ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 36 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 34 35 36 37 38 46 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.051 - 1.080 / 1737

Aihe: Satula vaihtoon

  1. #1051
    Olet siis päättänyt ja tämä on siis myöhäistä ja turhaa, mutta laitettakoon tähän vielä vastaus ihan vaan yhteisen hyvän vuoksi. Yleensä upotukset eivätkä saumatkaan sen enempää tunnu takapuolessa kuin kuluta ajohousujakaan; joissain tapauksissa koho-ommellun logo on kyllä saanut kankaan nukkaantumaan huomattavan lyhyessä ajassa muttei sentään rikkonut sitä.

    Mutta jos ja kun arvelee että täysin sileä pinta johon kuviointi ja logot on ainoastaan maalattu tai siis painettu, voisi noilla spekseillä valita 611 Activen Timmy C -erikoisedition, joka löytyy esimerkiksi http://www.absoluts24.de/FAHRRADTEIL...e-Timmy-C.html

    (Hintaahan tuolle tulisi 152 + 12 = 164 euroa. SQlabin satulat ovat käsittäkseni tehneet kauppansa fillaritorilla, mikä ei tietenkään pienennä riskiä oikeaanosumattomasta valinnasta mutta ainakin vähentää rahallisen menetyksen suuruutta.)

  2. #1052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    (SQlab kehuu kovasti omaa todellisen leveyden konseptiaan ja esittelee sivuillaan mittaustavan https://www.sq-lab.com/images/sqlab/...te-2015-US.JPG mutta ei tosiaan taida kertoa ainakaan ihan suoraan ovatko sen ilmoittamat leveydet juuri näitä todellisia leveyksiä - vai sittenkin jotain muuta.)
    Vielä oikaisun verran: samalla sivullahan (jolta tuon kuvan hain) tuo kerrotaan: "Die Angabe der Sattelbreite ist immer die effektiv nutzbare Sitzfläche, nicht die Gesamtbreite." Ja varmuudeksi sama englanniksi: "The specified saddle width is always that of the effectively useable area for sitting on, not the total width of the saddle."

  3. #1053

    Satula vaihtoon

    No esim biltsun aaltopahville kun istuu niin pitäisi jäljen kyllä erottua! Siis istuu tohon aaltopuolen päälle.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  4. #1054
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    612 Ergo Wave tuii hommattua ja vihdoinkin alakerta ei ole turta turbotrainerilla ajaessa. Muut satulat toimii ulkona hyvin, vaan aiheuttaa puutumisia turbotrainerilla. Nyt sekin homma on korjaantunut. Nam. 15cm version ostin, siihen kun laskin ahterin, oli olo todella kotoisa ja mukava. Luut kerrankin ovat tasasella kohtaa, eikä kaartumista alkavalla reunaosiolla. + että kun lantio tilttaa etukenoon (jäykkä alaselkä) maantiepyörässä, niin tuo SQlabsin satulan kaareva sivuprofiili ei aiheuta painetta herkkisalueille,

    Maasturissa on ihan normi satula, kun pystympi istuma asento, ei tarvetta eritysimuodoille.
    EsaJ muokkasi tätä : 27.01.2017 at 11.45
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  5. #1055
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    No esim biltsun aaltopahville kun istuu niin pitäisi jäljen kyllä erottua! Siis istuu tohon aaltopuolen päälle.
    Tuo on siis riittävän pehmeää, että siihen oikeasti uppoaakin? Muttei tietenkään liikaa? Voisihan tuota käydä rullan, jos niin.

  6. #1056
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Olet siis päättänyt ja tämä on siis myöhäistä ja turhaa, mutta laitettakoon tähän vielä vastaus ihan vaan yhteisen hyvän vuoksi. Yleensä upotukset eivätkä saumatkaan sen enempää tunnu takapuolessa kuin kuluta ajohousujakaan; joissain tapauksissa koho-ommellun logo on kyllä saanut kankaan nukkaantumaan huomattavan lyhyessä ajassa muttei sentään rikkonut sitä.
    Minä en ole tuosta ihan varma. Eihän niitä varsinaisesti tunne, mutta jos ajaa vaikka 8 h päivässä, niin se ero, mitä ei tunne, saattaa alkaakin vaikuttaa. Toisaalta kuviointi, etenkin karhennuskuviointi, voi auttaa pysymään satulassa. Eli siitä voi olla hyötyäkin. Hankala sanoa kokeilematta tai edes kokeilun jälkeen, koska ei näitä asioita oikein luotettavasti pysty havainnoimaan. Mikä on esim. enemmän turvotusta ja punotusta takamuksen ihossa? Eihän sitä voi mitata, jos siinä eroja tulee. Asteikko on usein aika karkea, että kipeä tai ei.

  7. #1057
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Katsokaapa tätä. Otin kuvan omasta Crivit Sportsista (15,5 cm) ja laitoin päälle 610 Activen (15 cm erittäin todennäköisesti, koska kaikissa muissa kuvissa, joissa näkyy kokolappu, se on 15). Tämähän näyttää hyvältä tarkoituksiini? Miinus tuo kuviointi, joka epäilyttää. Tosin voihan se pitää paremmin satulassa. Olettaen, että en skaalannut kuvia väärään kokoon, niin olisiko se seuraava satula tässä? Tämä olisi halvempikin.


    SQlab on uudistanut suosituksiaan ajoasennosta Ergowaven myötä. Tämä olisi nyt "trekking position" (+3 cm), mutta minä aion ajaa maastopyörän asennossa (+2 cm) ja lähes dropilta ajamiseen verrattavassa asennossa (+1 cm). 611:kin on nykyisin 2+ ja +3 -asentoihin tarkoitettu. En tosin keksi ongelmaa tästä, vaikka laskennallisesti 14 cm olisi minulle sopiva satula. Ehkä tykkään istua vähän lähempänä nokkaa kuin suunniteltu, koska silloin reisien takaosa ei hinkkaa satulan kurvia. Ergowavessa istutaan alamäessä, mutta minähän voin mieluummin kääntää nokkaa alas saadakseni saman alamäen ja vieläpä nokan pois tieltä. En aio sen tukea tarvita edes matalammassa asennossa.

    Kuovipolku sanoo, että kuviointi ei haittaisi. Onko muilla mielipiteitä? Onko kukaan jyystänyt tuntitolkulla ilman pehmusteita pöksyissä pohtien tätä dilemmaa? Minä haen nyt täydellisyyttä. Nykyinen on 85-90 %:sti täydellinen satula, mutta jos pääsisi vaikka 95 %:iin, niin hieno homma. En siis vielä osannutkaan luovuttaa tätä ostohaavetta, kun yllättäen huomasin, kuinka 610 on selvästi uudistunut. Ennen siinä oli leveä nokka.
    orc biker muokkasi tätä : 27.01.2017 at 04.02

  8. #1058
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Crivit vs. 611 Active 14 cm. Sama nokan leveys, mutta minulle ehkä hitusen sopivampi (kapeampi) kurvi kohti takaosaa. Leveyden mysteerin näistä ehkä voisi jo ratkaista. Eli kun jättää tuon kangasosan pois, niin näyttäisi vastaavan ilmoitettua leveyttä.




    Nyt minulla on valintatehtävä.

    1) Kapeampi nokka vai hitusen kapeampi kurvi (tai sitten kapeampi malli tekee sen)?
    2) Pehmeys 55 vs. 60?
    3) Kulmikkaampi muoto vs. pyöreämmät kaaret?
    4) "Liekuesteet" ja upotettu mainoskuva vs. erikoismallin tasaisuus?

    Kokeilin joskus 610:ä, ja se oli turhan kulmikas minulle, mutta se oli silloin kovin erinäköinen. Siitä on vielä selviä jäänteitä, mutta onhan tämä (active) jo ihan eri satula muotoilultaan kuitenkin.

    Muoks. Otan 610 Activen, kunhan päätän 14 ja 15 sentin välillä.
    orc biker muokkasi tätä : 27.01.2017 at 05.18

  9. #1059
    Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin kuvien perusteella 610:ä huonompana valintana koska minusta satulan leveän osan etuosa on painamisen tai hiertämisen kannalta kriittinen kohta ja 611 näyttää siltä osin kapeammalta ja lyhyemmältä.

    Toiseksi 610 on (jos oikein vilkaisin) nykymallisenakin ilmeisesti tarkoitettu vähän pystympään istumiseen. Jos ja kun istuu aerommassa (tai vain monestakin mukavammassa) "moderate" asennossa, riski siitä että em. etuosa aiheuttaa ongelmia on minusta olemassa. (Kovin merkittävästihän siihen ei voi vaikuttaa istumalla edempänä, koska silloin kadottaa koko SQlab-satulan idean.)

    Kolmanneksi nopealla haulla osui silmiin kahden kommentteja siitä että 610:n etureuna on ongelmallinen: "Die vordere Abkantung von der Sitzfläche war mir zu kantig. Die Kante drückte mir bei jedem Tritt in den Bereich Übergang Gesäss Oberschenkel." ja "Problematisch ist die steile und harte Stufe am vorderen Ende des erhöhten Sitzbereichs." Nämä tosin ovat sen verran vanhoja, että mikäli satula on (kuten kerroit) uudistunut, ne eivät välttämättä enää ollenkaan kuulu tähän.

    Muuten: huomasin samalla että bikester.fi myy SQlabin satuloita. Hinnat eivät vaikuttaneet juuri sen kalliimmilta kuin muissakaan onlineshopeissa ja avoin kauppa ilmaisella palautuksella voisi helpottaa valintaongelmiasi.

  10. #1060
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin kuvien perusteella 610:ä huonompana valintana koska minusta satulan leveän osan etuosa on painamisen tai hiertämisen kannalta kriittinen kohta ja 611 näyttää siltä osin kapeammalta ja lyhyemmältä.
    610 on hieman leveämpi siitä, mutta toisaalta taas 2-3 mm edempänä istuminen mitätöi sen eron, koska ero ei ole sen isompi. Ja toisaalta jyrkempi leveäminen mahdollistaa vaikka kapeamman satulan ja edempänä istumisen. Tuo pieni ero ei oikein näy tuosta kuvasta. Nuo viivat menevät oikeasti melkein ihan samassa ekassa kuvassa. Ero on millin per puoli.

    Toiseksi 610 on (jos oikein vilkaisin) nykymallisenakin ilmeisesti tarkoitettu vähän pystympään istumiseen. Jos ja kun istuu "moderate" asennossa, riski siitä että em. etuosa aiheuttaa ongelmia on minusta olemassa. (Kovin merkittävästihän siihen ei voi vaikuttaa istumalla edempänä, koska silloin kadottaa koko SQlab-satulan idean.)
    Kyllä siinä voi istua aika edessä ja silti säilyä hyvin korkealla, melkein yhtä korkealla. Sen näkee sivuprofiilista (ks. seuraava viestini). Jos vaikka istuu alamäen (sivuprofiilista katsottuna) yläosassa, niin silti on tosi korkealla, mutta jo aika edessä. Mutta nyt kävi vähän arveluttamaan tuon alamäen jyrkkyys. Minä muistan, että siinä vanhassa ei-activessa se hyllyltä mäkeen siirtyminen oli minulle aivan turhan jyrkkä. Toisaalta tuossa voisi istua vaikka mäessä (olettaen, että leveys riittää ja setback), jolloin on tosi edessä, eikä varmasti paina reiden takaosa satulaa, eikä ole jyrkkää kulmaa, kynnysmaista siirtymää.

    Kolmanneksi nopealla haulla osui silmiin kahden kommentteja siitä että 610:n etureuna on ongelmallinen:
    No, juuri tämä, mutta 610 on ihan erilainen kuin 610 active. Active muistuttaa 611:a paljon enemmän. Mutta esim. tuo jälkimmäinen lainauksesi oli -09 ja ei-activesta. Minä itse olen ajanut juuri sitä vanhaa ja se on kulmikas. Se on oikeasti ihan puhdas hylly. Active on kapeampi samassa mitassa, tuo yläpuolelta katsottava kaari on loivempi ja kapeampi.

    Muuten: huomasin samalla että bikester.fi myy SQlabin satuloita. Hinnat eivät vaikuttaneet juuri sen kalliimmilta kuin muissakaan onlineshopeissa ja avoin kauppa ilmaisella palautuksella voisi helpottaa valintaongelmiasi.
    Ai, siellä on ilmainen palautus? Pitääkin vaikka ottaa sieltä, jos nyt otan. Minua tuo etureuna alkoi mietityttää jo ennen kuin siitä mainitsit.
    orc biker muokkasi tätä : 27.01.2017 at 09.16

  11. #1061
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Tässä sivuprofiili. 610a on alla ja Crivit päällä varjokuvana. Takaosat ovat kuvassa samalla tasolla, eli 610a:n nokka on paljon alempana. Se tuo pelivaraa madaltaa asentoa hurjasti ilman painetta välilihaan. Sehän ei vaikuta mitenkään tuohon reisiä vasten tulevaan kaaren osaan, jos se jatkuu vain pidemmälle. Mutta jos on myös muuten kulmikkaampi, sitten se vaikuttaa. Sitä ei vain tuosta pysty näkemään, kun tuossahan näyttää, että mäki vain jatkuu alemmas, mutta alussa samalla jyrkkyydellä. En ole ajanut kuukausiin, joten en äkkiseltään osaa kuvitella, kuinka matalampi asento olisi tälle ongelmallisempi, kun nokasta ei haeta tukea. Tässä olisi ihanan kapea nokka. Nykyinen on siinä hilkulla, että välillä vähän hankaa, mutta ei niin paljon, että tulisi varsinaisesti tajuntaan.


  12. #1062
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Ei se kyllä olisi kuin ~120 euroa. Jos se ei toimi minulla, niin eiköhän sen joku osta ja eiköhän se jollain toimi, koska kyllä tuotakin useampi on kehunut kuin haukkunut. On tämä vaikeaa. Mikähän siinä on, että Suomessa jälleenmyyjiä ei tämä merkki kiinnosta? Kuitenkin fillaristiharrastajia tämä kiinnostaa. Ja tuote on perhanan kallis! Eli käytännössä on hyvä kate. Kiva olisi polkea pyöräkauppaan ja vaihtaa testisatula alle ja heittää parin tunnin lenkki. Olen analysoinut ja vertaillut näitä jo useamman päivän ajan useamman tunnin päivässä. Tuntuu ihan hullulta, mutta toisaalta on vielä muistissa menneet ajat, kun kaappi pursusi satuloita. Ei huvittaisi palata siihen, joten mieluummin tekee huolellisen taustatyön. Ja jos kerran osuu kohdalleen, niin sillä mennään tuhansia tunteja. Mutta alkaa jo vähän väsyttää, kun ei löydä näin paperillakaan ihan mieleistä, vaan jokin aina epäilyttää.

    Kuitenkin tuo 610 a tuntuisi vielä lupaavimmilta tuon kapean nokan ansiosta. Ja toisaalta pystyn rakentamaan tuon varaan halutessani tosi virtaviivaisen ajoasennon ilman mitään painamista, koska en minä halua enää ajaa tuntien sen paineen siellä välissä. Se ei vain tunnu enää mielekkäältä. Mieluummin menen hiljempaa eli pystymmässä, mutta tuolla varmaan voisin vetää hyvin aerona ilman ikäviä tuntemuksia. Jos se ei paina takareisiä. Ja sitähän ei voi kokeilematta kuin arvailla... Hitsinpimpulat!

    Antaako Bikester kokeilla? Vai koskeeko palautus vain käyttämätöntä?

  13. #1063
    lehtijussi Guest
    Mitään aaltopahvia... leiripatjan pala ja päälle alumiinifolio. Tuosta montunpohjalta kaiketi noi persluut mitataan?


  14. #1064
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viesti
    Mitään aaltopahvia... leiripatjan pala ja päälle alumiinifolio. Tuosta montunpohjalta kaiketi noi persluut mitataan?
    Folio! Hah. Sitä en muistanut tai ymmärtänyt muistella, koska se on niin kaapin perällä, mutta taitaahan minulla sellaista olla. Tuo näyttää... ehkä vähän liian pehmeältä? Jäljet ovat epäilyttävän isot, mutta jos ne luut ovat keskellä, niin silloinhan sillä ei ole väliä. Ja kyllä, keskeltä mitataan.

  15. #1065
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Omista pahvi-istumajäljistä muistelen, että ne istumaluut ovat V-asennossa, jolloin tulos muuttuu sen mukaan istutaanko mummopyörässä vai kilpurissa.

  16. #1066
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Omista pahvi-istumajäljistä muistelen, että ne istumaluut ovat V-asennossa, jolloin tulos muuttuu sen mukaan istutaanko mummopyörässä vai kilpurissa.
    Juuri näin; matalampi ajoasento kaventaa kyhmyjen välistä etäisyyttä. Ihmiskehon anatomisia omitui/naisuuksia.
    Tämäkin on tietty yksilöllistä, joten "sen oikean" jakkaran löytäminen on joskus hyvinkin hankalaa. Tämäkin on
    vain yksi osa-alue pyörän -kaikki vaikuttaa kaikkeen- mitoitusongelmassa. Minulla itselläni on lyhyt torso, mutta
    apinan raajat; sopivan rungon kanssa tuli aikoinaan painittua enemmän kuin tarpeeksi. Nyt vanhemmiten piti
    sitten päivittää istuinfilosofiaakin uudempaan kuosiin.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  17. #1067
    lehtijussi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Tuo näyttää... ehkä vähän liian pehmeältä?.
    tuo on pihan laavulta istuinalusta ja siinä on nelinkertainen telttapatja... eli pehmeä on. Tarvii kokeilla uudestaan ohuella. Kokeilin useita kertoja ja oikeapuoli jätti aina selvästi syvemmän jäljen. Pitäisiköhän se huomioida penkissä jotenkin?

  18. #1068
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Onko tietoa ryhdin suoruudesta? Vanhoja selkävammoja/vaivoja podettuani aikani osteopaatti
    tuotti epäluuloista huolimatta (rouva raahasi yläraajojen vuoksi) varsin mukavan lopputuloksen.
    Löysi yllättäviä jumeja&virheasemoja. Ihminen ei kuitenkaan ole symmetrinen ja aikaisemmat virheet
    tahtovat kertautua iän myötä. Raajojen keskinäinen pituusero (rouvalla) vaikuttaa myös tuohon.
    Nämä nyt ensin ajatuspoliittisesti, ei pahalla, mutta empiirisesti.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  19. #1069
    lehtijussi Guest
    Ryhti on varmasti huono ja joka paikka on jumissa. Kai se raskas ruumiillinen työ ja pitkät työpäivät jälkensä jättää. Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.
    Pyöräilyä tulee paljon mutta venyttelyt ennen/jälkeen jäänyt kokonaan.
    Sais jostain opastusta...
    No jos viimein ottaisi itseänsä niskasta kii ja käyttäisi edes sitä kuuluisaa ja kaiken kertovaa googlen hakua...

  20. #1070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    612 Ergo Wave tuii hommattua ja vihdoinkin alakerta ei ole turta turbotrainerilla ajaessa. Muut satulat toimii ulkona hyvin, vaan aiheuttaa puutumisia turbotrainerilla. Nyt sekin homma on korjaantunut. Nam. 15cm version ostin, siihen kun laskin ahterin, oli olo todella kotoisa ja mukava. Luut kerrankin ovat tasasella kohtaa, eikä kaartumista alkavalla reunaosiolla. + että kun lantio tilttaa etukenoon (jäykkä alaselkä) maantiepyörässä, niin tuo SQlabsin satulan kaareva sivuprofiili ei aiheuta painetta herkkisalueille,

    Maasturissa on ihan normi satula, kun pystympi istuma asento, ei tarvetta eritysimuodoille.
    Älkää sit herranjumala ajako satulalla missä puutuu "vehkeet". Ei tosiaankaan tee hyvää ja palautumiseen voi mennä aikaa Spessulta löytyy satulaa 155mm leveydessä myös, suosittelen jos on leveät istuinluut. Itsellä 13,5cm muistaakseni keskikohdista mitattuna, eli leveät miehelle. Spessulta löytyi myös pyöräilyhousuja missä leveät pehmusteet. Sanoisinko että housut on 50% ja satula toiset 50% tuosta mukavuudesta. Monet housut tuli ostettua liian paksulla ja kapealla pehmusteella. Itsellä tosiaan maantiefillarissa 168mm romin pro! Pystyy ajamaan myös ilman pyöräilyhousuja.

  21. #1071
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viesti
    Ryhti on varmasti huono ja joka paikka on jumissa. Kai se raskas ruumiillinen työ ja pitkät työpäivät jälkensä jättää. Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.
    Pyöräilyä tulee paljon mutta venyttelyt ennen/jälkeen jäänyt kokonaan.
    Sais jostain opastusta...
    No jos viimein ottaisi itseänsä niskasta kii ja käyttäisi edes sitä kuuluisaa ja kaiken kertovaa googlen hakua...
    Hyvä, jos ajatuksista ja kokemuksistakin oli jotakin hyötyä, venyttelytkään yleensä eivät ole pahasta
    Olen kokenut sekä raskasta ruumiillista, että staattista työtä; jälkimmäimen on ehdottomasti pahempi.
    Henkisen sataattisuuden seuraamuksiin en nyt puutu; niille on omat kanavansa. BTDT.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  22. #1072
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viesti
    Kokeilin useita kertoja ja oikeapuoli jätti aina selvästi syvemmän jäljen. Pitäisiköhän se huomioida penkissä jotenkin?
    Jos ero ei tule mittaustekniikasta, niin ehkä se kertoo, että sinulla on toinen istuinkyhmy alempana? (Minulla on toinen ainakin selvästi edempänä.) Sehän voi mahdollisesti vaikuttaa lantion asentoon, tehdä asennosta vinon, ellei ole itsessään merkki lantion vinoudesta. Eli tällaiset asiat ovat juuri se syy, miksi itse haluan tuota Active-mallin keinuntaa kokeilla, jos se toisi sellaisen marginaalin (mainostavat 7 asteen kulmaa, joka kuulemma olisi sama kuin kävellessä lantion heiluminen), jonka sisällä tuollainen vaihtelu voisi tapahtua tasoittaen siten epäsymmetrisyyttä.

    Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.
    Pyöräilyä tulee paljon mutta venyttelyt ennen/jälkeen jäänyt kokonaan.
    Juokseminen on suurelta osin tottumuskysymys. Lihakset ja jänteet eivät ole tottuneet sellaiseen liikkeeseen, joten ne eivät kestä sitä. Ja ne ovat yleensä ihmisillä ihan jumissa, niissä on usein esim. pohkeissakin sellaisia oikein kipupisteitä, kiinnikkeitä, joita voi kokeilla sormella tökkäämällä (johan sattuu jo se). Kantapääkorotetut ja jalkapohjaa tukevat kengät ovat passivoineet lihakset jo jalkapohjasta alkaen ja vääristäneet jo seisoma-asentoa, koska lienee selvää, että ihmisen anatomia tietää miljoonien vuosien kehityksen takia paremmin oikean asennon kuin jokin Nike. Lonkankoukistajat ovat yksi kriittisimmistä jumipaikoista. Nehän jumittuvat istumisesta ja pyöräilystä.

    Youtubesta löytyy paljon venyttelyohjeita. Muuten yleinen periaate on se, että niveletkin pysyvät kunnossa, kun niitä käytetään. Varovasti kannattaa kuitenkin aloittaa, koska vammariski alussa on juoksussa melkoisen suuri. Jos ei mitään napsahda poikki, niin sitten helposti tulee jokin jumitila jne.
    orc biker muokkasi tätä : 28.01.2017 at 03.59

  23. #1073
    Oman järjen mukaan pehmusteita ei tarvita jos muotoilu muuten on täydellinen, toki sillä varauksella että satulassa oleva liike jää minimaaliseksi. Pehmuste taas on hyvä tilanteessa jossa satula ei ole juuri sinun anatomialle suunniteltu jolloin pehmuste tukee myös hieman paikoista jotka muuten jäisi ilman tukea. Toki hankaamisessa joku pehmuste saattaa hieman joustaa välistä.

  24. #1074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Oman järjen mukaan pehmusteita ei tarvita jos muotoilu muuten on täydellinen, toki sillä varauksella että satulassa oleva liike jää minimaaliseksi. Pehmuste taas on hyvä tilanteessa jossa satula ei ole juuri sinun anatomialle suunniteltu jolloin pehmuste tukee myös hieman paikoista jotka muuten jäisi ilman tukea. Toki hankaamisessa joku pehmuste saattaa hieman joustaa välistä.
    Noissakin on hurjasti eroa pehmusteiden mallissa.

    http://www.cxmagazine.com/wp-content...mg_4456-bh.jpg

    Nalinin versio, mukavan ohut, mutta hikoilee tosi epämukavasti jne.

    Pehmusteitakin on eri levyisiä tosiaan; kantsii mittanauhan kanssa mietiskellä mihin ne istuinluut osuu. Anatomiakuva:

    http://roadbikeaction.com/wp-content...6_sitbones.JPG

  25. #1075
    Mulla on neljä pyörää joista kahden kuuluu olla mukavia ja niissä Brooksi. Kolmas on kevyehkö läski jossa Specialized Riva halpis, joka kuitenkin on ollut varsin hyvä.
    Koska samanlaista satulaa ei periaatteesta tehnyt mieli ja jakkara piti saada halpispäästä, niin kokeiltu on Charge Spoon (järkyttävä), jokin Fizik (tuli Canyon Spectralin mukana, aivan kidutusväline ja vaihtui johonkin), Selle Italia q-bik (edellisä parempi mutta max.30min) WTB Volt (eilen ajoin 1.5h joista loppuosa piti vähä väliä nousta ylös penkistä).

    Mulle kuitenkin tuo Riva/Toupe jakkara tuo todella huomattavaa mukavuutta verrattuna kaikkiin muihin testattuihin....olishan noilla halpisostoksilla jo ostanut kalliimmankin, vaan aina ne johonkin oravannahkahommiin on mennyt.

    Edit: Varsinainen kysymys unohtui....tuossa Specialized Rivassa penkki on leveyssuunnassa 11cm matkalta täysin tasainen, kun noissa em. kokeiluissa se laskee reilun sentin tuolle matkalle. Tilasin kyllä jo illalla tuon Toupen joka lie vastaa Rivaa, mutta onko näissä alle 50€ halpiksissa tullut vastaan muita tuollaisia jotka ei sivuille juurikaan laske?
    Joka tapauksessa tuossa Rivassa kyllä tuntee, että paino on luiden varassa. Voihan sen joku kokea epämiellyttäväksi mutta itselle se sopii ja suositus muille pihistelijöille joilla penkki painaa väärään paikkaan.
    Oulunjulli muokkasi tätä : 19.03.2017 at 12.11 Syy: aamuääliö kirjoittaa..

  26. #1076
    Satula ongelmaa yllättäin... En löytäny mistään, että Suomessa kukaan myis Selle SMP satuloita. Näin lienee on vai onko jollain parempaa tietoa. Olis kiva päästä vähän kokeilemaan ennen ostoa. Fillarimessuilla oli Chebicin pyörässä sellainen paikkallaan ja pikaistunnolla tuntui hyvälle. Chebicin sivuillakaan ei tietoa, että olisi myynnissä. Kiinnostais tehdä vähän enemmän tuttavuutta ennen tilausta.

  27. #1077
    SMP:tä en ole nähnyt enkä tiedä olevan myynnissä Suomessa. Ne kanssakäyttäjät joiden kanssa olen jutellut ovat joko tilanneet omansa ulkomailta tai ostaneet käytetyn (tai kokeillun mutta lähes käyttämättömän) satulan.

    Omani valitsin lukemieni nettijuttujen perusteella eli pienellä riskillä mutta sattui osumaan oikeaan. Tai riittävän oikeaan, mistä minä tiedän olisiko jokin toinen SMP:n satulamalli ollut vieläkin parempi? Mutta en tunne erityisempää tarvetta ottaa selvää...

    SMP:n uudistuneillakaan sivuilla ei ole kovin paljon sellaista mikä auttaa valinnassa. Eri satuloiden leveydet tietysti. Tai onhan siellä sellainen hieman hauskakin systeemi jossa annetaan halutun pehmustuksen määrä ja housujen koko ja saadan ehdotuksia sopivista satuloista. Sama löytyy myös taulukkokaaviona.

    http://www.sellesmp.com/en/saddles/professional.html
    http://www.sellesmp.com/media/wysiwy...ssional-it.jpg

    Jos jaksaa kahlata läpi tekstiä, seuraavista voi olla enemmän apua:

    https://www.stevehoggbikefitting.com...ll-about-smps/
    https://www.stevehoggbikefitting.com...ion-smp-seats/
    http://www.colbypearce.com/smp-setup-tips/


    SMP:n satulamallit voivat äkkinäisen silmään näyttää kovin samanlaisilta, onhan niissä se reikä, koukkunokka ja nouseva takaosa, mutta ne ovat keskenään yhtä erilaisia kuin minkä tahansa valmistajan satulat. Oikean satulan valinta ja oikean kiinnityskohdan ja -kulman löytäminen ovat vähintään yhtä tärkeitä, joten mielellään vähän pitempikin kokeilu olisi aika ehdoton juttu - ja sellaistahan SMP maailmalla tarjoaakin.

    Mulla on Forma, ollut maantiepyörässä ja nyt cyclocrossarissa. Istuttu ja kaaduttu nahka puhki. Ajettu alamäessä vauhdilla kuoppaan ja katkaistu satulakisko, mutta saatu suoraan SMP:ltä Italiasta uusi kisko tilalle neljälläkymmenellä eurolla. Pelaa yhä hyvin tai paremmin kuin koskaan.

    PS Jos haussa on pehmusteeton satula, housujen koko on M tai L, ja olet linkatut jutut lukaistuasi sitä mieltä että Forma voisi olla juuri sinun takapuolesi alle sopiva satula, niin voinhan minä ajatella irrottavani omani ja lainaavani sen kokeilua varten. Siis jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla tai edes lenkkietäisyydellä.

  28. #1078
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    SMP:tä en ole nähnyt enkä tiedä olevan myynnissä Suomessa. Ne kanssakäyttäjät joiden kanssa olen jutellut ovat joko tilanneet omansa ulkomailta tai ostaneet käytetyn (tai kokeillun mutta lähes käyttämättömän) satulan.

    Omani valitsin lukemieni nettijuttujen perusteella eli pienellä riskillä mutta sattui osumaan oikeaan. Tai riittävän oikeaan, mistä minä tiedän olisiko jokin toinen SMP:n satulamalli ollut vieläkin parempi? Mutta en tunne erityisempää tarvetta ottaa selvää...

    SMP:n uudistuneillakaan sivuilla ei ole kovin paljon sellaista mikä auttaa valinnassa. Eri satuloiden leveydet tietysti. Tai onhan siellä sellainen hieman hauskakin systeemi jossa annetaan halutun pehmustuksen määrä ja housujen koko ja saadan ehdotuksia sopivista satuloista. Sama löytyy myös taulukkokaaviona.

    http://www.sellesmp.com/en/saddles/professional.html
    http://www.sellesmp.com/media/wysiwy...ssional-it.jpg

    Jos jaksaa kahlata läpi tekstiä, seuraavista voi olla enemmän apua:

    https://www.stevehoggbikefitting.com...ll-about-smps/
    https://www.stevehoggbikefitting.com...ion-smp-seats/
    http://www.colbypearce.com/smp-setup-tips/


    SMP:n satulamallit voivat äkkinäisen silmään näyttää kovin samanlaisilta, onhan niissä se reikä, koukkunokka ja nouseva takaosa, mutta ne ovat keskenään yhtä erilaisia kuin minkä tahansa valmistajan satulat. Oikean satulan valinta ja oikean kiinnityskohdan ja -kulman löytäminen ovat vähintään yhtä tärkeitä, joten mielellään vähän pitempikin kokeilu olisi aika ehdoton juttu - ja sellaistahan SMP maailmalla tarjoaakin.

    Mulla on Forma, ollut maantiepyörässä ja nyt cyclocrossarissa. Istuttu ja kaaduttu nahka puhki. Ajettu alamäessä vauhdilla kuoppaan ja katkaistu satulakisko, mutta saatu suoraan SMP:ltä Italiasta uusi kisko tilalle neljälläkymmenellä eurolla. Pelaa yhä hyvin tai paremmin kuin koskaan.

    PS Jos haussa on pehmusteeton satula, housujen koko on M tai L, ja olet linkatut jutut lukaistuasi sitä mieltä että Forma voisi olla juuri sinun takapuolesi alle sopiva satula, niin voinhan minä ajatella irrottavani omani ja lainaavani sen kokeilua varten. Siis jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla tai edes lenkkietäisyydellä.
    Täytyy lueskella läpi nuo kunhan ehtii. Ite noitten SMP sivun ohjeiden mukaan päätyisi Stratos malliin. Vyötärö luokkaa S. Forma oli myös katsannossa. Kokeilen nyt tuota nykyistä jonkin aikaa. Hieno tarjous päästä kokeilemaan Formaa. Otan yhteyttä jos tuo nykinen alkaa kovin tökkimään... Kiitos jo etukäteen...

  29. #1079
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Esso
    Viestit
    104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkari Katso viesti
    Satula ongelmaa yllättäin... En löytäny mistään, että Suomessa kukaan myis Selle SMP satuloita. Näin lienee on vai onko jollain parempaa tietoa. Olis kiva päästä vähän kokeilemaan ennen ostoa. Fillarimessuilla oli Chebicin pyörässä sellainen paikkallaan ja pikaistunnolla tuntui hyvälle. Chebicin sivuillakaan ei tietoa, että olisi myynnissä. Kiinnostais tehdä vähän enemmän tuttavuutta ennen tilausta.
    Olen käyttänyt SMP satuloita yli 10 v ajan. Jos tarviit kokeiluun, irrallisina nurkissa ainakin, Carbon,Composite,ja muutamia modattuja. Itse en suosi topattuja SMP istuimia. Mun mielestä,istuimen etäisyys keskiöstä ja kaltevuus, aika pielessä monella SMP:n käyttäjällä. Tällä hetkellä kahdeksassa pyörässä SMP, muissa pyörissäni "kompromissi" jakkaroita (Specialized power pro, ja vastaavia)

  30. #1080
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rappa Katso viesti
    Olen käyttänyt SMP satuloita yli 10 v ajan. Jos tarviit kokeiluun, irrallisina nurkissa ainakin, Carbon,Composite,ja muutamia modattuja. Itse en suosi topattuja SMP istuimia. Mun mielestä,istuimen etäisyys keskiöstä ja kaltevuus, aika pielessä monella SMP:n käyttäjällä. Tällä hetkellä kahdeksassa pyörässä SMP, muissa pyörissäni "kompromissi" jakkaroita (Specialized power pro, ja vastaavia)
    Tuota Compositea vois kokeilla. Ainakin pitäis olla tarpeeksi kapea. Mulla istuinluut on terävät, että olen kaivannut toppausta. En sulje pois, etteikö oikean mallinen vois toimia ilmankin. Missäs päin sun Esso sijaitsee

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •