Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
Ja siinä kohtaa tämä teoria alkaakin murenemaan, kun ei otata huomioon kaikkia tekijöitä. Että kulma ei muuttuisi joutuu tankoa nostamaan ja tuomaan lähemmäs samassa suhteessa kuin satula menee matalammalle ja taemmas... nyt tilanne olisi sama, jos satula olisi pysynyt myös samassa kulmassa keskiöön nähden, mutta niinhän siinä ei voi istua vaan se pitää kääntää vaakaan. On aika teoreettista ajatella, että nyt olisikin joku selkätuki, jota vasten pystyisi edelleen polkemaan samassa kulmassa ja voimantuoton alue kiertyisi kehällä mukana. Kun semmoista ei ole, on voima tuotettava edelleen alaspäin, että kuski pysyy satulassa. Tässä tilanteessa takana ja matalalla olevalla satulalla alaspäin suuntautuva voima joudutaan tuottamaan lonkkanivelen ympäri ihan eri kulmassa kuin alkuperäisessä asennossa, jolloin silti se maksimivoiman sektori on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä ja polvi on linjassa taempana ja sitä väännetään enemmän alaspäin...?
Ensinäkin yo artikkelissa ON käsitelty sekä lonkan kulma että satulan sekä tangon asennot kokonaisuudessa. Pointi onkin, että sitä satulaa pitää säätä halutun ajo-asennon mukaan, eikä merkityksettömän KOPS-säännön mukaan. Joskus se osuu samaan paikkaan KOPS-säännön mukaan, joskus ei, riippuen, mitä haetaan.

Toiseksi, minun parhaiten toimivassa satulassa (Tune Komm Vor) on enemmän kuin tarpeeksi tukea myös takaa. Vaikka sillä ei olekaan tämän asian kanssa mitään tekemistä, koska satulaa nykymuodin mukaan säädetään enemmän eteen, kuin taakse (mm Pole).

Kolmanneksi, mitään voimaa ei tarvitse tuottaa alaspäin, että pysyy satulassa. Tarkoitit varmaan muuta, joten:

Neljänneksi, aika monilla kuskeilla on kädet. Kun vartaloon kohdistuisi polkemisen seurauksena taaksepäin suuntautuva voimaa – paino käsissä kevenisi, mikä on yleisesti positiivinen juttu. Tämän takia satulaa voisi siirtää aika paljon taakse, ennen kuin tarvitaan takatukea.