Veikkaan kuitenkin, että tässä eskin tapauksessa on kyse ns. virtuaaliwateista joihin nuo lämpötila ym. muuttujat tuovat hauskaa vaihtelua. Tuollaiset tehovaihtelut eivät selity mitenkään oman kropan lämmöillä/jäähdytyksillä...
Veikkaan kuitenkin, että tässä eskin tapauksessa on kyse ns. virtuaaliwateista joihin nuo lämpötila ym. muuttujat tuovat hauskaa vaihtelua. Tuollaiset tehovaihtelut eivät selity mitenkään oman kropan lämmöillä/jäähdytyksillä...
just~ This is not a formal race but it will be conducted at a tempo pace between 4-5 watts/kg average over 90min.
It never gets easier, you just get older
Mitenkäs zwifti pyörii iPadillä? Mullakin on bkoolin maksuversio käytössä mutta huono käyttöliittymä tökkii..
Okei, ehdin jo innostua..
Olen päässyt muutaman ihan hyvän treenin tekemään nyt Zwiftillä mutta jotenkin kaipaisin realistisuutta tuohon softaan tai sitten laitteeni ei toimi oikein. Jyrkimmät ylämäet menee isolla eturattaalla mitä ei ulkona tehdessä tapahdu, tosin virtuaalinen nopeus on ylämäissä jonkin verran pienempi kuin mitä Garmin näyttää ohjaustangossa ja ehkä siten ihan realistinen. Tasaisella ollaan aika liki samoissa nopeuslukemissa. Ilmeisesti Zwift analysoi tehontuottoa vai mitenkä?
Käsittääkseni teho on se millä tuolla ajetaan. W/kg lukema on ehkä kaikkein tasapuolisin mittausmuoto.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja jos ajaa smart trainerilla niin siinä on säätö paljonko mäet vaikuttaa vastukseen. Olikohan trainer difficulty- nimellä tuo liukusäädin. Itse ajan kickr:illä ja säädin on 50% ja sillä pysyy kisatohinoissa ryhmän mukana.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^
Tuo oli itselleni itseasiassa uusi tieto, pitääkin tsekata mitä se säätö omalla kohdalla näyttää. Missä kohtaa tuo säätö sieltä asetuksista löytyy?
Käsittääkseni Zwiftissä tosiaan nopeus määräytyy teho/paino suhteen mukaan, tuo tekee ajajien keskinäisestä kilpailemisesta varmaankin suhteellisen tasapuolista. Mitä tulee vaihteiden vaihtamiseen niin kyllä mä koen että vapaassa ajossa ihan maaston mukaan ajaessa tuolla on ihan selkeää vaihtamisen tarvetta niin ylä- kuin alamäissä. Isolla eturattaalla pystyy toki runttaamaan kaikki tuolla vastaan tulevat mäet mutta takaratasta on kyllä yleensä hyvä vaihtaa, tai sitten tasamaa ajossa ajetaan aika paljon pienemmällä teholla kuin ajetaan ylämäkeen, tai sitten pyöritys on merkittävästi hitaampaa ylämäissä kuin tasamaalla. Tämä siis vapaassa ajossa. Ohjelmoitujen harjoituksien ERG-modessa ei tietenkään ole toivottavaa että vaihteita joutuu vaihtamaan vaan trainerin itsensä pitäisi säätää vastus oikeaksi, eikä silloin luonnollisestikaan reitin muodot muuta vastusta mitenkään mutta vauhti sen sijaan skaalautuu kyllä vallitsevan teho/paino suhteen mukaan.
Mitä tulee realistisuuteen niin oma ajotuntuma ja tuotetut watis ainakin sanoo että Zwiftissä vaihtamisen tarve ja siirtymä vaihteelta toiselle vastaa enemmän ulkona ajamista, mitään älyttömiä hyppäyksiä isoimmalta välitykseltä huomattavasti pienempään ei tapahdu hetkessä, esim mäen helpottaessa ja kääntyessä laskuun. Ja muutenkin tuntuma on siis ainakin omalla kohdalla Neolla ajaessa sellainen että tuotetuissa tehoissa pystyy lähelle samoihin kuin pystyy ulkonakin, joten uskon että ajaminen Zwiftissä on varsin lähellä sitä mitä se ainakin minun kohdalla on ulkonakin joka helpottaa treenien suunnittelua ja toteutusta.
- Just a lonesome rider -
Hyvin näyttää BKool Smart Pro toimivan Zwiftin kanssa ja totta on että varsin realistiselta Zwift tuntuu ajotuntumaltaan, sanoisin että BKoolin Simulator ei tuota tee, sanoisin jopa että renkaan lipsumisongelmaa ei ole. Täytyy katsoa missä kohtaa omalla kohdalla tuo vaikeustaso on, ilmeisesti jossain ohjelman oletusarvossa.
Oletuksenahan se on puolessa välissä.
Asetuksen pääsee vaihtamaan kun ajon aikana pysähtyy ja pysäytysruudusta klikkaa Settings.
Voiko tuollaisella tehomittarin sisältämällä trainerilla "kisata" ihan tosissaan kavereita vastaan vai tuleeko siitä paljon takkiin jos ei ole sitä softalla ohjattavaa traineria?
Ajatuksena siis Turbo Muin vanhempi malli Misuron palikalla.
^ Ei ainakaan takkiin tule. Muinista puuttuu nousuvastus, ja myös kiihdytysvastus on pieni. Takkiin tulee ainakin minulle ihan muita syistä.
Muuten perus Muin on todella mukava ajaa Zwiftissä. Nyt siihen on tullut lisänä se, että ennen kun pysäytin alamäkeen myös pyörä pysähtyi. Siis Zwiftissä. Mutta nykyään polkemisen lopetus laittaa pyörän vapaalle ja voi lasketella alamäet polkematta, jos haluaa. Voi vähän säästellä jos ajelee ylikovassa porukassa.
30T
No vaihtoehto olisi luultavasti Tacx:n Vortex Smart, mutta Muinissa saisi suoravedon ja kunnon huipputehot. Vortex Smartissa näyttäisi olevan jarrun osalta samat speksit paperilla mitä nykyisessä Blue Motionissa ja siinä alkaa loppumaan tehot voimatreenissä 40-50 kadenssilla. ( niin, no nyt kun laskeskelin, niin eihän se Turbo Muininkaan vastus nouse riittävän nopeasti, pitäisi olla isompaa vaihdetta )
No niin näkyi olevan, kun eilen sen tsekkasin. En lähtenyt sitä asetusta vaihtamaan kun omiin tarkoituksiin ja treeneihin vaihtamisen tarve on ollut riittävä/sopiva tuolla asetuksella. Se kuinka realistinen se on verrattuna oikeaan en tiedä, kun en ole koskaan oikeasti esimerkiksi Richmondin MM-kisojen maastossa ajanut. Mielenkiinnolla odotan silti tuntemuksia miltä ajo on Juhalla nyt tuntunut kun asetus on pistetty Max kohtaan.
- Just a lonesome rider -
Täältä luin mitä tuo tekee ja mitä ei tee. Huomenna pääsen itse omakohtaisesti tuota testaamaan. Varmaan siinä tilanteessa tuo säädin on myös hyvä jos oma traineri ei pysty simuloimaan noita jyrkempiä ylämäkiä.
Tuo itseasiassa selvensi asiaa, jos haluaa lähemmäksi realistista fiilistä ja tarvetta vaihtaa vaihteita useammin niin sliderin siirto kohti 100% tekee niin ja tietenkin sama toimii toiseen suuntaan. Kyseisessä blogissa oli myös muuta mielenkiintoista tietoa meille smart trainerien käyttäjille.
Voisihan sitä joskus kokeilla ajaa Richmondin kisareitti kerran ympäri trainerin asetus 100% niin näkisi kuinka kuollut sitä olisi niissä jyrkimmissä kohdissa kun trainerissa kiinni olevasta pyörästä ei löydy 34-25 pienempää välitystä. Tehovaatimuksiahan se slideri ei muuta vaan mäkien jyrkkyyden simulointia. Neon kun pitäisi pystyä simuloimaan myös ne jyrkimmät +21% jyrkkkyyskohdat. Tosin se 100% asetus tekee myös sen että alamäkiin on vaikeampi saada poljetuksi tehoja.
- Just a lonesome rider -
OffT: Joku Tacxin Ventoux vuorifilmi 40-60 kadenssilla vääntämällä kun kovempaakaan ei jaksa/kykene kun on liian isot välitykset niin mukavasti heikottaa jo huipulla. Jos yhtään on livenä noin magee mitä filmillä niin ai että tekis gutaa ajaa livenäkin se
Tai brevettinä...
http://www.clubcinglesventoux.org/en/
Tosin tuossa mennään 3 x huipulle helpoimmillaankin.
Mielenkiinnolla odota mitenkä BKool Smart Prossa takarengas lipsuu jyrkimmissä mäissä 100% asetuksella. Jos lipsuu pahasti niin yritän hakea liukusäätimellä kohdan jossa lipsumista ei häiritsevästi tapahdu.
Onkosta kellään Taxcin Flown yhteensopivuudesta tietoa. Yritin tuota sivustolta tavata, mutten nyt päässy minkäänlaiseen lopputulemaan. Oon ajanu Taxcin omalla tts4 sovelluksella, mut alkaa olla reitit tuttuja.
On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...
https://support.zwift.com/hc/en-us/a...Zwift-support-
Tuolla vähän tarkemmin listattuna tuetut trainerit.
^^ jos sinulla on Flown smart versio niin pitäisi olla yhteensopiva. Muussa tapauksessa ei ole yhteensopiva.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bkool classicilla poljin äsken ja säädin oli pykälän alle maksimin. Jotakuinkin samanlainen vastuksen voimakkuus kuin Bkoolin omassa softassa, ehkä vähän alle. Ainoastaan muutoskohta tasaisesta jyrkkään ei ole niin nopea, joten ne muutama yli 10% nousukohta ehtii mennä ohi ilman muutosta vastuksessa. Pikkuratasta joutuu hakemaan...nyt Zwift rupeaa olemaan sellainen kuin pitääkin.
Richmond tuli kierrettyä reilut 3-kertaa maksimi vaikeustasolla. Noissa jyrkimmissä mäissä tuntuu tosiaankin menevän energiaa hukkaan takarankaan luistamiseen mutta muuten fiilis oli että Zwiftissä ajotuntuma/vastus on realistinen. Vaihteita sai ihan normaalilla tavalla vaihtaa. En tiedä kuinka kovakuntoista porukkaa Zwiftissä ajaa ja millaisilla asetuksilla melkoisia raketteja harjoituksissa näkee vaikka en itsekään ihan hiljaa mennyt.
Wahoo snap ja Zwift on todella hauskaa vaihtelua spinning ohjelmien välillä. PK reenistä ei tuu mitään, kun menee kisaamiseksi heti
Piti lainata emännä läppäriä, kun oma pöytäkone taitaa olla liian vanha tuon ohjelman kanssa, ikää 8 vuotta.. . Softa aukeaa, mutta kun klikkaa start ride, ruutuun tulee maisema ja muutaman minuutin päästä ohjelma sulkeutuu.
Tais tulla uuden tietokoneen osto eteen...
Strava ilmaiskokeilu minullakin menossa. Tämä on kiva, trainerroad meni toistaiseksi hyllylle.
Tietokoneelta taitaa vaatia melko paljon vääntöä, uudehkolla macbookprolla voin laittaa asetukset tappiin.
Ujo voi tuolla piiloutua vaikka Ruotsin lipun taakse tekaistulla nimimerkillä, niin ei kaverit tunnista.
Hunters Challengea muutama päivä nyt ajettuna, muutama "satanen" sekä satunnaisia kimppalenkkikokeiluja. Kolme tuntia trainerroadia on järjetöntä, zwiftissä aika menee paljon mukavammin.
Perustrainerillakin yllättävän hyvin kuva vie mukanaan ja ylämäkeen tulee lisättyä tehoja, kun vauhti hyytyy. Vaihteita ei tosin tarvitse tyhmällä trainerilla käyttää juuri muulloin kuin kadenssia muuttaessani, mutta sen puutteen kanssa pystyn elämään.
Tehomittarilla nykyisin tuota ajelen.
Kirjanmerkit