Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomi S Katso viesti
Ryhmäajon oppii parhaiten ryhmässä ajamalla.
Olen samaa mieltä tästä. Tekemällä oppii parhaiten. Kun tänään pidemmällä lenkillä sattui kuitenkin jo toinen kasa reilun kuukauden sisään, niin olisi hyvä miettiä, voitaisiinko näitä välttää jatkossa. HePon sivuilla on kyllä hyvät ohjeet ryhmässä ajamiseen:

https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit...ssa-ajamiseen/

Ja Jari Kulmalan kirjoittama artikkeli turvallisesta ryhmäajosta on myös hyvä lukea:

http://www.ik-32.org/ilmoitustaulu/2...ri_kulmala.pdf

Olen ollut nyt neljä kertaa osallisena yhden tai useamman pyöräilijän kaatumisessa viimeisen viiden vuoden aikana ja kaikissa näissä tapauksissa kaatumiseen tai kasaan johtaneet syyt ovat löytyneet näistä dokumenteista. Eli vaikka ohjeet on lukenut ja niitä parhaansa mukaan yrittää noudattaa, niin vahinkoja sattuu.

HePon ohjeista näyttäisi puuttuvan maininta, kuinka tärkeä on tiukka ote ohjaustangosta. Täältä pääkaupunkiseudun ympäristöstä löytyy sen verran huonokuntoisia teitä, että hyvällä merkinnäytöllä ja kommunikoinnilla ei pystytä kuitenkaan kaikkia kuoppiin ajoja välttämään. Hyvä ote kahvoista voi pelastaa tilanteen, vaikka toinen käsi olisi esim. juomapullolla tai muuta vastaavaa.

Tämän päiväisellä ja eiliselläkin lenkillä oli pari sen verran huonokuntoista tienpätkää, että rengasrikoiltakaan ei vältytty. Näillä pätkillä olisi hyvä hidastaa hieman vauhtia ja pitää pidemmät raot edellä ajaviin. Vauhdin hidastaminen vie kuitenkin huomattavasti vähemmän aikaa ja vaivaa kuin renkaan paikkaaminen kuoppaan ajon seurauksena

Ai niin, meinasin unohtaa mainita ne syyt kaatumisiin. Yleensä ne eivät ole johtuneet niinkään huonokuntoisesta tiestä (joskus kyllä siitäkin), vaan edessä ajavan yllättävästä hidastamisesta, ajolinjan muutoksesta tai näistä molemmista.