Taitaa Gravdalit olla tältä talvelta loppu...
Taitaa Gravdalit olla tältä talvelta loppu...
www.ibike.fi
Taittuvat 32mm Nicetracit laitoin viime viikolla alle ja itse olen niihin tyytyväinen hinta-laatusuhde huomioiden (maksoin ihan kivijalassa (Urheilupyörä) sen 19,90e/kpl). Toki nämä on kapeat eli sitä kautta tulee rajoitteita. Ja kuten Kalle H totesi niin oli joutunut 6mm leveämmillä gravdaleillakin varomaan suorillakin teillä kun loskan jälkeen oli mennyt jäähän. Sunnuntaina sama kokemus muutamassa kohdassa kaupunkikommutointia missä oli loska jäätynyt todella pahaksi kevlillä. Itsellä eka talvi cyclolla menossa ja aiemmin kokemusta vain hybridissä 37mm W106 ja 40mm W240 renkaista. Olihan nuo Hakkapeliitat toki varmemmat ja kun tanko oli leveämpi niin tuntui turvallisemmalta.
Kuitenkin nämä Nicetracit on paljon kevyemmät (735g & 739g keittiövaa'alla) ja rullaa todella hyvin ohuessa lumessa ja hieman jäisellä tai sepelisellä asfaltilla. Paineita on vielä ollut kohtuu paljon eli 3 ja 3,5bar (joskin kuskikin 92kg). Pudottelin paineet kahdenkin kieppeille ja tuleehan sitä turvallisuuden tunnetta hieman lisää mutkiin mutta suorilla ei taas pysty päästeleen yhtä lujaa. Kompromissejahan tämä homma on täynnä.
Voin kuvitella että lumessa nicetracin todella pienet raot kuviossa ei päästä lunta sinne tarpeeksi ja on sitä kautta huonompi ominaisuuksiltaan kuin joku isompi kuvioinen. En tiedä perustuuko nuo pienet välit sitten siihen että on saatu rullaavuutta merkittävästi ylös verrattuna jos olisi jättänyt aukkoa hieman enemmän lumelle. Ajelin tuossa ensimmäiset lumisateet ihan krossirenkailla ja pidon puolesta riitti ainakin kommutointiin kevleillä. Maantielenkkeily varmaan kaipaisi etunastaa kun autot ovat liukastaneet tiet erilailla kuin kevlit. Krossirenkaita oli tarkotus käyttää muutenkin niin paljon kuin kelit sallii kun nastat ei kuitenkaan rullaa minnekään (gravdaleihin tai xerxeseihin en ole vielä ajatellut investoida) mutta nicetracit on niin positiivinen yllätys rullaavuudessa että tuota pitää vielä harkita. Vittorian Cross XG Pro pitänee lumella vähintään yhtä hyvin kuin nicetrac mutta halvempaakin se on noilla nicetraceilla ajella kun rullaa noinkin hyvin ja on edes jotain nastaa tarvittaviin kohtiin, jos ei muuta niin henkiseen apuun
Edit: Olisin ottanut kyllä nicetracit 37mm leveydessä jos olis ollu taittuvina. Langallisia koitan välttää säilytyssyistäkin.
ranttis muokkasi tätä : 29.11.2016 at 12.09
Marathon Winter 700x40C koossa toimii aika hyvin leveämmällä vanteella, silloin nastat alkavat puremaan paljon paremmin ilman reilua paineen pudotusta.
Gravdaaleja on nyt vähän makusteltu ja tykkään. Uraisesta jäästä, missä lunta päällä nuo ei tykkää, mutta siksi on hybridissä ISPit.
Mulla ollut naisträkit alla sisäänajoretkellä ja parilla työmatkalla. Tykkään kyllä. Pito on toistaiseksi riittänyt ja rullaavuus on namia. Maroja minäkään en ikuna enää osta.
Festina lente
Mulla nyt ei oo kokemusta kuin bontragerin cx3:sta,cyclo x-kingeistä ja mara winteristä edessä.
Nyt talvikeleillä olen pitänyt edessä mw:tä ja takana cyclo xkingiä. Ei mitään ongelmia. X kingi on black chili seoksella ja toimii takana mielestäni hiton hyvin ollen käytökseltään kuin kitkarengas. Mw taas pelaa minulle sen minkä tarvitsee. Uskaltaa ajaa ja kantata tarpeeksi.
Taakse ei nastaa tule kuin korkeintaan pahimmilla pääkallo keleillä. Toisena pyöränä kun on enduro peli niin tykkään poluilla nyt talvisin viedä tuota cycloa pienessä sladissa.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Takanastaa ei kamalasti tulis käytettyä jos toi nicetrac rullais huonommin. Mutta kun kulkee ihan hyvin niin kuvio toimii hyvänä "pistosuojana" kun niin pitkälle kivet ei helpolla pääse. Säästyy cyclo rengas sitten lumettomille keleille.
Nicetrackin hyvän rullaavuden (eli vain reunanappuloissa nastoja) huono puoli tuli tämän aamun liukkailla ilmi - vetopito jäisessä ylämäessä mallia onneton, samoin takarenkaalla jarrutus on syytä yrittää tehdä "kantilla" että olisi jotain tehoa. Kikkailua, mutta toisaalta pahoissakin loskakohdissa eturengas piti hienosti eikä kuvio mennyt tukkoon. Vaatii vähän sopeutumista mutta ainakin aktiivisempaa/varauksin hauskempaa on kuin tappavan painavalla ja tylsällä marawinterillä...
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
No juu, paineilla täytyy koittaa pelata... Kyllä siinä tulee jossain vaiheessa sellainen piste (kipuraja n. 30psi, kuski 74kg ilman ajokamoja elikkä älästi), että meno muuttuu liian "muljuvaksi". Tänään aamulla laitoin 40psi taakse ja 35psi eteen, kun eilen tuntui 35/30psi liian löllöltä/huonosti rullaavalta. Ei ehkä olisi pitänyt
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kapealla 45Nrth Xerxesillä on samanlainen luonne kun nastat on vain "reunariveissä". Viikonloppuna hiekka- ja asfalttitielenkillä vetopito loppui jyrkempään mäkeen auttamatta kun nousi putkelle, vaikka olisi kuinka rauhallisesti juntannut. Sen sijaan kun painon piti satulassa, riitti vetopitoa ihan hyvin. Painetta oli aika paljon pidon kannalta, yli 40psi (3bar tuntumassa) ja 80kg kuski kahvoissa. Seuraavalle lenkille kokeilen vähempää, varsinkin jos keli on pöpperöisempi.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Olen nyt seurannut ja lukennut jonkin aikaa tätä ketjua, ja huomasin, että moni haukkuu Schwalbe Winter reikaita. Minulla on juuri alla uudet 30mm winter nastarenkaat.
Katsoin myös minulle uuden merkki, Nicetrac. Niitä saisi nyt 32mm halvalla (http://www.suomenurheilupyora.fi/nic...00-nastarengas). Onko mielipiteitä noiden kahden kesken?
Maksoin Wintereistä 20€/kpl (eli sama miltä saisi nicetracerit nyt). Kannattaisiko vertaila? Todella tärkeä on minulle hyvä pistesuojaus! Ajan paljon asfalttilla/ soratiellä.
Kiitos
Mä ajan noilla samoilla 30mm schwalbe active wintereillä. Kotoa löytyy myös 35mm marathon winter ja 52mm ice spiker prot.
Nämä activet on aika karut kovat renkaat, joiden jääpito ja rullattavuus on huonompi kuin noiden muiden omien nastorenkaiden. Mutta nämä on toistaiseksi jäänyt cycloon käyttöön koska väittäisin että tämä kivikova rengas kestää sepeliä paljon paremmin.
Pehmeässä lumessahan tämä on onneton koska urat menee helposti tukkoon. Marathon winter ja nicetrac varmasti parempia lumisilla teillä mutta väittäisin että sepeliä vastaan tämä on ihan ok rengas.
Äänestäisin ehdottomasti taittuvaa 32mm naisträkkiä, hintaisekseen hyvät joskin kaikkea muuta kuin täydelliset. Ainoastaan jos jäätävä paino ja matalat nappulat ei haittaa, ja haluaa idioottivarmempaa nastapitoa (nastat huomattavasti ulkonevammat kuin naisträkeissä ja niitä on keskemmällä), kallistuisin marawinteriin. En niitä kohtaan esittämääni kritiikkiä sanoisi haukkumiseksi, vaan tosiasioiden toteamiseksi Suomen kielellä
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Nyt voi sitten näyttää mallisuorituksia nastattommalla takarenkaalla ajosta. Nicetrackin nastaton keskikohtakin saattaa toimia lennokkaasti. Jösses että helsingin kadut ovat liukkaita.
Cyclossa oli viime talvena takana Schwalbe Winter (120 nastaa) ja heikoimpana puolena pidin ikävää perän lipsahtelua polanteissa ja tukkeutumista nuoskakelillä. Tänä talvena cyclossa on edessä ja takana Marathon Winter (240 nastaa) ja vaikka renkaat paljon saavat täällä kritiikkiä, niiden pistosuojaus työmatkalla ja pito jäisellä kelillä on mulle tärkeämpää, kuin hieman pienempi paino tai parempi rullaavuus. Jaloista se on kiinni, kulkee sitten kesällä paremmin.
Maasturissa on ISP Evot ja ne menee sitten ihan mistä vaan. Ovat vaan ikävät jurisijat sulalla asfaltilla - tunneleissa ei tarvi soittokelloa varoittamaan muita kulkijoita.
Jommalla kummalla pyörällä kuitenkin poljetaan työmatkat 160km/viikko ja lenkit päälle.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Samoin marawinttereillä ajan, takana vielä kitkarenkaaksi modattuna, nastat pois kun eka tuli läpi. Noissa juuri tuo sepelinkestävyys osoittautunut hyväksi, kulutuspintaan ei tartu asfaltilla olevat sepelipiikit, se on pistosuojauksen ohella mainio juttu. Väheksymättä palstalla esiintyneitä moitteita kelporengas arkiseen käyttöpyörään.
Eipä taida päteä enää, koska näyttäisi olevan taas saatavilla hintaan 98.75€/kpl.
http://www.tonitoni.fi/rengas-45nrth...622-140-nastaa
Linkki johtaa 252 nastaiseen, vaikka onkin tuossa muodossa.
Eli 32mm nicetrac taittuva ja 37mm ei?
Aika jännä juttu, jos toneilla tosiaan on taas saatavilla. Ma ku soitin ni sanottiin että loppuun myyty, ja uusi erä tulee ens syksyksi tjsp😤Ostin sit aaraabiasta täydellä hinnalla🤑
Mulla on nyt ajossa sekä Gravdalit että marawinterit(35mm 240 nastaa). No mukavuudessa on eroa ja rullaavuudessa tietysti. Myös painossa... Mutta ei se ero niin iso ole että puhtaasti työmatkakäytössä ois triplahinnalle perustetta.
Nicetrackeja kopeloin Tokmannilla, nastoitus ei oikein luottamusta herättänyt, lattapäänsä olivat paljon isomman halkaisijan omaavia kuin olen tottunut. Moni nasta oli niin syvälle asemoitu ettei voi pitää. Itse uusintanastoittasin piikkipäisillä.
I väntan på ännu dåligare tidet
^YRITIN talven ajaa Nicetrack200 -renkailla crossarilla, mutta pito oli aika onneton ellei laskenut paineita alle 2bar, jolloin nasta hieman otti jäähän .. Gravdal ois valinta , jos crossari nyt menee hankintaan "joululahjaksi" , tosin hinnan vuoksi ehkä vain eteen![]()
-- not fast but furious --
Mull on 37 mm nicetracit vaijereilla. Ne on aivan hyvät kumit. Rullaa hyvin ja pitää. Mitä etuja noista taittuvista renkaista on näihin vaijeriversioihin pl. säilytys? Paino on speksien mukaan sama.
32 millisistä voit selvittää vaikka näin:
Ei taittuvat: http://www.suomenurheilupyora.fi/nic...00-nastarengas
Taittuvat: http://www.suomenurheilupyora.fi/nic...va-nastarengas
Eihän siellä edes ole 37mm saatavilla enää.
Kirjanmerkit