GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 75 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.221 - 2.250 / 5187

Aihe: harjoitusvastus??!!

  1. #2221
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Niinhän se menee. Jos homma toimii, älä muuta mitään

  2. #2222
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Tämän takia elän luulossa, omien tuntojeni pohjalta, että hydraulivastus ei ole täsmäharjoittelua maantiepyöräilyyn. Miksi näin on? Siihen yritän löytää vastausta.
    Miten nopeaa kadenssia tyypillisesti käytät maantiellä?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #2223
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.395
    Itselläni on Eliten Realpower traineri joka on ollut kyllä hyvä harjoituskaveri. Viime talvi oli hyvä osoitus siitä. Tänä talvena pyrin tekemään mahdollisimman monipuolista harjoittelua jotta tulevana kesänä pyörä kulkisi vieläkin ripeämmin. Virtuaalisia vuoritreenejä on jo tehty ja ne ovat olleet ihan rohkaisevia. Monipuolisuutta siis harjoitteluun.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  4. #2224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Niinhän se menee. Jos homma toimii, älä muuta mitään
    Se on just näin!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Miten nopeaa kadenssia tyypillisesti käytät maantiellä?
    Pyrin ajamaan 90 kadenssilla, joskus jää alle.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni on Eliten Realpower traineri joka on ollut kyllä hyvä harjoituskaveri.
    Hieno traineri, saattaapi hyvin olla että meiltäkin löytyy kohta tuollainen. Tarkoitus oli hommata Neo, mutta pelko on että siinäkin on joku outous jonka kanssa en sinuiksi tule.
    30T

  5. #2225
    54 hampainen Guest
    ^Joo ehdottomasti kannattaa tuon tason treenaajan laittaa vähintään tonnin traineri. Omalle pyöritystekniikalleni onneksi toimi Turbo Muin loistavasti. Tehot aika lailla samat sisällä ja ulkona. Ulkona vähän paremmat kun jäähdytys toimii paremmin

  6. #2226
    Onhan niillä hintaa, mutta uteliaisuuttani haluaisin kokeilla automaattisesti muuttuvaa vastusta. Jos olisin vähemmän utelias, ostaisin ehkä CycleOps SuperMagneto Pron.
    30T

  7. #2227
    Ostaahan ihmiset monien tuhansien pujotteluvarusteitakin eivätkä käytä niitä ollenkaan, afterskissä istuvat
    Anna mennä vaan! kerranhan täällä eletään.

  8. #2228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Sori, mutta I give up...Kantsii hankkia se magneettivastus ja pistää nupit kaakkoon, saa semmosta reeniä, että tuntuu
    Eipä tässä muita vaihtoehtoja paljoa jäljelle jää. Monilta unohtuu, että nuo sähkövehkeetkin ovat lähes kaikki magneettivastuksia.
    30T

  9. #2229
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Tuli tilattua joululahjat vähän myöhässä. Pakettiin tuli Rotorin Q-rinkulat ultegran omilla pulteilla, Garmin edge 1000 ja Stagesin kampi.
    Tullu ajeltua turbo muinilla tallissa pari kuukautta ja eka kosketus tehon mittaamiseen toi turbo muini/misuro b+ sensori sekä eliten oma softa.
    Pääsee vertaamaan onko tehotuloksissa eroa stagesilla ja muinilla.
    Edit. Muini pelaa hienosti ei tartte kun ajaa vaan. Softaa päivitetään tasaiseen tahtiin pari pikku bugia löytää silloin tällöin mutta muuten ihan OK.
    Todennäköisesti testaan vaan että kampi toimii ja pistän kesää varten lopullisesti kiinni. Sama homma rinkuloiden kanssa.

  10. #2230
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Eli hyvä harjoitusvastus tuntuu kuin ajaisi jarrut laahaten? Harmillisesti oma kokemus rajoittuu pelkästään Kinetic Road Machinen nestevastukseen vakiovauhtipyörällä, mutta perstuntumalla sanoisin että sen kanssa oppii pyörittämään paljon tehokkaammin kuin pelkästään ulkona ajamalla. Eikä tunnu kuitenkaan siltä että navoissa on rasvan tilalla tervaa.
    Katselin Kurtin räjäytyskuvia ja tutkin kitkan tuottotapaa. Kurtin nestevastukset poikkavat täysin kilpailijoista. Esimerkiksi Turbo Muinissa on pyöritettävän akselin toisessa päässä impelleri. Kun akselia poljinvoimalla pyöritetään, impelleri pyörii vajaassa öljysäiliössä. Öljy vastustaa impellerin pyörintää ja synnyttää kitkaa. Energia muuttuu lämpöenergiaksi. Voimaloissa turbiinilla jauhetaan sähköä.

    Kurtissa, akselin siinä päässä jossa Muinissa on impelleri, on samanlainen rautakiekko kuin magneettivastuksissa. Rautakiekon toisella puolella onkin magneetit. Sitten tulee väliseinä ja öljysäiliö. Kurtin öljysäiliö on täynnä öljyä. Öljysäiliössä ei ole impelleriä, vaan toinen rautakiekko magneetteineen. Öljyn päätehtävä ei ole tuottaa kitkaa, vaan hidastaa tämän rautakiekon pyörimistä.
    Kun pyörivää akselia poljinvoimalla pyöritetään, akselin päässä oleva magneettinen rautakiekko pyörii, mutta se pyörittää myös öljysäiliössä olevaa rautakiekkoa jonka pyörimistä on hidastettu. Tästä on seurauksena sähköiset pyörrevirtaukset ja kitka.

    Kurtin nestevastukset ovat mielestäni yksi tapa toteuttaa magneettivastus. Niistä ei tuota Muinin "ongelmaa" voi löytyä.
    30T

  11. #2231
    ketti Guest
    Vai onko tuo magneetti vain Kurtin tapa tehdä taatusti tiivis kammio joka ei voi vuotaa, koska ei ole minkäänlaista akselin läpivientiä?

    Seuraa tuumailuani, jota ei tarvitse lukea:

    Siis jospa kuitenkin suurimman osan aikaa olisi sama pyörimisnopeus kammion sisä- ja ulkopuolen osilla, ja magneetti olisi ikäänkuin kiinteän akselin korvike?

    Tällöin se tehty työ muuttuisi lämmöksi kuitenkin ihan kokonaan siellä nestekammiossa, se osa on kuitenkin ajon jälkeen kuuma. (Edellisessä magneettitrainerissani en kuumenemista pystynyt havaitsemaan, ilmeisesti magneettivastus tuulettui niin tehokkaasti.)

    Arvailen vaan, räjäytyskuvaa en ole nähnyt.

    Niin, ja yleensä yksinkertaiset vehkeet ovat yksinkertaisia. Uskoakseni tämäkin. Voin toki olla väärässä.

  12. #2232
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketti Katso viesti
    Vai onko tuo magneetti vain Kurtin tapa tehdä taatusti tiivis kammio joka ei voi vuotaa, koska ei ole minkäänlaista akselin läpivientiä?

    Seuraa tuumailuani, jota ei tarvitse lukea:

    Siis jospa kuitenkin suurimman osan aikaa olisi sama pyörimisnopeus kammion sisä- ja ulkopuolen osilla, ja magneetti olisi ikäänkuin kiinteän akselin korvike?

    Tällöin se tehty työ muuttuisi lämmöksi kuitenkin ihan kokonaan siellä nestekammiossa, se osa on kuitenkin ajon jälkeen kuuma. (Edellisessä magneettitrainerissani en kuumenemista pystynyt havaitsemaan, ilmeisesti magneettivastus tuulettui niin tehokkaasti.)

    Arvailen vaan, räjäytyskuvaa en ole nähnyt.

    Niin, ja yleensä yksinkertaiset vehkeet ovat yksinkertaisia. Uskoakseni tämäkin. Voin toki olla väärässä.


    Kyllä magneetit ovat vain kiinteän akselin korvike.



    Pyörrevirtoja syntyy vain johtavaan kappaleeseen liikkuvassa magneettikentässä. Kurtin tapauksessa liikkuva magneettikenttä kohdistuu vain kammioiden väliseinään joka näyttää plexiltä tms. johtamattomalta materiaalilta.
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  13. #2233
    Pystyisin ehkä uskomaan että nuo magneetit ovat vain akselin korvike, ellen näkisi vieressäni olevan Turbo Muinin öljysäiliötä. Se on noin ämpärin kokoinen.
    Kun katson Kurtin pikkuriikkistä öljysäiliötä ja ajattelen tuon pienen rautakiekon pyörivän Muinin öljytilassa, Muinin oman impellerin tilalla... jotenkin tuntuu että saattaisi olla traineri aika kevyt polkea.
    30 hampainen muokkasi tätä : 27.12.2015 at 17.51 Syy: typoja
    30T

  14. #2234
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Paljonko on Turbo Muin:in välityssuhde? Eli kuinka monta kierrosta vastus pyörähtää kun virtuaalista takapyörää pyöräytetään kierros?

    Kun vastusyksikkössä on enemmän kierroksia niin pienempikokonen vastus riittää, tarvittavan vastuksen aikaan saamiseksi.

    Kurtin tapauksessa välitys tavallisella maantiekumilla on luokkaa 12.5 (2100/52.5/pi)
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  15. #2235
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Kurtissa noi magneetit toimittavat akselin virkaa ilman läpivientejä ja molemmat puolet pyörivät samaan tahtiin (tai niinhän ne sanovat tossa Kurtin räjäytyskuvassakin). Ja noi mustat kiekot KK:ssa on jotain muovia/komposiittia mihin noi magneetit on liimattu. Väittävät sen silikoonin kestävän lämpöä, mutta isot pojat kertovat trainerin palavan pohjaan kun yli 400 watilla ajaa pidempiä 10-20 minuutin vetoja. Mun säälittävillä tehoilla KK Pro Trainer on kestänyt 2007 syksystä 2015 maaliskuuhun asti ja on nyt kaverilla lainassa. Se teräs rulla on kyllä kulunut aikamoiselle kuopalle, mutta toimii edelleen.
    6.7 WTF/kg


  16. #2236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Paljonko on Turbo Muin:in välityssuhde?
    Kun "pinnamagneetti" pyörähti kerran ympäri, ala-akselilla oleva tuulettimen lapa teki noin kahdeksan kierrosta.

    Löysin Kurtin öljypuolen päädystä kuvan:
    http://fcdn.roadbikereview.com/attac...718_091802.jpg
    Mitäköhän aientta toi keskikohta on?
    30T

  17. #2237
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Kun "pinnamagneetti" pyörähti kerran ympäri, ala-akselilla oleva tuulettimen lapa teki noin kahdeksan kierrosta.

    Löysin Kurtin öljypuolen päädystä kuvan:
    http://fcdn.roadbikereview.com/attac...718_091802.jpg
    Mitäköhän aientta toi keskikohta on?
    Eli Kurtissa vastus pyörii noin (2100/53.5/pi)/8 = 1.56kertaisella nopeudella. Se vaikuttaa tarvittavan jarruelementin kokoon. Tietysti täytyy muistaa että toinen rakenne voi olla alimitoitettu ja toinen ylimitoitettu tarvittavaan rakenteeseen nähden. Tälläinen mitoitus näkyy sitten luotettavuutena etenkin jos käyttäjäksi sattuu "hyväjalkaisia" tyyppejä, johon OJ viittasikin.

    Turbo Muinin vastuskäyrästä 3000W @ 57,5km/h jaettuna tuolla nopeussuhteeella 1.56 päästään n37km/h nopeuteen jolla tehot on vastaavasti n 800W. Tuollasessa progresiivisessa vastuksessa välitys ero alkaa vaikuttaa nopeasti kuormaan.


    Näyttää tuo Kurtin tehokäyrä olevan vähän eri skaalalla verrattuna Turbo Muinin vastaavaan. Sekin kyllä selittää vastusyksikön kokoa.


    Tuollainen magnettikytkin aiheuttaa mielenkiintoista nykimistä jos se sattuisi pääsemään luistamaan. Magneetit ovat S-N pareina jolloin ne vetävat puoleensa pyrkien pitämään navat kohdistettuna. Luistamisen tullessa 1/6 kierrokseen magneetit ovat S-S kohdakkain jolloin ne hylkivät toisiaan täydellä voimalla. Kun päästään hivenen yli 1/6 kierroksen luiston niin seuraava pari pyrkii kohdistumaa S-N pareiksi jolloin tulee vajaa 1/6 kierroksen pyörähdys tyhjää...
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  18. #2238
    Ok, kiitos. Kyllä Kurtti sitten on magneetteja sisältävä nestevastus, eikä nestettä sisätltävä magneettivastus. Mikä on tietysti paljon parempi, näissä piireissä.
    30T

  19. #2239
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    harjoitusvastus??!!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Tietysti täytyy muistaa että toinen rakenne voi olla alimitoitettu ja toinen ylimitoitettu tarvittavaan rakenteeseen nähden.

    ...

    Näyttää tuo Kurtin tehokäyrä olevan vähän eri skaalalla verrattuna Turbo Muinin vastaavaan. Sekin kyllä selittää vastusyksikön kokoa.
    Mistähän tuo voi johtua, että vastukset on noin erilaisille kuormille suunniteltu? En ymmärrä juuri perusteita enempää tämän tason fysiikasta, mutta jotenkin maalaisjärki sanoisi että tehokäyrässä on aina jonkinlainen todennäköisin käyttöalue, jolle myös ajotuntuma on yritetty optimoida. Johtuuko nuo erot ihan vaan erilaisista lähtökohdista, kuitenkin kummallakin suunnittelupöydällä on varmaan tavoiteltu samankaltaista käyttökokemusta?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi
    Tuollainen magnettikytkin aiheuttaa mielenkiintoista nykimistä jos se sattuisi pääsemään luistamaan. Magneetit ovat S-N pareina jolloin ne vetävat puoleensa pyrkien pitämään navat kohdistettuna. Luistamisen tullessa 1/6 kierrokseen magneetit ovat S-S kohdakkain jolloin ne hylkivät toisiaan täydellä voimalla. Kun päästään hivenen yli 1/6 kierroksen luiston niin seuraava pari pyrkii kohdistumaa S-N pareiksi jolloin tulee vajaa 1/6 kierroksen pyörähdys tyhjää...
    Olen miettinyt samaa, mutta sitä magneettikytkintä on aika hankala nykäistä koska renkaan ja vastusrullan väli luistaa aina ensimmäisenä kuorman muuttuessa jyrkästi. Jos samanlainen vastus olisi suorassa yhteydessä pyörän voimansiirtoon, hitailla pyörintänopeuksilla voisi olla ihan oikea riski siihen magneettikytkennän irtoamiseen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #2240
    Palaan vielä aiempaan Turbo Muin pohdintaani, johon löysin aiemmasta poikkeavan ratkaisun.

    Kun kirjoitin seuraavaa:

    "Hydraulimiehet, tehkääpä seuraava testi. Ajakaa tasaista lämmittelyä niin, että kumpikin jalka tekee tasavertaisesti työtä. Nyt pitää ajaa parhaalla pyöritystekniikalla mitä ikinä taitaa. Tämän jälkeen ruvetaan puskemaan tuulta vastaan, eli kalikkaa kaminaan. Kun teho nousee, pystyn aivan selvästi havaitsemaan kun pohjelihas jää leikistä pois. Niin pystyvät muutkin jos vain haluavat, näin uskon. Tässä on se kohta jossa jalkojen tehoero ja hyd vastuksen "vääränlainen" kitka sanovat hei hei toisilleen. Nostava jalka ei saa enää työtä osakseen. Renkaallisissa vastuksissa on lisänä renkaan vierintävastus, joten nissä tämä ei ilmiö ei ehkä niin korostu?"

    Tuossa kohdassa missä syytin muinin vääränlaista kitkaa siitä että menetin kontakitin nostettavaan pedaliin, todellisuudessa oikea pyöritystekniikka hajosi...


    30 hampainen muokkasi tätä : 28.12.2015 at 14.18 Syy: referointia
    30T

  21. #2241
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Moi,

    Suositelkaapa kokeneet asiallista vastusta hintaluokassa noin max. 300€

    Kriteerit:
    -Täytyy saada kiinni pikalinkku sekä 12x142 napa
    -kohtuu hiljainen jos sellaisia rengasmallisia on
    -kestävä
    -miellyttävä vastus tuntuma
    -plussaa kaikki muu

    Vastus on ihka ensimmäinen mutta mielummin ostan kerralla kunnollisen. Kokemusta on Taxcin Satori vastuksesta.

  22. #2242
    Jos ei osta sähköistä vastusta, niin kannattaa tutkia vastusten tehokäppyröitä:

    http://www.powercurvesensor.com/cycl...-power-curves/

    Jos sattuu ostamaan vastuksen jossa käyrä on jyrkkä sillä teholla millä ajelee pääasiassa, niin vaihteiden lisäksi pitää muutella myös kadenssia.
    esim. 90 kadenssi 215w, yksi vaihe isommalle ja sama kadenssi niin tehontarve on jo 280w. Ei ole hyvä trainerroadissa eikä muutenkaan. Jollain on tällainenkin vastus, en muista nyt kellä.
    30 hampainen muokkasi tätä : 30.12.2015 at 13.30 Syy: 200>215
    30T

  23. #2243
    54 hampainen Guest
    Arvaan mihin viittaat. Itse hyödynnän sitä ominaisuutta tekemällä treenejä oman peruskierrosluvun ulkopuolella. Ylä ja alapuolella

  24. #2244
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    esim. 90 kadenssi 200w, yksi vaihe isommalle ja sama kadenssi niin tehontarve on jo 280w. Ei ole hyvä trainerroadissa eikä muutenkaan. Jollain on tällainenkin vastus, en muista nyt kellä.
    Tuohan on ikävää jos vastus pakottaa harjoittelemaan laajalla kadenssialueella. Se, jos joku, ei ole täsmäharjoittelua maantiepyöräilyyn. Eiku.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #2245
    Joo onhan noita kadenssin muutoksia hyvä tehdä. Sain ennen vaihteidenvälisiä eroja hieman lievennettyä, jotenkin tuntui elämä helpommalta. Saattaahan se tietysti olla että aika kultaa muistot.
    30T

  26. #2246
    Liittynyt
    07/2013
    Viestit
    85
    Kokeilin tänään hetken ajella Kurtilla ilman tuota lisävauhtipyörää. Aika surkea oli ajotuntuma, joten ruuvasin lisäinertian nopeasti takaisin paikalleen ja johan tuntui taas mukavalle, rullaa kuin maantiellä.
    It never gets easier, you just get older

  27. #2247
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.184
    Eikö kekään käytä tacxin multiplayeriä, ei ole pahemmin suomalaisia näkyny!

  28. #2248
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti feltti Katso viesti
    Kokeilin tänään hetken ajella Kurtilla ilman tuota lisävauhtipyörää. Aika surkea oli ajotuntuma, joten ruuvasin lisäinertian nopeasti takaisin paikalleen ja johan tuntui taas mukavalle, rullaa kuin maantiellä.
    "Vain makuasoista voi kiistellä" sanoi kettu kun muniaan nuoli. Minä nimittäin tykkään ajaa ilman sitä lisäpainoa. Lisäpaino pitää tuuletinta paikallaan oikein hyvin.
    6.7 WTF/kg


  29. #2249
    Voisin selata koko threadin, mutta enpäs selaakaan. Kun kuumottelee tommonen vastus, mutta en oikein tiedä mitä haluan ja mikä on tärkeää. Onko magneettinen vastus jotain, joka tulee joka tapauksessa kaduttamaan? Pakko ostaa nesteratkaisu heti? Varmaan hikimatto pakollinen? Eturenkaan pidike? Entäs jotain älypuhelin jutskia?

    Mikä on se rahasumma joka pitää olla valmis maksamaan kunnollisesta, riittävästä laitteistosta? Tottakai sitä ensin katselee noita markan sahoja, mutta kun ei ole kokemusta, niin puuttuu se shoppailuasenne noita kohtaan.

  30. #2250
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Ylästö
    Viestit
    54
    Arvelen 500-600 € sijoituksella saavan kohtuu laadukkaan harjoitusvastuksen, jossa ominaisuudet (ääni, teho, käyttömukavuus) ovat sitä luokkaa, että laite palvelee käyttäjäänsä vielä useampanakin talvena.
    "Let the fools do the running"

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •