Tuo lihasaktivointikartta on puppua. Siitä on keskustelua mm. tuolla. Lukkopolkimilla ei ole tarkoitus tuottaa 300 wattia (300 watin teholla ajaessa) ylösvetovaiheen aikana. Ei taitaisi edes kovin monelta onnistua...
30-hampainen haluaa ilmeisesti ajaa ns. "voimatreeniä", joka onnistuu parhaiten kun vastus on käännetty tappiin tai nestevastuksella mahdollisimman iso vaihde silmässä, jolla runnotaan menemään (kaikissa nestevastuksissa ei tosin vastus riitä ko. harjoituksiin). Tällä ei ole mitään tekemistä korkean inertian kanssa, vaan päinvastoin sillä simuloidaan erittäin jyrkän (yli 10 prosenttia) nousun ajamista. Eli matalan inertian harjoittelua.
Suurin osa markkinoilla olevista halvoista trainereista sopii tähän hommaan mainiosti. Tässä harjoittelussa ei sinällään ole mitään vikaa, yleensä nuo ns "voimatreenit" ovat vaan kestoltaan niin lyhyitä, ettei niillä kovin hyvää harjoituskuormitusta saa (vaikka jalat onkin piipussa). Useat harjoitusoppaat näitä kuitenkin suosittelevat ja näitä vetoja on maailmansivu tehty, joten ei niistä varmaan hirveästi haittaakaan ole. Jalkalihakset saa tukkoon myös menemällä punttisalille ja tekemällä kolme kyykkyä 200 kg painolla. Ei tällä kuitenkaan hyväksi pyöräilijäksi tule.
Kirjanmerkit