https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Ittellä kans on ollut ongelmia istuinasennon löytämisessä. Käytännön kautta havaittuna parhaiten on kuitenkin toimineet suorat satulat, tässä tapauksessa Scoopin ja Cannondalen vakiopenkit jotka näyttäis itse asiassa olevan identtisiä Velon tekemiä satuloita. Olennaista on ollut hakea satulalle oikea sijainti (luotilanka pikkasen polven reunan takana kun poljin vaakatasossa eteen ja naru menee poljinakselin keskeltä), oikea korkeus (kantapää yltää nippanappa polkimeen kampien ala-asennossa). Nämä kun satula on vatupassissa.
Usein tämän jälkeen on tullut rannekipuja, joita on virheellisesti tullut hoidettua satulan asentoa muuttamalla. Mutta sitten homma mättää vain jostain muualta. Mutta kun on malttanut jättää satulan oikein ja säätänyt ohjaustangon kunnolla, on ajoasento toiminut lenkit ongelmitta.
Hyvä mittari omalla kohdalla ajoasennolle on ollut yhdellä kädellä ajaminen: jos ajoasento pysyy kivuitta yllä yhdelläkin kädellä tai ilman käsiä, niin silloin säädöt on lähellä totuutta.
Omaan Scooppiin investoin Answerin ylihintaisen 20/20 -hiilikuitutangon. Parempi ergonomia kiinnosti, vaikka Scoopin vakiotankonkin toimi ok. Parempi tämä nyt on. Entuudestaan löytyvää Brooksin B17 -satulaa testasin viikonloppuna myös, mutta kuppimaisuuden takia ajoasento ei ole toiminut (takapuoli valuu, ja kuppikohdassa istuinluut ei mene enää hyvin; satulan nahan kiristys auttoi, mutta ei riittävästi).
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Jep, mulla esiintyi alussa rannekipuja, kun raahasin ekan pyörän kaupasta ja ajoin sillä heti 50km. Se ohjaustanko oli alhaalla ja stemmi käännetty alas myös. Kun vaihdoin stemmin ylä-asentoon ja pyöräytin ohjaustankoa ylös (joutuu siinä vaihde- ja jarru - painikkeet säätää myös), niin ranneongelmat oli ratkaistu. Se on aika älytön asento millä noi pyörät toimitetaan tehtaalta tai kaupasta.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Täs on mun exä 3 pro, ja tuo satula toimi mulla hyvin, se oli Giantin mukana tullut "Connect" satula jonka otin fättiin.
![]()
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
No kovin suurista kustannuksista ei puhuta, jos stemmi maksaa esim 25euroa ja riser stonga 35-80e. Se lienee pieni hinta, jos ergonomia paranee ja kivut/säryt/epämielyttävät tuntemukset häviävät. Liekö jonkinlainen backsweep-stongakin auttanee joihinkin ergonomia juttuihin, Answerin kaltaisia tankoja on muunkin merkkisiä, jotka on halvempia.
Pyörän käsittelykin helpottuu, jos ajoasento on pystympi.
Kisakuskit ajavat toki matalallakin ohjaamolle, mutta ainakaan itselle se ei sovellu.
Halvemmallakin pääsee
Tos on kunnolla nostoa. Voi sit vaikka spacereillä tiputtaa vähän jos liikaa.
Omassa lite3 on juurikin riser tanko, nostosta en sano paljonko on mutta hyvältä tuntuu. Olisiko 25-35mm välillä??
Stemminä vakio, asteet plussalla.
JJ 4.8 on ghettona halkaistulla sisurilla ja hyvin vielä alle 0.5 paineilla toiminut pitoakin ollut riittävästi.
Kampia tutkin ja kavennettua ei tuota vakio settiä saa, on akselin booritus juuri niin suuniteltu ettei holkeista voi vähentää.
Ihmettelen miten 1x11 setillä voi ottaa ketju kiinni renkaaseen??
Niin paljon jää 1x10 setillä keveimmällä vaihteelle ketjuun rakoa.
Toki 11 setti vie pakkaa sisemmäs mutta tuski noin paljoa.
Toistoa osa mutta jos on apuja.
www.mckramppi.com
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Viimeisen 4 kokeilemani saman hintaluokan pyörän vakiosatuloista 3 Fat pron satula on ollut selkeästi paras omalle hanurille. Jos nyt kuvista oikein katsoin, niin onko sulla satula aika takana ja kärki vielä hiukan takaosaa alempana? Itsellä oli 29-maasturin kanssa tuota samaa valumisongelmaa, joka jotakuinkin korjaantui tuomalla satulaa hiukan eteen, laskemalla inusen verran ja laittamalla vaateriin. Mulla jostain syystä tuo hiukankaan liian korkealla oleva satula ainakin alkaa huomaamatta aiheuttamaan liukumista eteen.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Mulla 4 Pro ja 4.8" Veerubberit. Ketjun ja renkaan väli n.9mm.
No nyt on comppiin jotenkin päivitetty 1x11 ja vaihdettu paremmat jarrut, kyllä on tuntuva ero. Tuli samalla opeteltua pyörän asennuksen lyhyt oppimäärä, oli kyllä kohtuu jyrkkä kulma kun nollasta lähdettiin. Pyörä (toivottavasti) valmiina ja flunssa selätetty, ajokelit meni vaan aivan kauheiksi tietenkin.
Pitäisi päivittää toi white 3 liten takavaihtaja 10 tai 11 pakalle,kumpaa suosittelette?
Jossain vaiheessa ois tarkotus etuvaihtaja poistaa ja varmaa tilalle 28 tai 30 ratas.
Saakos noin 100e päivitettyä takapakkaa,takavaihtajaa järkevästi?
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
https://www.bike-discount.de/en/buy/...8849/wg_id-451
https://www.bike-discount.de/en/buy/...4902/wg_id-402
https://www.bike-discount.de/en/buy/...2605/wg_id-405
Jos ei eturatasta tai vaihdevipua tarvitse vaihtaa?
Vähän päälle satkun heilahtaa, ja jos 10 riittää?
11 setti sitten alle 200.
www.mckramppi.com
Ei sulla sattuis olemaan kuvaa tästä toteutuksesta? Kiinnostaisi tietää millainen chainstay jäi ja millä rengastuksella ajelet. Orkkiskampien mukana tulleet helat taisivat jäädä kokonaan pois. Itellä mietinnässä miten vastaava muutos toimisi JJ4.8 litkurenkaan kanssa, edukkaammilla GX-1000 kammilla tosin.![]()
Miten leveällä teipillä on mennyt ongelmitta Mulefuttien tubelessointi? 100 mm teippiä löytyy niin leikkaan ennen teippausta määrämittaan. 75 mm?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Rantamiehelle kuvia: Tuossa pyörässä on mulla myös jj4.8:t alla ja niinkun kuvissa näkyy niin lyijykynä menee ketjun ja renkaan väliin sramin kammilla. Kammet tuli myös lähemmäksi takahaarukkaa, joka järkeytti orkkis kampiin verrattuna tuota leveyttäkin. Kaikki ne helat pois ja uuden keskiön kanssa perinteinen asennus toimii. Toinenkin fatbike olis valmis ja jokuhan siitä kyseli kuvia hiilarikeulalla..pitää huomenna ottaa kuvat.
![]()
Paljon kiitoksiaIhan hyvälle tuo linja näyttää omaan silmään. Samalla muuttuis 32T -> 30T niin vähenee suurimman rattaan käyttö ja samalla ketjulinja kiittää.
Mallailin tuosta kuituhaarukasta kuvan paintillä mutta jäi uppimatta :/
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos! Erittäin asiallinen modaus, joka itsekin pitää selvästi toteuttaa omaa 3 Prohon.
Katselin SRAMin speksejä, ja tuolla GX-1400:lla tulee Q-factoriksi 203.5 mm, tuskin kannattaa enää kapeammasta haaveilla kun kuvista päätellen jäi muutama milli chainstayn ja kampien väliin. Oletko vielä kerinnyt ajamaan tuolla yhdistelmällä, tuleeko ajaessa koskaan kampien ja rungon kosketuksia? Mikä suoja sinulla on muuten tuossa chainstayssä?
Huonompi juttu on se, että SRAM speksaa chainlineksi GX-1400:lle 66.5 mm eli tuo on oikeasti tarkoitettu 170 mm taka-akseleilla varustettuihin pyöriin. 190 milliselle pitäisi chainlinen olla luokkaa 76 mm. Takavaihtaja kuitenkin vaihtanee kaikille vaihteille eli säätövarat riittävät? GX-1400:ssä lienee irrotettava spider eli tulisiko ketju lähemmäs kampia jos siihen asentaisi SRAM X-Sync™ Direct Mount Chainringin tai ehkä vielä mieluummin absoluteBLACKin Direct Mount ovaalin? Kellään kokemusta?
Sram ei tee Whiteen (190 perä) sopivia kampia. Sramin kammilla ketjulinja on n. 1cm liian sisällä. Siksi ketjun ja renkaan väliin ei mahdu kuin kynä.
Nyt kun googlettelin asiaa, niin SRAMin GXP-kampiin kannattaa hommata 190 mm perälle BB30-versio direct mount chainringistä, joka on ilman offsettiä ja siirtää ketjulinjaa ~6 mm ulospäin. Havainnollinen kuva tässä linkissä: https://www.bikerumor.com/2014/01/13...th-components/
Hyvää pohdintaa täällä kammista. Olen itse miettinyt race facen 190mm perälle tarkoitettuja kampia, onko kenelläkään käytössä? Ymmärtääkseni turbinella voisi puskea linjaa reilusti ulospäin ja lyödä 26 rattaat cinchillä kiinni. Hyvä linkki tuohon JJu. Miten Vaeltaja kun meillä on melkein sama setuppi, jj 4.8 ja 1x11, mullakin mahtuu kynä ketjun yläpuolelle rattaasta, mutta alapuolella on paljon tiukempaa, ootko katsonut paljon sulla on eturattaan alapuolella ketjun ja renkaan välillä tilaa? Saiskohan noihin samoxin kampiin spacereita että saisi pikkusen lisää tilaa? Ottaako Läskimasa 3mm ikinä renkaaseen kiinni tai meneekö tuohon väliin kuraa tjms. väliin siinä määrin että alkaa rallattaa?
^ Ei oo haitannu. Alkuun oli lähempänäkin = paikoin hipoi, nyt on ongelmaton. Tietty jos on ihan paksussa savessa kumit niin tottahan se kaapii siitä osansa, mutta harvoinpa sellaseen jankkiin tulee ajettua.
Taipan saman verran jää alapuolellekkin tilaa renkaan ja ketjun väliin kun ketjulinja on kunnossa (vaihtajan häkki ei ole vääntynyt)
Tuota ketjulinjaa laskin itse asiassa tilatessa ja tuohon fillariin. Tilaa on tarpeeksi suhteessa siihen miten iso rengas mahtuu alle ja rattaat joita käytetään takana näissä on paremmalla ketjulinjalla. Alue pienimmästä isoimpaan toimii niin kuin ennen ja ei pidä ylimääristä ääntä vaikka ajaisi jäykimmällä. Tykkään ajaa kapeammalla q-factoryllä.. jos sitten tilaa ajatellaan niin jos joku paska osuu ketjuihin pienimmällä möyriessä, niin ottaa se myös whiten takahaarukkaan kiinni.
Kilometrejä on tuolla setupilla tullut arviolta 250km, niin kaipa siinä olisi jo selvinnyt jotain haittavaikutuksia.
Jokaisen takarattaan hampaiden muoto, vaihtoalueiden muodot ja ketjun levyn muodot ovat suunniteltu kyseisen voimansiirron optimaaliselle ketjulinjalle. Mikään muu ketjulinja ei ole ”parempi”, vaikka ketju tulisikin rattaalle suoremmin. Saa sitä silti käyttää millä tahansa ketjulinjalla. Se toimii ihan varmasti "riittävän hyvin", mutta ei optimaalisesti.![]()
Kirjanmerkit