^ SIkäli kuin olen seurannut, niin noin 80 % pyörätiellepysäköintivalituksesta perustuu muuhun kuin henkilöautojen pysäköintiin (eli siis lähinnä jakeluliikenteeseen, rakentamiseen ja työmaihin sekä hälytysajoneuvoihin).
Siitä huolimatta "vastustettava" on useimmiten henkilöautoilu tai vaan "autoilijat".
Itse olen jo pidempään miettinyt, miksi ihmeessä julkisesta liikenteestä on tehty niin kovin kallista nimenomaan kertalipuilla matkustaen. Varmaan on ajateltu vetää ihmisiä kausilipuilla matkustaviksi vakioasiakkaiksi mutta samalla on menetetty paljon satunnaiskäyttäjiä. Jos minulla on auto, maksan tuskin yli kymppiä satunnaisesta kuntarajan ylittävästä edestakaisessa matkasta jos bensaan menee paljon vähemmän. Enkä ehkä siirry työmatkapyöräilijäksi jos oikein huonon sään sattuessa työmatka julkisilla maksaa valtavasti enemmän kuin kausilipuilla matkustavalta.
Nykyinen julkinen liikenne kannustaa siis joko-tai ajatteluun. Joko kaikki julkisilla tai sitten ei juuri koskaan. Kuitenkin juuri tarpeen mukaan joustavasti olisi se malli jolla moni turha automatka jäisi pois.
Jos esim pääkaupunkiseudulla olisi vaikka edullinen "matkusta haluamasi 30 päivää vuoden aikana" tyyppinen lippu, moni voisi tehdä huomattavasti enemmän satunnaisia matkoja julkisilla ja vähentää yksityisautoilua.
Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Oikein hämmästyin, kun päivänä muutamana tässä kohdassa kuormuri pysähtyi kuorman purkamista varten ajoradalle. Normaali, Suomalainen tapa olisi parkkeerata tuohon talon eteen tukkien sekä pyörätien että jalkakäytävän. Kuski näytti olevan ns. ulkomaalaistaustainen. Ei ollut vielä oppinut tavoille.
https://www.google.fi/maps/@60.19182...7i13312!8i6656
No onhan noita lippuvaihtoehtoja kyllä aika paljon. Itsekin olen nykyään joukkoliikenteen satunnaiskäyttäjä ja yleensä kuljen arvolipulla. Matkustan pääasiassa Helsingin sisällä, ja ennen kuin kannattaa hankkia 30 vrk lippua, pitää tehdä yli 25 yhdensuuntaista matkaa kuussa. Myös vuorokausilippuja myydään ja useammallekin perättäiselle vuorokaudelle, lyhin kausilippu alkaa 14 vrksta jne. Talvella, kun on kova pyrypäivä luvassa, niin kyllä raskiin julkisilla lähteä, vaikka näitä lippukuluja jostain syystä kyttäilenkin suuremmalla innolla kuin monia muita menoja.
Voisihan liput halvempiakin olla, mutta poliittista tahtoa lisätä subventiota ei taida löytyä.
Pikemminkin autoilussa on jousto vähissä. Käyttömaksut ja liikennevakuutukset menee joka päivältä, vaikkei auto liiku edes viikottain.
Juu, tiedän että noita vaihtoehtoja on aika paljon. Kun itse kuitenkin asun juuri aika lähellä tuota vyöhykerajaa, lähes kaikki matkat ovat paljon kalliimpia vaikka matka olisikin aika lyhyt. Minusta julkisen liikenteen pitäisi aina olla lähtökohtaisesti halvempaa kuin oman auton käyttö mutta nyt se ei ole sitä.
Ja juuri tuon auton maksujen jatkuva "rullaus" saa käyttämään autoa kun sen on kerran hankkinut.
Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Taannoisen "pimeästä eteen" (vasemmalta) tulleen kanssapyöräilijän aiheuttaman onneksi pienen vamman jälkeen olen tullut hieman herkäksi kelvienkin risteyksille ja erityisesti pimeille alikulku-risteyksille. Tänä aamuna painelin töihin Vihdintien laitaa
https://www.google.fi/maps/@60.2456413,24.841718,17z
ja tuossa sortti-aseman ja Malminkartanon välillä on erinomaisen pimeä alikulku-liittymä oikealta (lännestä tullessa alamäessä). Siinä saa työmatkatempoilijakin kettterästi sen 50kmh Sigmaan. Olen säikkynyt hidastamaan tuollaisiin sokeisiin paikkoihin jonkin verran, kun opin, "ettei se perhana pysähdy" ihan yhtä nopeasti kuin ihmisen mieli. Aamulla siis survoin töihin ja perässäni polki (ihan mukavan näköinen- (kts: #moraalinen dilemma) neito tai rouva. Tuossa alamäessä kun hiukan himmasin polkemista ja kun jopa jarruttelin hieman, niin keksi tämä lähteä ohi. Ei siinä mitään - jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta jos tuolta oikealta tunnelista olisi joku tullut (kuten muutaman kerran on tullut) eteen olettaen oikeutetusti, että vasemmalta tulijat väistävät, niin väitän että olisi neidolta kyllä keinot loppuneet.
Taidat puhua nyt vähän eri asiasta kuin minä. Pysäköinti on toinen stoori kuin se mikä on ajoneuvon sallittu voimanlähde (sähkömoottori, polttomoottori tai joku muu) kaupungissa. Ja tästä voidaan edelleen laskea se mitä maksaa tavarantoimitus oli auto pysäköitynä kevyen liikenteen väylällä tai sitten ei.
Sent from my iPad using Tapatalk
Melko rankka yleistys niin puheiden määrän kuin aikahypyn osalta.
Vaihtoehtojen esittäminen on aina hyvästä, mutta tällöin on aivan oleellista kertoa se miten vaihtoehtojen käytännön toteutus tapahtuu. Esimerkiksi vaadittaessa, että kaupungeissa saa ajaa vain sähkömoottoria voimanlähteenä käyttävillä autoilla, on hyvä kertoa miten ja millä aikataululla näinkin massiivinen muutos tulisi toteuttaa. Lisäksi tulisi aivan erityisesti olla jonkinlainen käsitys kustannusvaikutuksista.
Sent from my iPad using Tapatalk
Toki yleistys. Jos nyt kuitenkin löydät jostain julkisen keskustelun autoilun rajoittamisesta jossa ei päädytä kuskaamaan tavaraa kauppaa hevospelillä tms niin linkkaa tänne. Mulle on jäänyt se mielikuva että järkevä keskustelu aiheesta on Suomessa mahdotonta, mutta tässä olen mielelläni väärässä.
Jos keskusteluun osallistumisen edellytyksenä on joku perusteltu käsitys kustannusvaikutuksista ja toteuttamisaikatauluista niin hiljaista tulee. Ja hyvä niin?
Sähköautokaupunki on hieno visio.
Voitais alottaa vaikka siitä, että tarjottais jo nyt edes mahdollisuus pärjätä sähköauton kanssa. Tosi harvalla on ytimessä taloyhtiön sisäpihalla sähkötolppapaikkaa ja aina muuton jälkeen menee taas se ~10v, että pääsee jonossa tolpalle. Sähköauton ottajia olis jo nyt, mut käytännön ongelmat estää sen monella.
Projektisuunnitelmaa eurojen tarkkuudella ei tarvitse ainakaan fillarifoorumilla tai muulla vastaavalla areenalla esittää. Lähinnä ajan takaa sitä, että keskustelu joko autoilun vähentämisestä tai autojen päästöjen vähentämisestä - tai ihan mistä muusta isommasta yhteiskunnallisesta asiasta - on järkevää ja mielekästä kun perustelee esittämänsä vaihtoehdon, varsinkin jos on arvioitavissa että muutos nykytilaan on suuri.
Hiljainen keskustelufoorumi olisi minusta varsin huono keskustelufoorumi.
Mik@ muokkasi tätä : 17.08.2016 at 08.49
Itse kilkuttelen kovaäänisesti kelloa kyseisenlaisissa paikoissa. Ehkä 50% todennäköisyydellä pimeydestä lehahtava kaveri ehtii varoa muuta liikennettä. Vaikka saisikin itse ajaa ensin, niin merkki myös toimii varoituksena että pysytään sillä omalla kaistalla jne. Omakohtaista statistiikkaa ei juuri ole, koska riski onnettomuuteen kyseisenkaltaisissa paikoissa on vähäisen liikennemäärän ja kulkuneuvon pienen koon takia takia pieni.
Mitä liikennepolitiikkaan tulee, niin siinä on edelleen todella paljon kehittämisen varaa jos ei aiota kepillä saada asioita läpi. Tietääkseni edelleenkään julkisissa ei voi kuljettaa työmatkaa varten fillaria kovin vaivattomasti, monenlaiset rajoitukset ja ylihinnoittelut mahdollistaa ainoastaan jotkut kokoontaitettavat vehkeet joita ei lasketa pyöriksi. Julkisen liikenteen hitaus etenkin HSL-alueella myös tekee esim liityntäparkin aika harvalle houkuttelevaksi. Ajat vaikka kirkkonummelta isoon omenaan, pyörit parkkihallissa ja siirryt metroon. Siinä vaiheessa kun olet päässyt helsinkiin, olisit ajanut autolla jo porvooseen, ja rahallinenkin säästö on minimaalinen. Nämä poliittiset julkisen liikenteen järjestöt (HSL) eivät osaa lainkaan miellyttää autoilevia, potentiaalisia asiakkaita pitämällä kertalippujen hinnat 2x kausilipun hintaisina, järjestelmät monimutkaisina. HSL:n matkakortit täysin ulkopuoliselle ei ole ihan simppeli, ja kohta voi edes maksaa kuskille matkasta.
Yleensä suurimman metelin nostavat ihmiset ovat melko pieni osa väestöstä. Näin myös kun valitetaan että autoilu tuhotaan helsingistä pyöräilyn tieltä. Toki asiaa ei lainkaan auta kun lehdistö kirjoittaa asiasta selvästi asenteellisesti neutraalin sävyn sijaan.
Kun auton vaihto on edessä parin kolmen vuoden kuluttua, töpselihybridiin varmaan tulee tutustuttua. Harmi, että tällä hetkellä periaatteessa kiinnostava malli maksaa noin tuplasti sen, mitä perinteistä tekniikkaa edustava malli. Mutta ehkä tilanne paranee, kun uusia vaihtoehtoja tulee markkinoille. Etäisesti otsikkoon liittyen voikin jo varmuuden vuoksi aloittaa avautumisen siitä, että jatkossa entistä hiljaisemmat autot suhahtelevat pyörän ohi edestä ja vierestä.
Itselläni on tuntuma että 10v päästä harva myyty auto on enää pelkkä polttomoottorilla toimiva rakkine. Nyt on perinteinenkin autoteollisuus herännyt sähköautoiluun kun Tesla on osoittanut ettei homma ole ihan toivotonta. Plug-in hybridi pienellä polttomoottori-generaattorilla tai polttokennolla poistaa tällä hetkellä pakottavan tarpeen suurelle sähköinfralle, ja näiden ajoneuvojen lisääntyessä sähkötolppiakin varmasti tulee. Myös rekkoja on alkanut tulemaan hybridinä, ja noissa ajoneuvoissa vasta huokuttelevaa onkin saada kilpailuetua kilpailijoihin esimerkiksi pienemmällä polttoainelaskulla.
Ei kuitenkaan pidä unohtaa myös ajoneuvoliikenteen nostattamaa tiepölyä, meteliä ja valtavaa tilantarvetta. Ei autoilu silti kaupungille mikään valtavan hieno juttu ole vaikka pelkällä sähköllä kuljettaisiinkin.
Vaimo oli ollut ajamassa Tuusulanjärveä ympäri kun edessä oli äiti kahden lapsensa kanssa koko klv:n leveydellä. Vaimo kilautti kerran kelloa ja toinen muksu siirtyi hienosti syrjään. Toinen ei reagoinut, niin vaimo kilautti toisen kerran. Sen seurauksena lasten äiti näytti vaimolle keskisormea. Että semmoista esimerkkiä lapsille.
Jos ei hommaa aleta ohjata verotuksella nykyistä reilummin, niin tuskin ihan lähivuosina tapahtuu suurempaa muutosta. Akut maksaa, kun niitä alkaa olla sen verran, että sähköllä pääsee jonkunlaisia matkoja. Akkutekniikka kyllä näyttäis kehittyvän aika hurjastikin, mutta se on äkkiä 2030 ennen kuin niitä näkyy oikeasti kaupan hyllyllä halvalla.
Ja tosiaan noi käytännön murheet on toistaiseksi aika isoja murheita. Mua ois kiinnostanu sähköauto kun asuin kaupungissa, mutta kun ei moista saanut ladattua mitenkään järkevästi, niin eihän moiseen voinut päätyä. Latausmahiksia asukaspysäköintialueille, niin varmasti sähköautoja alkaa ilmestyä kaupunkiin ilman pakkoakin. Ja se pakkokin on helpompi runnoa läpi myöhemmin, kun niitä autoja saa ladattuakin.![]()
Soukanväylä, Länsimetro, hiljattain valmistunut kävelijöiden ja pyöräilijöiden väylä (kun Länsimetro vei entisen). No totta helvatissa parkkipaikka. 10 autoa jonossa ja yksi tunkemassa persuuksiin kuvaa ottaessa.
![]()
Perkele. Mankkaanlaaksontien ja Mankkaanväylän kiertoliittymä. Kaksi ylitystä, kummassakin poistuva autoilija jättää väistämättä, vaikka olisi velvollisuus. Ensimmäisessä jämeräpartainen setä tuijottaa avolavapakustaan ihmeissään ja toisessa nuori mies pienestä Volvofarmaristaan tööttää tilanteen jälkeen, hidastaa ja avaa ikkunaa ja alkaa kauempaa viittoilla jotain. Huudan: kiertoliittymä, poistuva auto, väistämisvelvollisuus.
Varmaankin Liikenneturman ja poliisin valistus pääsäännöstä, jonka mukaan pyöräilijä väistää autoa ylittäessään ajoradan pyörätien jatketta pitkin. Paitsi että sen pääsäännön mukaisia risteyksiä ei Espoossa käytännössä ole. Autoille on aina kolmio tai ne kääntyvät ja ovat siten väistämisvelvollisia.
A Gentleman will walk but never run
Tuonne voisi laittaa palautetta Länsimetron tilanteesta:
http://www.lansimetro.fi/ota-yhteytta/palaute.html
Sieltä varmaan saa myös s-postiosoitteen, johon voi kuvan liitteenä lähettää. Sen verran on hankkeesta vastuullisia on julkisuudessa viime aikoina herkistelty, että rakennuttaja mielellään välittää tiedon urakoitsijoille.
Laitoin jo eilen Espoon palautepalvelun kautta. Vastaus tänään ennen kahdeksaa aamulla palautepalvelu-aspasta:
Puoli ysiltä aamulla Länsimetron vuorovaikutusinsinööri vastasi näin:Kiitos palautteesta. Välitin viestisi länsimetrolle, jotta voivat ohjeistaa työmaata asiassa. Viesti on mennyt myös pysäköinninvalvontaan toimenpiteitä varten.
Se mitä pysäköinninvalvonta tekee niin siihen mulla on luottamus täysi nolla.Hei, Kiitos palautteestanne. Välitin palautteen Soukan työmaavalvojalle ja hän ottaa asian esille kyseisen työmaan urakoitsijan, Skanskan kanssa. Pysäköinti Soukanväylän kevyen liikenteen väylällä ei ole luvallista.
^ Saattaa tehdäkin, mutta vaikuttaako se mitään, on toinen juttu. Ja nuo herkät kuorma-autot voisivat mennä rikki, jos ne ajaa tuonne toisen puolen pientareelle siellä olevan henkilöauton tapaan. Ja jos piennar ei kestä, sen voi vahvistaa murskeella.
Se taksi voi varmaan odottaa siinä ajoradalla. Niin ne tekevät kantakaupungissa silloin, kun paikalla ei ole pyörätietä tai -kaistaa. Näkemäni ja kokemani mukaan toiset autoilijat osaavat hyvin kiertää tällaisen esteen. Kyse on siitä, onko asenteen mukaan kevyt liikenne oikeaa liikennettä ja siitä, onko sujuvan autoilun eteen sallittua tukkia jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitti ja pahimmillaan pakottaa lastenvaunut ajoradalle. Tai pyörätuoli.
Tuon paikan ongelma on se, että siinä on vain yksi ajokaista. Sen vieressä menee korokkeella erotettu raitiovaunukaista. Jos siis pysähtyy ajoradalla, autot ja bussit eivät pääse ohi. Paikka on suunniteltu niin, että siihen pysähtyminen haittaa muuta liikennettä joka tapauksessa.
Itse taksina tekisin samoin. Pyöräilijänä taksin kiertäminen ajoradan puolelta ei olisi minulle ylivoimainen asia. Sen verran ymmärrän työtään tekeviä ja vaikeita tilanteita.
Eilen aamulla työmatkalla laskeskelin pitkää alamäkeä kelvillä. Vastaan tulee nuori nainen samaa puolta pyörällä. Mulla on vauhtia +35 km/h. Näkyvyyttä mäessä on monta kymmentä metriä ja nainen vielä katsoo eteenpäin eikä keskity mihinkään muuhun. Kun alkaa olla selvä, että ei väistä niin vedän jarrut kiinni ja alle 10 metriä ennen kohtaamista nainen siirtyy sitten oikealle puolelle. Tilanteessa ei ollut muita pyöräilijöitä tai jalankulkijoita lähellä. Täytyy taas ihmetellä, että mitä siellä päässä liikkuu? Tänään tulin turvallisesti autolla töihin...yhtään autoa ei ajanut väärällä kaistalla vastaan![]()
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Kirjanmerkit