Kolmen puhelun ja yhden sähköpostin verran olen ollut yhteydessä VR:ään, mutta ainakaan normaalin asiakaspalvelun kautta ei kehitystä tapahdu. Siellä on vastassa asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on vastata asiakkaiden kyselyihin, ei kehittää yhtiön toimintaa.
Yritin saada selville, miten onnistuisi henkilöauton + neljän pyörän kuskaaminen junalla Lappiin, mutta käytännössä mahdotonta tuo on. Pikajunalla Kolariin ehkä pyörät saisi tavarana. Etukäteen ei siitä ole varmuutta. IC-junaankaan ei pyöriä käytännössä saa, vaikka teoriassa tuollaista mahdollisuutta tarjotaankin ja kesällä pikajunia on rajallinen määrä.
Ainoa varma tapa lienee peräkärryn ottaminen mukaan, mutta lisähintaa siitä melkoisesti tulee. IC:n autopaikan korkeus on 204 cm ja pikajunan alakerrassa 165 cm. Yläkerrassa junan nopeus on kattotelineelle liian suuri ja n. 2,7 m korkuista kuormaa tuskin muutenkaan hyväksyttäisiin. VR ei salli autojunassa vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä, vaikka suurin sallittu leveys ei ylittyisikään. Perusteena on pelko heiluvan pyörän osumisesta muihin autoihin. Toki vetokoukkutelineitä on monenlaisia, mutta ainakin Thulen mallistossa on telineitä, joissa pyörät ei pääse heilumaan ja ehkä muissakin on pyörät mahdollista sitoa kiinni. Toki tavanomaisen autopaikan pituus 5,05 m ylittyisi herkästi, mutta pieni lisähinta ylityksestä olisi siedettävissä nykytilaan verrattuna.
En tiedä, miten tavallinen junankäyttäjä voisi pyöräilijöiden asioita ajaa. Siksi ehdotankin, että jokin pyöräilijöiden etuja ajava yhdistys ottaisi asiakseen kehittää VR:n kanssa parempia ratkaisuja, kenties yhdessä LVM:n kanssa. Sielläkin kun on tavoitteena edistää pyöräilyä ja LVM:n saaminen samaan pöytään ehkä lisäisi VR:n kiinnostusta tehdä asialle jotain.








Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit