Joskus näkee koirien hihnoissa ledejä parhaimmillaan ihan koko matkalta. Niitä käyttävät ovat muutenkin fiksuja ja viitseliäitä, kun eivät käytä fleksejä. Tuo ehkäisee ne yllätykset, kun hihna on viritetty ansaksi tien poikki.
Joskus näkee koirien hihnoissa ledejä parhaimmillaan ihan koko matkalta. Niitä käyttävät ovat muutenkin fiksuja ja viitseliäitä, kun eivät käytä fleksejä. Tuo ehkäisee ne yllätykset, kun hihna on viritetty ansaksi tien poikki.
https://www.teknikmagasinet.fi/tuote...torvi-airzound
AirZound löytyy kilpailukykyiseen hintaan myös Suomesta kivijalkaliikkeestä. Itse kävin tuon joskus ostamassa, kun kolmen vähän vanhemman kelvin tukkineen herrasmiehen takana tavallisen kellon kilkattelu ei auttanut. Yksi näistä miehistä sanoi kelloani vaisuksi, jolloin päätin että tulevaisuudessa vastaavaan tilanteeseen en päädy ja hankin airzoundin.
Yleensä kilkuttelen kelloa useamman kilauksen verran jo kauempaa, jos tarve sitä näyttää vaativan. Useimmiten tämä riittää ja tilaa löytyy. Jos kyseessä on kuurojen, musiikkia kuuntelevien huppupäiden ryhmittymä, niin kellon kilkutuksen jälkeen pari töräystä airzoundilla saa päät kääntymään.
En muista kenenkään pahoittaneen mieltänsä torven käytön takia tai ainakaan ilmaisseen sitä minulle. Ja parasta on, että pyörätien jatkeen yli kääntyvän auton huomion saa tuolla tarpeen vaatiessa.
Suurkiitos Dya! Google-haulla en löytänyt linkkiä kyseiseen liikkeeseen ja näin säästän postituskulut. Ja lupaan käyttää ensin sitä kilikelloa...
Toki ajotapa pitäisi sovittaa infran mukaan, mutta jos kuvitellaan niitä samoja hölmöyskiä ajoradan puolella kuin mitä pyöräteillä näkee, niin kyllä autolla ajavatkin saattaisi valitella. Keskellä ajorataa harvemmin näkyy esim liikennemerkkejä, ja ajoradalla voi saada torvifanfaarin jos toikkaroi kaistojen välissä ajoradalla, tai ylipäänsä miksi jalankulkua ei ole laitettu esim moottoritiele (toki ilman pientareita)? Samalla voidaan myös kuvitella että minkälaista olisi ajella autolla jos poistetaan autoiluun suunnitellut pääväylät ja moottoritiet.
Kyllähän se infra pääosin toimii jossain syrjäseudulla missä käytännössä riittää että se klv rakennetaan ajoradan viereen ja se toimii vähäisen risteys- ja liikennemäärän takia. Kaupunkialueella jo pitäisi hitusen miettiä että kuinka se systeemi oikeasti saadaan toimimaan sen sijaan että jatketaan sitä samaa maaseutu-rakentamista. Onnettomuuksia ei vähennetä itkemällä ihmisille vaan varmistamalla teknisesti että vahingon tapahtuminen vaatii jo melkoisen tuurin. Jossain vaiheessa se keskittyminen vaan herpaantuu esim vilkkaalla klv:llä kun joku päättääkin kääntyä pujottelevan fillaristin eteen. Sen takia pujottelevan koska jalankulkijalla ei ole velvollisuutta kulkea klv:n laidassa, eli pyöräilijä väistää aina, eikä ruuhkassa nyt ehdi tai jaksa sitä kelloa kilkuttaa ihan nonstoppina. Jonkun sähköisen töötin napin saisi pohjaan.
Tai voihan se jalankulkijakin teoriassa syyllistyä liikenteen häirintään, mutta sen pitäisi olla todennäköisesti tarkoituksellisempaa kuin normaali keskellä tietä kävely.
Muutama lainaus Tieliikennelaista:
"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. " 40 §
"Eläimet, joita kuljetetaan tiellä, on pidettävä kytkettyinä tai niitä on vartioitava siten, etteivät ne aiheuta vaaraa tai kohtuutonta haittaa liikenteelle." 46 §
"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." 44 §
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Aika hyvin täällä näköjään maltetaan olla noteeraamatta tota. Sulla lipsahti, mutta varmaan maltat olla tästedes, kun muistutan näin kauniisti. Sitä ei kannata huomata. Kaikilla on kivempaa. Saat anteeksi, kun huomasit kirjoittaa POLKU PYÖRÄLY. Kettuilua se on pienikin kettuilu.
onks pakko, jos ei haluu
Tää menis enempi tonne liikenneosastolle.. pätkä piti polkea kun fillari sattui kaupungissa olemaan. Vaasankadulla heti alkuun roska-auto tms, paku ohitti sen vauhdilla jalkakäytävää pitkin ja kiilas eteen suojatien kohdalla, olis tullut syliin jos en olis jarrutellut. Heti perään toine sankari lähti parkista suoraan uukkaria eteen tekemään, kätevästi olis saanut nastoilla tehtyä taidetta kuskin oveen.
Kameraa keulalle ja kiusallista todistusaineistoa jalkakäytävillä ajavista pakuista viranomaisille, stna.
^ Tämä ei ole kettuilua.
Ottaako poliisi tuollaisen tutikittaekseen?
Ei aika kulu; me kulumme.
Riippuu varmasti perseilyn määrästä, mutta onhan sellaista tapahtunut. Ensimmäisenä tulee mieleen tapaus siitä yhdestä skodillac-kuskista, joka perseili rekkapenan ja moottoripyöräilijän kanssa. Siitähän seurasi sakkorangaistuskin. Jos pakulla kaahaillaan pitkin jalkakäytäviä vain siksi, että ajoradalla on muita autoja niin kyseessähän voisi olla jonkin asteinen liikenneturvallisuuden vaarantaminen, eikö totta? Jos se ei poliisia kiinnosta, niin mitä virkaa sellaisella poliisilla sitten on?![]()
Seriffimerkki taskussa lenkillä? Nähtävästi se on otettu mukaan ihan vain sen takia että pääsisi kurkoilemaan jollekkin vielä virka-ajan ulkopuolellakin. Nyt on ihan turha alkaa kertoilemaan mistään virkamiehen vastuullisuudesta vapaa-ajallaan, sillä tuskin tuolla palomiehetkään pyöräilevät vaahtosammutin selässä, jos vaikka sattuisi jossain käryämään.
Kortti oli mukana ihan vain sen takia että pääsisi pätemään ja keräämään gloriaa kavereiltaan ja hyvin tuntuu onnistuneen.
Onhan siviilissä olleet poliisit joskus tehnyt virkahommia vapaa-ajallankin kun on katsonut riittävän aiheelliseksi. Tosin itse muistan vaan lukeneeni autoilevan vapaa-ajalla olleen poliisin ottaneen tyyliin jonkun ylinopeutta ajaneen.
^^ et oo tajunnut vielä(kään)?
Kävin hakemassa viikonloppuna tämän ketjun viestissä #9771 mainitun laitteen. Pääsin kokeilemaan neitsytreissulla laitetta kun Sörnäisten rantatiellä pari kävelijää tukki pyörätien eivätkä kuulleet kilikelloni ääntä. Autojen tuottama meteli oli kieltämättä aamuruuhkassa melkoinen, mutta johan väistivät. Mieleeni tuli sotaisa termi "collateral damage", kun oikeassa kohdassa kevliä kävellyt kännykkään puhelija siunasi herransa.
Tuo sama menee hankintaanPäätin jo kun näin tuon postauksen. Tulee varusteeksi työmatkapyörään...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Ai kun uskaltaisikin ajaa niin lähelle. Mä kuitenkin jarrutan.
Tänään kun olin töistä lähteissäni jo valmiiksi kärttyinen, niin eikös taksari ajanu S-marketin pihasta eteen ja jalalla sain sitten jarrutettua kun aika liukasta..Pysähtyi se taksari sitten, joku vanha ämmä ratissaja tässä toinen joka näytti tumppua. S-marketin pihaan toiselta suunnalta pyrkivä auto kyllä väisti.
Ah olisi nastankuvat valkoisen taksin sivussa näyttäneet niin kivoilta.
Noita yllämainittuja sumutorvia kannattanee varmaan käyttää harkiten. Kääntyy muutoin vielä itseään vastaan kun säikäytetty mielensäpahoittaja nostaa haloon jossain kansanradiossa tai yleisönosastolla.
Edit: 115 desibeliä kun on jo oikeasti äänekästä, kun ottaa huomioon että esim työsuojeluohjeissa taitaa kuulonsuojauksen vaativa meluraja olla jotain 80dB luokkaa..?
^Samalla tavalla toki joku voi pahoittaa mielensä kun vetää hihaa hipoen ohi... Toki hihaa hipoen ohi mennessä vastapuolella on vähemmän reaktioaikaa ryhtyä hankalaksi.
Kun käyttää tavallista soittokelloa, niin aina joku "voi kamalaa! hui kun pelästyin" ja jos ei käytä niin "KÄYTÄ SITÄ KELLOA". Mikään ei ole hyvä.
Usein kun koululaisryhmästä joku huomaa takana lähestyvän pyöräilijän, "varokaa" huutelen takas että ei tarvi varoa, väistää vähän vaan.
Täysin samaa mieltä. Mutta tosiaan täällä stadin aamuruuhkissa autojen vieressä/keskellä ajettaessa tavallisella pyöränkellolla ei tee yhtään mitään ja aika lujaa saa huutaakin varoittaaksen lähestyvästä pyörästä. Eilen painoin vahingossa kellarissa tuota mainittau torvea, ja kyllähän se pienessä betonitilassa ainakin teki vaikutuksen... Suhtautuminen soittokelloon, kovaääniseen tai hiljaisempaan tosiaan vaihtelee: yksi kävelee siellä missä haluaa ja edellyttää että minä ilmoitan tulostani soittokellolla (kyllä vain, olen käynyt pari tällaista periaatteellista keskustelua kevlillä), toinen kiittää kellon käytöstä erikseen siinä missä kolmas tulee vihaiseksi, että miksi sitä kelloa piti käyttää. No, koskaan en ole kehenkään vielä törmännyt vaikka aika moni on alle pyrkinyt. Ennakointi on liikenteessä avainsana.
Yleensä jos joutuu kelloa käyttämään niin koitan vilkuttaa tai huutaa kiitos ohi mennessä. Toivottavasti pehmittää mielensäpahoittajien suuttumusta. Tosin näin talvikeleillä tumput kädessä voivat miettiä että mitäs käsimerkkejä näyttelen...
^ Minä nostan yleensä kilautuksen jälkeen kevyesti yläpeukkua ohi mennessäni. Jos sen joku onnistuu käsittämään kettuiluksi, niin kertoo kyllä enempi siitä ohitettavasta.![]()
Mää meinaan tuon painevekottimen hakea, mutta sitä käytetään vain jos kilikello ei toimi (musanapit korvissa) tai autoille vastatessa.... itelläkin on tapa huikata kiitokset kilikelloon reagoiville.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Nurkille avattu uusi Lidlin myymälä näyttäisi lisäävän jänskäilyn aiheita. Siinä olisi kärkikolmiota kaksin kappalein ja risteävästä pyöräliikenteestä varoittava kylttikin, mutta jotenkin tuntuu olevan muutamilla vaikeuksia ymmärtää kylttien merkityksiä. Vielä en ole uskaltautunut kokeilemaan tuota risteystä alkuillan kaupassakäyntiaikaan, mutta saattaisi olla mielenkiintoinen kokemus.![]()
^ Sama fiilis on Vuosaaren Natsi-Siwan ympäristössä, niin kelvillä kuin liikenneympyrässä (nyk. kiertoliittymä).
Ei aika kulu; me kulumme.
Mikä piru se on että on niin vaikee tunnustaa töpeksineensä, tai on joko sokee tai ei vaan välittänyt katsella sinne pyörätien suuntaan #¤
Ajelin S-marketin ohittavaa pyörätietä, ja siinä on kolme aukkoa S-markettiin meneville/tuleville, joilla on väistämisvelvollisuus. Yksi auto antoi tilaa, mutta vastakkaisesta suunnasta kääntyvä punane vanha volkkari kääntyi suoraan eteen ja jouduin pysähtymään keskelle kapeaa autoväylää, piruvie.
No menin ihan asiallisesti kysymään nuorelta volkkarikuskilta että voisiko hän mahdollisesti katsoa myös pyörätielle ettei pyöräilijän tartte keskelle tietä pysähtyä....
Ja mitä sieltä tulee. No tietysti v*ttustanaa että minä v**tu pysähdyn joka v**tun risteykseen stana. No eipä pysähtynyt ainakaan tossa äsken. Ja toki kun saa tollasen vastauksen niin vastasin siihen samalla mitalla että prinsessa haistaa ite sitä v** v**ttuansa vaan.
#¤%
^ Mansesterilaista autoilukulttuuria nähneenä väittäisin, että se on loputon suo, jos meinaat jokaista törttöilijää käydä ojentamassa. Ja kun vastineetkin monesti on yllä mainitun tasoista niin miksi edes vaivautua. Hommaa pari laatikollista kaikista halvimpia juomapulloja ja paiskaa semmoisella törttöilijän peltilehmää kylkeen tai keulaan. Varmasti tehokkaampi keino kuin käydä avautumassa sanallisesti.![]()
(No ei, en oikeasti suosittele tuota.)
Edit: Tempokisu voinee lohduttaa itseään sillä, että tuon "prinsessan" ulosannista päätellen menossa huokui mukana vahvasti "elämän koulun" syvä kokemus. Pöntöimmät kun eivät ymmärrä omaa pönttöyttään.
^ no piruuttanikin menen sanoon, jos honaan että tossa se auto on ja tohon se parkkeerasi. Ei sentäs tullu tappouhkauksia...kuten Lempäälässä. Tekisi mieli printata nastarenkaan kuvaa tommosten autojen kylkeen, mutten uskalla. Kävi mielessä että käyn raaputtamassa kirkkoveneen kuvan, tai päästämässä ilmat pihalle yhdestä renkaasta - mutta toki vaan mielessäni.
On kyllä käynyt niinkin että oon menny huomauttaan, niin siellä on vanhempi herrashenkilö ollut pahoillaan ja ihan asiallinen. Kuten myös.
Kerran kun oli töissäkin ollut "huono päivä" ja raskaampi ajoneuvo vielä ajoi eteen...huomasi töppönsä ja pysähtyi, ja tuli pyytään anteeksi. Olin muutenkin ihan rikki ja aloin siinä itkeen että olisit vaan päälle ajanu niin olisit tehny palveluksen. Mutta olipa kohtelias kuski, varmisti siinä monta kertaa ettei nyt varmasti sattunut pahemmin.
Oikeesti noi v**ttustanoita viljelevät lähinnä säälittää.
Kaikkem paras on jos on töppöillyt, niin myöntää töppönsä, ja ottaa opiksi virheistään. Kun niitä virheitä tekee jokainen.
Mutta parikymppisellä likanlättänällä joka ittua viljelee, on sitä elämän koulua käymättä vielä monta monta luokkaa.
Kirjanmerkit