Kellon kilkuttelu vaan on niin turhaa, terävä vihellys/vihellykset toimii paremmin. Kokemuksella voin todeta.![]()
Kellon kilkuttelu vaan on niin turhaa, terävä vihellys/vihellykset toimii paremmin. Kokemuksella voin todeta.![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
No ei v*ttu auttanu ees viheltely. Tää oli semmoinen zombinaattio jota en oo ennen nähny, ei tuahon muådostelmaan vissiin pysty edes tankki tai muu telakone. Plussaksi mainittakoon et kummallakaan ei olluna luureja korvilla... Eikä yhdistelmän paino alittanut sataaviiittäkymmentä kiloa.
- vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -
Mä vedän yleensä vauhilla ja sit liinat kiinni just perässä. Säikähtävät vähä![]()
Lait on kummallisia kun jos ei jotain erikseen kielletä, niin ihmiset kuvittelee että on ihan ok perseillä. Kohteliaisuus ja muiden huomioon ottamattomuus tuntuu olevan osalle ihmisiä aivan käsittämätön käsite. Tosin liikenteen häirintään saattaisi myös jalankulkija(t) syyllistyä.
Paras tapaus oli kun vanhan tienpohjan 10m leveydeltä tuli vastaan kaksi mammaa lastenvaunuineen ja noin viisi lasta irrallaan rinnatusten. Koukkasin puskan puolelta ohi ja takaa kuului kommentti että "on meillä oikeus tässä kävellä". Ennemmin olisin odottanut anteeksipyyntöä. Totesin pysähdyttyäni että liikenteessä on oikeus antaa tilaa muillekin, ja kohta sain jo kuulla olevani lastenvihaaja..![]()
Melkein unohdin Hatanpäällä arboretumilla tai oikeestaan viinikanlahdenpuistossa. Oli yks pokemonfatbikezombie oli kyllä melko jäätävää meininkiä. Tiukka jarrutus ja fillari poikittain kelville ja huishuis heitteleen pokepalloa (eikä ollut mikään teini vaan ihan aikuisen näköinen mies).
- vaikka kaikkeen on syynsä niin yleistäminen on aina vaarallista -
Nassetädillä ns. vahva oletus että auto ei aiheuta mitään muita ongelmia kuin pyörän kallistuksen tarpeen.
Mitä autoilijana tulisi tehdä tilanteessa jossa joku on pysäköinyt keskelle ajorataa?
Polkupyörä on aika vaikea paikoittaa väärin, kun laki sallii sen jättämisen lähes mihin vaan. Invapaikka nyt tulee ekana mieleen kielletystä paikasta. Siinä mielessä Nasse ei varmaan kovin montaa lappua tarvitsisi. Voisit varmaan piirtää ne muutamat ihan kynällä.
Edellen väitän, että väärin pysäköidyt polkupyörät ovat marginaalinen ongelma enkä oikein usko, että pelastustielle jätetty pyörä olisi estänyt avun saamisen perille. En ihan ymmärtänyt mihin viittasit, tarkoititko järjestyslakia vai jotain taloyhtiön sääntöjä? Jalkakäytävällä pyöräily ja liikennesäännöistä piittaamaton holtiton ajo ovat minusta aivan eri luokan ongelmia.
En tiedä mitä nasse kirjoittelee, mut todennäköisesti vaan trollaa ja haastaa riitaa.. Arvaukseni on, että tekstit sisältää sanat aktivistit ja polku pyörä. En ymmärrä mitä kiksejä saa ku jaksaa vuositolkulla trollata paria ketjua, onneksi vaan paria ketjua. Kai tollainen jotain mielihyvää tuottaa, että saa olla ärsyttävä ja vttuilla muille.
Yleensä asiat ei liity mihinkään, ja ne asiat mitkä liittyy pistät tahallaa överiksi ja sitä kautta merkityksettömäksi mölinäksi. On totta, että pyöräilijät töppäilevät yhtä lahjakkaasti kuin autoilijat tai kävelijät. Mut se miten haluaa asialle tehdä jtn tai siitä keskustella niin ainakin me ollaan toisistamme todella kaukana.
Asia mihin itse toivoisin parannusta niin yleisellä tasolla pyöräilijöiden turvallisuuteen ja just tällaisten viha/trolli/muka hauskojen läppien lopettamiseen. Näiden hedelmiä saadaan viikottain sit poimia erinäköisinä road rage tai onnettomuuspaikalta pakenemisina, ymsp.. Ne, jotka eniten yleensä huutavat palstoilla tuskin oikeassa elämässä syyllistyvät muuhun kuin trollailuun, mut jatkuva saman huuto tarttuu pikkusen pöljempiin ihmisiin. Alunperin hatusta heitetyistä liikennesäännöistä, millään suojatiellä(pyörätien jatkeella) ei saa ajaa vaan pitää taluttaa muuttuu monelle faktaksi. Tästä syystä voitais edes tällainen palsta pitää puhtaana näiden viha/trollijuttujen osalta, sillä osa googlettajista olettaa tältä palstalta löytyvien liikennesääntöjen olevan faktaa, sillä tämähän on pyöräilyä harrastavien ryhmä.
Kyllä pakko sanoa että on pyöräilijöissäkin kaikenlaisia suhareita... Viikonloppuna tuli pyöräteillä töitä tehdessä yritettyä liikennettä ohjata. Välillä piti Focus-hirmun kurottajan takaa vetää 5 sentin aukosta täysillä, toisella kertaa kun pysäytin toisen suunnan liikenteen niin sitten piti Stadin Lancen jonon ohi vetää täysillä melkein päin vastaan tulevia.... Ja koko ajan ajattelin että kohtaa ollaan Voorumilla........ No #ittu en pätkääkään, työt piti tehdä turvallisesti, ei siinä jaksanut Black Horsejen repeämistä miettiä
Täytyy myöntää, että nyt kun työmatka muuttui 5km ->15km suuntansa, niin en enää pysähty punaisiin valoihin ja joskus oijon, mutta katson aina joka suuntaan - jos sieltä on tulossa yksikin auto, niin sitten pysähdytään. Mutta en siis seiso punaisissa valoissa tyhjällä tiellä (ehkä tähän vaikuttaa nyt vielä lomakausi, että ei ole autoja riittävästi liikenteessä?). Otan tästä toki syyt niskalleni jos jotain tapahtuu.
Anyway, tänään näin ehkä karmeimman pyöräilijän mokan ikinä. Olin T-risteyksessä rajatorpantiellä jossa kaikkialla on valot. Eräs hybridi pyöräilijä 50v mies (oli jopa kypärä), vetää sen risteyksen aivan pokki, risteyksen keskipisteestä läpi vaan viistoon. Minä ja moni muu räpytti kovasti silmiä, että mitä vittua tuos tapahtuu. Oli aikamoinen munkki (tai taito), että siinä sekunnilla kun hän ohitti risteyksen, niin kaikki autot vielä seisoi. Sääli etten tajunnut kaivata kännykameraa esille, oli kyl muutamassa sekunnissa ohi toi.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
En oikein ymmärrä, miksi kevyen liikenteen kannattaisi töröttää valoissa, jos autoja ei tule (olettaen, että liikkuu kelvillä). Liikennevalot ovat selvästikin ajoradalla liikkuvia varten, ja olosuhteiden välttämättömästä pakosta ne on kevyellekin liikenteelle jouduttu laittamaan. Kun ylittää tien, jossa on keskikoroke, joutuu väistämään kerrallaan tasan yhdestä suunnasta tulevaa liikennettä. Kun taas ajaa punaisia päin ajoradalla, joutuu väistämään pahimmillaan molemmista suunnista tulevaa liikennettä kahdella tahi useammalla kaistalla, jonka lisäksi vielä kevyttä liikennettä kahdella kelvillä. Onhan noissa vähän eroa.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Kyl mä sanon, että pyöräilijöiden joukossa on enemmän ongelmallista käyttäytymistä kuin auton ratissa. Pyörää voi ajaa kukaan miettimättä mitään. Autoilija on kuitenkin autokoulun käynyt ja meillä on kohtalaisen rankat rangaistukset jos vertaa muihin maihin. Itse näen pyöräilessä enemmän tunareita juuri pyöräilijöiden joukossa ja autoilijoiden kanssa mulla ei ole juuri ongelmia. Autoilen sen verran harvoin, että minulla ei ole juuri kokemusta pyöräilijöistä ratin takaa (ajan about kerran kuukaudessa).
Yleisimmät jutut mitkä mua häiritsee on, kun ajetaan keskellä tietä tai väärällä puolella, sekä tullaan näköesteen takaa varomatta ja myös joskus väärällä puolella. Muutaman kerran jossain kävely+pyörätie-risteyksessä on tullut pyörä vastaan laikkaen koko risteyksen ajoradan mua vastaan.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Lol!! Ihan oikeasti? 99,9% autoilijoista ajaa koko ajan ylinopeutta, valot vedetään myöhäisillä keltaisilla tai punaisilla, pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen ilman pysähtymistä, ei huomioida kevyttä liikennettä, ei anneta esteetöntä kulkua kävelijöille suojatiellä, kännykät, vilkun käyttö...
Kyllä kelvillä mennään keskimäärin paljon siistimmin.
Kännykät ja "vilkun" käyttö pätee yhtä hyvin pyöräilijöihin, valitettavasti. Mä oon kuitenkin sen verran tarpeeks ajanut autolla, niin en ole itse kokenut muista autoilijoista haittaa, samalla tavalla kun kun pyöräilessä koen muista pyöräilijöistä ja kävelijöistä. Ja pyöräilessä mitään nopeusrajoituksia ei ole, joka tekee asian vielä vaikeammaksi kun liikenteessä on niin monta eri nopeudella ajanutta.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Kelvillä mennään ihan miten sattuu, mutta…
> Kyl mä sanon, että pyöräilijöiden joukossa on enemmän ongelmallista käyttäytymistä kuin auton ratissa.
Ei. Auto on niin painava ja vaarallinen että sillä vähänkään vikaan meneminen on todella vaarallista. Muille, siis. Koslan sisällä tarvitsee mennä vähän enemmän jo vikaan. Fillarilla ajetaan ihan päin helvettiä, mutta huomattavasti pienemmillä riskeillä (liike-energia, havainnointi). Oikeasti ongelmallinen käytös keskittyy pahasti ratin taakse.
…
Ja KLV:llä muuten on nopeusrajoitus—sama kuin viereisellä ajoradalla.
Minä en edes yritä verrata autoilijoiden ja pyöräiliöiden tekemien virheiden määriä toisiinsa. Miten vertaaminen olisi edes mahdollista, kun kyse on erilaista ajoneuvoa käyttäen tehdyistä erilaisista teoista.
Olen tosiaan huomannut, etä moni pyöräilijä ei ymmärrä miksi liikennevaloissa pitäisi törröttävät vaikka autoja ei tule. Esim Ruoholahden metroaseman kohdalla on valot suojaamassa jalankulkijoita, mutta enemmistö pyöräilijöitä vetää sumeilematta punaisia päin suojatietä ylittävien jalankulkijoiden sekaan. Vissiin kiire konttorille kirjoittelemaan palstalle miten kävelijätkin ja autoilijat on törkeitä. Aika yksin saa niissä valoissa seisoa, kun molemmin puolin poljetaan ohi.
Kirjanmerkit