ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 132 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 82 122 130 131 132 133 134 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.931 - 3.960 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

  1. #3931
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Heh, et vaan ole tainnut ymmärtää tätä oikein. Kyse ei ole polven kulmasta vaan polven sijainnista suhteessa poljinkaaren etuosaan. Kampi on vakiomittainen, jos siirrät penkin taakse ja matalammalle etäisyys keskiöstä voi säilyä samana, mutta siirrät polvea taemmas vaikka kulmakin pysyisi samana. Tässä asennossa polkimen ollessa edessä joutuu polvi välittämään voimaa ikäänkuin "edessä päin" olevaan kiintopisteeseen eikä alaspäin ja siihen kohdistuu erilaista vääntöä, joka ei ole toivottavaa. Kannattaa joskus käydä ihan oikeasti säätämässä ajoasentoa vaikka maantiepyörällä. Samalla oppii paljon.
    Olen ymmärtänyt täysin oikein. Silti polkimet pyörivät edelleen ympyrää, joten joudut jalalla / polvella pyörittää poljinta joka ikisessä pisteessä, koko 360 asteen matkalla riippumatta penkkisi asennosta, vaikka ylösalaisinkin. Polveen ei edelleenkään kohdistu "erilaista vääntöä".

  2. #3932
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Eli et ole. Piirrän illalla kuvan tästä niin selviää.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  3. #3933
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Illaksi popcornia.. ✔

  4. #3934
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777

  5. #3935
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Voin hyvinkin olla väärässä, mut palaan illalla ku pääsee koneelle .
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  6. #3936
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Voiskohan se polvi ite kertoo, että tykkääk se asennosta vai ei
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  7. #3937
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tonza85 Katso viesti
    Ei varmaan normaalia ole että menee kahva noin pohjaan ja tuntuu silti ettei jarruta kunnollla.
    Ei. Ilmaasse.

  8. #3938
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Poljentavoimalla kohdistetaan pyöräilijään kohdistuvaa gravitaatiovoima poljinakseliin. Jos satulaa siirretään taakse, niin osa poljentavoimasta alkaa työntää kroppaa taakse ja sen kumoamiseksi pitää ottaa reisillä tukea satulan muodoista tai pidellä käsillä vastaan. Energiankulutuksen kannalta lienee edullisinta, että kropan massakeskipiste sijaitsee suoraan tukipisteen, eli polkimen akselin päällä. Taitaa ealex olla oikeassa, että polvikulma ei muutu satulakulman muuttuessa. Polven kannaltahan merkitsevä tukipiste on lonkkanivel.

    Aika kauas on keskustelu mennyt alkuperäisestä kysymyksestä ohjaustangon ja stemmin pituuksien vaikutuksista ohjauksen käyttäytymiseen ja onko runkogeomertialla vaikustusta tähän lainalaisuuteen!?!

  9. #3939
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Energiankulutuksen kannalta lienee edullisinta, että kropan massakeskipiste sijaitsee suoraan tukipisteen, eli polkimen akselin päällä.
    Luultavasti näin, mutta kun pyörää ei poljeta kantapäillä niin satula saapi olla taaempana kuin kampilaakerien linjalla, kuten aina onkin.

  10. #3940
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Luultavasti näin, mutta kun pyörää ei poljeta kantapäillä niin satula saapi olla taaempana kuin kampilaakerien linjalla, kuten aina onkin.
    ?

    Tukipiste on siis polkimen akseli ja massakeskipiste sijitsee jossain paskamahan keskellä. Riippuu kropan mittauhteista minkälaisen mutkan kautta tukivoima siirtyy. Satula on vain sitä varten, että huonokuntoinen voi siihen tukea osan gravitaatiovoimasta.

  11. #3941
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Luovutan alkuunsa . Ihan helkatin vaikea piirrellä kuvaa siitä mitä tarkoitan ja ei ole nyt aikaa paneutua tähän. Perun sanani, en levitä tuota enää totuutena ja jokainen säätökään satulansa vaikka ylösalaisin. Tuo artikkeli on kuitenkin vain jonkun kaverin näkemys, sisältää paljon selkeää mutua, jota ei ole vaivauduttu todistamaan. Se on kirjoitettu asiantuntevaan sävyyn ja voimakkaasti oma lehmä ojassa. Kumoaa myytin. Pyh. Kyseessähän ei olekaan mikään maksimivoimantuoton asento.

    Kaveri on oikeassa siinä, että sitä kuvaa pystyy kääntelemään ja mikään ei muutu, mutta tasaisella ajaessa se lonkka on horisontaalisesti tietyssa asennossa keskiöön nähden. Lonkan ympäri pyörivä liike onkin minusta tässä se tärkein. Sen kulman muutokset on ohitettu jutussa kohauttamalla olkapäitä, mutta minusta juuri se on ratkaisevaa siinä missä kohdassa maksimivoimantuotto syntyy. Pakarat, etureidet ja takareidet taas tuottaa voiman suuntavektoreita, jotka pyörii tuon lonkkanivelen ympäri ja edelleen ne menevät sen polven kautta polkimeen. Polvi kun ei ole oikeastaan edes nivel vaan joustaa ihan mihin suuntaa sitä vaan pakottaa. Maksimivoimantuotto taas on tietysti yksilöllistä lihasrakenteen ja tasapainon takia. Mulla kestävyysvoima syntyy juoksupohjalla ja siksi siirryn satulassa eteenpäin, kun homma alkaa tuntua tiukalta. Saan siten keskiön hyvin sinne jalkojen alle ja jalan takaosan lihaksien merkitys korostuu. En usko tuon artikkelin teoriaan, että se maksimivoimantuoton alue voisi siirtyä vain puhtaasti eri kohtaan poljinkehällä satulaa siirtämällä ilman muita vaikutuksia (jos siis otetaan huomioon se, että lantio pysyy vaakasuorassa). Tästä yritin sitä kuvaa piirtää.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  12. #3942
    IncBuff Guest
    Anteeksi, että häiritsen pätemistänne, mutta onko kukaan nähnyt näille ERD-mittaa missään internetin ihmeellisessä maailmassa?

  13. #3943
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    kg
    Viestit
    304

  14. #3944
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jahvetti Katso viesti
    Nuo on eri vanteet.

  15. #3945
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Kaveri on oikeassa siinä, että sitä kuvaa pystyy kääntelemään ja mikään ei muutu, mutta tasaisella ajaessa se lonkka on horisontaalisesti tietyssa asennossa keskiöön nähden. Lonkan ympäri pyörivä liike onkin minusta tässä se tärkein. Sen kulman muutokset on ohitettu jutussa kohauttamalla olkapäitä, mutta minusta juuri se on ratkaisevaa siinä missä kohdassa maksimivoimantuotto syntyy.
    Tähän on äärimmäisen yksinkertainen syy, miksi tämä ohitetaan, nimittäin lonkan kulmaan vaikuttaa taas tangon asento. Kun pyörittelet sitä kuvaa, niin huomaat, ettei myöskään lonkan kulma muutu miksikään, sen sijan satula ja tanko liikkuvat.

  16. #3946
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Poljentavoimalla kohdistetaan pyöräilijään kohdistuvaa gravitaatiovoima poljinakseliin. Jos satulaa siirretään taakse, niin osa poljentavoimasta alkaa työntää kroppaa taakse ja sen kumoamiseksi pitää ottaa reisillä tukea satulan muodoista tai pidellä käsillä vastaan. Energiankulutuksen kannalta lienee edullisinta, että kropan massakeskipiste sijaitsee suoraan tukipisteen, eli polkimen akselin päällä.
    Tämä on totta, esim. jos satulaa siirretään tarpeeksi taakse, niin lonkaa pitää tukea myös takaa. Voimantuototon eli energiatehokkuuden kannalta on kuitenkin täysin yhdentekevä, tuleeko tämä tuki painovoiman aiheuttamasta voimasta vai penkistä. On tätäkin asiaa mietitty.

  17. #3947
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Ajakaa, veljet ajakaa.

  18. #3948
    markettipyörämies Guest
    Ei tuu voimaa, jos ei oo niin ku mitta sanoo:


    Vai oliko niin, että tuli niin paljon että piti ajoasento jopa kieltää... Sitä paitsi Jokilan jarrukahvat ja vaihdevivut on ihan päin väärin asennettu!

  19. #3949
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tämä on totta, esim. jos satulaa siirretään tarpeeksi taakse, niin lonkaa pitää tukea myös takaa. Voimantuototon eli energiatehokkuuden kannalta on kuitenkin täysin yhdentekevä, tuleeko tämä tuki painovoiman aiheuttamasta voimasta vai penkistä. On tätäkin asiaa mietitty.
    Noin sen täytyy olla koska eihän muuten esimerkiksi nojapyörä toimisi ollenkaan ja polvetkin sillä vehkeellä ajellessa varmaan hajoaisivat nopeasti koska polvilumpio on aika kaukana poljinakselin kautta kulkevasta pystysuorasta linjasta.

  20. #3950
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Ei tuu voimaa, jos ei oo niin ku mitta sanoo:


    Vai oliko niin, että tuli niin paljon että piti ajoasento jopa kieltää... Sitä paitsi Jokilan jarrukahvat ja vaihdevivut on ihan päin väärin asennettu!
    Tuossa ajoasennossa luultavasti pystytään käsillä tönkköämään osittain poljentavoimaa vastaan, joka vastaa keinotekoista gravitaatiota. Kannattaa varmaan lähteä Jupiteriin tyhjiöputkeen ajamaan seuraava ennätysajo.

    Mikäs vika mun vaihdekahvoissa ja jarruvivuissa on? Olen ajanu "thumb shiftereillä" niin kauan, että nämä liipasinhilavitkuttimet voi olla vähän alkeellista tasoa.

  21. #3951
    markettipyörämies Guest
    Sun jarrukahvat sojottaa maahan, ei voi olla hyvä kun kaikilla muilla ne on eteenpäin

  22. #3952
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Sun jarrukahvat sojottaa maahan, ei voi olla hyvä kun kaikilla muilla ne on eteenpäin
    Kuvaussuunta ei ole suoraan ylhäältä vaan suuunnilleen haarukan linjassa. Kuvaa klikkaamalla löytyy sivuprofiilikuvakin, mutta täytyy myöntää, että tuossa kun tanko oli ihan just asennettu aikoinaan, niin jarrukahvojen säätö on ehkä vähän liian alas ja tangon taivutusten kulma taas vähän liian ylös.

    edit. ainoa Tallboyn tuore kuva kahvojen kulmasta edes suunnilleen suoraan sivulta.

    Ja ku läskitopikis ollaan, ni välillä läskin jarrukahvakulman kuva sekaan:
    https://goo.gl/photos/Q5WsEUGmzZ4EmXeq8
    Juha Jokila muokkasi tätä : 23.12.2015 at 14.58

  23. #3953
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kuis putkelta ajaminen muuttaa tilannetta? Hölmöläisen hommaa? Mitä sanoo hienot teoriat ja opukset, tulisiko kieltää väärin ajettuna?
    Siinähän törmäystestinukke muljuaa täysin holtittomasti. Ei voi olla tehokasta. Saati oikein.

  24. #3954
    noniinno Guest
    ^ Putkelta ajaminen on jo tuomittu ja kielletty moneen otteeseen. Eikä edes ole soveliasta herrasmiehelle tai -naiselle.

  25. #3955
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tähän on äärimmäisen yksinkertainen syy, miksi tämä ohitetaan, nimittäin lonkan kulmaan vaikuttaa taas tangon asento. Kun pyörittelet sitä kuvaa, niin huomaat, ettei myöskään lonkan kulma muutu miksikään, sen sijan satula ja tanko liikkuvat.
    Ja siinä kohtaa tämä teoria alkaakin murenemaan, kun ei otata huomioon kaikkia tekijöitä. Että kulma ei muuttuisi joutuu tankoa nostamaan ja tuomaan lähemmäs samassa suhteessa kuin satula menee matalammalle ja taemmas... nyt tilanne olisi sama, jos satula olisi pysynyt myös samassa kulmassa keskiöön nähden, mutta niinhän siinä ei voi istua vaan se pitää kääntää vaakaan. On aika teoreettista ajatella, että nyt olisikin joku selkätuki, jota vasten pystyisi edelleen polkemaan samassa kulmassa ja voimantuoton alue kiertyisi kehällä mukana. Kun semmoista ei ole, on voima tuotettava edelleen alaspäin, että kuski pysyy satulassa. Tässä tilanteessa takana ja matalalla olevalla satulalla alaspäin suuntautuva voima joudutaan tuottamaan lonkkanivelen ympäri ihan eri kulmassa kuin alkuperäisessä asennossa, jolloin silti se maksimivoiman sektori on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä ja polvi on linjassa taempana ja sitä väännetään enemmän alaspäin...?
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  26. #3956
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Ja siinä kohtaa tämä teoria alkaakin murenemaan, kun ei otata huomioon kaikkia tekijöitä. Että kulma ei muuttuisi joutuu tankoa nostamaan ja tuomaan lähemmäs samassa suhteessa kuin satula menee matalammalle ja taemmas... nyt tilanne olisi sama, jos satula olisi pysynyt myös samassa kulmassa keskiöön nähden, mutta niinhän siinä ei voi istua vaan se pitää kääntää vaakaan. On aika teoreettista ajatella, että nyt olisikin joku selkätuki, jota vasten pystyisi edelleen polkemaan samassa kulmassa ja voimantuoton alue kiertyisi kehällä mukana. Kun semmoista ei ole, on voima tuotettava edelleen alaspäin, että kuski pysyy satulassa. Tässä tilanteessa takana ja matalalla olevalla satulalla alaspäin suuntautuva voima joudutaan tuottamaan lonkkanivelen ympäri ihan eri kulmassa kuin alkuperäisessä asennossa, jolloin silti se maksimivoiman sektori on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä ja polvi on linjassa taempana ja sitä väännetään enemmän alaspäin...?
    Miten ajattelit toteuttaa voimantuoton vain alaspäin, jos olet satulaa siirtämällä siirtänyt massan keskipisteen pois poljinakselin päältä? Poljinvoiman vaakasuora komponentti tarvitsee vastavoiman, että kroppa pysyy paikallaan, eikä tämä vastavoima vie pyörää eteenpäin. Jos vastavoimaa ei tehdä käsillä tai jalkoja vääntämällä, niin vastavoima kohdistuu satulan muotoihin ja vaikutus polvikulmaan supistuu pois.

  27. #3957
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Ja siinä kohtaa tämä teoria alkaakin murenemaan, kun ei otata huomioon kaikkia tekijöitä. Että kulma ei muuttuisi joutuu tankoa nostamaan ja tuomaan lähemmäs samassa suhteessa kuin satula menee matalammalle ja taemmas... nyt tilanne olisi sama, jos satula olisi pysynyt myös samassa kulmassa keskiöön nähden, mutta niinhän siinä ei voi istua vaan se pitää kääntää vaakaan. On aika teoreettista ajatella, että nyt olisikin joku selkätuki, jota vasten pystyisi edelleen polkemaan samassa kulmassa ja voimantuoton alue kiertyisi kehällä mukana. Kun semmoista ei ole, on voima tuotettava edelleen alaspäin, että kuski pysyy satulassa. Tässä tilanteessa takana ja matalalla olevalla satulalla alaspäin suuntautuva voima joudutaan tuottamaan lonkkanivelen ympäri ihan eri kulmassa kuin alkuperäisessä asennossa, jolloin silti se maksimivoiman sektori on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä ja polvi on linjassa taempana ja sitä väännetään enemmän alaspäin...?
    Ensinäkin yo artikkelissa ON käsitelty sekä lonkan kulma että satulan sekä tangon asennot kokonaisuudessa. Pointi onkin, että sitä satulaa pitää säätä halutun ajo-asennon mukaan, eikä merkityksettömän KOPS-säännön mukaan. Joskus se osuu samaan paikkaan KOPS-säännön mukaan, joskus ei, riippuen, mitä haetaan.

    Toiseksi, minun parhaiten toimivassa satulassa (Tune Komm Vor) on enemmän kuin tarpeeksi tukea myös takaa. Vaikka sillä ei olekaan tämän asian kanssa mitään tekemistä, koska satulaa nykymuodin mukaan säädetään enemmän eteen, kuin taakse (mm Pole).

    Kolmanneksi, mitään voimaa ei tarvitse tuottaa alaspäin, että pysyy satulassa. Tarkoitit varmaan muuta, joten:

    Neljänneksi, aika monilla kuskeilla on kädet. Kun vartaloon kohdistuisi polkemisen seurauksena taaksepäin suuntautuva voimaa – paino käsissä kevenisi, mikä on yleisesti positiivinen juttu. Tämän takia satulaa voisi siirtää aika paljon taakse, ennen kuin tarvitaan takatukea.

  28. #3958
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    "Alaspäin" piti olla lainausmerkeissä, ajatus siis, että voima ei kohdistu liikaa suuntaan, jossa ei ole sille vastavoimaa. Nyt vielä kertaukseksi, että tajusin tämän ihan oikein. Kuvassa olevat ajoasennot toimivat käytännössä voimantuoton, vahvimman sektorin, polven toiminnan ja penkissä pysymisen kannalta täysin samalla tavalla?

    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  29. #3959
    Hyvä kuva msuomal. Samanlaista ihmetystä omassa päässäkin kun väitetään että se ja sama missä se satula on Ei se KOPS varmaan mikään totuus ole mutta erityisesti vasta-alkajalle hyvä lähtökohta, mistä alkaa viilaamaan. Valistuneempien ei tarvitse muiden teorioita ja ohjeita lukea.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  30. #3960
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    "Alaspäin" piti olla lainausmerkeissä, ajatus siis, että voima ei kohdistu liikaa suuntaan, jossa ei ole sille vastavoimaa. Nyt vielä kertaukseksi, että tajusin tämän ihan oikein. Kuvassa olevat ajoasennot toimivat käytännössä voimantuoton, vahvimman sektorin, polven toiminnan ja penkissä pysymisen kannalta täysin samalla tavalla?
    Voimantuoton kannalta – kyllä. Vahvimman sektorin (tai minkä lie sektorin piirsit) – itsekin piirsit samalla tavalla. Polven toiminnan kannalta – kyllä (itse piirsit). Penkissä pysyminen ja vastavoima – riippuu täysin penkistä ja muusta vartalon tuesta, kuten käsistä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •