Olen vähän nöösi näissä trainerihommissa, mutta nyt tavoitteellisempi talviharjoittelu on alkanut kiinnostaa. Olen pohtinut trainerin hankkimista, mutta mallin valinta tuottaa päänvaivaa.
Hieman taustaa: Latasin viimeviikolla harjoitusohjelman TrainingPeaksiin ja siellä tuli vastaan intervallitreenit. Aika nopeasti kävi selväksi että laadukkaiden intervallien ajaminen liukkaalla liikenteen seassa "sykeohjatusti" on melko haastavaa. Siksipä traineripohdintaa.
Mietin sopivan mallin valintaa ja pohdin, että jos tarkoituksena on ajaa intervallitreenit sisällä ja pidemmät lenkit ulkona, niin onko mitään järkeä sijoittaa älytraineriin vai säästääkö nekin rahat vaikkapa ulkowattien mittaukseen? Intervalleja ajattelin ajavani mahdollisesti TrainerRoadin tai TrainingPeaksin harjoitusohjelman mukaan.
Mitä mieltä kokeneemmat harjoittelijat olette? Onko laadukas perustraineri (vaikkapa kinetic road tai rock&roll) tähän käyttöön järkevä vai kannattaako panostaa älykkääseen (esim. Neo/flux). Saavutanko näillä kalliimmalla jotain etuja peruslaitteeseen nähden?






Lainaa viestiä vastauksessa
ja saisiko sillä lisää ajotunteja.
Riippuu mikä on nykyinen kuntotaso, mitä varten harjoittelee ja mikä toimii itselle. Sinänsä sisällä toimii sama kuin ulkona, mutta sisällä on helpompi tehdä tasatehoista harjoitusta. Itse olen vetänyt viimeisimmän vuoden TrainerRoadin ohjelmilla, tuntunut toimivan hyvin. Noin yleisvinkkinä jos ei ole hirveän pitkä harjoitushistoria takana, keskittyisin säännöllisyyteen ja peruskunnon nostattamiseen. On parempi tehdä vähemmän ja säännöllisesti kuin paljon mutta epäsäännöllisesti. Mukaan esim pari kertaa viikossa vaikka 3x10 minuutin vetoja @ 85-90% FTP:stä (mitä toi on sykkeissä, 80-85% maksimista?) joita voi viikottain pidentää kunnes onnistuu 3x30 minuuttia. Tai nostaa tehoja ja tekee 4x10 minuuttia 100% FTP:stä (Sykkeillä ~ anakynnyksellä). Jos harjoittelee peräkkäisinä päivinä, kannattaa vuorotella kevyempiä ja kovempia treenejä.


Kirjanmerkit