
Alkujaan tämän lähetti
sledgehammer
Kyllä oma havainto on se (omissa treeneissäni), että tunti trainerilla vastaa melkein 1,5h treeniä ulkona. Trainerila ajaessa ei tule hetkeäkään lepoa. Jos trainerilla ajelee vaikka aika suht rivakoita intervalleja tunnin, keskiteho saattaa olla luokkaa 250W. Sitten jos kokeilet ajaa tasaisella vastuksella tunnin, tulee tuohon samaan keskitehoon pääsemisestä melkoisen työlästä, ellei peräti mahdotonta. Kyllä ne pienet tauot ja kevennykset palauttavat kroppaa uskomattoman paljon, vaikka olisikin ajettu suhteellisen kovalla teholla. Näkeehän sen traineria ajaessakin, että pienikin kevennys tiputtaa sykettä heti pari kolme lyöntiä alaspäin. Jos polkemisen lopettaa, tippuu syke todella nopeaan alas. Ulkona ajaessa näitä tulee lenkin varrella selvästi enemmän. Varsinkin, jos ajaa porukoissa. Jotain eroa hommassa kuitenkin on, kun ulkona ajaessa ei tule persuuksiin puutumisia, mutta tunnin jälkeen trainerilla alkaa kyllä hanuri olla vamis..
Jos nämä rasittavuudet kiinnostavat, niin kannattaa hommata pyörään wattimittari, jolla mittaa tehot niin sisällä eri treinereillä ajaessa, kuin myös ulkona ja perehtyä TSS-pisteisiin perustuvaan rasituslaskentaan. TSS-pohjainen laskenta kyllä huomioi sitten noi ulkona tapahtuvat rullailut alamäkeen yms. kuormittavuutta laskevat seikat ja yhtälailla sen, että sisällä joutuu polkemaan ihan koko ajan. TSS:iin pääsee perille ilmaiseksi ainakin Golden Cheetahilla ja jonkunlainen free trial löytynee trainingpeaksista ja WKO:sta.
https://www.instagram.com/xtranza/
Kirjanmerkit