ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 131

Aihe: Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.

  1. #31
    Liittynyt
    01/2008
    Viestit
    1.544
    IC-junassa kuskasin pyörää pari viikkoa sitten. Ei ongelmia.

    Mutta miten Pendolinoissa, ootteko kuskanneet fillaria niissä? Mulla on kyseessä maantiepyörä ja pienikin se on, muttei taittopyörä Pyörälaukkua en voi ottaa mukaan, koska määränpäässä en voi raahata sitä mukana.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

  2. #32
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Intercity, x-tupakkakoppi. Kopista oli jonkun ottama kuva liikkeellä, tässä lisää.












  3. #33
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Miten se IC pyörätelineen kolikkosysteemi onkin osattu suunnitella niin että lukkoa avatessa kolikko sinkoutuu kopin peränurkkaan?

    Bussissa en ole itse pyörää kuljettanut, mutta kalastaja Linkola näyttää kuljettavan pyöränsä Expressbussilla Sääksmäeltä Helsinkiin kun siellä päin liikkuu. Positiivisesti kuskit ovat ainakaan hänen "matkatavaraansa" suhtautuneet.

  4. #34
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    ^ Oma lukko junaan mukaan. Telineisiin, joista puhut, mahtuu kaksi pyörää hyvin lattialle. Minä en niitä telineitä enää edes yritä käyttää.

  5. #35
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Tässä VR-mallipyörät nätisti telineessä... eipäs kun siis sattumalta samassa junassa kulkeneen pariskunnan pyörät. Nättejä ovat. Ja sopii telineisiin kuin sormi nenään. Läski retkikamoilla vähän huonommin, kuin tunkisi HK-sinistä sinne, sen tavallisen herneen sijasta...


  6. #36
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Nyt on oikein käytössä tämä tupakkakoppi. Kunhan joskus pääsee kokeilemaan pakatun pöörän kanssa, portaissa kurvailua. Oho, lunta etuoikealla!


  7. #37
    IC-junassa pyörille on kolme ahdasta paikkaa. Se on varsin ala-arvoista. Kun tämän asia on tiedetty, olen varannut pyöräpaikan hyvissä ajoin etukäteen. Esim. viime kesän pyörämatkalla kaverin kanssa teimme niin, että laitoimme pyörät laukkuinemme ko. tilaan, kun muita pyöriä ei ollut ja istumapaikat otimme läheltä pyöriä. Muutamia vuosia sitten Saksassa matkustimme kahteen otteeseen pyörien kanssa junalla. Siellä oli pyöräilijät huomioitu erinomaisesti. Ehkä meitä pyörien kanssa matkustajia on liian vähän, minkä vuoksi VR ei ole pyörien kanssa matkustajista kiinnostunut.

  8. #38
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    ^ Ei meitä vähää ole. VR-vaununvalisijamiesraadissa ei vain ole ollut yhtään pyöräilijää mukana.

  9. #39
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    684
    Tämä on muuten niitä asioita, joista jokainen pyöräilijä voisi antaa äänekästä palautetta VR:lle. Surkeassa jamassa Suomessa fillarin kuskaaminen julkisilla.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  10. #40
    Surkeassa jamassa Suomessa fillarin kuskaaminen julkisilla.
    ... mutta sentään paremmin kuin länsinaapurissa. Muutamana viime kesänä olisi ollut tarvetta päästä junalla/bussilla oikaisemaan reissussa niin ei tuntunut saavan millään keinolla pyörää kyytiin Ruotsissa - ei muuten auttanut viime kesänä edes se että olisin pakannut pyörän suojapussiin ennen (tyhjään) tavaratilaan laittoa, kuski vaan totesi ettei he kuljeta polkupyöriä. Varmaan jos purkaa pyörän ja pakkaa kassiin ettei pyöräksi tunnista niin onnistuu.

    Oli helpotus saapua laivalla Suomeen ja nostaa itse pyörä tilavaan pikajunan konnarivaunuun Turussa. Huono vaan että nuo pikajunavuorot alkavat olla katoava luonnonvara .

  11. #41
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hathathat Katso viesti
    ... mutta sentään paremmin kuin länsinaapurissa. Muutamana viime kesänä olisi ollut tarvetta päästä junalla/bussilla oikaisemaan reissussa niin ei tuntunut saavan millään keinolla pyörää kyytiin Ruotsissa - ei muuten auttanut viime kesänä edes se että olisin pakannut pyörän suojapussiin ennen (tyhjään) tavaratilaan laittoa, kuski vaan totesi ettei he kuljeta polkupyöriä. Varmaan jos purkaa pyörän ja pakkaa kassiin ettei pyöräksi tunnista niin onnistuu.

    Oli helpotus saapua laivalla Suomeen ja nostaa itse pyörä tilavaan pikajunan konnarivaunuun Turussa. Huono vaan että nuo pikajunavuorot alkavat olla katoava luonnonvara .
    Niin ne taksikuskitkin sanoo, että "paremmin sentään kuin Tukholmassa". Kuinka moni urheilujoukkue benchmarkaa itseään sarjan jumboon? Miksi edes puhutaan Ruotsista muualla kuin lätkässä? Katse sinnä missä asiat osataan: tässä tapauksessa ei taida tarvita mennä Tanskaa kauemmaksi, mutta voi mennä aina välimerelle asti.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  12. #42
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Suomessa pyöränkuljettaminen on äärimmäisen helppoa julkisissa, jos tietää mitä tekee. En ole käytännössä kertaakaan onnistunut varaamaan esimerkiksi junaan paikkaa etukäteen, mutta toistaiseksi olen vain kerran jäänyt "rannalle" junasta. Bussissa sama eli kerran joutunut odottamaan seuraavaa. Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
    Jos pyöriä joskus on enemmän kuin 1 per juna/bussi niin menee vaikeaksi. Yleensä ei ole.

  13. #43
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
    Minulta on onnistunut pyöräpaikan varaaminen netissä samalla kuin junalipunkin. Kokeilin juuri äsken huvin vuoksi ja perjantaina Ouluun menevään Intercityyn olisi ollut mahdollista ostaa yksi junalippu + 3 pyöräpaikkaa á 5 euroa. Ehkä kehitys on mennyt tässä eteenpäin tai sitten riippuu junasta ja suunnasta.

  14. #44
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Minulta on onnistunut pyöräpaikan varaaminen netissä samalla kuin junalipunkin. Kokeilin juuri äsken huvin vuoksi ja perjantaina Ouluun menevään Intercityyn olisi ollut mahdollista ostaa yksi junalippu + 3 pyöräpaikkaa á 5 euroa. Ehkä kehitys on mennyt tässä eteenpäin tai sitten riippuu junasta ja suunnasta.
    Jopas. Viimeksi ei vielä toiminut nettikaupassa. Tosin ostan käytännössä aina lippuni automaatista.

    Aikaisemmin esimerkiksi konduktöörit soitteli keskenään onko jatkoyhteydessä tilaa pyörälle.

  15. #45
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.169
    Olihan se pk-seudun paikallisjunien maksuton pyöränkuljetus(kokeilu) edelleen voimassa? Mietin josko joskus ottais junan Karjaalle (no ei ole enää pääkaupunkiseutua) kun sinne asti pääsee paikallisvaunuilla ja ajaisin myötätuuleen kotiinpäin espooseen kuninkaantietä tms pientä kivaa asfalttia.

  16. #46
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Suomessa pyöränkuljettaminen on äärimmäisen helppoa julkisissa, jos tietää mitä tekee. En ole käytännössä kertaakaan onnistunut varaamaan esimerkiksi junaan paikkaa etukäteen, mutta toistaiseksi olen vain kerran jäänyt "rannalle" junasta. Bussissa sama eli kerran joutunut odottamaan seuraavaa. Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
    Jos pyöriä joskus on enemmän kuin 1 per juna/bussi niin menee vaikeaksi. Yleensä ei ole.
    Touché. Suomessa, tai ainakin Helsingissä julkinen liikenne on suunnattu sellaisille, jotka liikkuvat julkisilla säännöllisesti. Tällainen satunnaiskäyttäjä ei löydä pysäkkejä, ei saa hankituksi lippuja, eikä tunne sääntöjä. Hassuna esimerkkinä: olin taannoin ollut kaksi viikkoa Hong Kongissa, missä olin käyttänyt sujuvasti kaikkia mahdollisia julkisen liikenteen muotoja. Palattuani Suomeen läksin hakemaan autoani Haagasta, missä se oli ystävälläni lainassa. No, en ihan ensi yrittämällä Haagaan päässyt. Junalla yritin.

    Mietin tätä samaa asiaa viime viikonloppuna Englannissa: juna-asemilla tulee parin minuutin välein kuulutuksia joko "liikenne sujuu", tai sitten kerrotaan missä on ongelmia. Ja sekä asemien että junien seinät on täynnä informaatiota siitä, kuinka matka taittuu sujuvasti. Josko se olisikin vain tiedottamisesta kiinni?
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  17. #47
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Oulu / Syöte
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Olihan se pk-seudun paikallisjunien maksuton pyöränkuljetus(kokeilu) edelleen voimassa? Mietin josko joskus ottais junan Karjaalle (no ei ole enää pääkaupunkiseutua) kun sinne asti pääsee paikallisvaunuilla ja ajaisin myötätuuleen kotiinpäin espooseen kuninkaantietä tms pientä kivaa asfalttia.


    Polkupyörä


    HSL:n alueen lähijunissa saa kuljettaa polkupyörää maksutta ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos matkustajalla on HSL:n lippu ja junassa on tilaa. Ruuhka-aikoina (ma–pe klo 7–9 ja klo 15–18) polkupyörien kuljettaminen ei ole lähijunissa sallittua.
    Metrossa polkupyörää voi kuljettaa maksutta aina, jos vaunussa on tilaa. Metroasemilla polkupyörällä ajo on kielletty. Asemalla pyörä on turvallisinta kuljettaa hissillä.

    Suomenlinnan lautalla pyörän kuljettaminen on maksullista. Katso voimassaoleva hinta Suomenlinnan Liikenne Oy:n sivuilta.

    Pyörää kuljettavan on huolehdittava siitä, ettei pyörästä aiheudu haittaa tai vaaraa muille matkustajille.

    Polkupyöriä ei saa kuljettaa busseissa eikä raitiovaunuissa. Kokoontaitettavan polkupyörän saa kuitenkin ottaa mukaan bussiin tai raitiovaunuun, mikäli se on pakattu pussiin tai vastaavaan.

    https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa
    https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoj...aily-ja-kavely
    px / #55 / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi

  18. #48
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Fillarin kuljetus näyttäisi onnistuvan lähijunassa myös silloin, kun matkustaa VR:n lipulla HSL:n lipun sijaan. Siis vaikka R-junassa, johon Helsingistä Keravalle asti kelpaa HSL:n lippu, mutta Keravaa pohjoisemmaksi matkustavalta vaaditaan VR:n lippu.

  19. #49
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669
    Hei!

    Tarkastin Markun tietoja; Kun kerran konnari kyseli, millä lipulla olin liikenteessä. Kertoi, että VR:n lipulla olisi pitänyt maksaa pyörästä erikseen. Varmistin vielä VR:n sivuilta; VR:n lippua käyttäessä paikallisliikenteessä pitäisi periaatteessa maksaa pyöränkuljetusmaksu (4,20). Periminen taitaa riippua konnarista - heillä kun on palvelualttiutta, VR:llä ei.

    http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/...uljetus_2.html

  20. #50
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti
    Periminen taitaa riippua konnarista - heillä kun on palvelualttiutta, VR:llä ei.
    Sama vika kuin kivijalkakaupan hinnoissa. Ikinä ei voi tietää etukäteen. Jos pyörän on junassa/bussissa laittanut itse paikalleen niin karkeasti 1/4 siitä ei veloiteta mitään.
    Junassa pyörä on toisinaan kalliimpi kuin ihminen.

  21. #51
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    VR:n vyöhykeliikenteeseen on mahdollista ostaa lipunmyynnistä etukäteen 4,20 eur arvoisia polkupyörälippuja. Lippu vain leimataan kun sitä haluaa käyttää. Tämä on ihan kätevää koska läheskään aina sen fillarin kanssa ei mahdu juuri siihen lipunmyyntivaunuun ja sitten saa reissata ilman polkupyörälippua tarkastajien pelossa koko matkan.
    Tämä siis niille kenellä on käytössä sarja- tai kausilippu vyöhykeliikenteessä.
    Lisäksi olisi mukava jos VR suurentaisi reilusti (kooksi vaikka metri kertaa metri) fillarinkuljetusosaston merkkiä junissaan, koska olen useampaan kertaan saanut juosta laiturilla pyöräni kanssa etsimässä sitä pientä polkupyörää esittävää tarraa. Samoin voisivat merkitä lastenvaunupaikatkin.

  22. #52
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Kiitos Veivaajalle oikaisusta! Tarkistin itsekin VR:n sivuilta, mutta eipä pistänyt silmään linkkisi takana oleva kohta.

    Pihi pyöräilijä siis ostaa lähijunassa lipun viimeiselle HSL:n piirissä olevalle asemalle, jää pois siellä ja polkee loppumatkan.

  23. #53
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    112
    Oman kokemukseni mukaan retkeilessä jos täytyy turvautua fillarinkanssa julkisiin. Busseilla homma onnistuu n. 10krt helpommin...aina ei edes peritä maksua pyörästä! Jos mahdollista menee vain lähtöpisteen lastauslaiturille norkoilemaan, koska ko.bussin pakkaaminen aloitetaan....Näihin nykyisiin busseihin normifillarini mahtuu jopa pystyyn monasti...irtoremmeillä vain kiinni peräseinään!! ja kuski kiittää...(näin siis kotimaassa)

  24. #54
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Loirivinkkiä pöörän kuljetukseen...

    https://www.youtube.com/watch?v=HALaLOsinhQ


  25. #55
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669
    Moi, Pöökke ja muut!

    Olen samaa mieltä, että VR voisi ilmoitella paikallisjunissa paremmin niistä pyöräpaikoista. Linkistä löytyy pyöräpaikkojen sijainti erilaisissa junissa. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahijunat

    Aika sekavaa...

  26. #56
    Monesti matkustanut pyörän kanssa junassa.
    Intercity junissa (ex.tupakkakoppi) kannattaa ottaa vaijerilukko mukaan. U-lukolla ei saanut lukkoon mihinkään laitettua, koska takarengas ei uponnut telineeseen.
    Siitä on helppo ottaa vorolla pyörä mukaan asemalla.
    Ikävästi pyörät ovat kaikkien näprääjien ja kokeilikoiden saatavissa. Vielä ei ole mitään ihmeempää sattunut.

    Ja kun varaa pyöräpaikan vaunuun, kannattaa varata läheltä omaa vaunua. Ettei pyörä ole toisessa päässä junaa ja itse toisessa.

  27. #57
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Poikkeuksellisesti pitää kehua... uusi emaillippu on UPEA! Avaa email kännyssä. Ei muuta, siinä näkyy heti lippu. Näin se olisi pitänyt olla jo alunperin.

    Tekstarilippuhan on ihan vitsi, kun sitten pitää kuitenkin avata linkki selaimeen jne. Siitä otin aikaisemmin ruudunkaappauskuva, se ei häviä jos verkko tökkii


  28. #58
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Pohjoinen Espoo
    Viestit
    652
    Tuli kuljettua Hesasta Porin kautta itärajalle polkien, bussilla ja junilla. Poriin menin halvalla onniexpress bussilla, joka on ilmainen pyörälle. Sen lisäksi käytin matkan varrella kiskobusseja, jotka on myös ilmaisia ja helppoja pyörille.
    Käyttäkää näitä tietääkseni parhaita julkisia pyöräilijän kannalta, niin saadaan ne pysymään ja lisäämään reittejä

    Fillarin saa helposti sisään, vaikka peräkärry kiinni.

    Näissä on lippuautomaatit, joihin käy kortti ja käteinen.


    http://www.onniexpress.fi/
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm12
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiskobussi

  29. #59
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti px Katso viesti


    Polkupyörä


    HSL:n alueen lähijunissa saa kuljettaa polkupyörää maksutta ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos matkustajalla on HSL:n lippu ja junassa on tilaa. Ruuhka-aikoina (ma–pe klo 7–9 ja klo 15–18) polkupyörien kuljettaminen ei ole lähijunissa sallittua.
    Metrossa polkupyörää voi kuljettaa maksutta aina, jos vaunussa on tilaa. Metroasemilla polkupyörällä ajo on kielletty. Asemalla pyörä on turvallisinta kuljettaa hissillä.

    Suomenlinnan lautalla pyörän kuljettaminen on maksullista. Katso voimassaoleva hinta Suomenlinnan Liikenne Oy:n sivuilta.

    Pyörää kuljettavan on huolehdittava siitä, ettei pyörästä aiheudu haittaa tai vaaraa muille matkustajille.

    Polkupyöriä ei saa kuljettaa busseissa eikä raitiovaunuissa. Kokoontaitettavan polkupyörän saa kuitenkin ottaa mukaan bussiin tai raitiovaunuun, mikäli se on pakattu pussiin tai vastaavaan.

    https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa
    https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoj...aily-ja-kavely
    8 euroa lauttamaksu!Per suunta,jää kokematta Suokki.

  30. #60
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kyprok Katso viesti
    Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.

    Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.

    Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.

    Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.

    Kiitos kaikille vastauksista.
    Bussissa maksaa fillarin kuljetus 4 euroa,matkan pituudesta riippumatta.Mikäli fillari lähetetään rahtina,maksaa 30 kg mukaan.Joo ei fillarit paina 30 kg,mutta jonkun mukaan vievät sen edestä tilaa.Ja sääntönä on ,jos ruumassa on tilaa,näin muistaakseni.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •