LostInLaplandGiantElectrobikeBikeshop
Sivu 28 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 128 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Blackborow Guest
    Titaani kiinnostaa elementtinä. Suunnitelmana vaihtaa tuohon nykyiseen turhan maantiepyörämäiseen teräshimmeliin runko ja keula. Tilaa sais olla yli 40mm renkaille ja mielellään kiinnityspisteet tarakalle, jos tässä innostuisi jossain välissä retkeilemäänkin kevyesti.

Pickenflick olisi lompakkoystävällinen ratkaisu, mutta tarakalle ei ole kiinnityksiä ja oliko tuossa jotain rajoituksia 2x maantiekampien kans? Genesiksen Croix de Fer Ti kiinnostaa suuresti, mutta on se aika kallis ja miten rengastila?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Titaani kiinnostaa elementtinä. Suunnitelmana vaihtaa tuohon nykyiseen turhan maantiepyörämäiseen teräshimmeliin runko ja keula. Tilaa sais olla yli 40mm renkaille ja mielellään kiinnityspisteet tarakalle, jos tässä innostuisi jossain välissä retkeilemäänkin kevyesti.
    Oma innostus titaaniin lopahti kahden murtuneen rungon jälkeen.

Onkohan liian mainframe, mutta spessulta on tulossa Sequoia, mikä sopisi tähän kategoriaan. Mahtuu 42mm renkaat ja on kiinnikkeitä riittävästi.

Hieman herättää kiinnostusta, mutta etuakseli on ilmeisesti 12-100 läpiakseli ja siihen ei sitten löydy napadynamoa, mikä minusta olisi kohtuu tarpeellinen pidemmillä lenkeillä ja talvisin.
    --
    Hiljaa hyvä tulee.

Pickenflick olisi lompakkoystävällinen ratkaisu, mutta tarakalle ei ole kiinnityksiä ja oliko tuossa jotain rajoituksia 2x maantiekampien kans? Genesiksen Croix de Fer Ti kiinnostaa suuresti, mutta on se aika kallis ja miten rengastila?
    Kuullostaa tutulta. Itse ratkaisin asian teettämällä rungon espanjanjalaisella kioskilla (minkä toki tiedätkin tämän topicin lukijana, mutta muistutinpa vaan ). ~Kaikki (mitat, kulmat, putket, vaijerinvedot, dropoutit jne jne) tuunattavissa asiakkaan toiveiden mukaisesti ja hinta paaaljon halvempi kuin tehdasvalmisteiset rungot. (No Pickenflick tietty, mut ne tarakan ruuvien paikat)

Blackborow Guest
    Joo olihan se mielessä. Epäilyttää vaan että tuleekohan siitä yhtään mitään jos itse alkaa geometriaa speksaan.

Joo olihan se mielessä. Epäilyttää vaan että tuleekohan siitä yhtään mitään jos itse alkaa geometriaa speksaan.
    Ei sitä tarvii speksata ite. Se Cyclobicyclesin Grava-malli on se mistä aloitetaan grainderin tai crossarin tuunaaminen. Jos on jotain tuttua ja tykättyä geoa voi lähteä sellaisesta. Mää käytin kokemuksiani mun entisestä crossarista ja tiesin haluavani n. 1,5cm pidemmän TT:n.

Kioskinpitäjä kyllä osaa eikä anna tehdä tyhmiä juttuja
    Kuskin mitat sinne (se kyselee ne jokatap.) ja jos on jotain erikoistoiveita. Sieltä sitten lähetetään mittapiirroksia tarpeen mukaan ja lopulta päästään yksimielisyyteen.

Jos sinne on yhteydessä ja kyselee ei se vielä ole ostopakko.

Cyclolla (ja Shand Cyclesillä) asiakaspalvelu on parasta, mihin minä törmäsin keväällä, kun keskustelin aika monen lafkan kanssa Norosthairs-projektista. Niin ja Cyclolla on tosiaan aika hyvät hinnat tällä hetkellä myös KVA:n putkista hitsatuille rosterirungoille, mikä mielestäni on erittäinkin varteenotettava eikä välttämättä juurikaan kalliimpi vaihtoehto custom-titaanille. Mun runko on jo kuulemma siinä pisteessä, että pitäisi haluamani värimaailma ilmoitella pikapikaa. Siitä kun maksoin depositin on kulunut vasta reilu kuukausi eli ainakin teräsrungot valmistuu tällä hetkellä yllättävänkin nopeasti. Varsinkin kun huomioi, että lopullisia työpiirustuksia alettiin väsäämään vasta depositin maksun jälkeen ja niistäkin tehtiin pari uusintaversiota, vaikka speksit olikin jo aika tarkkaan selvillä siinä vaiheessa. Itse olin varautunut odottelemaan runkoa jonnekin loppusyksyyn.

Jos levaripyörä on ajatuksissa, niin Cyclo tekee maailman siisteimmät Post Mount -kiinnikkeet.

Mun näkemys mulle täydellisestä "for the rest of my life" -krossigravelyleispyörästä: pitkä ja matalahko geo (mitoitettu 90 mm stemmille), krossimittaiset chainstayt mutta tilaa +40 mm renkaalle, vannejarrut, normiemäputki, teräskeula taivutetuilla Columbuksen SL-jaloilla ja pari milliä tavallista reilummalla rakella. Tämä on siis sellainen mukavuuspainotteinen lähestymistapa asiaan, mutta päädyin kuitenkin tavallista teräspyörää paksumpiin tt- ja dt-halkaisijoihin (31,8/34,9) krossikäyttöä silmällä pitäen. Jos olisin ollut tekemässä pyörää pelkästään hiekkatieajeluihin, olisin saattanut päätyä tavallisiin OS-putkiin (28,6/31,8), kuten esim. Ritsin Swiss Crossissa on. Tulevat putkihalkaisijat on samat kuin nykyisessä Gunnarissa ja yhdistelmä on ollut mulle hyvä. Geometria on 0,5 astetta loivempi, vaakamitta 5 mm pitempi. Hyvin maltilliset muutokset siis.

https://drive.google.com/file/d/0B1P...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/0B1P...ew?usp=sharing
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei sitä tarvii speksata ite. Se Cyclobicyclesin Grava-malli on se mistä aloitetaan grainderin tai crossarin tuunaaminen. Jos on jotain tuttua ja tykättyä geoa voi lähteä sellaisesta. Mää käytin kokemuksiani mun entisestä crossarista ja tiesin haluavani n. 1,5cm pidemmän TT:n.

Kioskinpitäjä kyllä osaa eikä anna tehdä tyhmiä juttuja
    Kuskin mitat sinne (se kyselee ne jokatap.) ja jos on jotain erikoistoiveita. Sieltä sitten lähetetään mittapiirroksia tarpeen mukaan ja lopulta päästään yksimielisyyteen.

Jos sinne on yhteydessä ja kyselee ei se vielä ole ostopakko.
    Jaha noniin. Sinne sitten varmaan postia tässä jossain välissä kun saa vähän mietittyä mitä haluaa ja lompakko ehtii toipua. Asialla ei sinänsä ole kiire. Mä ajan kuitenkin maastopyörällä talven joten jos seuraavalle sulalle kaudelle saisi.

Tekisi mieli päivittää omaa sorapyörää. Suoran tangon tilalle käyrä. Mutta ymmärrys loppuu kesken. Mitä pitää ostaa?
    Tanko, jarru/vaihdevivut, jarrut, vaijereita ja kuoria, tankoteippiä..? Miten valitsen sopivan tangon?

Nyt pyörässä vanhasta maasturirungosta ryövätyt osat: 2x9 XT-vaihteisto, XT-levyjarrut. Välitykset ovat nyt minulle sopivat.

Siirtyminen mekaanisiin levyjarruihin ei ole ongelma.

Onko suosituksia tarvittavista osista?

pyörän kuva
    fob muokkasi tätä : 06.08.2016 at 09.54 Syy: Jarruspeksejä lisätty
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Onko reachia varaa kasvattaa droppi tangon verran? Ylä-ote menee aika paljon nykyisiä kahvoja kauemmas, vaikka kapeampi onkin.

^
    On. Singular Gryphon on suunniteltu droppitangolle, mutta toimii suoralla tangollakin.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Compacti tanko, esim. FSA Omega Compact melko leveänä, kahvat vähän vaativampi juttu jos nestejarrut.

Yksinkertaisimmillaan jos laittaa esim. BB-7 tai TRP mekaaniset levarit, jarrukahvat ja erilliset vaihtajat, on eri vetosuhde näissä kahvoissa
    maasto http://www.bikeshop.fi/Jarrukahvapar...212/&listpos=5
    road http://www.bikeshop.fi/Jarrukahvapar...225/&listpos=2

Tyylipoliisi kai kelpuuttaa erillisistä vivuista vain tangonpäävaihtajat
    http://www.bikeshop.fi/Tangonpaavaih...77H/&listpos=0

Toki suoratanko vaihtajavivutkin (maasto) toimivat, mutta tulevat keskiosalle tankoa. Teippaus ei tule siisti.
    Jos nuo XT vivut ovat kombona i-Spec jarrukahvassa kiinni, niin erillisen pannan joutunee hankkimaan.

STI kahvojen pitäisi toimia 9sp XT maastovaihtajan kanssa ongelmitta. Itse laittaisin varmaan 10sp 105 kahvat ja ysipakan tilalle vastaavan kympin. Jarruiksi TRP Spyret.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mun näkemys mulle täydellisestä "for the rest of my life" -krossigravelyleispyörästä: pitkä ja matalahko geo (mitoitettu 90 mm stemmille), krossimittaiset chainstayt mutta tilaa +40 mm renkaalle, vannejarrut, normiemäputki, teräskeula taivutetuilla Columbuksen SL-jaloilla ja pari milliä tavallista reilummalla rakella. Tämä on siis sellainen mukavuuspainotteinen lähestymistapa asiaan, mutta päädyin kuitenkin tavallista teräspyörää paksumpiin tt- ja dt-halkaisijoihin (31,8/34,9) krossikäyttöä silmällä pitäen. Jos olisin ollut tekemässä pyörää pelkästään hiekkatieajeluihin, olisin saattanut päätyä tavallisiin OS-putkiin (28,6/31,8), kuten esim. Ritsin Swiss Crossissa on. Tulevat putkihalkaisijat on samat kuin nykyisessä Gunnarissa ja yhdistelmä on ollut mulle hyvä. Geometria on 0,5 astetta loivempi, vaakamitta 5 mm pitempi. Hyvin maltilliset muutokset siis.[/URL]
    Ei kai tuollainen mikään elämän mittainen pyörä ole, kun teräsputket ruostuu puhki ja jarrut syö vanteet muutamassa vuodessa? Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.

^ Tätä liippaava juttu on tarina tuhatvuotisesta temppelistä jossain Japanissa. Se on rakennettu puusta joka ei kestä ikuisesti ja saattaa palaakin välillä, mutta vaikka kaikki puuosat, hirret ja laudat ja naulatkin on vaihdettu uusiin lukemattomia kertoja ja vaikka koko temppeli on välillä palanut poroksi ja rakennettu taas alusta asti uudelleen mutta täysin samanlaiseksi kuin se oli niin onhan se temppeli tuhat vuotta vanha!

Pyörä voi olla "for the rest of my life" myös siten että sen mitat ja materiaalit ja kaikki sen osat on päätetty ja valittu sopiviksi ja toimiviksi ja tarpeet täyttäväksi ja vaikka kulutusosat luonteensa mukaisesti kuluvat niiden tilalle ei tarvitse ajatellakaan hankkimansa joitain toisenlaisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    ..
    Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.
    Eikö toi hiilari kulahda muutamassa vuodessa?

Loppuelämän kestäväksi crossariksi voisi harkita jotakin tämänkaltaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Ei kai tuollainen mikään elämän mittainen pyörä ole, kun teräsputket ruostuu puhki ja jarrut syö vanteet muutamassa vuodessa? Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.
    Rosteri ei toivottavasti ruostu puhki, mutta aika näyttää. Levyjarruilla ei nyt todellakaan ole mitään vaikutusta fillarin elinkaareen. Vanteen vaihto uuteen on noin yhden tunnin ja kahden asennusartesaanioluen mittainen duuni, ei kuluneen vanteen takia tartte koko fillaria vaihtaa.

Vannejarrut oli tietoinen valinta. Syitä en jaksa selitellä sen enempää, mutta kävin paria levarikrossaria koeajamassa ennen kuin löin jarruasian lukkoon, enkä saanut mitään erityistä wow-elämystä kummastakaan. Ennemmin päin vastoin. Lisäksi levareiden kanssa olisi joutunut tekemään kompromisseja rungon ja haarukan ominaisuuksien kanssa. Hiilikuitukeula mulla on Gunnariin tuolla hyllyllä happanemassa suurimman osan aikaa siksi, että teräinen on kivempi ajaa. Se on katsos silleen, että kun teettää mieleisensälaisen rungon niin saa juuri sellaisen, kun haluaa. Jos joku toinen haluaa toisenlaista, niin se toinen voi teettää sellaista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Loppuelämän kestää vain sellainen pyörä, joka roikkuu koristeena seinällä.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ^
    Pyörä voi olla "for the rest of my life" myös siten että sen mitat ja materiaalit ja kaikki sen osat on päätetty ja valittu sopiviksi ja toimiviksi ja tarpeet täyttäväksi ja vaikka kulutusosat luonteensa mukaisesti kuluvat niiden tilalle ei tarvitse ajatellakaan hankkimansa joitain toisenlaisia.
    Paitsi sitten kun alkuperäisen kaltaisia ei enää saa ja standardit muuttuu, niin ei saa edes runkoon sopivia osia. Sen joutuu vain hyväksymään, että käyttöesineillä on joku elinkaari, minkä niitä voi järkevästi käyttää ja korjata.

Omaan 5 vuotta vanhaan teräsrunkoon vaihdoin äskettäin keskiön. Siinä tuli samalla kurkittua putkien sisään. Muutama pieni ruostepilkku näkyi, mutta vain vähän. Pyörässä jolla on ajettu ympäri vuoden kaiken näköisissä keleissä, vedessä, lumessa, sohjossa ja kurassa sekä pesty suihkulla. Hipaisin vaseliinia pintaan niihin kohtin, mihin yletyin. Ei ole vielä kiirettä vahtamaan ruostumisen takia.
    -

Mulla hommat eskaloitui siihen pisteeseen, että laitoin tänään deposiittia Huntin 4season dura -kiekoista ja Merliniltä Camppiksen Athena groupsetin tilaukseen kun sai niin halvalla.
    Ne pistän sitten kiinni siihen Tripster ATRään jahka saan rungon jostain.

Pari kyssäriä olisi mielessä jos joku osaa vastailla:
    1. Neljästä englantilaiskaupasta kolmessa oltiin sitä mieltä ettei titaanirunkoa ole tapana rotsata (facing/chasing/reaming) koska ne ovat kuulemma niin hyvälaatuisia etteivät kaipaa valmistelua. Yksi sanoi, että heillä se tehdään aina.
    Kuka on oikeassa. Ei huvita tilata sellaista jota saa heti ensitöikseen viedä pajalle, kun myyjä on luikuri.
    2. Miten toimii TRPn hy/rd Camppiksen kahvojen kanssa? Olen ymmärtänyt että ainakin aiemmin on ulkomaisilla palsoilla todettiin että camppiksen kahvoissa ei ole riittävän pitkä liikerata. Eli pitäisi ottaa esmes Spyre - mikä ei musta ole sinänsä huono asia, kun olen kaiken hydraulisen suhteen lähtökohtaisesti skeptinen.
    Ja levarit vaativat vissiin joka tapauksessa pitemmät vaijerikuoret kuin vannejarrut?

Sent from my iPhone using Tapatalk

^1.
    -titaania ei tarvitse rotsata maalauksen aiheuttamien vastinpintojen epätasaisuuksien takia (kun ei ole maalia).
    -keskiömuhvin koneistus kun yleensä tehdään ennen hitsausta, niin tällöin saattaa hitsatessa tulla muodonmuutoksia. Titaani on vähemmän muotoutuva kuin alumiini, mutta laatu on varmasti priimaa kun rotsataan.
    -kyse on riskinhallinnasta, jos jättää teettämättä ja omassa rungossa sattuukin olemaan kieroutta, niin keskiölaakeri vaihtoon ja runko rotsattavaksi. Eniten harmittaa huoltokatko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^1.
    -titaania ei tarvitse rotsata maalauksen aiheuttamien vastinpintojen epätasaisuuksien takia (kun ei ole maalia).
    -keskiömuhvin koneistus kun yleensä tehdään ennen hitsausta, niin tällöin saattaa hitsatessa tulla muodonmuutoksia. Titaani on vähemmän muotoutuva kuin alumiini, mutta laatu on varmasti priimaa kun rotsataan.
    -kyse on riskinhallinnasta, jos jättää teettämättä ja omassa rungossa sattuukin olemaan kieroutta, niin keskiölaakeri vaihtoon ja runko rotsattavaksi. Eniten harmittaa huoltokatko.
    Jotain tällaista uumoilinkin. Ihmetyttää vaan noiden kauppiaiden haluttomuus tarjoutua hommaa hoitamaan, vaikka sitten korvausta vastaan. En nimittäin halua ottaa sitä riskiä, että ensitöikseni alan roijaamaan runkoa oiottavaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MJH Katso viesti
    2. Miten toimii TRPn hy/rd Camppiksen kahvojen kanssa? Olen ymmärtänyt että ainakin aiemmin on ulkomaisilla palsoilla todettiin että camppiksen kahvoissa ei ole riittävän pitkä liikerata. Eli pitäisi ottaa esmes Spyre - mikä ei musta ole sinänsä huono asia, kun olen kaiken hydraulisen suhteen lähtökohtaisesti skeptinen.
    Ja levarit vaativat vissiin joka tapauksessa pitemmät vaijerikuoret kuin vannejarrut?
    TRP:n Hy/Rd jarrut ei toimi kunnolla Campan kahvojen kanssa suoraan laatikosta, eli kahva tulee tankoon asti. Huomasin tämän kun kasasin omaa pyörääni. Onneksi ongelmaan on kohtalaisen helpppo ratkaisu, eli pienellä modauksella toimii hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=8aBa3sGUUhs. Omat kahvat on tämän vuotiset Chorukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tuolla Pyöräsi kuva -säikeessä nyt menossa olevalla sivulla, olikohan se 171, on kuva Focuksen Mares -krossarista 2-tuumaisilla Speed Kingeillä. Omasta mielestäni krossarista katoaa se "joku" jossain 40 mm paikkeilla, ehkä vähän allekin. Sitä paksummilla kumeilla ajelen mielummin maasturigeometrialla.

Maxxiksen Ramblerit on muuten ajossa jo pehmenneet jo ihan mukavasti. Vaikuttaa ihan hyvältä sekakäyttörenkaalta.
    Jos kyseessä on mun mares, niin alla 2" race kingit ja on muuten vitun hyvä ajaa. Kannattaa kokeilla. Laittaisin itse leveämmät vielä, mutta ei mahdu.

Vink vink "Gravel Grinding" -fillarit

Tässä oma, XL-koon Pickenflick, Hunt:in Gravel-kiekot, Schwalbe G-One 40 mm. Ainoa mitä mahd. kaipaan olisi paksun alumiinisen satulaputken tilalle jotain vähän menoa pehmentävää. Putkeen menevä laukku toimii hyvänä lokarina. Hauskaa on, toimii kuin ompelukone

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    TRP:n Hy/Rd jarrut ei toimi kunnolla Campan kahvojen kanssa suoraan laatikosta, eli kahva tulee tankoon asti. Huomasin tämän kun kasasin omaa pyörääni. Onneksi ongelmaan on kohtalaisen helpppo ratkaisu, eli pienellä modauksella toimii hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=8aBa3sGUUhs. Omat kahvat on tämän vuotiset Chorukset.
    Toimii vissiin ihan ok? Arvon tässä Spyren ja noiden välilllä.
    Vähän arveluttaa tuollainen sahaily, mutta varmistelin asiaa vielä TRPn suunnalta ja pistivät linkin samaan videoon

^Toimii ihan hyvin. Edellisen pyörän BB7:t sai Campankin kahvoilla säädettyä äkäisemmiksi, mutta näiden kanssa jarruvoiman säätely on parempaa. Jarrut saa lukkoon noin liikeradan puolivälissä, jos tykkää herkemmästä niin sitten kannattaa laittaa mekaaniset. Espooseen saa tulla puristelemaan, jos vielä mietityttää .

^mitkä jarruvaijerien kuoret sulla on käytössä? Suositellaan compressionless -kuoria. Campan groupsetin omat kuoret ovat käsittääkseni sellaiset, mutta liian lyhyet levareille. Takavaijerin kuoren voi käyttää pätkäistynä edessä, mutta taakse tarvitaan pitempi. Vissiin nuo Jagwiren ja TRP:n omat pelaa ok kun vaihtaa vaijerin sisään? Pitäisi vaan saada jostain pelkkää kuorta, eikä koko DIY-settiä…

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •