FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 119 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 69 109 117 118 119 120 121 129 169 219 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.541 - 3.570 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #3541
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Minkä näköinen se jalcon kehä on? Äkkiä en jaclon sivuilta löydä lainkaan tubeleksen näköistä kehää. Siinä täytyy olla hylly, jonka päällä rengas pysyy.
    Jos kehä näyttää tältä , niin ihan suotta yrität tubeless asennusta.

  2. #3542
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Sitten esimerkiksi Stans no tubesilla on vielä yksi ratkaisu:

    https://www.notubes.com/shop/tubeless/rim-strips-kits

    Painoa tulee toki hieman lisää, mutta onpahan tubeless. Minulla vanhassa maasturissa tuollainen ja on toiminut jo vuosien ajan useampien renkaiden, myös ISPIen kanssa ongelmitta.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  3. #3543
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No jos se vuotaa oikeasti siitä venttiilinreiästä, niin ei se silloin voi istua siinä kunnolla. Jos käytät stanin venttiiliä, niin reikä ei esimerkiksi saa olla liian pieni. Kartion täytyy päästä puremaan kiinni. Sisuristakin voi leikata palan tiivisteeksi, johon poksauttaa nahkapaskalilla reiän, mikäli venttiili ja vanne ei jostain syystä tiivisty.
    No siis venttiili tuntuu että se istuu kunnolla. Kokeilin toisellakin eri venttiilillä ja nyt oli jo vähän tiiviimpää, menoa mutta ei silti vielä kovin kummaa. Meinaat siis venttiilin kartion ympärille vain vähä lisää materiaalia sisurin muodossa? Tämä voisi olla kyllä ihan hyvä kikka.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minkä näköinen se jalcon kehä on? Äkkiä en jaclon sivuilta löydä lainkaan tubeleksen näköistä kehää. Siinä täytyy olla hylly, jonka päällä rengas pysyy.
    Jos kehä näyttää tältä , niin ihan suotta yrität tubeless asennusta.
    Ei kyllä näissä on ihan se "hylly". Eli ei näytä tuolta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Sitten esimerkiksi Stans no tubesilla on vielä yksi ratkaisu:

    https://www.notubes.com/shop/tubeless/rim-strips-kits

    Painoa tulee toki hieman lisää, mutta onpahan tubeless. Minulla vanhassa maasturissa tuollainen ja on toiminut jo vuosien ajan useampien renkaiden, myös ISPIen kanssa ongelmitta.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Tämä voisi olla yksi ratkaisu, mutta vähän turhan arvokas näihin kiekkoihin. Samalla sitten vaihtaisi suoraan kunnolliset kiekot..


    Ehkä pitää vielä purkaa koko paketti kerran ja laittaa mahdollisesti teipit uusiksi. Onko jotain hyvää kikkaa sen venttiilinreiän puhkomiseen kun teippaa?

  4. #3544
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Teippi kuumaksi ja vaikkakuulakärkikynällä reikä, tai sitten pyöreä, tarpeeksi paksu piikki kuumaksi.

  5. #3545
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    En tainnut itse asiassa käyttää sisuria, kun viimeksi tiivistelin venttiilinreikää, vaan työpaikalta löytyi n.2mm vahvuista kumimattoa.

    Jos taas stanin kartio istuu paikalleen, niin olen kyllä tökkinyt reiän ihan puukolla ristiin. Hyvin on pitänyt.

  6. #3546
    mutanaama Guest
    Mä olen tökkässyt ristipääruuvarilla pikkasen pienemmän reiän ja tuupannut venttiilin läpi

  7. #3547
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mä olen tökkässyt ristipääruuvarilla pikkasen pienemmän reiän ja tuupannut venttiilin läpi
    Sama, mutta yksi vannepari tykkäsi vuotaa, joten edellä mainitun lisäksi laitoin stanin teipin päälle pikku pätkän gorillaa (n. 10cm) ja vena siitä läpi. Alkoi pitämään.

    Pelkällä gorillalla en saanut teippausta kestämään ehjänä, kun otti renkaan pois vanteelta, gorilla lähti irroituskohdasta mukaan. Stan on liukkaampaa ja kesti mun irroittelut.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  8. #3548
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    52
    Laitoin uudet teipit ja käytin vähän hiustenkuivaajaa sekä tein vain pienen reiän ruuvarilla. Nyt vaikuttaa pitävän. TÄytyy siis ilmeisesti jatkossa olla tarkempi tuon venttiilinreiän tekemisen kanssa.

  9. #3549
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Harkinnassa tänä keväänä muuttaa DT Swiss R460 -kehälliset kiekot tubelessiks .. Renkaina on Continental GP 4000 S II:t .. Onkohan odotettavissa pahoja tubeless ongelmia, jos vetäis vanteelle kiekan gorillaa ja venttiiliks irtosieluset "No Stanit" ja saman merkin litkut ?
    -- not fast but furious --

  10. #3550
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Harkinnassa tänä keväänä muuttaa DT Swiss R460 -kehälliset kiekot tubelessiks .. Renkaina on Continental GP 4000 S II:t .. Onkohan odotettavissa pahoja tubeless ongelmia, jos vetäis vanteelle kiekan gorillaa ja venttiiliks irtosieluset "No Stanit" ja saman merkin litkut ?
    Ei kai tuo conti ole tubeless rengas?

  11. #3551
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kai tuo conti ole tubeless rengas?
    Ei ole Marathon Winterkään, mutta silti olen niillä tubelessina rallatellut nyt tänä talvena 2-3 tkm. Onko 4-Seasoneita kukaan koittanut tubelessoida?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  12. #3552
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Vaikka olenkin aikamoinen rakentelija, niin kesärenkaita en kyllä aivan heti laittaisi tubeleksiksi, jos ne eivät sellaiset ole. Asfaltti mutkassa tapahtuva blurbbaus ei houkuttele tasan ollenkaan. Sama juttu vanteen kanssa, hylly on oltava ja renkaan on pysyttävä sen päällä kunnolla.

  13. #3553
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vaikka olenkin aikamoinen rakentelija, niin kesärenkaita en kyllä aivan heti laittaisi tubeleksiksi, jos ne eivät sellaiset ole. Asfaltti mutkassa tapahtuva blurbbaus ei houkuttele tasan ollenkaan. Sama juttu vanteen kanssa, hylly on oltava ja renkaan on pysyttävä sen päällä kunnolla.
    ^hyvät huomiot ! Lueskelin noita juttuja myös eikä ihan ensin tullut mieleen kaikki... Osa näyttää noita Conteja käyttäneen tubelessina, mutta lienee kehäkohdaista miten toimii ... Siksi tässä kyselinkin , josko teipin kanssa ois toiveita .. Mutta taidampa sitten jättää tekemättä, kun on lateksisisureilla toiminut ongelmitta ja niitäkin on muutamia varalla .. Viime kesä meni rengasrikoitta, joten ei ole ongelma sekään .. Kunhan tässä kyselin . Maastopuolella tuntuu että tubeless on jo enenmpi sääntö kuin poikkeus eikä sisureilla ole tullut ajettua enää 3-4 vuoteen ..
    Taidankin ehkä tällä viikolla jo pumppailla Cervelon renkaisiin ilmaa , rasvailla pyörää yms.... josko pääsis kohta testaamaan asvalttiajoa No ainakin kuun vaihteessa viimeistään
    -- not fast but furious --

  14. #3554
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Joo. Aika vähissä ne tubeles edut ovat lenkkikäytössä maantiellä. Latexia vaan ja ajamaan.

  15. #3555
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Eilinen 80 km lenkillä säälin jo noita tbl grifo challengejen nappuloita asfalttisoralla, joten juuri äsken tulin tallista, jossa laittelin takaisin litkut 37mm paseloihin. Loppusyksystä 2,5 barin paine sai ne vähän vaeltelemaan, muttei vielä blurppaamaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #3556
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Mää kuumennan metallipiikin ja painan reiän teippiin.
    Ei repeä. 👍

    Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

  17. #3557
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Iltapäivää,

    ryhdyin ensimmäistä kertaa Tubeless hommiin.
    Lähtöpiste :

    - DT Swiss Spline X 1900 29 kiekkosetti
    - DT Swiss 32mm Presta tubeless -venttiili + DT Swiss 23mm tubeless tiivistysteippiä
    - Stan's notubes -litkua riittävästi
    - Uudet Maxxis Ardent 29x2,4 ja Maxxis Minion SS 29x2,3 tubeless ready renkaat

    Aloitin etuvanteesta, joka nyt ensinnäkin näytti muutaman vuoden ajeluidenkin jälkeen silmämääräisesti suoralta, ei sivuheittoa eikä pystyheittoa ja pinnat tuntuivat käsikopelolla olevan suhteellisen tiukalla jännityksellä.

    Putsasin vanteet sisältä hyvin (Ensin bioliuottimella ja pyyhkäisin vielä lopuksi Sinolilla, laitoin teipin mielestäni suhteellisen tiukalle, kävin reunat läpi, tein kuumalla ruuvarilla reiän teippiin ja varmuudeksi pistin vielä venttiilin kohdalle pätkän gorillateippiä, venttiilit kiinni.
    Sen jälkeen laitoin renkaat paikoilleen ja päästelin kompuralla ilmaa sisään.
    No, ihan kivasti eturengas näytti nousevan paikoilleen ja kohtuullisesti pitää jopa ilmaa sellaisenaan.
    Olen siis tässä vaiheessa, ei vielä litkuja sisällä.

    Huomasin kumminkin tuossa rengasta pyöritellessäni, että venttiilin kohdalta hukan suhisi, sen sain pois käsipelillä venttiilin juuren mutteria lisää kiristimällä.
    Huomasin myös, että muutaman pinnan päässä näytti pinnan kohdalta tulevan hieman ilmaa, asennuksessa käytetty sormilla kevyesti sivelty saippuavesi paljasti pinnan kohdalla tuon vuodon.
    Ensikertalaisena kysyn, että onko tuo huolestuttavaa ennen litkutusta eli onko siellä nyt joku ongelma teipin kanssa, kannattaako ottaa teippi pois ja yrittää sen laittamista uudelleen vai paikkaako litku tuollaisen pienen vuodon?
    Kyselen, ettei tarvitsisi turhaan veivata edestakaisin.

    Tähän asti kuitenkin mennyt jopa paremmin kuin kuvittelin, mutta tämä lieneekin juuri se kulminaatiopiste, jonka jälkeen kiroilu alkaa.
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  18. #3558
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Vastaanpa itse itselleni vielä, että :

    Kun kiristin hieman vielä tuota venttiilinjuurta niin tuntuisi, että sieltä neljännen pinnan juuresta ei taida juuri nyt tulla ilmaa ainakaan valtoimenaan.
    Toinen huolenaihe ilmeni, kun katsoin vannetta niin siinähän on pienellä mainittu, että max. rengasleveys 2,25".
    Mahtaako tämä olla isohko ongelma noilla uusilla kumeilla, jotka ovat 2,4" ja 2,3" leveitä?
    Radon tuli alunperin Schwalben Nobby Nic 2,25" kumeilla ja samankokoiset ISP:t olleet talvella.
    Mutta tosiaan tuo vanteen leveys tai paremminkin kapeus, voisiko siitä tulla ongelmaa tubeless käytössä vai vaikuttaako enempi vain renkaan profiiliin?
    Nyt kun tuossa renkaassa siis ei ole litkuja, mutta jonkinlaiset paineet sisällä, jos rengasta vähän vääntää ikäänkuin pois vanteelta niin suhahdus kuuluu.
    Ensikertalaisena tubeless-yrittäjänä tietysti kaikki on omasta mielestä menossa pieleen, mutta mahdanko olla siinä pisteessä, että litkut sisään, ravistelu, paineet ja sen jälkeen vähän asettumisajoa?
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  19. #3559
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.891
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YoHannes Katso viesti
    Ensikertalaisena tubeless-yrittäjänä tietysti kaikki on omasta mielestä menossa pieleen, mutta mahdanko olla siinä pisteessä, että litkut sisään, ravistelu, paineet ja sen jälkeen vähän asettumisajoa?
    Näin toimisin itse tuossa vaiheessa, mutta olen itsekin vasta muutamat litkut laittanut. Tosin laittaisin ensin litkut ja paineet ja sitten vasta ravistelisin.

  20. #3560
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Edelleen itse itselleni vastaten : Ekan vuorokauden jälkeen takarengas oli vajunnut reilusti, no... pistin eilen illalla hyvin ilmaa ja kävin pienellä lenkillä.
    Aamulla ainakin näytti nyt molemmat renkaat olevan hyvillä paineilla, laitoin kuitenkin molempiin hieman lisää ja ajelin 15km töihin.
    Äkkisältään tuntuisi, että ensimmäinen tubeless -yritys onnistui ihan hyvin mikä on sinällään yllättävää, tietysti tämä foorumi ja netti on pullollaan hyviä vinkkejä, joten homma oli sikäli helpompaa.

    Vähän arveluttaa tuon DT Swiss Spline X 1900 vanteen kapeus (19mm sisältä ja max. suositus 2,25" rengas), kun on tosiaan nyt nuo 2,4" ja 2,3" renkaat.
    Voihan se tietysti olla, ettei ole isompaa hätää tulekaan etenkään, kun on hyvät paineet, mutta onhan tuossa varmaan pieni riski, että jos kovin vajaalla renkaalla runttaa johonkin mutkaan polulla niin saattaisiko liian iso rengas muljahtaa jopa vanteelta tai ns. jollain tapaa "hörpätä" vanteen reunalta, jolloinka saattaisi turauttaa loputkin ilmat/litkut ulos?
    No, ei kun maistelemaan tubeless maailmaa.

    En ole mikään aktiivimaastofillaroija, jotta osaisin hyvin arvioida ja kun tosiaan siirtyi sisäkumillisesta Ice Spiker Pro:sta kesäkauteen, vaihtoi tubeless -meininkiin ja aivan uusin renkaisiin, joten liian monta muuttuvaa tekijää
    - siltikin nopealla perstuntumalla tuntuisi, että tuo Maxxis Ardent/Minion SS kombo rullaa tosi nätisti tasaisella/kovalla alustalla ja liekö tubeless -siirtymisen ansiota, mutta jollain tapaa sellainen mukavampi tunnelma ajaessa vaikka on kovatkin paineet.
    Mahtaisiko tuo sisäkumin poistuminen tehdä sen, että ulkokumi imee paremmin tien tärinöitä?
    Sellainen jonkinlainen autonrenkaista tuttu kumiseva ääni/tunne ajaessa?
    Oli miten oli, ei tämä ihan niin paha harjoitus ollut kuin pelkäsin, varmasti riippuu tietysti aina tähtien asennosta, vanteesta ja renkaista, joille tubeless -viritystä on tekemässä.
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  21. #3561
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Voimakas kannustus YoHannekselle tubelesoinnin jatkamiseen, vaikka kirjoitamme ehkä kummatkin väärän otsikon alla. Olen tällä viikolla siirtynyt vähitellen kesärenkaalliseen kauteen vaihtamalla litkut ja ilmat neljästä rengasparista. Osa on mennyt heti sijoilleen osan vaatiessa sisäkumilla renkaan hyllylle nostamista (läski) ja venttiilin kohtuutonta kiristämistä (cyclo) ja kenteis päivän parin tarkkailua (29"). Senkin säännön allekirjoitan litkutettuani ISPit ja Maran winterit (joiden litkuttamista palstalaisten toimesta pidin alkuun provona), että jos edes toinen parista, siis kiekko/rengas, on TSL-ready taattu niin homman pitäisi onnistua. Läskissä ei taida olla kumpikaan. Sitten vähän palstan lukemista ja kokemusten kartuttamista, niin oppiipahan lisää. Minulla ei ole rengas muljahdellut vielä kertaakaan kehältä, joten sitä odotellessa. Toivottavasti ei kovin kovassa vauhdissa.

    Minulla on maasturissa Maxxis Ardent 2,25 ja rullaa kyllä hemmetin hyvin. Ja kyllähän sen tietää kuinka hyvin rullaa kun ottaa turhaa kumia pois. Ajotuntuma paranee, ja liian kovilla paineilla taas tien tärinät epäilemättä myös välittyvät kuskiinkin.

  22. #3562
    Ei varsinaisesti ongelma, vaan paremminkin kokemus.

    Kehinä WTB STP i19. Kumeina Clement MXP. Litkuna Zefalin Z-sealant. Kiekoissa oli valmiina jokin keltainen teippi, sen kanssa ensimmäinen yritys. Kompuralla kumit naksahti mukavasti vanteelle, mutta litkujen laittamisen jälkeen ei tiivistynyt kunnolla. Pari iltaa ilmaa, litkua ja ravistelua. Vanteen ja kumin saumasta kuplaa yli 1 barin paineilla.
    Seuraavaksi alkuperäinen teippi pois ja kaksi kerrosta gorillaa tilalle. Jälleen kompuralla kumit vanteelle. Litkut sisään ja ilmaa perään. Pari kierrosta ravistelua + ilmaa sekä kiekkoa kyljellään. Ilmat tuntuu pysyvän mukavasti reilun kolmen barin paineilla (lyhyt testilenkki ajeltu).

  23. #3563
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    Ei menny tänään kuin strömsössä, kun ryhdyin tubeleksia virittämään;
    Kiekot on Huntin ja heiltä tilasin ilmoittamansa sopivan levyistä teippiä, jota pitäisi vetää vain 1 kierros. Teipin liima on todella heikkoa ja vaikeaa saada kunnolla vannetta vasten ja lisäksi käsittääkseni liian kapeaa kun sillä ei saa peitettyä kaikkia vanteen sisäpinnan porauksia.
    Yritin nyt kuitenkin huonosti asennetun teipin kanssa nostaa kumia - schwalbe g one 38mm - vanteelle shcwalben airshotilla: ei nouse lainkaan. Siis mitään ei tapahdu. Maasturin swissin kiekot + onzan kumit toimi tuolla airshotilla kuin unelma ekalla yrityksellä.

    Eli ainakin pitää hankkia jostain kunnon teippiä. Mistä saisi Helsingissä? Ja mitä muuta tuossa nyt pitäisi tajuta kun ei tuntunut ekalla yrityksellä toimivan lainkaan? Vinkkejä?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  24. #3564
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Hi5Bikesista haet Stan's NoTubes -teippiä.

    Maantie-tubeless-renkaat lienee tehty niin tarkalla toleranssilla, että niitä voi joutua houkuttelemaan hyllylle hetken aikaa. Juuri asensin Schwalben Pro One 28mm:t Novatecin 21mm sisäleveille kehille, Stanin 21mm teippi välissä. Stanin litkua lorautin sen verran mitä sattui olemaan pullon pohjalla.

    Nostaessa tornipumpulla ei puhettakaan. Diagnosoin syylliseksi kapeahkon renkaan suhteessa kehään, mutta renkaan jäykähkö ja tiukka reunalanka eivät myöskään auttaneet. Vähän yritin leipoa renkaita jos kävisi tuuri ja reunalangat ottaisi tasaisesti kontaktin hyllyjen reunoihin, ei muutosta. Kun otti venttiilisielut irti ja kompuralla perään, nousi heittämällä. Tuntui että tässä tapauksessa maksimipaineella ei ollut määräävää merkitystä, vaan ilmamäärä aiheutti lopulta hyllylle nousun. Ehkä ominaista maantie-tubeless-renkaalle pienemmän tilavuuden takia?

    Jatkoi napsumista vielä neljän barin paineen yläpuolella, kun ajattelin laittaa ajopaineeksi 4,5Bar (renkaan kyljen mukaan 4Bar on minimi). Eli tosiaan melko tiukat langat, ellei sitten kehän leveyden ja renkaan leveyden suhteella ole vaikutuksensa tuohonkin. Tuskin lähtevät hyllyltä ihan itsekseen pois.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #3565
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Mulla on ollut vaikeuksia saada melkein kaikkia renkaita nousemaan hyllylle ilman kompuraa. (Ultegran kiekot ja renkaina niin Marathon winteriä, Nordic spikea ja maantietubeleksia). Olen huomannut että vanteen pyyhkäisy saippuavedellä on kyllä ihan ehdoton, ilman tuota voi tulla kompurallakin haasteita. Tiivistyminen ei-tubeleksilla on vähän onnen kauppaa, joskus tiivistyy laakista ja toisinaan tarvitaan enemmänkin ravistelua ja vähän ajelua ennen kuin tiivistyy kunnolla. Aidot tubeless-renkaat tiivistyvät sen sijaan yleensä laakista ja pitävät painettakin paremmin kuin mara winterit.

  26. #3566
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    Katsoin tuossa tutoriaaleja youtubesta ja pisti yhdessä viedossa silmään sama kuin mistä itse mainitsin: teippi ei peitä kaikkia porauksia.
    Kai nuokin pitäisi saada tukkoon? Videolla vaan näyttäisi toimivan noinkin...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #3567
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Hi5Bikesista haet Stan's NoTubes -teippiä.

    Maantie-tubeless-renkaat lienee tehty niin tarkalla toleranssilla, että niitä voi joutua houkuttelemaan hyllylle hetken aikaa. Juuri asensin Schwalben Pro One 28mm:t Novatecin 21mm sisäleveille kehille, Stanin 21mm teippi välissä. Stanin litkua lorautin sen verran mitä sattui olemaan pullon pohjalla.

    Nostaessa tornipumpulla ei puhettakaan. Diagnosoin syylliseksi kapeahkon renkaan suhteessa kehään, mutta renkaan jäykähkö ja tiukka reunalanka eivät myöskään auttaneet. Vähän yritin leipoa renkaita jos kävisi tuuri ja reunalangat ottaisi tasaisesti kontaktin hyllyjen reunoihin, ei muutosta. Kun otti venttiilisielut irti ja kompuralla perään, nousi heittämällä. Tuntui että tässä tapauksessa maksimipaineella ei ollut määräävää merkitystä, vaan ilmamäärä aiheutti lopulta hyllylle nousun. Ehkä ominaista maantie-tubeless-renkaalle pienemmän tilavuuden takia?

    Jatkoi napsumista vielä neljän barin paineen yläpuolella, kun ajattelin laittaa ajopaineeksi 4,5Bar (renkaan kyljen mukaan 4Bar on minimi). Eli tosiaan melko tiukat langat, ellei sitten kehän leveyden ja renkaan leveyden suhteella ole vaikutuksensa tuohonkin. Tuskin lähtevät hyllyltä ihan itsekseen pois.
    Ajoin jo viime kesän 19mm sisäleveyden vanteilla 23mm pro oneilla. Sovitus on tosiaan napsakka. Ei tarvitse pelätä renkaan tippumista hyllyltä. Vaatii jo kohtuullisen paljon peukalovoimia, että renkaat edes saa käsin hyllyltä alas. Tuollainen sen maantietubeleksen pitää minusta ollakkin. Ei tarvitse pelätä renkaan antautuvan alamäkiin kantatessa.

  28. #3568
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    Vastauksena omaan kysymykseeni edellä: ei näköjään, siellä on vissiin joku sivukammio tai sitten renkaan palle asettuu sen päälle. Renkaat on nyt vanteella litkuineen ja ovat nyt ainakin tunnin pitäneet täyden paineen.

    Se vaan tuossa vanne/rengas -yhdistelmässä oli uutta ja erikoista, että kun kumin sai nostettua vanteelle, ei se siellä pysynyt, kun paineet päästi pois vaan renkaan palle tippui vanteen urasta. Aiemmin mulla kaikissa kiekoissa on rengas lukittunut siihen vanteelle kun on pistänyt sen paikalleen kovalla paineella.
    Eihän se sieltä yli tule, mutta pitääpä kokeilla vaikka huomenna, että toimiiko litku sen verran liimana että kumi ei taas tipu, jos renkaasta laskee ilmat. Saisi kuitenkin pysyä mieluusti paikallaan jos vaikka joskus reissussa tulee joku tilanne, että menee paineet eikä satu olemaan kompuraa takataskussa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #3569
    mutanaama Guest
    Jos rengas on liian horo, se ei pysy vanteella.

  30. #3570
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    No joo. Ei pysy. Nyt kun saisi taas vanteelle p****le.
    En ole vieläkään kokenut valaistusta. Mitä vikaa oli sisureissa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •