ole litkuja, mutta jonkinlaiset paineet sisällä, jos rengasta vähän vääntää ikäänkuin pois vanteelta niin suhahdus kuuluu.
Ensikertalaisena tubeless-yrittäjänä tietysti kaikki on omasta mielestä menossa pieleen, mutta mahdanko olla siinä pisteessä, että litkut sisään, ravistelu, paineet ja sen jälkeen vähän asettumisajoa?
"Kypärän käyttö sallittu"
Poison Opium cyclocross Ultegra/105
Radon ZR Race 8.0 29
YT Jeffsy 27 CF Pro
Edelleen itse itselleni vastaten : Ekan vuorokauden jälkeen takarengas oli vajunnut reilusti, no... pistin eilen illalla hyvin ilmaa ja kävin pienellä lenkillä.
Aamulla ainakin näytti nyt molemmat renkaat olevan hyvillä paineilla, laitoin kuitenkin molempiin hieman lisää ja ajelin 15km töihin.
Äkkisältään tuntuisi, että ensimmäinen tubeless -yritys onnistui ihan hyvin mikä on sinällään yllättävää, tietysti tämä foorumi ja netti on pullollaan hyviä vinkkejä, joten homma oli sikäli helpompaa.
Vähän arveluttaa tuon DT Swiss Spline X 1900 vanteen kapeus (19mm sisältä ja max. suositus 2,25" rengas), kun on tosiaan nyt nuo 2,4" ja 2,3" renkaat.
Voihan se tietysti olla, ettei ole isompaa hätää tulekaan etenkään, kun on hyvät paineet, mutta onhan tuossa varmaan pieni riski, että jos kovin vajaalla renkaalla runttaa johonkin mutkaan polulla niin saattaisiko liian iso rengas muljahtaa jopa vanteelta tai ns. jollain tapaa "hörpätä" vanteen reunalta, jolloinka saattaisi turauttaa loputkin ilmat/litkut ulos?
No, ei kun maistelemaan tubeless maailmaa.
En ole mikään aktiivimaastofillaroija, jotta osaisin hyvin arvioida ja kun tosiaan siirtyi sisäkumillisesta Ice Spiker Pro:sta kesäkauteen, vaihtoi tubeless -meininkiin ja aivan uusin renkaisiin, joten liian monta muuttuvaa tekijää
- siltikin nopealla perstuntumalla tuntuisi, että tuo Maxxis Ardent/Minion SS kombo rullaa tosi nätisti tasaisella/kovalla alustalla ja liekö tubeless -siirtymisen ansiota, mutta jollain tapaa sellainen mukavampi tunnelma ajaessa vaikka on kovatkin paineet.
Mahtaisiko tuo sisäkumin poistuminen tehdä sen, että ulkokumi imee paremmin tien tärinöitä?
Sellainen jonkinlainen autonrenkaista tuttu kumiseva ääni/tunne ajaessa?
Oli miten oli, ei tämä ihan niin paha harjoitus ollut kuin pelkäsin, varmasti riippuu tietysti aina tähtien asennosta, vanteesta ja renkaista, joille tubeless -viritystä on tekemässä.
"Kypärän käyttö sallittu"
Poison Opium cyclocross Ultegra/105
Radon ZR Race 8.0 29
YT Jeffsy 27 CF Pro
Voimakas kannustus YoHannekselle tubelesoinnin jatkamiseen, vaikka kirjoitamme ehkä kummatkin väärän otsikon alla. Olen tällä viikolla siirtynyt vähitellen kesärenkaalliseen kauteen vaihtamalla litkut ja ilmat neljästä rengasparista. Osa on mennyt heti sijoilleen osan vaatiessa sisäkumilla renkaan hyllylle nostamista (läski) ja venttiilin kohtuutonta kiristämistä (cyclo) ja kenteis päivän parin tarkkailua (29"). Senkin säännön allekirjoitan litkutettuani ISPit ja Maran winterit (joiden litkuttamista palstalaisten toimesta pidin alkuun provona), että jos edes toinen parista, siis kiekko/rengas, on TSL-ready taattu niin homman pitäisi onnistua. Läskissä ei taida olla kumpikaan. Sitten vähän palstan lukemista ja kokemusten kartuttamista, niin oppiipahan lisää. Minulla ei ole rengas muljahdellut vielä kertaakaan kehältä, joten sitä odotellessa. Toivottavasti ei kovin kovassa vauhdissa.
Minulla on maasturissa Maxxis Ardent 2,25 ja rullaa kyllä hemmetin hyvin. Ja kyllähän sen tietää kuinka hyvin rullaa kun ottaa turhaa kumia pois. Ajotuntuma paranee, ja liian kovilla paineilla taas tien tärinät epäilemättä myös välittyvät kuskiinkin.
Ei varsinaisesti ongelma, vaan paremminkin kokemus.
Kehinä WTB STP i19. Kumeina Clement MXP. Litkuna Zefalin Z-sealant. Kiekoissa oli valmiina jokin keltainen teippi, sen kanssa ensimmäinen yritys. Kompuralla kumit naksahti mukavasti vanteelle, mutta litkujen laittamisen jälkeen ei tiivistynyt kunnolla. Pari iltaa ilmaa, litkua ja ravistelua. Vanteen ja kumin saumasta kuplaa yli 1 barin paineilla.
Seuraavaksi alkuperäinen teippi pois ja kaksi kerrosta gorillaa tilalle. Jälleen kompuralla kumit vanteelle. Litkut sisään ja ilmaa perään. Pari kierrosta ravistelua + ilmaa sekä kiekkoa kyljellään. Ilmat tuntuu pysyvän mukavasti reilun kolmen barin paineilla (lyhyt testilenkki ajeltu).
Ei menny tänään kuin strömsössä, kun ryhdyin tubeleksia virittämään;
Kiekot on Huntin ja heiltä tilasin ilmoittamansa sopivan levyistä teippiä, jota pitäisi vetää vain 1 kierros. Teipin liima on todella heikkoa ja vaikeaa saada kunnolla vannetta vasten ja lisäksi käsittääkseni liian kapeaa kun sillä ei saa peitettyä kaikkia vanteen sisäpinnan porauksia.
Yritin nyt kuitenkin huonosti asennetun teipin kanssa nostaa kumia - schwalbe g one 38mm - vanteelle shcwalben airshotilla: ei nouse lainkaan. Siis mitään ei tapahdu. Maasturin swissin kiekot + onzan kumit toimi tuolla airshotilla kuin unelma ekalla yrityksellä.
Eli ainakin pitää hankkia jostain kunnon teippiä. Mistä saisi Helsingissä? Ja mitä muuta tuossa nyt pitäisi tajuta kun ei tuntunut ekalla yrityksellä toimivan lainkaan? Vinkkejä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hi5Bikesista haet Stan's NoTubes -teippiä.
Maantie-tubeless-renkaat lienee tehty niin tarkalla toleranssilla, että niitä voi joutua houkuttelemaan hyllylle hetken aikaa. Juuri asensin Schwalben Pro One 28mm:t Novatecin 21mm sisäleveille kehille, Stanin 21mm teippi välissä. Stanin litkua lorautin sen verran mitä sattui olemaan pullon pohjalla.
Nostaessa tornipumpulla ei puhettakaan. Diagnosoin syylliseksi kapeahkon renkaan suhteessa kehään, mutta renkaan jäykähkö ja tiukka reunalanka eivät myöskään auttaneet. Vähän yritin leipoa renkaita jos kävisi tuuri ja reunalangat ottaisi tasaisesti kontaktin hyllyjen reunoihin, ei muutosta. Kun otti venttiilisielut irti ja kompuralla perään, nousi heittämällä. Tuntui että tässä tapauksessa maksimipaineella ei ollut määräävää merkitystä, vaan ilmamäärä aiheutti lopulta hyllylle nousun. Ehkä ominaista maantie-tubeless-renkaalle pienemmän tilavuuden takia?
Jatkoi napsumista vielä neljän barin paineen yläpuolella, kun ajattelin laittaa ajopaineeksi 4,5Bar (renkaan kyljen mukaan 4Bar on minimi). Eli tosiaan melko tiukat langat, ellei sitten kehän leveyden ja renkaan leveyden suhteella ole vaikutuksensa tuohonkin. Tuskin lähtevät hyllyltä ihan itsekseen pois.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Mulla on ollut vaikeuksia saada melkein kaikkia renkaita nousemaan hyllylle ilman kompuraa. (Ultegran kiekot ja renkaina niin Marathon winteriä, Nordic spikea ja maantietubeleksia). Olen huomannut että vanteen pyyhkäisy saippuavedellä on kyllä ihan ehdoton, ilman tuota voi tulla kompurallakin haasteita. Tiivistyminen ei-tubeleksilla on vähän onnen kauppaa, joskus tiivistyy laakista ja toisinaan tarvitaan enemmänkin ravistelua ja vähän ajelua ennen kuin tiivistyy kunnolla. Aidot tubeless-renkaat tiivistyvät sen sijaan yleensä laakista ja pitävät painettakin paremmin kuin mara winterit.
Katsoin tuossa tutoriaaleja youtubesta ja pisti yhdessä viedossa silmään sama kuin mistä itse mainitsin: teippi ei peitä kaikkia porauksia.
Kai nuokin pitäisi saada tukkoon? Videolla vaan näyttäisi toimivan noinkin...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ajoin jo viime kesän 19mm sisäleveyden vanteilla 23mm pro oneilla. Sovitus on tosiaan napsakka. Ei tarvitse pelätä renkaan tippumista hyllyltä. Vaatii jo kohtuullisen paljon peukalovoimia, että renkaat edes saa käsin hyllyltä alas. Tuollainen sen maantietubeleksen pitää minusta ollakkin. Ei tarvitse pelätä renkaan antautuvan alamäkiin kantatessa.
Vastauksena omaan kysymykseeni edellä: ei näköjään, siellä on vissiin joku sivukammio tai sitten renkaan palle asettuu sen päälle. Renkaat on nyt vanteella litkuineen ja ovat nyt ainakin tunnin pitäneet täyden paineen.
Se vaan tuossa vanne/rengas -yhdistelmässä oli uutta ja erikoista, että kun kumin sai nostettua vanteelle, ei se siellä pysynyt, kun paineet päästi pois vaan renkaan palle tippui vanteen urasta. Aiemmin mulla kaikissa kiekoissa on rengas lukittunut siihen vanteelle kun on pistänyt sen paikalleen kovalla paineella.
Eihän se sieltä yli tule, mutta pitääpä kokeilla vaikka huomenna, että toimiiko litku sen verran liimana että kumi ei taas tipu, jos renkaasta laskee ilmat. Saisi kuitenkin pysyä mieluusti paikallaan jos vaikka joskus reissussa tulee joku tilanne, että menee paineet eikä satu olemaan kompuraa takataskussa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos rengas on liian horo, se ei pysy vanteella.
No joo. Ei pysy. Nyt kun saisi taas vanteelle p****le.
En ole vieläkään kokenut valaistusta. Mitä vikaa oli sisureissa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjanmerkit