ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 301 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 201 251 291 299 300 301 302 303 311 351 401 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.001 - 9.030 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9001
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^^ Ja juuri tuon ptaipaleen kuvaaman asenteen takia suojatietä ei keskimääräinen autoilija kunnioita, eikä anna tietä jalankulkijalle. Kuten annetaan Tukholmassa, Tallinnassa ja Lontoossa. Noin esimerkiksi.
    A Gentleman will walk but never run

  2. #9002
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^^ Ja juuri tuon ptaipaleen kuvaaman asenteen takia suojatietä ei keskimääräinen autoilija kunnioita, eikä anna tietä jalankulkijalle. Kuten annetaan Tukholmassa, Tallinnassa ja Lontoossa. Noin esimerkiksi.
    A Gentleman will walk but never run

  3. #9003
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    No toi on vähän tollasta .. kyllä ne autot pysähtyy jos siihen menee määrätietoisesti eikä haaveile siinä suojatien vieressä mutta ei tietty voi olettaa että lapset kävelis auton alle, Mutta on paikkoja kuten Mansku ja Mechelininkatu jossa on tai on ollut suojateitä joista on aika vaikea päästä tien yli ..

  4. #9004
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    No kun ei ne pysähdy.

    Mene siinä sitten muutenkin määrätietoisesti kun taaperosta asti on opetettu varomaan Autoja ja toivomaan että Autoilija kokee että nyt ollaan tarpeeksi määrätietoisia jotta suvaitsee pysähtyä.

  5. #9005
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Eivät pysähdy.

    Kävelevä aikuinen saa niitä jotenkin ruotuun, mutta siinäkin riski on aika iso, erityisesti jos kaistoja on useampi vierekkäin. Juuri Manskulla, Mechelininkadulla ja vaikka Tukholmankadulla on näitä.

    Täällä maalla Espoossa kriittisimpiä ovat liikenneympyrät ja erityisesti niistä poistuvat autoilijat ja sitten kolmion takee eteen tunkevat, jotka ajavat syystä tai toisesta niin kuin kevyen liikenteen väylää ei olisi olemassakaan.

    Joskus kahvipöydässä kysyin syytä ja se oli jotenkin niin, ettei sinne ajoradalle muuten näe. Tuli hiljaista kun kysyin, että näkisikö, jos kelviä pitkin tulisikin tukkirekkoja. Pysähtyisikö se auto sitten aiemmin? Kysehän on siitä, että nähdäkseen ulos nykyautosta kuskin pitää katsoa peilehin ja liikuttaa päätään ja kroppaansa irti selkänojasta, että mm. a-pilareiden katvealueet saa katsottua.
    A Gentleman will walk but never run

  6. #9006
    Monessakin paikassa on oikein tehty tilaa että auto mahtuu pt:n jatkeen eteen, mikäli autoilija hallitsee auton mitat, mutta silti ainoa risteykseen hidastaminen tapahtuu kun varmistetaan ettei ajoradalla ajeta kenenkään alle. Sinne pyörätielle on vaikeampi nähdä ennen sitä jatketta kuin ajoradalle, mutta silti monet ajaa pt:n jatkeen yli sellaista nopeutta ettei varmasti kyetä jarruttamaan mikäli fillaristi ajaa 30km/h risteykseen. Itse jatkeelle pysäköinti ei nyt ole kuin ärsyttävää mikäli se kiertäminen on hankalaa, ja hankalaksi monesti tämän tekee etenkin nämä kaistojen väliin tulevat reunakivet ja liikennemerkit.

  7. #9007
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Monessakin paikassa on oikein tehty tilaa että auto mahtuu pt:n jatkeen eteen, mikäli autoilija hallitsee auton mitat, mutta silti ainoa risteykseen hidastaminen tapahtuu kun varmistetaan ettei ajoradalla ajeta kenenkään alle. Sinne pyörätielle on vaikeampi nähdä ennen sitä jatketta kuin ajoradalle, mutta silti monet ajaa pt:n jatkeen yli sellaista nopeutta ettei varmasti kyetä jarruttamaan mikäli fillaristi ajaa 30km/h risteykseen. Itse jatkeelle pysäköinti ei nyt ole kuin ärsyttävää mikäli se kiertäminen on hankalaa, ja hankalaksi monesti tämän tekee etenkin nämä kaistojen väliin tulevat reunakivet ja liikennemerkit.
    Tänä aamuna mahdollisesti tässä oli bussi tullut kolmion takaa peittämään koko reitin. En tiedä miksi tuollaisia liikennejärjestelyjä edes suunnitellaan. Kiersin sitten bussin etukautta ajoradan puolelta...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  8. #9008
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    314
    Olipa hauskaa välillä Kerava-Riihimäk:
    Järvenpää E ja Poikkitie kohti Ainolan seisaketta: Tietyön sivussa on tehty asfaltoitu, erotettu väylä, joka oli täynnä kiviä (What's the point of pavement?)
    Jokelan S-Market: Setä pysäyttää auton peittäen koko pyörätien jatkeen ja alkaa peeloilla, kun vasemmalle kääntyvä antaisi pyöräiljälle tietä. Ei katsonut oikealle.
    Paavola, Hyvinkää: Toinen setä tulee Jussilantieltä kolmion takaa ja kääntyy kakara kyydissä oikealle Pohjoiselle yhdystielle. Olisi ajanut päälle, jos en olisi haistanut, että ei katso, eikä pysähdy. Pakko pysähtyä
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

  9. #9009
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Villähteellä on niitä maantiekiitäjiä kevyenliikenteenväylällä jopa kymmenen hengen ryhmissä, vaarantavat itsensä ja muiden turvallisuuden.
    ESS:n näppikseltä löydettyä. Sitten mikäli ajaa ajoradalla niin...
    No rain - no gain.

  10. #9010
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Soukanväylä, Länsimetro, hiljattain valmistunut kävelijöiden ja pyöräilijöiden väylä (kun Länsimetro vei entisen). No totta helvatissa parkkipaikka. 10 autoa jonossa ja yksi tunkemassa persuuksiin kuvaa ottaessa.

    Telipyörän kommentista tuli mieleeni tämä tapaus. Ajeleeko tuosta joku ohi säännöllisesti eli onko tilanne korjaantunut?

  11. #9011
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Käväisin kaupungin keskustassa tuossa iltamyöhällä. Ajelin kelvillä jonkun vanhemman patun ohi ja perästä kuului jotain kitinää läheltä menneestä pyörästä. Pysähdyin kysyäkseni asiasta ja liian läheltä kuulemma ohitin. Totesin että kai se menee kun herra itse kävelee siksakkia. Tästä päästiinkin jo siihen, ettei siinä kuulemma saa ajaa pyörällä. Poliisia uhkasi soittaa paikalle.. Pikku väittelyn jälkeen lähdimme kadunkulmaan katsomaan liikennemerkkejä. Kelvin merkkejä on joka nurkalla, mutta ei kuulemma kelpaa koska osoittavat väärään suuntaan. Ei suostunut edes katsomaan niitä merkkejä, jotka osoittavat "oikeaan" suuntaan.. Väittelyn jatkuessa setä jo korotti ääntään, mikä lopulta poltti käämit ja karjaisin takaisin. Sen jälkeen setä yllättäen lakkasi inttämästä ja lähtikin päinvastaiseen suuntaan.. Hmm, taas polku pyörä aktivisti sortaa viatonta jalan kulkijaa.

  12. #9012
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    En oikein ymmärrä miksi edes pysähtyä väittelemään. Siinä ollaan heti juoksuhaudoissa, ja homma ei etene. Helpompi jatkaa eteenpäin kuin yrittää pelastaa maailmaa ihminen kerrallaan.

  13. #9013
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    ^ ja siinä siis täydellinen perustelu ajoradalla ajamiselle. Hyvä kun nassekin tajusi tämän

  14. #9014
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    ^ ja siinä siis täydellinen perustelu ajoradalla ajamiselle. Hyvä kun nassekin tajusi tämän
    Onko hitaamman varominen syy olla noudattamatta lakia? Ihmettelen toisinaan, kun jotkut pyöräilijät eivät voi ajaa pyöräteillä, kun joutuisi varomaan ohitettavia ja kenties hidastamaan vauhtiaan. Samaan aikaan he vaativat pää punaisena, että autoilijoiden pitäisi tehdä täsmälleen sama heidän vuokseen myös paikassa, jossa heodä pitäisi pysyä siellä pyörätiellä. Lukemani ja näkemäni perusteella tämä ristiriitainen sakki on kuitenkin hyvin pieni.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  15. #9015
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Onko hitaamman varominen syy olla noudattamatta lakia? Ihmettelen toisinaan, kun jotkut pyöräilijät eivät voi ajaa pyöräteillä, kun joutuisi varomaan ohitettavia ja kenties hidastamaan vauhtiaan. Samaan aikaan he vaativat pää punaisena, että autoilijoiden pitäisi tehdä täsmälleen sama heidän vuokseen myös paikassa, jossa heodä pitäisi pysyä siellä pyörätiellä. Lukemani ja näkemäni perusteella tämä ristiriitainen sakki on kuitenkin hyvin pieni.

    nih..
    Maailma on lähtökohtaisesti täynnä ristiriitaisuuksia...
    Mutta jos nyt väännetään asiasta niin lähtökohtaisesti vähiten valittamisen aihetta hidastamisesta on sillä jolle se aiheuttaa vähiten vaivaa. Pyöräilijän näkökulmasta auto hiljentää ja kiihdyttää helpommin kuin pyörä jossa se kiihdytys pitää tehdä omin lihasvoimin.
    Mutta kuten alussa sanoin, aina tulee tilanteita jossa molemmat osapuolet ovat mielestään oikeassa ja voivat jopa vakuuttavasti oikeassa olonsa perustella.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  16. #9016
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417
    Tätyy myös laittaa tänne aamulla näkemäni todella huolestusta herättävä lapsen "opetustilanne". Isä ja luultavasti ekaluokkalainen tytär seisovat pyörien kanssa liikennevaloissa kadun ylitystä odottamassa. Ensin ajattelen miten hienoa että isä nyt tässä opettaa tytärtään liikennekäyttäytymisen saloihin ja tekee koulumatkasta turvallisemman.
    Sitten seuraa kummallinen episodi: valo vaihtuu vihreäksi mutta kumpikaan ei liikahdakaan. Muut odottajat ylittävät tien. Valo vaihtuu taas punaiseksi. Silloin tyttö räpläilee polkimiaan ja melkein onnistuu nytkähtämään ajoradalle jossa menee jo siis autoja. Isä saa nykäistyä tyttären takaisin mutta ei sano mitään. Hetken päästä autoja ei mene mutta valo on kuitenkin punainen. Isä päättää että nyt mennään yli! Menevät siis punaisia päin keskikorokkeelle jossa joutuvat pysähtymään kun sillä puolella menee autoja. Siinä sitten taas odottavat kunnes valo on nyt sitten vihreä ja menevät yli. Toisella puolella isä sitten päättää äkkiä antaa tyttärelleen reilusti vauhtia ja työntää häntä selästä vauhtiin ajamalla siis itse vieressä. Vauhti kiihtyy hetkessä kovaksi. Edessä on toinen lapsi pyörällä ja isä ja tytär saavat täpärästi väistettyä hänet. Törmäys oli senteistä kiinni mutta mitään eivät sano väistetylle tytölle joka jää hölmistyneenä katsomaan parivaljakon perään. Kaksikon matka jatkuu horisonttiin isän työntäessä vierestä tytärtään ainakin 30km/h vauhdilla... Tämä siis keskellä kaupunkia!

    Jäi hieman epäselväksi, oliko tuo toiminta todella sitä liikennekäyttäytymistä jonka isä halusi tyttärelleen opettaa...
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  17. #9017
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Sellainen laki joka ei sovellu polku pyörä aktivistien tilannekuvaan on tietenkin huono laki, ja siten väärin. Jokaisella varsinkin polku pyöräilijällä tuleekin olla oikeus tulkita pykäläkirjaa oman mielialan mukaisesti.
    Tässä jokunen päivä sitten oli juttua noista hidastetöyssyistä. Ja että tulee suuria saastepilviä, kun joutuu hidastelamaan ja kiihdyttelemään. Kuten edellä mainitsin näkökulma on lakiraamattua painavampi asia, ja siten jokainen polku pyöräilijä on lähtökohtaisesti oikeassa. Ja koska polkupyörää kuljetetaan vielä edelleenkin pääsääntöisesti ainakin osittain lihasvoimilla, on se luonnollisesti inhimillistä että varapäreitä tarvittaisiin.
    Ongelma ei 95 prosentissa ole siinä,onko joku oikeassa tai kuka noudattaa sitä lakia kirjaimellisesti, vaan siinä, että osa ihmisistä vetää herneen nenään heti kun joutuu pätkääkään joustamaan.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  18. #9018
    Kaikki kuitenkin ajattelee asioita omasta näkökulmastaan, ja sujuva liikenne voi tarkoittaa monelle että siirrytään ajoradalle. Itselläni suurin syy tosin ei yleisesti ole jalankulkijat, vaan huonot risteykset jossa pitäisi käytännössä pysähtyä jotta siitä pääsee turvallisesti. Hieman haitan mukaan sitten tulee siirryttyä ajoradalle, eli jos on hiljaisempi hetki, tai hitaampi tie, niin siirryn ajoradalle. Autolla ajaessakin mielummin ohitan ajoradalla ajavan fillaristin suoralla tiellä kuin että yritän kuikuilla jostain aidan raosta että tuleeko klv:ltä joku fillaristi 30km/h eteen. Kuitenkin ihmisillä on se oma näkökanta että koska toinen väylä valitaan, ja laista luistetaan koska siitä saa niin merkittävän edun että se houkuttelee. Se miksi autoilijat harvemmin ajaa pyörätiellä ei johdu siitä että autoilijat olisivat erityisen säntillistä sakkia, vaan että pyörätie on aika pirun huono ajaa autolla. Tosin kyllä autoilijat toisinaan käyttää muitakin väyliä mikäli siitä riittävän edun saa, aivan kuten fillaritit käyttää ajorataa. Jos hyöty olisi merkittävästi pienempi, ongelma oilisi huomattavasti harvinaisempi. Tosin oma tuntuma on että ei fillaristeja ole ollut ongelmaksi saakka ajoradalla.

    Laissa toivoisi olevan tunnistettu tilanne jossa pyöräilijä kykenee ajamaan suurinta sallittua nopeutta, sekä jonkinmoinen ehdollinen pyörätien merkki. Vaihtoehtoisesti jalkakäytävällä pyöräily sallittaisiin siten ettei siitä aiheudu haittaa jalankululle, ja suurin sallittu nopeus 15km/h. Nykyinen malli ajattelee fillaristin olevan satunnaisesti hommaa harrastava jonka maksiminopeus on noin 15km/h, ja aikaa odotella, sillä onhan kyseessä vain harrastus. Tämä on aika kaukana siitä työmatkaa vuoden ympäri polkevasta, joka vain haluaa nopeasti ja turvallisesti ajaa kahden pisteen välillä, aivan kuten suurin osa autolla ajavistakin.

  19. #9019
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Nykyinen malli ajattelee fillaristin olevan satunnaisesti hommaa harrastava jonka maksiminopeus on noin 15km/h, ja aikaa odotella, sillä onhan kyseessä vain harrastus.
    Minä en usko tuohon maksiminopeuteesi, sillä eivät edes satunnaiset pyöräilijät jarruta alamäissä niin voimakkaasti.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  20. #9020
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Onko hitaamman varominen syy olla noudattamatta lakia? Ihmettelen toisinaan, kun jotkut pyöräilijät eivät voi ajaa pyöräteillä, kun joutuisi varomaan ohitettavia ja kenties hidastamaan vauhtiaan. Samaan aikaan he vaativat pää punaisena, että autoilijoiden pitäisi tehdä täsmälleen sama heidän vuokseen myös paikassa, jossa heodä pitäisi pysyä siellä pyörätiellä. Lukemani ja näkemäni perusteella tämä ristiriitainen sakki on kuitenkin hyvin pieni.

    nih..
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Sellainen laki joka ei sovellu polku pyörä aktivistien tilannekuvaan on tietenkin huono laki, ja siten väärin. Jokaisella varsinkin polku pyöräilijällä tuleekin olla oikeus tulkita pykäläkirjaa oman mielialan mukaisesti.
    Tässä jokunen päivä sitten oli juttua noista hidastetöyssyistä. Ja että tulee suuria saastepilviä, kun joutuu hidastelamaan ja kiihdyttelemään. Kuten edellä mainitsin näkökulma on lakiraamattua painavampi asia, ja siten jokainen polku pyöräilijä on lähtökohtaisesti oikeassa. Ja koska polkupyörää kuljetetaan vielä edelleenkin pääsääntöisesti ainakin osittain lihasvoimilla, on se luonnollisesti inhimillistä että varapäreitä tarvittaisiin.
    Ei mut tietenki pitää ajaa ajoradoilla missä kevaria ei ole lähimaillakaan tai se kulkee tien vasemmalla puolella

  21. #9021
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    ^Monessa taajamassa on risteyksiä,etenkin T-risteyksiä, joissa ei ole ole 422-425 merkkiä osoittamassa pyöräilijän paikkaa, esimerkiksi Saniastieltä Malmikaarelle tultaessa, pyörällä saa ylittää Malminkaaren, mutte ei ajaa eteläisellä jalkakäytävällä seuraavaan risteykseen vasemmalle tai oikealle, mutta Malminkaarta pitkin ajaminen on sallittua myös eteläisellä väylällä Saniastien kohdalla:
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  22. #9022
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Kohtuukuntoinen pyöräilijä ei 30 ja 40 alueilla ole merkittävästi tai lainkaan rajoitusta hitaampi (paitsi toki Autoilijan mielestä koska pyörä ei vain voi olla yhtä nopea kuin auto), mutta merkittävästi nopeampi kuin 5 km/h etenevä jalankulkija yleensä n. 20 km/h vauhdille suunnitellulla KLV:llä. Risteyksissä on lähtökohtaisesti parempi että > 20 km/h liikkuva on ajoradalla.

    50 ja 60 teitä on kaupungissa harvakseltaan ja silloin tulee yleensä yksin ajaessa pysyteltyä niiltä poissa kun risteyksiäkään ei ihan niin usein ole; toisaalta ne ovat yleensä sen verran leveitä että ohittamaankin mahtuu mainiosti.

  23. #9023
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Kevyt nelipyöräilyn ja autoilun ristiriita on samoin tuo nopeus, autolla on pakko päästä ohi jos nopeusrajoitus on 50km/h tai enemmän, mutta kevyt nelipyörällä on pakko päästä ohi, jos nopeusrajoitus on 40km/h tai pienempi - oli ilo ihailla, kun maalaiskeskuksessa kevyt nelipyörä sinnitteli rekan ohi risteyksistä piittaamatta, kun rekka ajoi 40km/h - valitettavasti vastaantuleva liikenne väisti klv:lle.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  24. #9024
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Valitettavasti väisti? Olisiko parempi ollut olla väistämättä?
    No rain - no gain.

  25. #9025
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Olisi todennäköisesti (varmaksi en tietenkään voi sanoa), koska ei se mopoidiootti varmaan päälle (tai alle) olisi ajanut. Jos ajaa nokkakolarin 50 km/h -nopeudessa, on jo aika sankari. Pitäisi opettaa olemaan jotain muuta.

  26. #9026
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Kaikki kuitenkin ajattelee asioita omasta näkökulmastaan
    Tuo on aika lähellä vallitsevaa käytäntöä. Kun vielä otetaan maalaisjärki käyttöön, tuloksena on juuri se mistä Nasse edellä mainitsee.

    Liikenteessä asioita pitäisi ajatella liikenteen näkökulmasta ja siinä tehtävässä hyvää apua tarjoaa tieliikennelaki. Valitettavasti ihmisen evoluution historiassa liikennesäännöt ovat kovin tuore ilmiö, joten nuo aikojen saatossa ihmiseen pinttyneet ominaisuudet aiheuttavat melkoista harmia vielä pitkään.

  27. #9027
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Kaupunkilaisille on tuo maalaisjärki jäänyt saamatta ja ilmeisesti Keskustapuolueen omaisuutta, mutta ei sen maalaisjärjen puute ole lainkaan vakavaa urbaanissa ympäristössä, missä uuninpankoja on niin vähän.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #9028
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    417
    Itselle on jäänyt pyöräilijänä hieman epäselväksi miksi ajoradalla pyöräily on niin kauhea rikos ja autoilijoita häiritsevää käytöstä kun vierellä on kevyen liikenteen väylä mutta muuttuu heti lain mukaiseksi normaaliksi toiminnaksi kun se kevyen liikenteen väylä siitä katoaa vaikka tie saattaa näyttää molemmissa paikoissa ihan samalta? Esimerkiksi omalla kotimatkallani on ihan kaupunkialueella kohta jossa moneen kertaan korttelin välein on kevyen liikenteen väylä ja taas seuravassa korttelissa jälleen tavallinen jalkakäytävä. Joten siirryn jatkuvasti tielle ja tieltä pois jos noudatan sääntöjä. Ja täytyy myöntää että tulee välillä jäätyä sinne ajoradalle myös silloin kun se kelvi siinä on.

    PS. on muuten hieman epäselvää sääntöjen kannalta, miten oikeastaan pitää ajaa risteyksen yli silloin kun risteyksen toisella puolella ollaan siirtymässä takaisin kevyen liikenteen väylälle tai toisaalta sieltä tielle? Ajetaanko suojatien kohdalla vai ei? Tai entä jos auto onkin pysähtynyt odottamaan juuri siihen kohtaan kun mennään takaisin sinne kelville? Kuka silloin väistää?
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

  29. #9029
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Paikallinen aviisi (ESS) teki jutun kuntopyöräilijöistä ja siinä paikallisen pyöräseuran puheenjohtaja asiallisesti kertoi, miksi joskus ajetaan tiellä eikä kelvillä. No, asiastahan on virinnyt vilkas keskustelu yleisönosastolla. Kelveillä kulkevat jalankulkijat ja koiranulkoiluttajat rähjäävät "kelveillä kaahaavista ja vaarallisista sukkahousumiehistä" ja autoilijat rähjäävät "hyväkuntoisen (?) kelvin vieressä ajavista sukkahousumiehistä".... Aja siellä tai aja täällä niin aina jonkun mielestä ajat väärin. Täytyy oikein suunnitella lenkit niin, että tien laidassa ei ole kelviä tai jos on, se on niin maalla, että siellä ei kulje ketään.

    Pitänee siirtyä ratapyöräilyyn ja velodromille....
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  30. #9030
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Kelvithän eivät ole suunniteltu ollenkaan mahdollisimman nopeaan siirtymiseen paikasta A. paikkaan B. vaan liikuntaan. Liikunta sinänsä on hyvä ja hieno asia, mutta sen täytyy olla vapaaehtoista. On rakennettu ylimääräisiä mäkiä kohtiin jossa ajoradalla ei ole mäkeä, jne. Nyt ihminen ikään kuin pakotetaan BMX-radalle, kun hän haluaa vain päästä paikasta toiseen.
    Ne on suunniteltu silleen että laitetaas tohonkin ylimääräinen mäki ja mutka, niin pojat saa hyvän hien pintaan! Suunnittelija aidosti ajatteli tekevänsä hyvää. Ajatus pyörästä kulkuvälineenähän unohtui puolen vuosisadan aikana täysin, ja on hyvin radikaali. Monessa maassa taitaa olla moottoritielläkin pyöräily laillista? Kelvin käyttöpakko on idioottimainen laki joka estää pyöräilyn kasvamista. Sellaisia lakeja meillä on muutama. Kelvien kunto on monin paikoin luokaton, vehkeet ja selkä hajoaa kolmipyöräisellä. En halua rampautua kelvin tähden.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •