HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 7 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 1086

Aihe: 1x11

  1. #181
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Subzero Katso viesti
    2. Onko kellään oikeita kokemuksia toimiiko XTR M9000 -takavaihtaja XT 11-42 -pakan kanssa? Spekseissä XTR:n limitiksi mainitaan 40T...

    3. Ja mitens muuten noi GS:t ja SGS:t: Ilmeisesti GS riittää 11-42:lle, jos edessä on vain yksi eturatas (esim. 34T)? Ilmeisesti SGS suositeltava vaihtoehto tuplalle ja triplalle?
    2) Speksin mukaan toimii ja näin muistelisin lukeneeni myös mtbr.com forumilta. Silloin kun M9000 julkaistiin, ei vielä ollut tuota XT pakkaa jonka saa 42T (ilmeisesti pitäisi mennä kivasti myös oneup 45T)

    3) about juurikin noin, spekseistä löytyy tuo maksimi hammaserokin joka on GS:lle 37 ja SGS:lle 45 piikkiä.
    Hammasero = ( isoin ratas edessä + isoin takana ) - ( pienin ratas edessä + pienin takana ), ja iso tarkoittaa siis eniten piikkejä ja pienin vähiten.

    Esim 1x:llä eturatas pysyy vakiona: 11-42 pakalla erotus on 31 piikkiä tai 11-45 pakalla 34 piikkiä eli GS pitäisi riittää hienosti.
    tai 2x / 3x:llä suurimman ja pienimmän eturattaan erotus saa olla 11-42 pakalla GS:n kanssa 6 piikkiä ( =37-31 ), ei siis juurikaan järkeä, vs. SGS:llä erotusta saa olla 14 piikkiä (=45-31)

    Nämä siis teoriassa tuon Shimanon speksin mukaan:
    http://productinfo.shimano.com/#/spe...r%20Derailleur

    Käytännössä erotusta voi olla enemmänkin, mutta sitten ei kannata käyttää ääripäitä ristiin, kun joko ketju jää liian löysälle tai takavaihtaja kuormittuu.

  2. #182
    Kiitos vinkeistä ja neuvoista markettipyörämies ja t3mppu.
    Etenkin tuo Shimanon speksi oli mielenkiintoinen.
    Katsoin aikaisemmin vain tätä sivua takavaihtajien osalta, ja siellä osui silmään "Quick view" -kohdan takaa seuraava tieto, josta pähkäilin rajoitusta 40T:hen takapakan osalta, vähän epäselvästi mielestäni tämä asia ilmaistu:

    • Maximum Sprocket : Low 40T / Top 11T
    • Minimum Sprocket : Low 40T / Top 11T

  3. #183
    markettipyörämies Guest
    Tossa vielä miltä näyttää lyhyt 10-xt (en tiiä saisko olla vielä yksi lenkki lisääkin ketjussa?):


  4. #184
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Tossa vielä miltä näyttää lyhyt 10-xt (en tiiä saisko olla vielä yksi lenkki lisääkin ketjussa?):

    Jos ei oo hirveesti joustoa takana(ei taida olla?) niin ihan hyvältä näyttää.
    Mulla suht samanlainen ketjunpituus omassa xt 11:ssa ,joustoa takana 127mm ja tänään kävin testaamassa niin toimi kuin junan vessa.
    - Fear is a mindkiller -


  5. #185
    Minkälainen käytännön ero tulee, kun pyörässäni on GX1 vaihteet, jos päivitän ne X01? Vaihtaako nopeammin...???

  6. #186
    markettipyörämies Guest
    Suurin käytännön ero taitaa olla lompakon keventyminen, mikä on hyvä jos ajelet lompakko mukana ja olet käteismiehiä.

  7. #187
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Itellä on käytössä sekä gx että x01, niin aikast pieni on tuo ero tuntumassa tai vaihtamisen täsmällisyydessä.. X01 liipasin on paremmin säädettävissä..
    The end of the road is just the beginning...

  8. #188
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Canyon parittaa gx-pakan ja eturattaat kmc-x11-93 ketjujen kanssa. Pyörässäni on siis 2x GX-eturatas mutta heitän pienemmän rattaan ja vaihtajan varastoon ja laitan alkuperäisen 36t tilalle 32t sramin narrow-wide teräksisen.
    Kannattaisko siihen lykätä myös X1 ketju vai ajaako tuo kmc ihan yhtä hyvin asiansa? Etuvaihtajan irroittamiseksi ketjukin pitäisi avata ja nuo 11x (mulla kmc) pikaliittimet eivät muka ole uudelleen käytettäviä. Olen kyllä lukenutkin, että tosiasiassa nekin kestää hyvin useat uudelleen kiinnitykset. Lisäksi kuulemma uudelleen avattavat 10s liittimetkin pelaavat moitteitta 11x ketjuissa.

  9. #189
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Ketjujen toimivuudessa on hiuksen hienoja eroja, oman kokemuksen mukaan kaksi erilaista uutta ketjua ovat lähempänä toisiaan kuin samanlainen uusi ja paljon ajettu ketju. Kunhan vaihdemääräsuositus täsmää, pitäisi toiminnallisuus olla vähintään hyvää.

    Ja loppuun huomautus - komponenttivalmistajat on tuosta aivan eri mieltä. Esim. SRAM Rival One -kampien N/W-rattaassa lukee melko selvästi "USE SRAM CHAIN ONLY". Ja eräässä pyörässä johon nuo kammet oli tehtaalla asennettu, tehdaskokoonpanoon kuului myös KMC:n kettinki.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #190
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jahas jahas. Olin tilannut Sramin teräksisen 32T x1 eturattaan, joka oli tarkoitus vaihtaa Sramin GX eturattaan tilalle. Pyörässä (Canyon CF 7.9 sl) oli siis Sram gx 2x kammet. Mutta asentaessa sitten vasta huomasin, että Sramin 2x GX isomman rattaan BCD on 104 mm ja tuon teräksisen uuden rattaan 94 bcd. Palautukseen menee. Ja tilalle vissiin sitten vaikka Race Facen narrow wide 32t, jota saa 104 bcd:nä.

    Hieman hämäävästi joillain sivuilla kerrotaan sen teräksisen Sramin rattaan olevan yhteensopia Sramin GX-sarjan kampien kanssa. GX-sarjan kampien sivuilla taas ei lue mikä bcd-niissä on.
    https://www.sram.com/sram/mountain/p...glide-crankset



    No säästyypähän painoakin. Tuo teräksinen painaa 120 grammaa ja alumiiniset 60g tai alle.
    Noin muutoin tiedoksi, 315 grammaa ol riisuttujen osien paino eli GX etuvaihtajan, vaijerit, pienemmän eturattaan pultteineen ja GX etuvaihtajan liipaisimen.

  11. #191
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Uusi Yläfemmasta haettu Rallinaaman n-w ratas oikealla bcd:llä asennettu. 100 metrin testilenkin perusteella ketju ei tippunut millään vaihteella. Paitsi, jos takana on isoin tai toiseksi isoin ratas ja polkee taaksepäin. Silloin ketju on niin vinossa, että takaata ketju tippuu isoimmalta pykälää tai kahta alemmas. Tälle ei varmaan voi mitään ja tämä ei varmaan sinänsä liity edes siihen ettei etuvaihtajaa enää ole. Ketjulinjakin on lähes täydellinen eli kuudennella takarattaalla (viisi vapaata lehteä molempiin suuntiin) ketju on vain ihan aavistuksen vinossa sisäänpäin kääntyen kohti takapakkaa mentäessä.

    Mutta nyt siihen mitä tulin varsinaisesti kirjoittamaan. Huomasin eilen, että Sram GX sarjan takavaihtajiakin on erikseen olemassa 1x mallina ja 2x mallina. Minun pyörässäni on tietty 2x malli, koska eturattaita oli alunperin uudessa pyörässä 2. En ollut tajunnut, että takavaihtajatkin saattaisivat olla erilaiset ja toiset 1x sopivampia kuin toiset mallit. Luulin, että pelkällä toisen eturattaan poistolla ja vaihtajan poistolla pyörä olisi ollut aivan kuten alunperin 1x malli olisi gx-sarjalla varustettuna ollut.
    Eroksi takavaihtajissa hetken tarkastelulla löysin ominaisuuden nimeltään •X-ACTUATION™ for precise and dependable 11-speed performance
    Kytkin ja se lukko löytyy molemmista malleista. Onkohan tuolla nyt suurta merkitystä? Pahimpaan rynkytykseen tuo pyöräni ei ole edes tarkoitettu ja toivon tuon toimivan nyt tuollaisena ilman ongelmia.

    EDIT: linkki korjattu
    1x malli https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur
    2x malli: https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur
    kauris muokkasi tätä : 05.11.2015 at 16.49 Syy: Linkki korjattu

  12. #192
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^noissa sun linkeissä toinen 2x10 ja toinen on 2x11 takavaihtaja.

    10-speedissä on Exact Actuation ja 11-speedissä tuo X-Actuation, eikös se ole eri vetosuhde kyseessä.


  13. #193
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uusi Yläfemmasta haettu Rallinaaman n-w ratas oikealla bcd:llä asennettu. 100 metrin testilenkin perusteella ketju ei tippunut millään vaihteella. Paitsi, jos takana on isoin tai toiseksi isoin ratas ja polkee taaksepäin. Silloin ketju on niin vinossa, että takaata ketju tippuu isoimmalta pykälää tai kahta alemmas. Tälle ei varmaan voi mitään ja tämä ei varmaan sinänsä liity edes siihen ettei etuvaihtajaa enää ole. Ketjulinjakin on lähes täydellinen eli kuudennella takarattaalla (viisi vapaata lehteä molempiin suuntiin) ketju on vain ihan aavistuksen vinossa sisäänpäin kääntyen kohti takapakkaa mentäessä.

    Mutta nyt siihen mitä tulin varsinaisesti kirjoittamaan. Huomasin eilen, että Sram GX sarjan takavaihtajiakin on erikseen olemassa 1x mallina ja 2x mallina. Minun pyörässäni on tietty 2x malli, koska eturattaita oli alunperin uudessa pyörässä 2. En ollut tajunnut, että takavaihtajatkin saattaisivat olla erilaiset ja toiset 1x sopivampia kuin toiset mallit. Luulin, että pelkällä toisen eturattaan poistolla ja vaihtajan poistolla pyörä olisi ollut aivan kuten alunperin 1x malli olisi gx-sarjalla varustettuna ollut.
    Eroksi takavaihtajissa hetken tarkastelulla löysin ominaisuuden nimeltään •X-ACTUATION™ for precise and dependable 11-speed performance
    Kytkin ja se lukko löytyy molemmista malleista. Onkohan tuolla nyt suurta merkitystä? Pahimpaan rynkytykseen tuo pyöräni ei ole edes tarkoitettu ja toivon tuon toimivan nyt tuollaisena ilman ongelmia.

    2x malli: https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur
    1x malli: https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur
    Molemmat vaihtajat on speksin mukaan 2x (ja 1x) sopivia, toinen on tarkoitettu 11 takarattaalle ja toinen 10.
    Eroa saattaa olla liikeradoissa (11 pakoissa on isompi rattaiden kokoero kuin 10 pakoissa) ja vetosuhteessa.

    Mikäli et vaihtanut muuta kuin eturattaan ja poistit etuvaihtajan, homman pitäisi olla kunnossa.
    Noilla on väliä jos alat muuttamaan myös takarattaiden määrää.

  14. #194
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Linkkien täytyi mennä jotenkin pieleen.
    Eli löytyy näitä 2x11 ja 1x11 malleina. Mulla 2x11 takavaihtaja eli tämä
    https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur

    Mutta olemassa on myös 1x11 eli tämä
    https://www.sram.com/sram/mountain/p...ear-derailleur
    Ja siinä erona ominaisuus nimeltään X-HORIZON™ design reduces shift force, ghost shifting and chain slap.
    X-ACTUATION oli 2x11 mallissakin.
    Olin aamulla jotain sählännyt sivujen ja linkkien kanssa.
    kauris muokkasi tätä : 05.11.2015 at 17.09

  15. #195
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    244
    Löytyisiköhän täältä tietoa, onko jollakin valmistajalla tarjolla vastaavaa ratas/bashring comboa kuin linkissä oleva, mutta raceface cinch kiinnityksellä?
    http://www.wolftoothcomponents.com/c...tainless-steel

  16. #196
    Noni nyt siirrytty 1x11 aikakauteen muodossa shimanon xt, edessä 30 ja takana 11-42. Pikaisten testien perusteella ehkä 32 olis eteen passelimpi ja sehän ei ole kuin vaihtaa, kun semmonen jo jemmassa.

    Mutta eka lenkki maastossa ja oksa stana teki pimeässä temput ja väänti tuon "bracket axle unit" eli räjäytyskuvista osa nro1, sillehän on varaosanumero Y5RT98010. Pikainen googlaus tuotti pettymyksen saksan suunnalta, kun olis ollu muutakin tilattavaa. Toki kokeilen oikasta tuon, mutta varalle olis kiva saada uusi.... vaihtajankorvake kyllä pysyi ehyenä ja suorana eli onko nyt näin et on vähänkuin kaksi sulaketta peräkkäin. Onko kellään kokemusta shimanon varaosista, että kuinka niitä suomesta löytyy?
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  17. #197
    noniinno Guest
    Shimanon vaihtajat ovat direct mount -kiinnitteisiä nykyään. Tuo on sellainen "välttämätön paha", jotta toimisi -ei direct mount rungoissa. Tuolta saa:
    http://www.bike-discount.de/en/buy/s...5453/wg_id-453

  18. #198
    Juu kyllähän mie tuon jo löysin, mut siinä ei täsmää numerot mitenkään eli tuo on 10xt vaihtajaan....ulkonäön perusteella en ole vielä tarkemmin syynänny.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  19. #199
    noniinno Guest
    Katos joo, luin hätäisesti. Voi hyvinkin olla täysin sama osa. Pääsetkö vertaamaan? Asiallinen pyöräliike osaa kyllä auttaa.

  20. #200
    Äkkiseltään en usko et sama mut pitää ottaa irti ja katsoa tarkemmin.
    Edellinen fillari oli direct mount ja tämähän sitten tuli pikku yllärinä itselle että korvake kesti kyllä mutta tuo väänty.

    Pitää huomenna tehdä kyselyjä ensin Kuopioon ja sit katsoa et mistä löytäis....vähän kyllä epäilen saatavuutta mutta empä heitä kaivoon vielä mitään.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  21. #201
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Paljonko Shimanon 11XT pakan 42 ratas on sisempänä, kuin XT10 pakan 36 ratas vai onko yhtään?

    Sramin 42 menee sisemmäs ymmärtääkseni ainakin, kuin 10 vaihteisten 36 hampainen, mutta tässä yhtälössä onkin eri vapaarattaan runkokin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  22. #202
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Pääseekös missään pääkaupunkiseudulla räpläämään XT:tä ja GX:ää rinnakkain? Nimimerkillä ostohousut jalassa.
    --

  23. #203
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Jahas, uusimman tiedon mukaan ( FB ) GX:n vaihteet saa toimimaan XT:n 11-pakan kanssa. Eli Sram -päivittäjien ei tarvitse välttämättä lähteä vaihtamaan vapaaratasta.

  24. #204
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    102
    Onhan se käynyt koko ajan.

  25. #205
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    236
    Muistelen lukeneeni Sramin tuoneen markkinoille edullisempia rattaita 1x11-sarjoihin. Onko noista kellään havaintoa? Tarve olisi 30 tai 32 piikkiselle rattaalle X1-kampiin (94 BCD).

    Entäs onko kellään kokemusta näistä Uberbiken rattaista? http://www.uberbikecomponents.com/vi...BCD-Compatible

  26. #206
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti segrei Katso viesti
    Muistelen lukeneeni Sramin tuoneen markkinoille edullisempia rattaita 1x11-sarjoihin. Onko noista kellään havaintoa?
    Kyllä, teräksisiä.. Tuolla ei näytä olevan kokoa, mutta google varmaan löytää..
    The end of the road is just the beginning...

  27. #207
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Jahas, uusimman tiedon mukaan ( FB ) GX:n vaihteet saa toimimaan XT:n 11-pakan kanssa. Eli Sram -päivittäjien ei tarvitse välttämättä lähteä vaihtamaan vapaaratasta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pertsa78 Katso viesti
    Onhan se käynyt koko ajan.
    Ajaako foorumilaisista kukaan XT11 pakkaa Sramin 11 vaihteilla? Onko toiminta täydellinen?
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  28. #208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Paljonko Shimanon 11XT pakan 42 ratas on sisempänä, kuin XT10 pakan 36 ratas vai onko yhtään?
    Spaceri, jonka laitoin 11-42XT (tai no 13-42t se nyt on) pakan taakse oli muistaakseni 3,1mm. Tuolla ketjulinja isoimmalla rattaalla hyvin pitkälti sama kuin 11-36 XT 10spd pakan isoimmalla rattaalla. Eli vähän reilu 3mm on ero ja 11spd 42t sisempänä.

  29. #209
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Kyllä, teräksisiä.. Tuolla ei näytä olevan kokoa, mutta google varmaan löytää..
    Sielähän niitä on ja hintakin on kohdillaan. Kuvissa vaan näyttää kuin kiinnityksissä olisi enemmän offsetia kuin alumiinissa. Leinee kuitenkin vain optinen harha kerran nuo Sramin mukaan käyvät alumiinisten tilalle.

  30. #210
    Liittynyt
    01/2015
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Ajaako foorumilaisista kukaan XT11 pakkaa Sramin 11 vaihteilla? Onko toiminta täydellinen?
    Hep.
    Testimielessä ostin xt 11-40 pakan kun jo toinen sramin pakan aluratas porsi.
    Simpan pakka jonkun on millin kapeampi, joten ei skulannu ongelmitta srammin kanssa.
    Jos sääti isoilla rattailla toimimaan niin pienillä tökki ja päinvastoin.
    Ongelma ratkesi kun Otin vanhasta 10 pakasta paksumman spacerin ja vaihdoin sen 8. ja 9. rattaan väliin.
    Tuollalailla toimi ok, mutta pakan kiinnitys ruuvi ei yllä yhtä hyvin, mutta pitää kyllä.
    Paremman saisi kun olis jotain 0.1mm spacereita joita laittais useampaan väliin.

    Testi jäi vain 200km mittaiseksi, kun huomasin wolftoothin tekevän sramin pakkaan tukevampaa aluratasta jolloin laitoin sellaisen.
    Tuon n.200km yhdistelmä toimi moitteetta.

    Xt-xx1 yhdistelmässä siis ongelman aiheuttaa takapakan eri leveys, mikä johtuu osin siitä että shimano halusi saada omansa sopimaan normi vapaarattaalle.
    Saa toimimaan pienellä kikkailulla...

    Jussi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •