ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 48 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 58 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Varsinaisessa hiihtojutut-ketjussa kyseltiin pikkaluistojen toimivuudesta&kestosta:
    Pienellä lisätuunauksella saadaan huomattava parannus molempiin.
    Tässä Vauhdin aineilla toteutettu "nappipuuro." Tosin tuossa keitoksessa käytetty hieman parempia nesteitä, kun varsinaiset pikaluistot.

https://www.facebook.com/hashtag/nap...36383529729938
    (saattaa olla maksettu mainos, kuten nämä facen jutut yleensä tuppaa olemaan. kaikki peukuttaa, kun kriittiset kommentit moderoidaan pois=ainakin fillarijutuista)

Joulunpyhinä tuli Savossa reilusti uutta, nollan molemminpuolin olevaa räntää/lunta, jotka ovat ne haastavimmat kelit voitelun suhteen.
    Laitoin puhtaaseen pohjaan nappia ja nestettä. Nappi hankaamalla palasta pojaan ja raudalla kertavedolla kiinni=parantaa kulutuskestävyyttä. Lämpöseen pintaan lisäsin nesteen ja korkkaus.
    Jäähdytys, sekä harjaus nylonilla ja eikun paanalle.
    Puuron emmeet oli hieman eri -eli nappina Optiwax +4 -2 ja nesteenä Vauhdin LDR
    Hyvin luistaa ja kestää. Reilun 2.5h hiihtoa eikä havaintoa luiston heikkenemisestä.

Lenkin jälkeen tutkin suksen pohjaa ensin paljaalla silmällä ja näytti kuin voiteet ois hävinny kokonaan? No näihän se ei mene. Siitä kertoo seuraava kuva.
    Laitoin kameran makro-asetukselle ja pyyhkäisin muutaman kerran mesinkiharjalla. Ja kas, siellähän on voidetta vaikka koko päiväksi.
    Pohjassa hionnan pälle käsikuvioitilaitteella vedetty vesikelin suora uritus.

Omien kokeilujen perusteella Vauhdin LDR-sarjan neste toimii ja kestää kohtuu hyvin sellaisenaankin ja on laaja kelialue +5 -20

Hommasin oman raudan pulvereita&fluorinappeja varten. 1200W Rex: http://rex.fi/fi/suksen_hoito/voitel...et-kiinnikkeet
    Teho riittävä, sekä paksu lämpöä tasaava- ja varastoiva pohja, mutta kahvan ergonomiasta en tykännyt. Kahva sojottaa jotenkin luonnottoman tuntuisesti alaviistoon vs. Toko ja Vauhti.

käytitkö sitä vauhdin puhdistusainetta mitä myyvät paketissa näitten uf mid voiteitten kans.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Ei vaan tällaista ostin paikallisesta k-kaupasta: https://www.haijaa.fi/fi/maastohiiht...ean-500ml.html
    Ja tuo mainitsemani LDR-neste on tämä: https://www.haijaa.fi/fi/maastohiiht...-ldr-5-20.html

Viime kevännä Lapponiassa suosittelivat (ylläs sportia- kauppias) noita Vauhdin LDR-sarjan tuotteita juuri pitkiin massahiihtoihin sopiviksi laajan kelialueen ansiosta.
    Pulveria en ole vielä kokeillut, mutta kuten ylempänä mainitsin neste ok. Hiihdin vielä toisen parituntisen seuraavana päivänä samoilla puuroilla ja luistot kunnossa. Siinä välissä kevyt harjaus.

Taitaa vain olla niin, että hyvä suksi luistaa, jos sen pohjaan laittaa jotain, joka on edes sinnepäin oikean kanssa jne. Yhtään hidasta keliä ei ole tänä talvena ollut ja voiteluihin olen käyttänyt LF-parkkujen jämiä, lähinnä pikkupakkasten alueelta. Kyllähän noi vanhat parkut on pois käytettävä, ei tulisi mieleen käyttää nappeja tai muita, jos muutoinkin kulkee PK-lenkit 16-17km/h. Ei noillakaan vauhdeilla tule enää jumia omiin reisiin huonon luiston vuoksi. Kisavoitelun hyöty on mielestäni aika marginaalinen normaalissa PK-hiihdossa, tai empä ole edes kovemille lenkeille viitsinyt parempaa voitelua tehdä. Kuvioita olen kyllä testaillut käsikuviointi laitteella PK-lenkeillekin, ja melkein 90% finiten 03 tai 05 havulla olen mennyt vähän lämpötilasta riippuen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xterra Katso viesti
    Taitaa vain olla niin, että hyvä suksi luistaa, jos sen pohjaan laittaa jotain, joka on edes sinnepäin oikean kanssa jne. Yhtään hidasta keliä ei ole tänä talvena ollut ja voiteluihin olen käyttänyt LF-parkkujen jämiä, lähinnä pikkupakkasten alueelta. Kyllähän noi vanhat parkut on pois käytettävä, ei tulisi mieleen käyttää nappeja tai muita, jos muutoinkin kulkee PK-lenkit 16-17km/h. Ei noillakaan vauhdeilla tule enää jumia omiin reisiin huonon luiston vuoksi. Kisavoitelun hyöty on mielestäni aika marginaalinen normaalissa PK-hiihdossa, tai empä ole edes kovemille lenkeille viitsinyt parempaa voitelua tehdä. Kuvioita olen kyllä testaillut käsikuviointi laitteella PK-lenkeillekin, ja melkein 90% finiten 03 tai 05 havulla olen mennyt vähän lämpötilasta riippuen.

Juurikin näin. Hyvä suksi luistaa voitelusta huolimatta mutta huonoa suksea et saa millään aineilla luistamaan. Itse olen tekemässä samaa parkkujen poistoa voitelupakista ja jatkossa siellä on 2-3 LF parkkua treeniin ja kisavoiteet toki erikseen. On myös huomioitavaa että jotkut sukset eivät toimi optimaalisesti hitaassa vauhdissa vaan ominaisuudet tulevat esiin kovemmissa vauhdeissa. Itsellä on luistelusuksia mitkä eivät pelaa pk-lenkeillä mutta kisakäytössä kun vauhti kasvaa on suksi osoittautunut hyväksi. Voitelu kyllä kuuluu olennaisena osana lajiin, mutta kuten ammattipiireissä puhutaan, suksi tehdään, ei voidella. Moni osaa "voidella" suksen oikein mutta luiston kannalta on olennaista että pohja on auki ja puhdas ylimääräisestä voiteesta. Suksen ei pidä kiiltää rasvaisena vaan pohja voi olla kuivankin oloinen ja luistaa hyvin. Pääasia on että pohjan kuvio on auki. Pohjaa ei koskaan harjaa liikaa. Itse olen jättänyt nylonilla kiillottamisen lähes tyystin. Joskus näkee videoita miten nylon harja liukuu suksea pitkin todella herkästi. Pikku kevennyksenä. Kuinka moni hiihtää nylon harjan päällä, että mitä väliä miten se harja siinä liukuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Juurikin näin. Hyvä suksi luistaa voitelusta huolimatta mutta huonoa suksea et saa millään aineilla luistamaan. Itse olen tekemässä samaa parkkujen poistoa voitelupakista ja jatkossa siellä on 2-3 LF parkkua treeniin ja kisavoiteet toki erikseen. On myös huomioitavaa että jotkut sukset eivät toimi optimaalisesti hitaassa vauhdissa vaan ominaisuudet tulevat esiin kovemmissa vauhdeissa. Itsellä on luistelusuksia mitkä eivät pelaa pk-lenkeillä mutta kisakäytössä kun vauhti kasvaa on suksi osoittautunut hyväksi. Voitelu kyllä kuuluu olennaisena osana lajiin, mutta kuten ammattipiireissä puhutaan, suksi tehdään, ei voidella. Moni osaa "voidella" suksen oikein mutta luiston kannalta on olennaista että pohja on auki ja puhdas ylimääräisestä voiteesta. Suksen ei pidä kiiltää rasvaisena vaan pohja voi olla kuivankin oloinen ja luistaa hyvin. Pääasia on että pohjan kuvio on auki. Pohjaa ei koskaan harjaa liikaa. Itse olen jättänyt nylonilla kiillottamisen lähes tyystin. Joskus näkee videoita miten nylon harja liukuu suksea pitkin todella herkästi. Pikku kevennyksenä. Kuinka moni hiihtää nylon harjan päällä, että mitä väliä miten se harja siinä liukuu
    Jos ei nailonilla, niin millä suoritat sen harjauksen? Jollain hevosen jouhella, kuparilla, messingillä tai rosterilla?

Olen tuskaillut viimepäivinä kuivan pakkaslumen kanssa täällä Pyhällä. Tänään oli lenkille lähtiessä yöllä satanut lumi ja aamulla koneella ajettu latu, -16 lumen lämpötila. Terässiklattuun Rossignol Delta Course pakkaskeliä varten valittuihin suksiin laitoin Swixin Lf 3 lowfluoripulverin, lämmitin ja harjasin. Luisti todella hyvin ilman mitään kuviointia. 15 kilsan hiihdon jälkeen lounaasta hönkäisi märkä rätti kasvoille. Lämpötila nousi miinus seiskan paikkeille ja luisto loppui siihen. No ei tosin aivan, mutta huononi huomattavasti. Tuo pakkaspulveri on ollut pakissa vuosia. Ostin sen jostain tajouksesta ja en ennen kokeillut. Nyt käytän sitä aina kuivalla kelillä.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 28.12.2016 at 21.05
    Jos et aja et voi ottaa!

Samaa tuskailua rollossaki. 5cm uutta pakkaslunta ladun päällä. Piruku ne tampparit ei aja vasta ku on pakko. Menny vissii säästökuurille. Häpiä ku pitäs olla kunnon talvinurheilukaupunki tääki. Urakoitsia vaihtunu täksi talveksi.
    Jonnekki vuokattiin ku menee niin siel ajaa koneet jokapäivä kelistä riippumatta.
    Pikkusen sain luistoa ku siirsin siteet taakse mutta siltikki ihan tuskaa. Violettia swix LF parkkua pohjissa ku ilma oli siel -7 mut pakastu loppu lenkkiä kohden.
    Virhevalinta suksien kans. delta courset olis toiminu paremmin. Ne jostain syystä on pakkasillä aika toimivat. Liekkö niin sileä kuvio

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Virhevalinta suksien kans. delta courset olis toiminu paremmin. Ne jostain syystä on pakkasillä aika toimivat. Liekkö niin sileä kuvio
    Minä siklasin terässiklillä kuvion huiput pois. Käytännössä pohja on ihan sileä. Nuo deltacourset ovat todella hyvät sukset hintaansa nähden. Minulla on ollut erilaisia ns. kilpasuksia moniakin elämässäni ja rossariltakin ihan ykkösluokan suksia. Nämä kakkosluokan sukset ovat ehkä parhaat pakkaskelin pertsat mitä minulla on ollut ja samanlaisilla vapaankaan suksilla ei tarvitse luistosta eikä hiihdettävyydestä valittaa. Kun hinta on puolet ixiumeista niin kuntoilijalle mitä paras valinta, varsinkin jos pääsee valitsemaan isosta nipusta parhaat. Minä sain molemmat valita viisistä painon mukaan esivalitusta suksista mieleiseni. Pertsat halusin pitkillä painealueilla ja matalalla voidepesällä ja vapaan sukset vähän jäykähköinä ja lyhyemmillä painealueilla hieman lämpimämpiä kelejä varten.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Jos ei nailonilla, niin millä suoritat sen harjauksen? Jollain hevosen jouhella, kuparilla, messingillä tai rosterilla?
    Rosteri/messinkiharja kuvion aukaisuun ja jouhiharjalla loput. Nylonilla jokunen pyyhkäisy mutta kun nylonharjat eivät ole ottavia harjoja niin sen merkitys on kohtuu pieni. Mahdollisimman lyhyellä ja ohuella harjalla oleva nylon kaiken paras. Halvimmat valkoiset nylonharjat ovat usein niin isoa harjasta ettei se pääse pohjankuvioon kunnolla käsiksi. Tästä on hyviä videoita julkaistu missä käy hyvin ilmi miten mikäkin harjas pohjaan osuu ja miten ne pääsevät kuvion pohjalle. Tärkeintä kun on saada se kuvionpohja auki.

Varmasti monikin on kokeillut noita pitoteippejä, joten kysymys kuuluukin että mitäs mieltä olette? Meinaan kun meinaa olla aika sotkuista/tahmeaa puuhaa noiden pitovoiteiden kanssa läträäminen niin mietin että olisko tuo teippi siistimpi ratkaisu?

Viime talvena testailin zero pohjiin pätkän että sai pitämään vähä laajemmalla kelialueella. Kyl ne toimii ja kestää kauan. Eikä kerää roskaa niinku liisterit.
    Eihän se ookku testata. Pakkaskeleistä ei oo kokemusta mutta veikkaisin huonontavan luistoa purkkia enemmän. Kannattaa laittaa lyhyemmälle alueelle ku purkkivoidetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomos Katso viesti
    Meinaan kun meinaa olla aika sotkuista/tahmeaa puuhaa noiden pitovoiteiden kanssa läträäminen niin mietin että olisko tuo teippi siistimpi ratkaisu?
    Teipin poistaminen sitten aikanaan nyt ei ainakaan siistimpää touhua ole kuin voiteiden kanssa, sitkeässä on ja poistoaineen kanssa saa lutrata ihan huolella että saa pohjan taas puhtaaksi

Pitoteippi kait lähtee parhaiten kun hyvin kylmästä suksesta riipii sen liisterilastalla pois. Nyt taitaakin olla hyvä keli siihen....

Mä poistin teipin sillee että vessapaperia päälle ja voiteluraudalla imeyttelin sen siihen. Loput voiteenpoistoaineella.

Meinaan kun meinaa olla aika sotkuista/tahmeaa puuhaa noiden pitovoiteiden kanssa läträäminen niin mietin että olisko tuo teippi siistimpi ratkaisu?
    Täältä ääni perinteiselle pitovoitelulle. Pakkaskelin purkkivoitelu on helppoa ja ei vaadi mitään poppakonsteja. Pertsa on tietenkin enemmän välineurheilua jos ei ole halua liistereiden kanssa pelaamiseen. Hankkimalla Zerot ja voideltavat yleiskelin sukset niin aikas helpolla pääsee näissä pertsahommissa.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Lain kanssa samaa mieltä. Jos haluaa hiihtää luistavilla ja pitävillä suksilla niin voideltavat ovat parhaat ja märälle kelille Zerot.Varmaan tärkein syy siihen, että monet vierastavat voideltavia suksia on se, että on valittu liian jäykät sukset hiihtäjän taitoihin, kuntoon ja painoon verrattuna. Taito mennä kunnolla suksen päälle ja potkaista oikeaan suuntaan puuttuu. Ylämäessä suksen päälle "hyppääminen" vaatiin kuntoa jotta jaksaa vielä parin tunnin hiihdonkin jälkeen hakea pitoa sukseen. Paino vaikuttaa pitoon ja jo parin kolmen kilon väheneminen vaikeuttaa suksen pitoa. Itse huomasin sen hyvin kun laihdutin. Nyt 15 kiloa viimetalvea kevyempänä eivät enää vanhat sukseni pidä. Yksi pari pelastui kun laitoin pitoalueella vähän paksumman pohjaliisterimällin. Niillä hiihtää ihan hyvin tasuria liippaladulla. Tietenkin painealueet lyhenevät myös kun sukset ovat liian jäykät.

Lisäksi se, että pitovoidetta laitetaan liian vähän. Ensin tietenkin pitää pitoalue karhentaa santapaperilla. Sitten laitetaan pohjavoide, joka estää voiteen valumisen taaksepäin ja vähentää voiteen kulumista. Sitten laitetaan ohut kerros vähän pehmeämpää voidetta ja 3-5 ohutta kerrosta kelinmukaista voidetta hiihtomatkan pituudesta riippuen. Pitoalueen keskelle voi laittaa vielä paksumman mällin. Voitelukerrokset tietenkin tasoitetaan hyvin synteettisellä korkilla.

Itse käytän pohjavoiteena lähes aina pohjaliisteriä, joka pysyy mielestäni purkkipohjavoidetta paremmin.

Jotkut laittavat pohjavoiteen päälle ensin kovempaa purkkia ja niin minäkin teen kun käytän pohjaliisteriä.

Karvapohjat ovat hyvät, jos hiihtotyyli on rahjustava tai arvostaa seinäpitoa enemmän kuin hyvää luistoa.

Edit vielä. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta pitovoitelun tekee kuiten vartissa per suksi ja sitä ei tarvitse kelin muuttuessa poistaa vaan jos pakastaa niin laitetaan lisää vähän keliä kylmempää purkkia ja jos lämpenee niin vähän lämpimämpää purkkia. Näin voi pakkaskelillä hiihtää samalla pitomälliä parisataakin kilsaa. Hiitäessä tietenkin pitovoide kuluu pois ja sitä pitää lisätä.

Luistovoitelu on ihan yhtä helppoa, jos siitä ei tee vaikeaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Enpä ole koskaan edes nähnyt millaista kamaa sieltä pitoteippipaketin sisältä sitten paljastuu, mutta jos se tosiaan on yhtä keljua putsattavaa mitä nuo tavallisetkin voiteet niin taidan sitten vielä jatkaa purkkilinjalla. Tässä on kuitenkin vielä vähän hakusessa pitovoitelutekniikat ja voidevalinnatkin niin osaltaan menee tuo sotkeminen noidenkin piikkiin. Tuo sotkeva voide oli tuollaista -1...+1°C pehmyttä liimamaista tavaraa. Pitää kokeilla laittaa sen tilalle matalan pakkaskelin voide kun sellaista se sää kuitenkin täällä tuntuu enimmäkseen olevan, ja toisaalta myös siksi että tuo entinen voide myös ilmeisesti tuppasi jäätymään (keräsi lunta pohjaan).

Nuo pertsasukset on kuitenkin onneksi aloittelijaystävälliset, kun myyjä osasi viime vuonna kysellä taidot ja selitti sitten että millaiset sukset hän ajatteli mulle myydä. Ihan hyvän luiston olen saanut niihin voideltua, ja pitokin on ollut enimmäkseen riittävä kun potku on niin löysä, mutta tosiaan tuo vähän meinaa ärsyttää kun suksen sivutkin meinaa olla kuin kontaktiliimalla voideltu. Sellaista tahmeaa räkäpalloa täynnä. Mutta noh, käyttäjän vikahan se taas vain on Eiköhän tämä tästä kun kokeilen vähän kovempaa voidetta ja myös levittelen sen vähän järkevämmin niin että siellä voidepesän keskellä on enemmän sitä tavaraa ja reunoilla sit vähemmän.
    Tomos muokkasi tätä : 07.01.2017 at 23.32

Tuo sotkeva voide oli tuollaista -1...+1°C pehmyttä liimamaista tavaraa. Pitää kokeilla laittaa sen tilalle matalan pakkaskelin voide kun sellaista se sää kuitenkin täällä tuntuu enimmäkseen olevan, ja toisaalta myös siksi että tuo entinen voide myös ilmeisesti tuppasi jäätymään (keräsi lunta pohjaan).

Nuo pertsasukset on kuitenkin onneksi aloittelijaystävälliset, kun myyjä osasi viime vuonna kysellä taidot ja selitti sitten että millaiset sukset hän ajatteli mulle myydä. Ihan hyvän luiston olen saanut niihin voideltua, ja pitokin on ollut enimmäkseen riittävä vaikka potku onkin löysä, mutta tosiaan tuo vähän meinaa ärsyttää kun suksen sivutkin meinaa olla kuin kontaktiliimalla voideltu. Sellaista tahmeaa räkäpalloa täynnä. Mutta noh, käyttäjän vikahan se taas vain on Eiköhän tämä tästä kun kokeilen vähän kovempaa voidetta ja myös levittelen sen vähän järkevämmin niin että siellä voidepesän keskellä on enemmän sitä tavaraa ja reunoilla sit vähemmän.
    Pitovoide ei kyllä saisi jäätyä. Jos pitovoiteeseen muodostuu jäätä, ja se ei lähde pois kun hiihtohanskalla pyyhkäisee on pohjassa liian pehmeää/lämpimän kelin voidetta. Sulata jää ja laita päälle kylmemmän kelin purkkia. Nyt pitäis toimia paremmin.
    Yleensä purkkivoitelu on onnistunut kun pitovoiteeseen jää kiinni lunta ja se lähtee pois kun pyyhkäisee lumet hanskalla pois hiihdon jälkeen. Jäätä ei saa olla pitovoiteessa.
    Ne voiteet saa pois suksen kyljistä voiteenpoistoaineella. Jos pakkoruotsi taipuu tässä on ihan asiallinen opus pito- ja luistovoitelusta: https://kirja.elisa.fi/ekirja/bra-gl...-du-vallakoden
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Nolla ja pluskeleihin kyl turha yrittää purkkia. Oletan että Tomos semmosella yritti hiihtäää ku sen kelin purkkiaki laitto
    Itelläki tuol taitaa yks purkkapurkki olla mutta hylkäsin sen melkeen heti ku oli niin hankalaa. Roden silver giallaa tais olla.
    Liisterit toimii paremmin mut sotkusia neki o. Paras ostaa se pitopohjasuksi noille keleille

Juu, tommosta pikkupakkasta kun on täälläpäin pitänyt ja eräässä voiteluoppaassa sanottiin että kannattaa laittaa pitovoiteeksi pykälän pehmeämpi mitä keli vaatii niin tulee hyvä, niin laittelin sitten tuollaista nollakelin pitopurkkia. Ihan kelvollisesti se on toiminut näin märkäkorvan käytössä ja noissa keleissä missä on tullut hiihdeltyä, mutta tosiaan hiivatin sotkuista puuhaa kun siitä jää jokaisella kosketuksella oikein sellainen höntyvärihmasto sormeen tai mihin vaan mihin se koskee Mut pitää tosiaan kokeilla nyt kovemmalla purkilla ja kattoo mitä siitä tulee.

Vähän säätämistähän tämä on, mutta ompahan jotain kivaa puuhastelua ja speksausta näin talvellekin.

Tästä vaikka vähä apua purkin valintaan roden tuotteilla
    http://skivola.fi/voiteluvinkit-kuntoilijoille/

Ja vauhdin tuotteisiin http://www.vauhti.fi/fi/voitelukone/

Pitoteipissä on se hyvä puoli ettei sitä tarvitse putsata kuin kerran kaudessa. Eli semmoiselle normaalihiihtäjälle (niin kuin esimerkiksi minä) joka voi ylipäätään ajatella käyttävänsä pitoteippiä ei niin hirveästi kilometrejä tule etteikö niitä hiihtäisi sillä samalla teipillä. Seuraavaksi kaudeksi teippivoiteen jämät pois, ihan kevyt hiekkapaperihionta ja uusi teippi. Pitoalue on niin laaja ja ongelmakelit sellaisia ettei niissä omilla voiteluilla pärjäisi juurikaan paremmin. Rexin sinistä Universalia voi lisätä purkista loppuvaiheessa. Pitoteipin toinen hyvä puoli laiskan normaalikäyttäjän kannalta on että toisin kuin monet pehmeät purkkivoiteet ja liisterit se ei vaella eikä sotke suksen kantteja.

No nythän on olemassa pitopohjasuksia jotka toimivat yhtä hyvin tai paremminkin, kunhan onnistuu saamaan sopivan parin.

PS On mulla voideltavia parejakin, mutta tarkoitan että periaatteessa en oikeastaan tarvitsisi niitä.

PPS Mutta jos paljon hiihtää eli on mahdollisuus ja halua pitää hiihto päälajina, niin kannattaa toki harrastaa myös suksihuoltoa ja pitovoitelu on se joka on syytä opetella ensiksi. Luistovoitelu on useimmiten yhtä kuin hiilikuituhifistelyä pyörähommissa...

Pitovoiteen vaelluksen tai valumisen voi estää pohjavoiteella. Erityisesti pohjaliisterillä.
    Luistovoitelu normaalikeleillä on tosaan hifistelyä, mutta uudella pakkaslumella sillä voi parantaa luistoa aivan radikaalisti. Märällä kelillä fluori voi estää likaantumista, mutta saman asian ajaa terässiklaus ja täysin voiteeton pohja hyvin harjattuna ja käsikuvioituna.
    Jos et aja et voi ottaa!

Onkos kukaan kokeillu noita HF pikaluistoja märällä kelillä? Saako luistoa yhtää lisää.
    Aattelin jos pistäs vielä normaalin LF parafiinin lisäksi kosteille keleille.
    Olis sen verran edullisia että vois jopa ostaa.

^On kokeillut, saa hieman. Kosteilla keleillä ero merkittävin, pakkasilla en juuri huomaa eroa. Onko se sitten rahanarvoinen, on eri asia. Omiin kokemuksiin peilaten sanoisin, että sopiva käsikuvio on tärkeämpi kuin lf->hf.

Onkos kukaan kokeillu noita HF pikaluistoja märällä kelillä? Saako luistoa yhtää lisää.
    Aattelin jos pistäs vielä normaalin LF parafiinin lisäksi kosteille keleille.
    Olis sen verran edullisia että vois jopa ostaa.
    Luiston lisääntyminen ei ole fluorin lisäämisen ainut merkitys. Fluori estää pohjan likaantumista ja siten luiston huononemista pelkkään parkkuun verrattuna.
    Jos et aja et voi ottaa!

Fluori käsittääkseni hylkii myös kosteutta. Joten vähentää pohjan vettymistä ja imua. Siksi tuosta eniten juuri apua on märällä kelillä

Ostin tota vauhdin HF pikavoidetta ku tarjouksesta sattu löytyy. Nyt ongelma että mitenköhän käyttää tota kuviontilaitteen kans. Pikavoide kuvion päälle vai alle?

Ostin tota vauhdin HF pikavoidetta ku tarjouksesta sattu löytyy. Nyt ongelma että mitenköhän käyttää tota kuviontilaitteen kans. Pikavoide kuvion päälle vai alle?
    Moi, yleensä kevytkuviot tehdään valmiin voitelun päälle esim. pulverivoitelun päälle tai kuvio painetaan kun se on kevyesti siklattu. Fluoripuristeen tai fluorinesteen kanssa taas ennen niiden laittoa.

.
    HXX1100H muokkasi tätä : 11.02.2017 at 17.31

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •