Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xterra Katso viesti
Taitaa vain olla niin, että hyvä suksi luistaa, jos sen pohjaan laittaa jotain, joka on edes sinnepäin oikean kanssa jne. Yhtään hidasta keliä ei ole tänä talvena ollut ja voiteluihin olen käyttänyt LF-parkkujen jämiä, lähinnä pikkupakkasten alueelta. Kyllähän noi vanhat parkut on pois käytettävä, ei tulisi mieleen käyttää nappeja tai muita, jos muutoinkin kulkee PK-lenkit 16-17km/h. Ei noillakaan vauhdeilla tule enää jumia omiin reisiin huonon luiston vuoksi. Kisavoitelun hyöty on mielestäni aika marginaalinen normaalissa PK-hiihdossa, tai empä ole edes kovemille lenkeille viitsinyt parempaa voitelua tehdä. Kuvioita olen kyllä testaillut käsikuviointi laitteella PK-lenkeillekin, ja melkein 90% finiten 03 tai 05 havulla olen mennyt vähän lämpötilasta riippuen.

Juurikin näin. Hyvä suksi luistaa voitelusta huolimatta mutta huonoa suksea et saa millään aineilla luistamaan. Itse olen tekemässä samaa parkkujen poistoa voitelupakista ja jatkossa siellä on 2-3 LF parkkua treeniin ja kisavoiteet toki erikseen. On myös huomioitavaa että jotkut sukset eivät toimi optimaalisesti hitaassa vauhdissa vaan ominaisuudet tulevat esiin kovemmissa vauhdeissa. Itsellä on luistelusuksia mitkä eivät pelaa pk-lenkeillä mutta kisakäytössä kun vauhti kasvaa on suksi osoittautunut hyväksi. Voitelu kyllä kuuluu olennaisena osana lajiin, mutta kuten ammattipiireissä puhutaan, suksi tehdään, ei voidella. Moni osaa "voidella" suksen oikein mutta luiston kannalta on olennaista että pohja on auki ja puhdas ylimääräisestä voiteesta. Suksen ei pidä kiiltää rasvaisena vaan pohja voi olla kuivankin oloinen ja luistaa hyvin. Pääasia on että pohjan kuvio on auki. Pohjaa ei koskaan harjaa liikaa. Itse olen jättänyt nylonilla kiillottamisen lähes tyystin. Joskus näkee videoita miten nylon harja liukuu suksea pitkin todella herkästi. Pikku kevennyksenä. Kuinka moni hiihtää nylon harjan päällä, että mitä väliä miten se harja siinä liukuu