GarminGiantElectrobike
Sivu 17 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 794

Aihe: Trainerroad

Voiko trainerroadissa käyttää puhelimen apia ja tietokoneen sovellusta samaan aikaan zwiftin tapaan?

Ei taida trainerroadissa toimia känny ja pc synkrnoituna workoutin aikana. Pikaisen testin jälkeen totesin käppyröiden seuraamisen olevan mielekkäämpää töllön kautta. Puhelin on liian pieni ja väärässä kohdassa stemmiin kiinnitettynä.

Koetin myöskin zwift+trainerroad yhdistelmää. Kytkin trainerroadin puhelimen kautta ant+ yhteydellä tacx neohon ja Zwiftin pc:n ant+ tikulla neohon.
    Tuntui toimivan hyvin, mutta trainerroadista valittu erg moodi ei jäänyt päälle. Ehkäpä viimeksi kytketty zwift ohjasi nyt traineria ja normaali mäet tunnistava moodi oli käytössä. Kaikki kyllä näytti toimivan, eli koetan varmaankin tätä myöhemmin. Voi olla mukavaa ajella trainerroadin intervalleja vaihtelevassa maastossa. Tai sitten ei. Täytyy koettaa.

Valitisin sweet spot base high volume 1 ohjelman. Katsotaan miltä trainerroadin käyttö alkaa tuntumaan. Veikkaan 1-2h treenien menevän hyvin käppyröitä seuratessa. Mielestäni neon säätö toimii zwiftin erg moodissa nopeammin ja tarkemmin, mutta voin olla tässä väärässäkin. Myöskin watit ja kadenssi heittelivät jostain syystä tosi paljon testin aikana, vaikka olinkin valinnnut 3s näyttövälin. Wattien heittely johtuu aika varmasti tuosta virheellisestä kadenssista. Zwiftin kanssa en ole tuollaista huomannut. Näkyisiköhän tämä stravan analyze välilehti muillekkin.

Trainerroad ftp testi
    https://www.strava.com/activities/812884823

Zwiftin esimerkki
    https://www.strava.com/activities/808843450/analysis

Minulla oli kyllä trainerroadin device välilehdeltä valittuna erikseen ant+ speed/cadence sensor, koska softa näytti sen neosta tunnistavan. Olikohan tämä turha lisäys? Ehkäpä pelkkä älytrainerin valinta olisi riittänyt?

Virheellinen kadenssi johtui "tupla" antureista. Älytrainerin kanssa ei pidä yhdistää muita antureita, mikäli niitä ei ole asennettu.

Jostain syystä ant+ tikku täytyy käytää irti aina ennen ajoa ja yhteys varmaankin myös pätkii välillä, koska softa ehdotti muutaman kerran pause tilaa. Zwift ei tosiaan ole pätkinyt lainkaan samoilla laitteilla.

Tunnin tai alle kestävät kovemmat intervallit menevät hienosti trainerroadilla, mutta uskon ajavani jatkossa kaikki pidemmät endurance tyyppiset ajot zwiftin kanssa. On kyllä tympeää ajaa pitkää 200w pätkää, kun joku tollo neuvoo ruudussa nostelemaan hartioita ja löysäämään oikeaa ja vasenta kättä vuorotellen... Metallica tuli tarpeeseen.

Sunnuntaiksi näyttäisi olevan luvassa 3h peekoota. Saa olla melkoinen fanaatikko, joka tuon ajan tuijottelee pelkkää viivaa ja kuuntelee ohjaajan kettuilua.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä.

Sisäkaudella olen ajanut 2 kertaa 8 min testin. Meneekö oikein vai vituiks, kun 8 min vedon aikana syke jää alle anaerobisen kynnyksen tai ihan siihen nurkille? Toisaalta jaloista ei varmaan kauheasti enempää saisi.

Sykerajat tehty Kuopiom kunnonpaikassa veritesteillä, aerob kynnys 148 ja anaerob. kynnys 174. 38v. Mies, ei isompaa kestävyysurheilutaustaa.

Oli miten oli niin kunto tuntuu paranevan TR sweet spotilla pari kertaa per viikko ajamalla plus kävelyt päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti

Sisäkaudella olen ajanut 2 kertaa 8 min testin. Meneekö oikein vai vituiks, kun 8 min vedon aikana syke jää alle anaerobisen kynnyksen tai ihan siihen nurkille? Toisaalta jaloista ei varmaan kauheasti enempää saisi.
    Jos jalat ei tarjoa enempää, niin tässä tapauksessa ei taida mennä vituiksi. Omassa suorituksessani pitäisin kuitenkin normaalista poikkeavana, jos sykkeet ei olisi kummankin vedon viimeisellä kahdella minuutilla pitkän matkaa maksimialueen puolella.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Sykerajat tehty Kuopiom kunnonpaikassa veritesteillä, aerob kynnys 148 ja anaerob. kynnys 174. 38v. Mies, ei isompaa kestävyysurheilutaustaa.

Oli miten oli niin kunto tuntuu paranevan TR sweet spotilla pari kertaa per viikko ajamalla plus kävelyt päälle.
    Ethän polkenut liian matalalla kadenssilla? Minä tottelin tuon 8min testin ohjeita, enkä spurtannut ensimmäisen vedon lopussa. Siltikin sykkeet kyllä nousivat lähes maksimiin.

Onko muilla muuten ongelmia trainerroadin ja PCn yhteyksissä? Garminin ANT+ tikku taitaa katkoa jostain syystä yhteyttä, koska softa on alkanut pätkimään välillä. Tosi ärsyttävää.
    Mikäli auto pause on päällä, niin softa menee jopa pause tilaan ja palaa hetken kulutta takaisin. ERG moodissa vastus tietenkin tippuu samalla alas.
    Tikku on jatkojohdolla aivan neon vieressä, eikä zwiftin kanssa ole ollut mitään ongelmia.
    Ehkä täytyy testata BT yhteyttä seuraavalla ajolla.

Kadenssi 87. Vaikea natsata ihan optimiin kun road machinella ajaa... yksi vaihteen naksu vaikuttaa aika paljon tekemiseen. katsoin viime talven FTP testit niin sama homma, ei nouse kuin korkeintaan lähelle 180 syke.

Kiitos Teille vastauksista, täytyypä ihan miettiä tuota kun seuraavan kerran FTP testin tekee. Tasaisella vedolla 8 min ja ei spurttia loppuun on ollut tänä talvena tapa tehdä.

Unohda sykkeet TrainerRoadin treeneissä aivan totaalisen kokonaan.

Ok. Lähinnä mietin, että pitäiskö mun tuollaisessa testissä päästä lähemmäs maksimia. Jos olisin vetänyt lujempaa, todennäköisesti syke olisi noussut ja samalla tehot luultavasti olisi lopussa pudonneet. Jalat tuntuivat tyhjiltä. Toisaalta tuossa tekee psykologisen jutun itselle se, että 8 min vedossa tavoite on 110% FTPstä. Olen sen luontoinen eläin, että voisin kai ajaa eri tuloksen jos sitä tavoitetta ei olisi näkyvissä...

Ok. Lähinnä mietin, että pitäiskö mun tuollaisessa testissä päästä lähemmäs maksimia. Jos olisin vetänyt lujempaa, todennäköisesti syke olisi noussut ja samalla tehot luultavasti olisi lopussa pudonneet. Jalat tuntuivat tyhjiltä. Toisaalta tuossa tekee psykologisen jutun itselle se, että 8 min vedossa tavoite on 110% FTPstä. Olen sen luontoinen eläin, että voisin kai ajaa eri tuloksen jos sitä tavoitetta ei olisi näkyvissä...
    Omasta mielestäni tavoitteen näkyvyys on hyvä. Ajat ensimmäiset 8min mahdollissiman tarkkaan siinä ja seuraavan nostat hivenen tehoa, mikäli et ollut aivan puhki ensimmäisessä vedossa. Toisen vedon loppuun sitten all-in. Ja itse tosiaan olen heikolla lihaskunnolla huomannut kadenssin merkityksen. Kun jalat alkavat loppumaan, niin nostan kadenssia. Silloinhan se veto käsittääkseni menee nappiin, kun lopussa on syke tapissa ja jalat niin lopussa, että joudut konttaamaan sohvalle.

Vertailun vuoksi, oma 3 vuoden takainen ergometrin + laktaattitestin perusteella anakynnys on 169 ja maksimisyke ~ 194. TR:n 20 minsan testissä syke nousee minuutissa-parissa tuohon anakynnykselle ja jatkaa hidasta nousua siihen kunnes on lopussa luokkaa 180-185. Riippuu päivästä ja lämpötilasta mitä se on.

Sykettä on aika turha pällistellä aktiivisesti jos on tehomittari. Pidän kyllä aina sykemittarin päällä, että voi seurata kunnon kehittymistä ja mahdollisesti jotain vilustumisten kehittymistä.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teltta Katso viesti
    Vertailun vuoksi, oma 3 vuoden takainen ergometrin + laktaattitestin perusteella anakynnys on 169 ja maksimisyke ~ 194. TR:n 20 minsan testissä syke nousee minuutissa-parissa tuohon anakynnykselle ja jatkaa hidasta nousua siihen kunnes on lopussa luokkaa 180-185. Riippuu päivästä ja lämpötilasta mitä se on.

Sykettä on aika turha pällistellä aktiivisesti jos on tehomittari. Pidän kyllä aina sykemittarin päällä, että voi seurata kunnon kehittymistä ja mahdollisesti jotain vilustumisten kehittymistä.

Itsestäni kyllä tuntuisi, etten ole saanut testissä kaikkea irti, mikäli syke jää 15 pinnan päähän maksimista. Eli oikeasti sinun FTP olisi korkeampi.
    Lisää jengaa vaan trainerroadiin

Mutta mielenkiintoista pohdintaa. Onko yksilöissä noin paljon eroa, että toisilla ei tosiaan syke olekkaan se rajoittava tekiä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itsestäni kyllä tuntuisi, etten ole saanut testissä kaikkea irti, mikäli syke jää 15 pinnan päähän maksimista. Eli oikeasti sinun FTP olisi korkeampi.
    Lisää jengaa vaan trainerroadiin

Mutta mielenkiintoista pohdintaa. Onko yksilöissä noin paljon eroa, että toisilla ei tosiaan syke olekkaan se rajoittava tekiä?
    On paljon eroja. Itse huomaan että lämpötila vaikuttaa todella paljon - ulkona kun on viileämpää niin syke on helposti 10 alempana kuin sisällä lämpimässä. Toisilla taas kofeiini nostaa herkästi sykettä, itse en huomaa mitään eroa jne. Ennen tuota testiä luulin että maksimi on joku 186, kun ei koskaan ollut mennyt korkeammalle. Yli 185 menee vain jos teen todella pitkää ja nousevalla teholla. Siksi 20 minuutin tasainen effortti jää kauas. Jollain muulla voi profiili näyttää aika erilaiselta, kun syke on niin subjektiivista.

54 hampainen Guest
    Tässäpä edellä onkin hyviä syitä miksi tehomittaus toimii niin hyvin näissä VK/MK vedoissa. Sykemittaus taas toimii ihan hyvin PK harjoittelussa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teltta Katso viesti
    On paljon eroja. Itse huomaan että lämpötila vaikuttaa todella paljon - ulkona kun on viileämpää niin syke on helposti 10 alempana kuin sisällä lämpimässä. Toisilla taas kofeiini nostaa herkästi sykettä, itse en huomaa mitään eroa jne. Ennen tuota testiä luulin että maksimi on joku 186, kun ei koskaan ollut mennyt korkeammalle. Yli 185 menee vain jos teen todella pitkää ja nousevalla teholla. Siksi 20 minuutin tasainen effortti jää kauas. Jollain muulla voi profiili näyttää aika erilaiselta, kun syke on niin subjektiivista.
    Ok, on hyvinkin mahdollista, että omakin max sykkeeni on yli tuon 190, vaikka ikää onkin jo 40. Olen saanut tuon kesällä maastossa, cyclokisassa alle 10c lämmössä ja sisällä trainerilla, mitään testiä en ole kyllä tehnyt. Hivenen kyllä epäilen, ettei se tuosta enää paljoa nouse, tai sitten lähtee oikeasti se taju.

Minulla syke heilahtaa kohtuu välittömästi yli 180, vaikka lähtisin levostakin liikkeelle, eikä tuonne maksimiinkaan mene varttia pidempään. Vielä jos saisi jalkoihin voimaakin noille sykkeille. Ehkäpä siinä käykin niin, että lihasten kasvaessa pumpusta loppuukin hönkä.

Protokolla oli muistaakseni 20w lisää tehoa 3 minuutin välein.. Vai olikohan 25w 2 minsan välein. Meni kuitenkin pitkään. Syy hitaalletehon nostolle on kai se, että nopeammalla lisäyksellä lihakset väsyy ennenkuin verenkierto ehtii rasittumaan kunnolla. Mutta ainakin itsellä pitää olla hyvin spesifit olosuhteet että pääsee sinne 5-10 sisään maksimista.

Väittävät myös, että maksimisyke on lajikohtainen niin että esim. juostessa se ei välttämättä ole sama kuin pyöräillessä. Ehkä on olemassa jokin oman elimistön maksimi ja riippuu onnistuuko tietyssä lajissa saavuttamaan sen tai ei.

Muistelen että sykepohjaisissa harjoitusoppaissa puhutaan usein "tasa- tai nousevatehoisista" harjoituksista. Kun juuri 20 minsan testissä syke nousee sen vajaan lyönnin/minuutti, niin tulee väistämättä se vaikutelma että mikä sykeaikana oli "nousevatehoinen" on todellisuudessa tasa_teho_, jollei syke nouse huomattavan nopeasti.

Kerrataan vielä: Älkää miettikö sykettä yhtään Trainerroadin harjoittelussa. Tämän voi ratkaista esim. siten, että otatte sykepannan pois pariksi viikkoa. Tai vaihtoehtoisesti konffaatte mittarin näytöt niin että syke on jossain näyttötilassa jota ette normaalisti käytä.

Tämän jälkeen asetatte mielentilaksi: "Se lähtee mikä lähtee" ja "jos se tuntuu kovalta, se on kovaa".

Se kuinka kovaa pääsee voi olla jossain määrin irrallinen asia sykkeestä. Nyt se sykepanta hyllyyn muutamksi päivää..

2x8 pyritään KAKSI mahdollisimman maksimaalista vetoa. Jos pystyy ekassa vedossa lopussa spurttaamaan : liian matala tavoiteteho. Jos pystyy tokassa vedossa spurttaamaan lopussa: liian matala tavoiteteho molemmissa. Jos toinen veto matalampi keskiteho kuin eka: aerobinen kestävyys/palautuminen ehkä puutteellisia. Jos toinen veto samoissa tai vähän kovempi kuin eka: ok.

Tarkoitus olisi treenailla TrainerRoadilla huhtikuun loppuun XCM painotteisesti. Kannattaisko ottaa ensin base vai build ja sitten Offroad?

Pk-treeniä tehty jo jonkin verran.

Trainerroad

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    Tarkoitus olisi treenailla TrainerRoadilla huhtikuun loppuun XCM painotteisesti. Kannattaisko ottaa ensin base vai build ja sitten Offroad?

Pk-treeniä tehty jo jonkin verran.
    Build ja sitten erikoistava ohjelma päälle. Jos viikot loppuu kesken, kannattaa puntaroida buildin viimeisten viikkojen ja erikoistavan ensimmäisten tärkeyttä kokonaisuudessa. Ainakin general buildissa viimeinen viikko on palauttelua/herkistelyä, mutta kolme viikkoa ennen sitä on todella tärkeitä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Build ja sitten erikoistava ohjelma päälle. Jos viikot loppuu kesken, kannattaa puntaroida buildin viimeisten viikkojen ja erikoistavan ensimmäisten tärkeyttä kokonaisuudessa. Ainakin general buildissa viimeinen viikko on palauttelua/herkistelyä, mutta kolme viikkoa ennen sitä on todella tärkeitä.
    ok, kiitti!

Mitä videoita käytätte trainerroadissa? Onko ilmaisia? Olisi 2kk ilmainen kokeilujakso...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Mitä videoita käytätte trainerroadissa? Onko ilmaisia? Olisi 2kk ilmainen kokeilujakso...
    Minulla on sellainen, jossa näkyy käppyröitä 55" telkkarilla ja ohjeita tekstinä. Sen lisäksi kuuluu harjoituksen mukaista musiikkia kuulokkeista.

Trainerroad ei ole simulaattori, vaan puhdasta treeniä. Ei tuossa mielestäni videot toimi. Tai no, oikein pitkillä pk-ajoilla olen katsellut grand-desingiä katsomosta.

Minulla on sellainen, jossa näkyy käppyröitä 55" telkkarilla ja ohjeita tekstinä. Sen lisäksi kuuluu harjoituksen mukaista musiikkia kuulokkeista.

Trainerroad ei ole simulaattori, vaan puhdasta treeniä. Ei tuossa mielestäni videot toimi. Tai no, oikein pitkillä pk-ajoilla olen katsellut grand-desingiä katsomosta.
    Ok, niin vähän meinasinkin. Ajelin Zwiftin ilmaisen koejakson loppuun ja sitten varmaan seuraavaksi Trainerroadista alan ajamaan jotain treeniohjelmaa läpi.

Minä kokeilin kyllä trainerroadia zwiftinkin kanssa. Toimiihan se, mutta ei siinä mitään järkeä ole ilman simulointia. Käppyrät, vedot ja metallica toimii kyllä yksinäänkin hienosti. Maltillisen treenin aikana älytrainerilla voi tosiaan katsella vaikkapa netflixin dokkareita.

ANT+ tikkua ei muuten tarvitse irroitella trainerroadinkaan kanssa, kun sammuttaa garminin ant palvelun.

Pätkimis ongelma vaivaa kyllä vieläkin. En oikein tajua, mistä tämä voi johtua, koska zwift ei tosiaan pätki lainkaan. Ant tikku on tosiaan aivan trainerin vieressä. Tänään softa pätki vain muutaman kerran, mutta monasti piikkejä saattaa olla enemmänkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Mää katon Youtubesta Cyclocrossikisoja, ne kun kestää sen tunnin ja on intensiivisiä. Trainerroad pieneksi ruudun ylärajaan ja Spotifystä Kornin albumeja paukuttamaan adrenaliinia verenkiertoon.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    ok, kiitti!
    Jos voit niin jaatko kokemuksia miltä general build tuntuu tuohon jatkoksi? Omassa mittakaavassa siinä on kovia treenejä, tosin itse ajan trainerilla 1-2 viikkoon eli olen foorumin mittapuussa sunnuntaiajelija. Sweet spot treenejä tänä talvena plus pidempää tasaista peekoota leffoja katsellen.

jarit Guest
    Pätkimis ongelma vaivaa kyllä vieläkin. En oikein tajua, mistä tämä voi johtua, koska zwift ei tosiaan pätki lainkaan. Ant tikku on tosiaan aivan trainerin vieressä. Tänään softa pätki vain muutaman kerran, mutta monasti piikkejä saattaa olla enemmänkin.
    Samaa ihmettelin kicker snapin kanssa aluksi. Datassa oli 2sek taukoja todella paljon. Sitten huomasin että kicker tarjoaa ant+lla erikseen sekä traineria että tehomittaria trainerroadille. Tähän asti oli jäänyt huomaamatta että siellä on tehomittari erikseen. Aktivoin molemmat ja taisin vielä poistaa bluetoothin käytöstä (?) Asetuksista laitoin power smoothningin 3sek. Sen jälkeen on tullut pätkimätöntä datakäyrää, mutta ei se ole niin suoraa ja häiriötöntä kuin tacx piirtäisi. Toisaalta, kickr kyllä näyttää heti kun ei ole hyvää pyöritystä, ketju tasaisen kireällä ja kun alkaa polkeamaan neliöitä

Täytyy vielä sitten koettaa tehomittari+neo valintaa. Alussahan minulla olikin nuo kaikki päällä ja kadenssi sekä teho hyppivät miten sattuu, eli ainakaan kadenssi antureita ei saa olla kahteen kertaan, vaikka tuo onkin oikeasti vain yksi anturi. Vähän kyllä epäilen, ettei tehomittariakaan kannata valita kahteen kertaan.

Wlanin rassaamiset eivät vaikuta pätkimiseen mitään, mutta ant tikun paikka vaikuttaa. Mikäli tikku on aivan pyörän rungon lähellä, niin katkominen on huimaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •