GarminGiantElectrobikeEfat
Sivu 3 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #61
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    Melkoinen peruste tuo, että pyörät suolaantuvat autoteillä joka tapauksessa, niin pyöräteiden suolaaminenkaan ei haittaa. Olisi kiva tietää kuinka paljon kantakapungin autoteilla tänä talvena on suolaa käytetty. Tuskin kovin paljoa, jos lainkaan.
    En tiedä muuta kuin että oma pyöräni on yltäpäältä suolakuorrutuksessa ja suolattua testipätkää 15km matkallani on noin 300m. Muut pätkät on kelvejä katujen varsilla ja puistojen läpi fifty sixty + jokunen ajoratapätkä. Ajoa on aina muutama kerta viikossa. Eli en laittaisi suolaantumista näiden uusien testipätkien piikkiin. Samat kokemukset on myös edellis talvilta.

  2. #62
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Rakennusvirastolta aikaisemmin talvella saamani vastauksen mukaan nykyään Helsingissä voidaan käyttää suolaa kelveillä hiekoitussepeliin sekoitettuna. Eli suolaa voi hyvinkin olla muuallakin kuin vain testipätkällä ja näin ollen suolattujen väylien vältteleminenkään ei onnistu, koska mistään ei ole saatavissa tietoa siitä, missä on suolattu.

    Tällä viikolla kysyin, miksi testipätkää oli alkuviikostakin suolattu niin rajulla kädellä, vaikka lämpötilat ovat olleet plussan puolella ympäri vuorokauden. Vastaukseksi sain, että koska testireitillä ei käytetä lainkaan sepeliä liukkaudentorjuntaan, joudutaan paikoin käyttämään melko paljonkin suolaa, jotta voidaan turvata pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallinen liikkuminen. Lisäksi todettiin, että pyöräilijät itse ovat useita vuosia toivoneet suolattavaa ja sepelitöntä talvipyöräilyn reittiä/verkostoa Helsinkiin ja taas viitattiin Ruotsiin, Tanskaan ja Hollantiin. Vastauksessa todettiin myös, että kokeilu on aloitettu täysin helsinkiläisten pyöräilyaktiivien toiveesta ja se on kuulemma myös saanut todella paljon positiivista palautetta.

    Ilmastonmuutos kun etenee tätä vauhtia, niin eihän siihen varmaan kovin montaa vuosikymmentä mene, kun meillä on Köpiksen tai Amsterdamin ilmasto täällä, mutta vielä tällä hetkellä elellään kyllä ihan eri olosuhteissa. Tuskinpa Köpiksessä enää maaliskuun puolivälissä ajetaan tonnikaupalla suolaa kelveille ihan vaan varuiksi...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #63
    Tuo onkin tosi mukavaa että suolataan sepelitkin: sepeli ensin tuhoaa maalipinnan jolloin on heti suola valmiina edistämässä ruostumista. Selvä ero ajattelutavoissa, että ainakin itse näen että suolaa käytetään vain estämään erittäin huonoa ajokeliä jossa normaalilla talvivarustelulla ei enää joku hieman vähemmän ajava vanhempi nainen pysty ajamaan. Tämä käytetty logiikka taas kusee siinä että kannustamalla ajamaan kesävarustelulla fillarilla ollaankin sitten ongelmissa kun siirrytään pois siltä suolatulta tieltä. Pahimmassa skenaariossa lopputulos on että onnettomuudet hieman lisääntyy muualla kuin baanan tapaisilla suolatuilla teillä, koska baanalla voi ajaa ihan hyvin kesärenkailla. Tilastoissa kuitenkin tämä näkyy siten että suolaus vähentää onnettomuuksia koska seurataan vain kyseisen testipätkän onnettomuuksia, vaikka laajemmassa skaalassa muutosta ei juuri tapahtuisi. Suolauksessa myös unohdetaan aina sen aiheuttamat haasteet ajoneuvojen tekniikkaan, koska ne ongelmat maksaa tien käyttäjä.

  4. #64
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Jos maailmanloppua ei tule, niin tuhannen vuoden päästä Helsinki on suola-aavikkoa. Tai sitten pitää jossain vaiheessa lopettaa suolaaminen.

  5. #65
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

    Suo(la) siellä, vetelä täällä. Tuo suolojen käyttö sepelin seassa selittääkin sitten pari juttua. En oikeasti ymmärrä miten pyöräilijä voi haluta suolausta, sepelikin lienee helpompi vihollinen. Itse ajan päivittäin n 40 km ja etenkin tällä viikolla on saanut melkein joka ilta puhdistaa vetolinjaa. Pikkurissat oli yhtenä iltana pakko irrottaa ja huh huh mitä sontaa niihin oli kertynyt. Ja minulla on sentään täyspitkät lokarit edessä ja takana. Tällainen iltapuuhastelu on toisinaan rentouttavaa, mutten jaksaisi joka ilta tehdä samaa pitkien työpäivien päätteeksi enkä ole tosiaan aikaisempina vuosina tällaiseen tottunut.

    Olen niin sanottu lumikummi eli annan palautta Oulunkylä-Hesari pätkästä. Olen esittänyt pari kriittistä kommenttia kummien sähköpostilistalla. Ensiksi pidin hieman omituisena ajella aurattua mutta jäistä osuutta Schwalben ISPeillä ja sitten tulla täysin paljaalle asfaltille. Se on kuin pukeutuisi pakkassäähän, joka muuttuukin sitten helteeksi. Kerran kehaisin että jos tästä jotain positiivista pitäisi löytää, niin sitten se, että ei ole sitä sepeliä kevään koittaessa. Myönnän syyllistyneeni siis yhteen osittaiseen positiiviseen ja suolausta edistävään kommenttiin. Mutta kiitän jo tässä vaiheessa Stenua asian aktiivisesta edistämisestä ja paineen luomisesta rakennusvirastoon.

    Kysymys: onko teidän mielestänne suolausta lisätty (muualla kuin koepätkillä) tämän talven aikana?

  6. #66
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^ Vastaus:



    Kuva Auroransillan eteläpuolelta tänään klo 18 jälkeen. Kelvi kylvetty täyteen suola-/sepeliseosta. Suolaa ehkä noin 10% ja 90% sepeliä. Tuohon, kun sataa pari senttiä lunta päälle ja se sulaa suolan vaikutuksesta, niin tulee kiva suolasepeliloskamömmö..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #67
    Päivän Hesarissa oli vastaus tuohon suolauksen ihmettelyyn. Kannattaa toki lukasta koko juttu, puhutaan siellä muustakin.

    "Viime talvena kaupunki päätyi lopulta suolaamaan pyöräteitä harjauksen jälkeen, sillä liukkautta estävät aineet loppuivat."
    http://www.hs.fi/kaupunki/a1459225958560

  8. #68
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    "Suolaamista kannattaa myös Tapio Keihänen Helsingin polkupyöräilijöiden hallituksesta."
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #69
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Kappas vaan, jotain järjen valoa HS:n pääkirjoitussivulla Pyörätiehiekoitus on turhaa

    Jokainen, joka ajaa pyörällä talvella ja ymmärtää oman etunsa, käyttää nastarenkaita. Eikä jalankulkijoiden ole – talvellakaan – pakko kävellä pyörätiellä.


  10. #70
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    ”Oli juhlaa ajaa koko talvi ja nyt on ollut kiva ajaa kun ei ole sitä sepeliä teillä, sehän muuttuu todella liukkaaksi asfaltilla”, Keihänen sanoo

    Ja sitä sepeliä ei siis ole tosiaan välttämätöntä kylvää, kuten pääkirjoituksessa todetaan. Toisaalta meillä on kyllä herra Keihäsen kanssa hieman eri käsitys juhlimisesta. Nyt on tosin "kivaa" kun ollaan päästy juhlissa kevääseen asti eli kun suolaus on vihdoinkin loppunut (onhan?) ja alta paljastuu sepelitön tarmakki. Tosin näissä juhlissa viikkokausien krapula
    (viittaus vaikka omaan viestiini #67) oli ennen iloista, keväistä hetken kestävää nousuhumalaa. Ja hiekkojen poistohan on jo edennyt sangen kohtuullisesti pääkaupunkiseudulla.

    Parin viikon päästä on lumikummien palautetilaisuus. Yritän päästä paikalle kuulemaan, kuinka moni on sitä mieltä, että tämä oli kannatettava kokeilu. Lehdistössä viitataan jatkuvasti siihen, että kokeilu on saanut paljon kiitosta pyöräilijöiden keskuudessa.

  11. #71
    Kevätsiivosin tänään arkipyörän. Olin ennalta varautunut vaihtamaan ketjut ja pakan, mutta enpä olisi osannut arvata että aivan kaikki mahdollinen muukin, mm. taka-akseli, on ruosteessa. Kiitokset nyt tästäkin Helsingin kaupungille.

  12. #72
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^ Suosittelen laittamaan palautetta kaupungille. Tällä hetkellä rakennusvirastossa ollaan ymmärtämäni mukaan sellaisessa käsityksessä, että suolaaminen on pyöräilijöiden enemmistön mielestä hyvä juttu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #73
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Stadi
    Viestit
    22
    Hmm..en ole ikinä tullut ajatelleeksi että Helsingissä alettais suolaan pyöräteitä...ja ainakin itähelsingissä on niin törkeästi levitetty sepeliä että siellä vrm ole sitä käytetty...ainoa vaan että kun kuraa lentää naamalle se maistuu suolalle??? Btw on mulla ne irtolokarit mutta ne jotenkin on niin tyhmän näköset ja heiluu ärsyttävästi niin yleensä muuraan itteni kuraan työmatkoillakin ennenkuin käytän suojia....ai hemmetti että muuten pyöräilykenkien sade/pakkasauojat kuraantuu talvisin..ei mitään tolkkua siinäkään

  14. #74
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kappas vaan, jotain järjen valoa HS:n pääkirjoitussivulla Pyörätiehiekoitus on turhaa
    Oliko koko kirjoitus yhtä idioottimainen, kuin tuo lainaamasi lause? Ei ole lakia, joka kieltää jalankulkijoilta pyörätien käytön. Laki ainoastaan sanoo, että pyörätiellä jalankulkijoiden tulee yleensä käyttää oikeaa reunaa. Tuo on saman luokan aivopieru, kuin sanoisi, että hiekoitus on turhaa, koska ei jalankulkijoiden ole pakko lähteä kotoaan minnekään.

    Enkä vielä ottanut esille edes pyöräteiden häviävän pientä määrää verrattuna yhdistettyihin pyöräteihin ja jalkakäytäviin.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  15. #75
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.456
    YLE: Talven pyöräilytesteissä suola osoitti tehonsa – sepelille halutaan löytää vaihtoehto

    "Muutamalta pyöräilijältä tuli myös palautetta siitä, että suola ruostuttaa pyörää."

  16. #76
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Jahas, saas nähdä, mikä on politiikka suolauksen suhteen tulevana talvena..

    Tuli taas asia mieleen, kun purin puhkiruostuneesta Gunnarista osia irti, koska runko matkaa Kongalle hoitoon. Huomasin siinä sitten, että myös vasemmanpuoleisessa chainstayssä oli maali kuprunnut sisältäpäin irti rungon pinnasta muutamastakin kohdasta ja niinpä sieltä löytyikin kaksi läpipuhkireikää lisää sen viime keväänä löytämäni vetopuolella olevan reiän lisäksi. Samalla loppui spekulointi siitä, että putkessa olisi mahdollisesti ollut alunperin joku pikku vika ja ruostumisen syy olisi ollut se. En usko kuitenkaan siihen, että niitä vikoja olisi useammassa kohtaa, joten uskaltaisin väittää ruostumisen aiheuttajaksi yksinomaan suolaa ja sitä kokeilupätkälle viime talvella levitettyä liuosta, vaikka koko kokeilupätkää yritinkin vältellä mahdollisimman paljon.

    Tein keväällä ilmenneestä ruostevauriosta korvausvaatimuksen kaupungille ja vastauksen sain joskus kesällä. Kaupunki katsoi, että se ei ole korvausvelvollinen. Perusteena oli se, että kokeilusta oli tiedotettu jne. mutta siihen ei otettu mitään kantaa, että suolaamista käytettiin liukkauden- ja pölyn(?)torjuntaan monessa muussakin paikassa kuin kokeilupätkällä ja ilman, että siitä varoitettiin missään. Näin siitä huolimatta, etta korvausvaatimuksen perusteluissa nimenomaisesti painotin sitä, että mistään ei ole löydettävissä tietoa siitä, missä kaikkialla suolaa on käytetty, jotta sellaisten kelvien vältteleminen olisi mahdollista. Siispä Hesassa teräsrunkoiset fillarit ovat lainsuojattomia . Päätöksestä olisi voinut valittaa, jolloin asia olisi käsitelty oikeudessa. Nyt päätös oli ympäristöviraston lakimiehen allekirjoittama.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #77
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jahas, saas nähdä, mikä on politiikka suolauksen suhteen tulevana talvena..

    Tuli taas asia mieleen, kun purin puhkiruostuneesta Gunnarista osia irti, koska runko matkaa Kongalle hoitoon. Huomasin siinä sitten, että myös vasemmanpuoleisessa chainstayssä oli maali kuprunnut sisältäpäin irti rungon pinnasta muutamastakin kohdasta ja niinpä sieltä löytyikin kaksi läpipuhkireikää lisää sen viime keväänä löytämäni vetopuolella olevan reiän lisäksi. Samalla loppui spekulointi siitä, että putkessa olisi mahdollisesti ollut alunperin joku pikku vika ja ruostumisen syy olisi ollut se. En usko kuitenkaan siihen, että niitä vikoja olisi useammassa kohtaa, joten uskaltaisin väittää ruostumisen aiheuttajaksi yksinomaan suolaa ja sitä kokeilupätkälle viime talvella levitettyä liuosta, vaikka koko kokeilupätkää yritinkin vältellä mahdollisimman paljon.

    Tein keväällä ilmenneestä ruostevauriosta korvausvaatimuksen kaupungille ja vastauksen sain joskus kesällä. Kaupunki katsoi, että se ei ole korvausvelvollinen. Perusteena oli se, että kokeilusta oli tiedotettu jne. mutta siihen ei otettu mitään kantaa, että suolaamista käytettiin liukkauden- ja pölyn(?)torjuntaan monessa muussakin paikassa kuin kokeilupätkällä ja ilman, että siitä varoitettiin missään. Näin siitä huolimatta, etta korvausvaatimuksen perusteluissa nimenomaisesti painotin sitä, että mistään ei ole löydettävissä tietoa siitä, missä kaikkialla suolaa on käytetty, jotta sellaisten kelvien vältteleminen olisi mahdollista. Siispä Hesassa teräsrunkoiset fillarit ovat lainsuojattomia . Päätöksestä olisi voinut valittaa, jolloin asia olisi käsitelty oikeudessa. Nyt päätös oli ympäristöviraston lakimiehen allekirjoittama.
    Niin juu... Ne rungot tietenkin maalataan ruiskulla vain päältä ja sisäpuolen suojaus kuuluisi hoitaa itse jollain kotelosuojaaineella, minkä tehoa epäilen.
    Metallirungot kaipaisivat kyllä maalia sisäpuolellekkin, mutta milläs tuollaisen tekee?

  18. #78
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Runko oli uutena käsitelty Frame Saverillä ja kerran sen jälkeen jollain kotimaasta saatavalla kotelosuoja-aineella. Joo...olisi varmaan pitänyt tehdä useammin ja ehkäpä niin olisin tehnytkin, jos olisi ollut tieto siitä, että suolaa käytetään myös muualla kuin sillä HePon kokeilureitillä. Jälkiviisastelu on tietty helppoa eikä se silti kumoa sitä faktaa, että fillarit ei tykkää tiesuolasta.

    Joissain teräsrungoissa, esim. All City on pysyvämpi suojakäsittely (ED coating), mutta mulla ei ole käsitystä millaisen suojan se antaa tiesuolan aiheuttamaa korroosiota vastaan.

    E: jos suolausvimma Hesassa jatkuu, niin se asettaa kyllä ihan uudenlaisia vaatimuksia mm. teräksisten kaupunkipyörien valmistajille, kuten vaikkapa Pelagolle. Runkojen pitäisi olla tehty "sealed tubes" -tyyppisesti, ilman huohotusreikiä tai sitten niissä pitäisi olla joku suolakorroosion kestävä käsittely.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #79
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    E: jos suolausvimma Hesassa jatkuu, niin se asettaa kyllä ihan uudenlaisia vaatimuksia mm. teräksisten kaupunkipyörien valmistajille, kuten vaikkapa Pelagolle. Runkojen pitäisi olla tehty "sealed tubes" -tyyppisesti, ilman huohotusreikiä tai sitten niissä pitäisi olla joku suolakorroosion kestävä käsittely.
    Juurikin tätä ajattelin. Ei ne päättäjät valitse tienhoitotapojaan teräsrunkoisten pyörien vuoksi. Suomeen tuotavien fillareiden täytyisi kestää korroosiota, tai sitten ne alkavat ruostumaan puhki kuten autotkin.

    Mitään en tiedä pinnoitustekniikoista, mutta laadukkaisiin teräsfillareihin ei varmaankaan voi soveltaa mitään paksua upotusmaalausta, joka varmastikkin toimii normaali nopsissa. Putkethan on suunniteltu joustavaksi.

    Titaania vaan tilalle.

  20. #80
    Sitä suolaa taidettiin kylvää kyllä ihan sulallekkin tielle helsingissä viime vuonna. Enemmän toivoisi sellaista fiksua suolan käyttöä että käytetään jos resurssit ei muuten riitä, mutta silloinkaan mielestäni ei tarvitse pitää kesäkeliä, vaan ajottainen jäätyminen pitäisi olla täysin hyväksyttävissä. Ainakin itselle lähinnä haasteellisemmat kelit on ollut jos lumi/jää sulaa, ja sitä on monta senttiä -> sohjoa useita senttejä, tai halvemmilla talvikumeilla tämä sohjo jäätymisen jälkeen on melko levoton ajettava. Käytännössä siis tuo sohjoutuva polanne pitäisi saada pois mahdollisimman vauhdikkaasti tai polanne pitäisi saada pysymään hyvin matalana. Toinen paikka ehkä missä voisin harkita suolaa on paikat jossa on suuri riski että ajoradalta aurataan lumet pyörätielle, ja niissäkin ehkä merkattuna melko täsmälliset kohdat kuten yksittäiset mutkat missä sitä ongelmaa on.

    Huomattavasti vähemmän kuitenkin käyttäisin suolaa juuri siksi että jos autot on alkanut vasta kohtalaisesti kestämään suolausta, niin pyörissä ei varmasti ole minkäänlaista suojausta suolaa vastaan. Ainahan voi yrittää sinkittää teräsrunkoa. Kaikkein hauskintaha on kyllä kun suolataan ja hiekoitetaan, niin ensin lyödään kivillä maalipinta rikki, ja sitten suolaa haavoille perään.

    No, pysyypähän syy päivittää fillareita. Eiköhän HePolla ole kytköksiä myös fillarikauppoihin

  21. #81
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Se myös kannattaa pitää mielessä, että ei suola ole ainoastaan teräsrunkojen ongelma. Suola imeytyy osmoosin vaikutuksesta kaikkialle, missä vaan on vähänkin kosteutta. Alumiinikin syöpyy sopivissa olosuhteissa. Esimerkiksi alumiininippelit hapertuu kiekoista, joissa on teräspinnat huonolla tsägällä jo yhden talven ajeluilla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #82
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Koettu kotteron vetokoukun rasiassa; alumiininen syöpyi kauttaaltaan kelvottomaksi
    ja levitti korroosion myös johtosarjaan yhden talven aikana. Ei kiva savotta tuokaan.

  23. #83
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Se myös kannattaa pitää mielessä, että ei suola ole ainoastaan teräsrunkojen ongelma. Suola imeytyy osmoosin vaikutuksesta kaikkialle, missä vaan on vähänkin kosteutta. Alumiinikin syöpyy sopivissa olosuhteissa. Esimerkiksi alumiininippelit hapertuu kiekoista, joissa on teräspinnat huonolla tsägällä jo yhden talven ajeluilla.
    Alumiinipinnat ja messinkinippelit toimivat onneksi hyvin.

  24. #84
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    No siinä on sellainen korroosiopari, että ne on ne pinnat, mitkä syöpyy . Jännite-ero on just sellainen, että syöpymistä ei tapahdu suolattomassa ympäristössä, mutta suolaisessa tapahtuu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #85
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No siinä on sellainen korroosiopari, että ne on ne pinnat, mitkä syöpyy . Jännite-ero on just sellainen, että syöpymistä ei tapahdu suolattomassa ympäristössä, mutta suolaisessa tapahtuu.
    Hys, älä kerro enempää. Tieto lisää tuskaa

  26. #86
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    https://www.marinekauppa.com/categor...oreiden-anodit

    Näitä pitää alkaa pulttaamaan pyörään kiinni.

  27. #87
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Minulla on tässä työn alla keskiön irroitus Genesis Day onesta. Toistaiseksi ei kummallakaan puolella ole nähtävissä mitään liikehdintää. Sillä on ajettu Helsingin talvessa viitisen vuotta ja viime talven Baana-litkut varmaan toimi kirsikkana kakun päällä. Keskiötä ei ole koskaan irrotettu ja viikon kuluessa nähdään irtoaako se koskaan.

  28. #88
    Baanan erikoislitkut tosiaan on vielä oma asiansa, ja kun vähän kaikkea on käytetty sekaisin, niin tiedä että mikä kemikaali tuottaa sen pahimman ongelman itse kalustolle. Tiedä vaikka jossain kemikaaleissa olisi yhteisvaikutus. Suola sentään on autoista niin tuttu että suojauksetkin on tuttuja.

    Oma lisänsä fillarissa suhteessa autoon on että monellakin on erilaisia metallikomboja jotka voi olla kovin ongelmallisia. Teräsrunko taitaa olla sikäli turvallinen että jos osissa on jotain alumiinia tms, niin ne alumiiniosat uhraa itsensä teräksen puolesta, mutta alumiinirungon omistajalla ei ole välttämättä yhtä kivaa teräsosien kanssa... Myös eri teräslaadulla on paljon merkitystä kestävyyteen, mutta ihan helppoa ei varmasti ole varmistua etukäteen että rungossa käytetty teräs on jotain haponkestävää kamaa.

  29. #89
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Hankin juuri varapyöräksi teräsrunkoisen, edullisen hybridin (se Muirwoods). Ajattelin, että pitäisi siihen talvirenkaita katsoa... mutta pitääkö mun nyt siis olla huolissaan korroosiosta ja onko jotain halpaa ratkaisua asialle?

    Toisaalla mulla on olemassa teräksinen 80-luvun halpisretkipyörä, enkä muista siinä huomanneeni mitään ruostumista, mutta kumit on pehkaantuneet puhki vuosien mittaan...

  30. #90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Hankin juuri varapyöräksi teräsrunkoisen, edullisen hybridin (se Muirwoods). Ajattelin, että pitäisi siihen talvirenkaita katsoa... mutta pitääkö mun nyt siis olla huolissaan korroosiosta ja onko jotain halpaa ratkaisua asialle?

    Toisaalla mulla on olemassa teräksinen 80-luvun halpisretkipyörä, enkä muista siinä huomanneeni mitään ruostumista, mutta kumit on pehkaantuneet puhki vuosien mittaan...
    No, taitaa riippua todella monesta asiasta, eli teräslaadusta suojaukseen ym. Työkaverin fillari kukki jo melkein ensimmäisenä vuonna, ja oma fillari on vielä melko siistissä kunnossa useamman vuoden ajon jälkeen. Tosin tuota koereittiä taisin ajellakkin vain pari kertaa viime vuonna, ja sitä ennen ei pahemmin ole suolailtukkaan. Ajoradalla ajamista taitaa tosin olla muutama kilsa takana. Mutta kyllä kannattanee suojata runkoa jollain, ja vähän katsella mahdollisia kierteellisiä reikiä tukkoon, eli pullotelineet, lokaripidikkeet ym.

    En sitten tiedä että saisiko noita rungossa olevia reikiä suojata siihen malliin ettei sisäpuolelle pääsisi juuri mitään, eli joku ohjuri joka varmistaa ettei suoraa vesisuikua pääse siihen reikään. En tiedä kanssa että pystyisikö runkoa huuhtelemaan järkevästi sisältä aika ajoin... Suojaus kannattanee toteuttaa jollain tavalla sisäpuolellekkin, ihan vain varuiksi, kun ei noita teräslaatuja varmasti juuri valkata sen mukaan että kestää suolavettä tai jotain vielä eksoottisempia litkuja.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •