
Alkujaan tämän lähetti
ealex
Luovutan alkuunsa
. Ihan helkatin vaikea piirrellä kuvaa siitä mitä tarkoitan ja ei ole nyt aikaa paneutua tähän. Perun sanani, en levitä tuota enää totuutena ja jokainen säätökään satulansa vaikka ylösalaisin. Tuo artikkeli on kuitenkin vain jonkun kaverin näkemys, sisältää paljon selkeää mutua, jota ei ole vaivauduttu todistamaan. Se on kirjoitettu asiantuntevaan sävyyn ja voimakkaasti oma lehmä ojassa. Kumoaa myytin. Pyh. Kyseessähän ei olekaan mikään maksimivoimantuoton asento.
Kaveri on oikeassa siinä, että sitä kuvaa pystyy kääntelemään ja mikään ei muutu, mutta tasaisella ajaessa se lonkka on horisontaalisesti tietyssa asennossa keskiöön nähden. Lonkan ympäri pyörivä liike onkin minusta tässä se tärkein. Sen kulman muutokset on ohitettu jutussa kohauttamalla olkapäitä, mutta minusta juuri se on ratkaisevaa siinä missä kohdassa maksimivoimantuotto syntyy. Pakarat, etureidet ja takareidet taas tuottaa voiman suuntavektoreita, jotka pyörii tuon lonkkanivelen ympäri ja edelleen ne menevät sen polven kautta polkimeen. Polvi kun ei ole oikeastaan edes nivel vaan joustaa ihan mihin suuntaa sitä vaan pakottaa. Maksimivoimantuotto taas on tietysti yksilöllistä lihasrakenteen ja tasapainon takia. Mulla kestävyysvoima syntyy juoksupohjalla ja siksi siirryn satulassa eteenpäin, kun homma alkaa tuntua tiukalta. Saan siten keskiön hyvin sinne jalkojen alle ja jalan takaosan lihaksien merkitys korostuu. En usko tuon artikkelin teoriaan, että se maksimivoimantuoton alue voisi siirtyä vain puhtaasti eri kohtaan poljinkehällä satulaa siirtämällä ilman muita vaikutuksia (jos siis otetaan huomioon se, että lantio pysyy vaakasuorassa). Tästä yritin sitä kuvaa piirtää.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kirjanmerkit