FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 230 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 130 180 220 228 229 230 231 232 240 280 330 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.871 - 6.900 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Jossain ohjeessa käskettiin laittaa litkua läskirenkaaseen 8oz. Tuohan on yli 200g, kun 13J sisurit on reilu 300g. Oletteko laittaneet vähemmän litkua jos näyttänyt että pysyy hvyin renkaissa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Jossain ohjeessa käskettiin laittaa litkua läskirenkaaseen 8oz. Tuohan on yli 200g, kun 13J sisurit on reilu 300g. Oletteko laittaneet vähemmän litkua jos näyttänyt että pysyy hvyin renkaissa?
    Mää olen laittanut nyt pari viimeistä kertaa n. 60ml, hyvin on tiivistynyt tuollakin määrällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Tähän ei varmaan ole yhtä totuutta, mutta kerran eräs tamperelainen pyöräkauppias selitti minulla asian näin verrattaessa sisuri vs litkut asetelmaa. Se sisuri siellä renkaan sisällä pyrkii vastustamaan pyörimisliikettä, kun taas se litku levittyy renkaan sisäpinnalle tasaisesti keskipakoivoiman seurauksena. Ts. litkutettu rengas rullaa paremmin, vaikka kokonaispaino olisi suurinpiirtein sama. Onpa tätä joku tutkinutkin, tosin normi maasturin renkailla http://www.bicyclerollingresistance....ex-butyl-tubes .
    -Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-

Mites noi 4.8" JJ Liteskinit on menneet tubelessina? Kiinnostaisivat noin niinku painon ja hinnan puolesta, plus ovat kuulemma jeppiskamaa yleiskumeina molemmissa päissä. Dozerit alla nyt, ja ainakin eteen pitää jotain muuta saada että ohjaavuus paranee.

^4" ainakin lostavasti ei eroa juurikaan 4.8" snakeen. Ei litkuakaan tullut kyljistä läpi. 4" laitoin 0.6 dl Stania ja isompaan noin desin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

^ Samat kokemukset täälläkin, litkuakin laitoin juuri tuon saman määrän. Hyvin on 4.0 LS kestänyt toistaiseksi, eikä litkua ole tihkunut mistään läpi.

Todella nätisti sai kammettua/nostettua vanteelle, 4.8 SS oli tiukempi, vaikkei sekään mikään paha rasti ollut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    [KIELI POSKELLA OFFTOPIKKIA] Mulla löi viikonloppuna BFL takan useasti tyhjää ja Barbegazi oli edessä paikoin kun pulkka kiteytyneessä sohjolumessa, tämä johtu varmaan siitä että repussa oli liian vähän ruokaa ja kaljaa, etupään pidon huonous voidaan osittain selittää että vaihdoin painavan talvimakupussin välikelin makuupussiin. [/KIELI POSKELLA OFFTOPIKKIA]
    Skarppausta nyt. Nöösikin tietää tämän. Ajoit väärin.

Menen ruoskimaan itseäni
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Etu/taka paine-ero?

Sanokaas viisaammat milipiteenne eu- ja takarenkaan paine-erosta Tähän asiaan on nyt läskipyörän takia joutunut paneutumaan, tavan pyörillä eipä ole ollut niin ajankohtaista. Tälläkin palstalla heitetään lukemia eim 0,5/0,6, mutta kun mittaan oman pyöräni painonjakautuman niin etupyörälle tulee 57% takarenkaan painosta, sen mukaan paineet tulisi olla n. 0,5/0,9. Kuten sanottu niin asia tulee huomion arvoiseksi vasta läskipyörän myötä ja ilmeisesti jossain kilpailun huipputasolla.
    Siis onko jokin minulle tuntematon tekijä jonka mukaan takarengas pitää olla "löysempi"? Vai onko kyse vain siitä, että luullaan ajoasennon olevan tasapainoisempi kuin on?

Paineissa olen itse vaihtanut ajatusmaailman "mahdollisimman alhaisesta" päinvastaiseen. Nykyään lähestyn teemaa ajatuksella "mahdollisimman kovilla paineilla". Tämä on johtanut siihen, että talven huonoimmilla keleillä takana oleva Lou oli välillä löysempi kuin edessä oleva Bud. Eli renkaat "kovaksi" jonnekin 0,6-0,8 bar tietämille ja kelin mukaan paineita alas. Siinä sen oppii ajaessa, milloin kyse on oikeasti renkaan pidosta ja milloin omasta puutteellisesta ajotekniikasta, jos tulee hankaluuksia edetä. Suosin myös ajotekniikan kehittymisen kannalta pikkusen yläkanttiin paineita kuin alakanttiin.
    Bud/Lou-kombinaatio on erinomainen, mutta arvokas, joten näillä ei halua asfalttirallia ajaa kesällä. Tulipa sitten hankittua kesäksi Specialized Fast Track taakse ja Ground Control eteen, molemmat edullista kapeaa 4.0 mallia. Yhteishintakin oli erittäin siedettävät 70 € eli kolmasosa Bud/Lou-hinnasta. Nyt on pari lenkkiä alla Spessuilla ja olen tyytyväistäkin tyytäväisempi renkaiden hinta-laatu-suhteeseen. Edelleen noillakin renkailla läskillä nousee pahemmat paikat kuin täysjouston Ardenteilla. Renkaat myös rullaavat kivasti, toki kantttauspito ei ole Ardentin/Budin veroista.

Paineita on toisen puolesta mahdoton sanoa, kun muuttujia on liikaa. Ajomaastoa, ajotyyliä, keliä, mieltymyksiä, vanteen leveys, kumieroja ja ym.

Kesällä minimi maastopaine on silloin kohdillaan, kun kokeilee korkealla juurella tai kiven reunalla molemmat kumit eittei lyö läpi, kun kokopainolla runtta sarvista/penkistä. Tämä toimii minulla muilla tuskin. Talvella lasketaan paineita alas jos ei kellu tai vetopitoa löydy.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Niin minun kysymykseni paineista käsitti vain etu- ja takarenkaan paine-eron, ei sitä mitä painetta käytetään koska se tietysti johtuu tilanteesta.
    Siis miksi yleensä käytetään etu/taka hyvinkin läheisiä paineita vaikka massa takapyörällä voilla lähes 2x suurempi? No niinhän minäkin ajoin 20 vuotta ja nyt vasta ihmettelen koka läskin rengas muuttuu ihan toiseksi kun siinä on "väärä" paine eli 1/10 barin erolle pumpattuna toinen rengas on (usein) ihan väärässä moodissa.

^ ihan mielenkinnosta, onko sulla kuin lyhyt stemmi, kui korkeella satulatolppa ja onko tolpassa offsettia taaksepäin, eli miten takapainoinen asento? Ja mikä pyörä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Kesällä minimi maastopaine on silloin kohdillaan, kun kokeilee korkealla juurella tai kiven reunalla molemmat kumit eittei lyö läpi, kun kokopainolla runtta sarvista/penkistä. Tämä toimii minulla muilla tuskin.
    Toimii täälläkin.
    Toki jos mennään vauhdilla kivikkomäkeen saattaa ajoittaista kolinaa kuulua, varsin etupäästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    ^ ihan mielenkinnosta, onko sulla kuin lyhyt stemmi, kui korkeella satulatolppa ja onko tolpassa offsettia taaksepäin, eli miten takapainoinen asento? Ja mikä pyörä?
    Farley 5 ja stemmi on lyhyt talvipyöräilyn (kylmyys laimentaa nojailua...) takia, mutta ei painonjakautuma paljon muutu vakioasetuksillakaan. Yhteensä kolme maastopyörää, mutta ei millään paino jakaudu jollain 45/55 prosenteilla

Kyllä mulla on paineet abaut painonjakauman suhteen, jotain 0.2/0.4 bar. Sopivat mun makuun silloin kun renkaan kyljet ei painu makkaralle kurttuun pyörän päällä ollessa, koskaan ei oo näillä (5.05") läpi kolissut vaikka olis etunen nollissakin.

Nyt on pyörä ja 2 x JJ 4,8" liikkeessä ja perjantaina saan pyörän takaisin tubelesina. Hauskat pakkaukset oli renkaille:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huggu Katso viesti
    Hauskat pakkaukset oli renkaille
    Niin on, LiteSkinit tuli samanlaisissa.

Onko missään kivijalassa ollut JJ kumeksia myynnissä?

noniinno Guest
    ^Kärkkäinen Lahti

Suosittelen suosimaan suomalaisia, mutta nyt suomin itseäni. Tuolla oli Mammotheista sen verran yleisestä linjasta poikkeava hinta, että oli pakko sortua. 120 TPI EXO 69,99€ -5% vielä etusivun koodilla.
    Lähetysvahvistus ainakin tuli samana iltana, jännitän onko nuo mitä pitää ja kuinka silmään sattuu kun nuo vaihtaa BFL:ien alle. Kaipaisin markkinoille jotain 4.4" oikein kuvioltaan maltillista rengasta, joka olisi...hmm..juuri kuin BFL.

http://www.alltricks.com/mtb/tyres-t...70-208251.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Suosittelen suosimaan suomalaisia, mutta nyt suomin itseäni. Tuolla oli Mammotheista sen verran yleisestä linjasta poikkeava hinta, että oli pakko sortua. 120 TPI EXO 69,99€ -5% vielä etusivun koodilla.
    Lähetysvahvistus ainakin tuli samana iltana, jännitän onko nuo mitä pitää ja kuinka silmään sattuu kun nuo vaihtaa BFL:ien alle. Kaipaisin markkinoille jotain 4.4" oikein kuvioltaan maltillista rengasta, joka olisi...hmm..juuri kuin BFL.

http://www.alltricks.com/mtb/tyres-t...70-208251.html
    Eiköhän se 4,4" jumbojim aikanaan tuu aftermarket kumiksikin, jota siis ny cubeissa tulee.. Hyvän olone kumi, ku eilen velipojan kuutioo koitin.. 👍

Luulisi tulevan, mutta mää kaipailisin vielä keskelle tuommosta jatkuvaa harjannetta tyyliin BFL&Mammoth. Voi olla korvien välissäkin, mutta kyllä minusta tuolla isolla Jumbolla takana on varsin tympeä polkea sen muutama kilsan asvalttia sinne mistä polut alkaa.

Itsellä kokemusta vain JJ:n Liteskineistä. Jos vaikka 4.8" Jumpojimeissä on painetta vaikka 0,7bar niin sanoisin että rullaaminen on parhaasta päästä isommista kumeista. Nelituumaisia on nykyään varmaan vielä parempia.

Varmasti totta, mun tuntemus tuli kun pari vuotta ajoi BFL + Onza vaihtaen rolling darryleille SS iso JJ + 13J siinä oli selkeä ero siirtymillä, tietenkin taas muutos hyvään suuntaan talvipoluilla ja samalla laitoin kyllä ison Knardin keulaankin. Nyt kun BFL:t kuitukiekoilla toisessa pyörässä, ja mettät tässä aivan suota eikä jaksa sotkia ku vanha seliseliseli, niin tuolla ajaa kutakuinki samoja keskareita pyräteillä kuin 29" Big Appleilla. Mulle BFL kuvio riittää kesällä ja ison Jumbon koin riittävän kaikkeen tarpeelliseen talvellakin, osahan taas pitää tuota lähinnä kesärenkaana. Meitä on moneen ajoon ja täällähän ei juuri mäkiä ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pystykorva99 Katso viesti
    Niin minun kysymykseni paineista käsitti vain etu- ja takarenkaan paine-eron, ei sitä mitä painetta käytetään koska se tietysti johtuu tilanteesta.
    Siis miksi yleensä käytetään etu/taka hyvinkin läheisiä paineita vaikka massa takapyörällä voilla lähes 2x suurempi? No niinhän minäkin ajoin 20 vuotta ja nyt vasta ihmettelen koka läskin rengas muuttuu ihan toiseksi kun siinä on "väärä" paine eli 1/10 barin erolle pumpattuna toinen rengas on (usein) ihan väärässä moodissa.
    Tämä johtuu siitä, että näillä renkailla ajetaan yleensä maastossakin, ei pelkästään tasamaalla. Maastossa kaikki paino voi tulla pelkästään eturenkaalle tai pelkästään takarenkaalle ja se kokonaispainohan on sama. Sekä etu- että takavanne saisivat säilyä mieluummin ehjänä. Joten periaatteessa painekin pitäisi olla edessä ja takana sama.

Sitten taas tasamaalla on eri painojakauma ja paineen pitäisi olla edessä ja takana eri. Joten jonkinlaista kompromissia tarvitaan, läskirenkaissa 1psi ero (esim. 5 ja 6psi) on usein ihan käyttökelpoinen kompromissi.

^^Joo, uusi BFL kuitukiekoilla tubeleksena voi hyvin ollakin parempi kuin jumpojimi&sisärengas. Eli ei ollenkaan tarvi laittaa seliselimappiin.

Kerkesin tilata jo teippiä Mulefut/Bulldozer-komboon ja seuraavaksi pitäisi tilata litkua ja venttiilit. No Tubesilla on ainakin 35 mm venttiiliä mitä on suositeltu ensisijaisesti maastovehkeisiin ja 44 mm venttiiliä mitä maantievehkeisiin. Onko noilla suosituksilla mitään perää tai väliä, 35 mm olisi B-D:stä loppu niin odotellaanko vai otanko 44 mm suosiolla?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

^ Liekö niillä muuta käytännön eroa kuin että pitkä ylettyy ontelovanteen läpi? Jos lisäpituutta ei tarvitse, niin lyhyt olisi hieman paremmin suojassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •