Ridemorella pääsee. Ostin XT:t, koska olen tottunut vaihtamaan isommalle milloin milläkin sormella.
Ridemorella pääsee. Ostin XT:t, koska olen tottunut vaihtamaan isommalle milloin milläkin sormella.
--
Jes. Kiitos arvokkaasta käytännön kokemuksesta. Sinun ansiosta en osta GX11 vaihteistoa Shimanon pakalla vaan suoraan kaikki XT, koska en tod halua sinneppäin toimivaa vain täydellisen toiminnan. Viime talvi tuli ajettua 10XT pakalla mikä oli höystetty OneUpin 42, mutta se ei vakuuttanut, koska 16 hampaisen ympäristö tökki liikaa.
Voisko joku mitata XT11 pakan leveyden vielä?
Mietin jo Sunracen 11-40 kymppipakkaa 10 osiin tilavamman ketjulinjan toivossa, mutta taidan 11XT päätyä suoraan.
Oletteko saanut suoraan jarruklamppiin tuleva ice-B XT11 vaihtajan kanssa jarru liipasin kombon mieleiseksi vai pitääkö ostaa vaihtaja omalla klampilla, että saa molempien kulmat säätää erikseen?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Cyclocrossissa SRAM Rival One -takavaihtaja ja vivut, yhdessä kiekkosetissä SRAM:n XG-1195-pakka (10-42, tietysti XD-vapaaratas) ja toisessa Shimanon M8000-pakka (11-40, perinteinen Shimano/SRAM-vapaaratas) ja molemmat toimii hienosti. Tällä hetkellä vain joitain kymmeniä kilometrejä kokemusta tuosta Shimanosta, mutta toistaiseksi sanoisin että vaihtaa jopa siistimmin sen kanssa vaikka ketjukin on SRAM:ia.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Mitähän ajatuksia herättää Sramin 11-pakat vs. Shimano XTR 11s kun käytetään kulutuskestävyyttä mittarina? Korreloiko XTR:n käyttöikä hinnan kanssa vrt Sram. Nuo sramin pakat ovat uskomattoman kestäviä (tai ainakin ne yksilöt, joita omiin pyöriini on osuneet).
^Itsellä on vasta ensimmäinen Sramin 11-pykäläinen voimansiirto käytössä. Mitä luokkaa on sinulla pakat menneet? Mitä ketjuja olet käyttänyt?
Semmoista juttua on ollut jossain että ei toimisi kaikilla ketjuilla samalla tavalla, minkälainen käsitys sinulla asiasta on?
^Minä olen kahdella xx1 pakalla ajanut yhteensä n.4000km trailia, eikä vielä vaihdon tarvetta.
Näistä pakoista on kyllä hajonnut 2 kertaa 42t alumiini ratas Ehkä omasta syystäni tai heikkouttaan, toinen meni takuuseen. Nyt on wolftoothin tekemä 42t ratas toisessa pakassa ja se on jämympi.
Se teräksestä jyrsitty osa (10 pienintä ratasta) on todella kestävä, mutta tuo aluratas on herkkä virhevaihdoille tms.
Eturattaita on pitänyt hioa ja vaihtaa kun alkavat rutista kuluessaan. Hampaisiin kuluu kolo josta ketju ei irtoa vaivatta alhaalla vaan aiheuttaa ärsyttävää rutinaa varsinkin kovassa vedossa. dremelillä kun vähän vingauttaa niin taas on ihanan hiljaista muutaman sata kilsaa. Srammin, spessun ja wolftoothin tekeleet kuluvat kaikki yhtä nopeasti. Pitäis saada teräksinen nw ratas tuohon.
Ketjuina olen käyttänyt kolmea xx1:stä ja yhtä shimanon xtr:ää, Vaihteiden toiminnassa ei huomattavaa eroa, eikä ketjun kestossa. 11 ketjut venyy mielestäni huomattavasti nopeammin kuin 10x.
Jussi
Mikä tämän Rival one cyclo vaihtajan olennainen ero on maasto vaihtajiin verrattuna? Pakathan on tosiiaan samaa Sramilla riippumatta oliko maasto vai cyclo.
Tuntuu olevan erilaisi käytännön kokemuksia tästä Shimanon 11 pakka Sramin vaihtajilla toimivuudesta.
Onkohan molempien pakat oikeasti saman levysiä ja rattaiden väli sama, jos näin nehän on pakko pelittää ristiin?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Hyvä että pikkuhiljaa alkaa kertyä käyttäjäkokemuksia näistäkin laitteista. Tuo eturattaan nopea kuluminen ei tullut yllätyksenä kun sitä on katsellut. Minäkin meinasin seuraavaksi ostaa teräksisen version.
Shimano xt 40t leveys on 40.9mm ja painokin tuli mitattua eli 414g.
Xx1 42t lev. 41.3mm ja 271g.
Mitat mauserilla lasinpäällä keskireijästä, joten heittoa voi vähän olla ja painossa myös kun molemmat suoraan käytöstä likaisena.
Mutta joo, 0.4mm eroa. Yllättävän paljon vaikuttaa toimintaan.
Minä en saanut kunnolla toimimaan ennen kuin vaihdoin yhden spacerin 10s pakasta. Se on jotain 0.3mm paksumpi.
Ennen viritystä toimi hyvin joko isoilla rattailla tai pienillä, mutta molemmissa päissä ei millään. Aina jäi raksuttamaan johonkin.
Jussi
Mistähän niitä välitystaulukoita löytyikään, kun pitäis valita rimpulakintuille sopiva eturatas uutukaisen 10-42 takapakan pariksi.
Kirjoittaja on tunnettu kaikkien alojen erityisasiantuntija.
Kokeile vaikka tolla: http://gear-calculator.com/#
http://gears.mtbcrosscountry.com/#26I1I1
Esim. tuolla kohtuu näppärä vertailla.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Itse olen kättänyt. http://sheldonbrown.com/gears/
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tattis taulukoista. Päädyin 30 piikkiseen eturievään, jolla saan 42 takarattaalla likimain yhtä lyhyen välityksen kuin nykyisen 24-34 kanssa.
Kirjoittaja on tunnettu kaikkien alojen erityisasiantuntija.
No nyt on korjattava, että olen muodostanut käsitykseni vain Sramin yhdestä jöötistä koneistettujen paremman pään 10-pakkojen perusteella. Ketjuna yleensä Sram. Nämä tuntuvat kestävän. Maastopyörästä työmatkahybridiin perintönä siirtynyt pakka on kestänyt hiekkamuhjua jo useammat tuhannet kilsat palveltuaan ensin useammassa maasturissa. Kilometrejä on vielä edessä.
Mutta siis, en ole kiinnostunut Sramin 11-pakoista kun en halua vaihtaa vapaaratasta, toisaalta en ole kiinnostunut ankkureista, joten XT-pakka saa jäädä kauppaan. Eli vaihtoehdot ovat Shimano/sram vapaarattaalle joko XTR 11s tai pysyttely kymppivoimansiirrossa. En oikeastaan ole laajemman välitysalueen tarpeessa, mutta jotain uutta olisi kiva kokeilla. Keveitä ja kestäviä 11s tarvikepakkoja odotellessa...
noniinno muokkasi tätä : 19.12.2015 at 00.11
Kaikki halpa ja painava kiinnostaa niin olen pohtinut painanko nappia GX:n vai XT:n kohdalla. Hintaeroa n. 15 euroa koko satsille. Tarviiko tuo Sramin XD-driveri jotain erityisiä työkaluja asennukseen? Ei jaksaisi ostella enää lisää niitä.
Arvoin samaa, kallistuin shimanon satsiin, ja halvimmat XT:t tuli tilattua (vaihtaja ja triggeri ) ja 20km maastolenkki kokemuksella ihan jepa. Iisi säätää ja eikun ajamaan, mutta tulevaisuus näyttää työnsinkö kädet siihen itteensä
Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken
On näitä Dx-drive kiinnityksiä rikottu, koska Park Toolin avain on sisäpuolelta niin matala, että jos on 12 mm läpiakselinapa, niin holkin pää estää työkalulle riittävän upotussyvyyden.
Itellä oli tällainen riski, mutta sattumalta googlasin sopivaa työkalua ennen asennusta.
Ihan sama sinänsä. Oma kokemus rajoittuu Mavic Crossmax SLR:iin, joista perinteinen Shimano/SRAM-vapaaratasrunko irtoaa samoilla vehkeillä joilla XD-vapaaratas kiinnittyy. Ja pakkoihin sopii sama pakka-avain. Sitten jos "driverillä" tarkoitettiin jotain ihan muuta, sillä tarkoitettiin jotain ihan muuta.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tilanne tämä: vanha ysivaihteinen voimalinjasto vetelee viimeisiään. Alla suht uudet kiekot eli Fulcrumin Red Power SLt. Haluja olisi vaihtaa 1 x 11 osastoon ilman kiekkojen uusimista, moni muu asia menisikin sitten luonnollisesti uusiksi. Vaan sopiiko Fulcrumeihini 11-pakka ja jos niin mi(t)kä ja millä ehdoilla? Kiitoksin.
^Maantievehkeistä ilmeisesti kyse?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ride and Smile!
Kuvassa ylempi Parkin työkalu, jossa 5mm. ohjuritappi noille vahan liiton pikalinkkuakseleille. Alempana kiinteävartinen BBB- merkkinen työkalu, jossa myös se 5mm ohjuritappi.
Sorvasin 5mm tapin päälle naftin 12mm adapterin, joka antaa hyvän tuen aksilan reijästä.
IncBuff: eli juurikin sama työkalu käy sekä pakkaan, että DX-kiinnitykseen/irrottamiseen. Kuten Juha totesi, kannatta tosiaan varmistaa että työkalu menee riittävän syvälle uritukseen.
Varsinkin irrotus voi olla joskus voimaa vaativa. Niin ja vassua rutosti sinne kierteeseen/uritukseen.
![]()
Kirjanmerkit