GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 166

Aihe: Sähkömaastopyörät

  1. #91
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hai71 Katso viesti
    Ainakin 2015 Boschin Performance -moottorissa avustaa kun pojinta painaa, ei siis ennen... eikös se ole juuri sähköavusteisen polkupyörän määritelmä?
    On eroa sillä tuleeko voimaa kun poljinta painaa vai pitääkö polkimen liikkuakin ennen kuin voimaa tulee. Maastossa olisi syytä että moottori herää heti kun polkimeen kohdituu voimaa eikä vasta sitten kun se pyörähtänyt.

  2. #92
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Mulla bosch, ja voima tulee maastossa välittömästi, en ole edes ajatellut tuleeko painamisen vai liikkeen alkamisen yhteydessä, se tulee heti.

  3. #93
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    15

    KTM Macina Freeze 11 CX5

    Pitkä odotusaika on ohi, tämä vallaton kotarin uusi sähköläski saapui talouteen pari päivää sitten.

    Big O Manufacturing lokareiden kiinnilaitossa meni hetki mutta kannatti, toimivat juurikin kuten kokomallisilta voi odottaa. Bluton etukiinnikkeet tulosteltu PLA:sta, katsotaan miten kestää talvikelejä.

    Kanssapyöräilijöitä ajatellen MJ 906 tuikussa on häikäisynestolippa.

    Ensituntuma on oikeinkin positiivinen, 11-pakka riittää omiin tarpeisiin ja Boschin avustus toimii eleettömästi taustalla. Voi siis keskittyä olennaiseen


  4. #94
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Hienot lokarit, todella. Olen havaitsevinani taustalla Viikin maalaisidyllin.

  5. #95
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    15
    Haltialan pellot taustalla, fillari ladunpohjalla. Samaa teemaa kuitenkin.

  6. #96
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Boschilta on kuulemma tulossa keskimoottorinen 500W, ehkä ensi vuodeksi nähdään sellasta?
    Kävin kokeileen 250W-keskimoottorista..ei siitä kyllä meikäläiselle tule laitetta, loppuu voima 15km/h jälkeen täysin. Vuoden vaihteessa tulee kait se 1kW-laki, joten nyt voinee jo harkita ostaa 1kW takamoottorista..

  7. #97
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    500W on aika lailla silleen optimaalinen sähköpyörän motti nykyisellä akkutekniikalla, jos haluaa että on myös rangea. Kilowatin mylly syö jo akkuja aamiaiseksi, jos sen täyttä potentiaalia käyttää. Siksi en välttämättä sitä suosittele, vaikka se tulisikin lailliseksi. Se 20km toimintamatka voi alkaa tympiä aika nopeasti, jollei siirry lipo-tekniikkaan tai muihin vaihtoehtokemioihin. Tietysti jos tekee niin, että ottaa vain 500W kilowatin moottorista niin silloin saa monia etuja. Tulee vain painopenalti.
    E-Cruiser muokkasi tätä : 21.11.2015 at 12.22

  8. #98
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Onkohan kuinka erilainen kulutus tommosessa napamoottorissa? Noilla 750W keskimoottoreilla pääsee avustuksella tommosta 50-80km lenkkiä, riippuen paljon ajotavasta. Saa kyllä syömäänkin sitten jos haluaa.

  9. #99
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Onkohan kuinka erilainen kulutus tommosessa napamoottorissa? Noilla 750W keskimoottoreilla pääsee avustuksella tommosta 50-80km lenkkiä, riippuen paljon ajotavasta. Saa kyllä syömäänkin sitten jos haluaa.
    Kilowatin napamoottori on lähes aina suoravetomoottori. 500-wattisia on alennusvaihteella mutta kilowattisista en tiedä, ei ainakaan yleinen ole jos on.
    Suoravetomoottorin hyötysuhde kasvaa nopeuden kasvaessa. Suurimmillaan kulutus on hidasvauhtisessa raskaassa ajossa, mäkiajossa eli käytännössä metsäajossa.
    Kilowatin keskiömoottorilla pääsee parempaan hyötysuhteeseen hitaassa vauhdissa, mutta se on silti kilowatin mylly. Kiskoo täysillä 30A/48V. Joku 40A/36V.
    Siitä voit karkeasti laskea, jos 250W ottaa sen joku 15A/36V, niin tonnin mylly ottaa joku 35-40A/36V. Toimintamatka lyhenee karkeasti yli puolella jos luukutetaan täysiä.

    Ainahan ei ajeta täysiä, eli noin karkeasti puoleen tippuu range 250W=1kW. Tonnin myllyllä tarvitset kaksi akkua päästäksesi samaan kuin 250W. Toki niitä kaupasta saa.
    Laskelman pohjana on se että 250W ottoteho on noin 500W, kilowatin myllyn jotain 1300W. Toki jos himmailee huolella niin sitten pääsee pitkälle millä vaan.
    Kilowattinen vaatii näin toisenlaisen ajotyylin. Täyttä tehoa käytetään vain hetkittäin. Jos joku ajattelee, että jee mä posotan sillä kaasu pohjassa kuin mopolla hiekkateitä, niin sitten niitä akkuja todella tarvitaan, tai et posota kauan. Kilowattisella pienin vähänkään järkevä akku on jotain 48V/15Ah. Ihan minimi.
    Suoraveto sopii huonosti metsään. Kilowatin keskiöveto taas antaa voimalinjalle kovaa kyytiä. Jos vielä poljet kunnolla niin huipputehot on luokkaa 1,5kW. Siinä 11-pakkaisen ketju soi

  10. #100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -fat- Katso viesti
    Pitkä odotusaika on ohi, tämä vallaton kotarin uusi sähköläski saapui talouteen pari päivää sitten.

    Big O Manufacturing lokareiden kiinnilaitossa meni hetki mutta kannatti, toimivat juurikin kuten kokomallisilta voi odottaa. Bluton etukiinnikkeet tulosteltu PLA:sta, katsotaan miten kestää talvikelejä.

    Kanssapyöräilijöitä ajatellen MJ 906 tuikussa on häikäisynestolippa.

    Ensituntuma on oikeinkin positiivinen, 11-pakka riittää omiin tarpeisiin ja Boschin avustus toimii eleettömästi taustalla. Voi siis keskittyä olennaiseen

    Hienoa, tervetuloa kotarikerhoon. Mitä enemmän on päässyt omalla ajelemaan, niin sitä paremmalta tuo tuntuu. Vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea tuolla voi tehdä. Yksi esimerkki tältä päivältä, kun kiinnitin kaksi pulkkaa pitkällä narulla KTM:n perään ja otin lapset kyytiin. Paineltiin 15 cm puuterihangessa pitkin puistoa ja vauhtia riitti. Siinä oli sekä isällä että lapsilla naama jatkuvassa virneessä. On tuo sähköfättis kyllä sellainen talvipyörä että oksat pois!

    Tour tehontuotto riitti lasten vetämiseen lumessa todella helposti ja välillä painelin ecollakin jotta sai itsellekin vähän lämpöä.

    Lähetetty minun SM-T325 laitteesta Tapatalkilla

  11. #101
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Kilowatin napamoottori on lähes aina suoravetomoottori. 500-wattisia on alennusvaihteella mutta kilowattisista en tiedä, ei ainakaan yleinen ole jos on.
    Suoravetomoottorin hyötysuhde kasvaa nopeuden kasvaessa. Suurimmillaan kulutus on hidasvauhtisessa raskaassa ajossa, mäkiajossa eli käytännössä metsäajossa.
    Kilowatin keskiömoottorilla pääsee parempaan hyötysuhteeseen hitaassa vauhdissa, mutta se on silti kilowatin mylly. Kiskoo täysillä 30A/48V. Joku 40A/36V.
    Siitä voit karkeasti laskea, jos 250W ottaa sen joku 15A/36V, niin tonnin mylly ottaa joku 35-40A/36V. Toimintamatka lyhenee karkeasti yli puolella jos luukutetaan täysiä.

    Ainahan ei ajeta täysiä, eli noin karkeasti puoleen tippuu range 250W=1kW. Tonnin myllyllä tarvitset kaksi akkua päästäksesi samaan kuin 250W. Toki niitä kaupasta saa.
    Laskelman pohjana on se että 250W ottoteho on noin 500W, kilowatin myllyn jotain 1300W. Toki jos himmailee huolella niin sitten pääsee pitkälle millä vaan.
    Kilowattinen vaatii näin toisenlaisen ajotyylin. Täyttä tehoa käytetään vain hetkittäin. Jos joku ajattelee, että jee mä posotan sillä kaasu pohjassa kuin mopolla hiekkateitä, niin sitten niitä akkuja todella tarvitaan, tai et posota kauan. Kilowattisella pienin vähänkään järkevä akku on jotain 48V/15Ah. Ihan minimi.
    Suoraveto sopii huonosti metsään. Kilowatin keskiöveto taas antaa voimalinjalle kovaa kyytiä. Jos vielä poljet kunnolla niin huipputehot on luokkaa 1,5kW. Siinä 11-pakkaisen ketju soi
    Tämän takia pitäisi käydä testaan noita ja saada käytännön faktaa. Oon monesta paikkaa lukenut ettei napamoottorit toimi esim. metsässä, kun ei ole paikaltaan kunnon vääntöä. Kuinka sitten tämäkin todettu, en tiedä. En oo sellasella koskaan ajanu. luulisi että 1000W napamoottorissa on jonkun verran paukkua kuitenkin, ja paikaltaan lähdetään kuitenkin aina polkien. Mutta tosiaan, keskimoottorit menee ainakin komeasti metsässä, täytyy päästä testaan napakojetta.

    Tosta tehojutusta, noissahan on niitä säätönappuloita voimalle. Ainakin Bafangin kiteissä jos pistää ykkösvoimalle, pääsee aivan erilaisia kilometrejä kuin täydellä voimalla, vaikka kummallakin olisi hyvin samanlainen tyyli. Rajottaakohan jotenkin radikaalisti voimaa? No eipä siinä, aina voi jauhaa edes taas. Mun täytys mennä joku päivä tässä koeajaan 250W takamoottorinen. Jos vaikuttaa OK:lta, sitten ehkä voisi harkita jotakin. Toivottavasti se Boschin 500W-keskikone tulee joskus, sitten voisi sellasen ostaa täysjoustona..

  12. #102
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Hienon näköisiä vehkeitä nuo Kotarit!

    Haibikea tuli vielä hieman tuunattua kylmempiin keleihin:





    Satulatolpaksi tuli asennettua KS Lev DX ja nyt uskaltaa tulla jo aika jyrkkiä mäkiä alas ilman, että tarvitsee pelätä, että lentää etukautta ympäri

  13. #103
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    15
    Ihan menevän näköinen tuo Haibikekin on. Oli mulla toisena vaihtoehtona mutta päädyin mutkien kautta kotariin.



    Tuossa oli ylempänä juttua tehoista ja näin reilun 100km jälkeen itselleni tuo 250W riittää mainiosti. Enemmän kiinnittäisin huomioita väännön määrään ja tapaan jolla se saadaan välitettyä renkaaseen. Toki kokemusta vain keskimoottorisista Boscheista ja ainakin niissä toteutus on mielestäni onnistunut. Pitäisi varmaan kokeilla napamoottorista kulkupeliä niin saisi lisää vertailukohtaa.


    Noita sähköavusteisia vaivaa muuten sama ominaisuus kuin älypuhelimia. Vähänkään 'raskaampaa' kaasujalkaa tai surffikäyttöä ja laturille on mentävä kerran päivässä.


    Lunta odotellessa tänne etelään.

  14. #104
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    19
    Onko kenelläkään kokemusta Cuben Reaction -sähkömaastureista?

    http://www.cube.eu/en/products/e-bik...flashred-2016/

    Tänään kävin koeajamassa R-Techissä ja ensivaikutelma oli luhyen maastolenkin jälkeen leveä virne naamalla. Ko. malli oli Reaction Hybrid HTP Race 29. Menee lähipäivinä vakavasti ostoharkintaan. Vastaavan saisi tosin 300-400 halvemmalla bike-discountista, mutta toisaalta Suoalaista työtä pitäisi tukea. Onko hajua miten tuon Boschin uudemman yksikön saa modattua? Dongle maksaa maailmalla 149 USD.

  15. #105
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    19
    Meni tänään tilaukseen. Nyt odotellaan DHL:n autoa...

  16. #106
    Täällä odotellaan Cube Nutrail Hybrid -sähköläskiä. Pitkä on odottavan aika. Kaupan tulevaksi siis. Olisi kyllä kiva testata k.o. keskimoottorin toimivuus ensin.

    Mitenkäs Boschilla sujuu hidas ryömintä ylämäkeen? Avustaako sopivasti, luin nimittäin jostain interwebistä että hitaassa vauhdissa ei avustaisi vaan olisi "pakko" turbomoodilla vetää reilua vauhtia, jos haluaa ylämäessä avustusta.

  17. #107
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Kyllä ylämäkeen pääsee ryömimään juuri niin hitaasti kuin haluaa. Itse ajan 99% eco-moodilla ja sillä ei mitään ongelmaa. Voi olla vaikeampaa noilla korkeamilla avustustasoilla, koska silloin pyörä todellakin haluaa mennä eteenpäin Akunkestosta sen verran, että itse voin tuolla eco-modella vetää kolme hieman yli tunnin lenkkiä (teknistä maastoa), jonka jälkeen pitää ladata akku uudestaan.

  18. #108
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    15
    HIENO KTM , ja nuo lokasuojat istuu mallikkaasti.

  19. #109
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kykloman Katso viesti
    Mitenkäs Boschilla sujuu hidas ryömintä ylämäkeen? Avustaako sopivasti, luin nimittäin jostain interwebistä että hitaassa vauhdissa ei avustaisi vaan olisi "pakko" turbomoodilla vetää reilua vauhtia, jos haluaa ylämäessä avustusta.
    Riippu mitä hitaalla tarkoittaa. Tarpeeksi alas kun mennään vauhdissa ja tarpeeksi jyrkkään kun mennään niin sähköllä loppuu välitykset alapäästä ja vaikka avustusta tulee, niin voima loppuu rajallisen väännön takia pienillä kierroksilla. Mutta jos 8 km/h on hidas, niin siinä saa jo mukavasti tehoja.

    Sama juttu molemmissa Boshin vehkeissä joita olen koeajanut (Feltin 27,5 tuumainen täpäri ja läski vm 2015) Saman valmistajan sähköttömillä kiipesi jyrkempään. Koemäessä alusta oli kuivaa karheaa kalliota joten pitoa paljon. Turbomoodin ja Ecomoodin välillä en huomannut merkittäviä eroja. ECOkin taitaa antaa kaiken peliin, jos vaan poljinta painaa riittävästi? Oisko niin, että eroja on vain pienillä poljintehoilla.

    250W tai hetkelliseti 500 wattiakin on aika vähän jaloista, jonka takia koin turbomoodin aika turhaksi. Tehoa tulee turhan herkästi ja ei kuitenkaan mene sen paremmin kun tehoa tarvitaan oikeasti.

  20. #110
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Saman valmistajan sähköttömillä kiipesi jyrkempään.
    Tämä kommentti hieman ihmetyttää. Itse en kyllä keksi tilannetta, jossa ei-sähköttömällä pääsisi ylös paremmin kuin sähköavusteisella.

  21. #111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Riippu mitä hitaalla tarkoittaa. Tarpeeksi alas kun mennään vauhdissa ja tarpeeksi jyrkkään kun mennään niin sähköllä loppuu välitykset alapäästä ja vaikka avustusta tulee, niin voima loppuu rajallisen väännön takia pienillä kierroksilla. Mutta jos 8 km/h on hidas, niin siinä saa jo mukavasti tehoja.
    No sellaista kevyimmällä välityksellä tasaista pyöritystä, kävelyvauhtia satulassa istuen. Haluaisin että tarvittaessa menisi esim. Paloheinän mäki rennosti ylös asti hitaasti pyörittämällä. Missään nimessä ei saisi tehot loppua koneesta niin pahasti että joutuisi esim. tuossa mäessä työntämään tai vetämään tangolta ylös. Mahtaako 250W riittää?

  22. #112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hai71 Katso viesti
    Tämä kommentti hieman ihmetyttää. Itse en kyllä keksi tilannetta, jossa ei-sähköttömällä pääsisi ylös paremmin kuin sähköavusteisella.
    Voishan sitä kuvitella että tarpeeksi jyrkässä tai teknisessä tilanteessa sähköpyörän paino aiheuttaa tuon, siinä vaiheessa kun moottorin vääntö ei enää riitä. Siis jos on kyseessä 20kg sähkö vs. 12 kg sähkötön versio.

  23. #113
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    15
    @kyklomanille; Paloheinän mäki ajettu ylös muutaman kerran etelästä ja koilisesta leposykkeillä hissukseen kotarilla. Kyllä 250W riittää mainiosti, jopa näillä narujaloilla 75Nm vääntö on se millä tuo onnistuu helposti.

  24. #114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kykloman Katso viesti
    Täällä odotellaan Cube Nutrail Hybrid -sähköläskiä. Pitkä on odottavan aika. Kaupan tulevaksi siis. Olisi kyllä kiva testata k.o. keskimoottorin toimivuus ensin.

    Mitenkäs Boschilla sujuu hidas ryömintä ylämäkeen? Avustaako sopivasti, luin nimittäin jostain interwebistä että hitaassa vauhdissa ei avustaisi vaan olisi "pakko" turbomoodilla vetää reilua vauhtia, jos haluaa ylämäessä avustusta.
    Todella kova paketti tuo Cuben Nutrail. Siitä vaan tilaamaan, koeajoja ei sen kummemmin tarvita. Jos tuo olisi ollut markkinoilla kun itse tilasin KTM:n, niin todennäköisesti olisin valinnut Cuben, vaikka KTM onkin ollut tähän mennessä erinomainen hankinta. Boshin keskiömoottori on aivan loistava, riippumatta siitä mitä vauhtia ajelee. Hidas ryömintä onnistuu ilman minkäänlaisia ongelmia. Mikään pako ei ole vetää turbolla, vaan avustus toimii jokaisella asetuksella juuri niinkuin pitää.

    Kyllä tuo sähköfättis on laitteena parasta mitä pyöräilyn saralla on tarjolla.

  25. #115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kykloman Katso viesti
    Voishan sitä kuvitella että tarpeeksi jyrkässä tai teknisessä tilanteessa sähköpyörän paino aiheuttaa tuon, siinä vaiheessa kun moottorin vääntö ei enää riitä. Siis jos on kyseessä 20kg sähkö vs. 12 kg sähkötön versio.
    Noin 10 kg lisäpaino ei paljon hetkauta kun moottori tuo 60-70 Nm vääntöä jalkojen lisäksi. Eli puhe siitä että ilman sähköjä nousisi mäki paremmin ei millään mittarilla pidä paikkaansa.

  26. #116
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Mahtuukohan Cubeen 4.8" taakse?

  27. #117
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    19
    Cuben Reaction tuli tänään postista. Ekat lenkit heitetty. En oo vuosiin muistanut kuinka kivaa fillarointi voi olla

  28. #118
    Juu kyllä näin on. Mulla meni sepeli läpi työmatka-sähköpyörän kumista ja jouduin vaihteeksi vetämään "työmatkatempon" sähköttömällä. On se vaan niin että sähkömoottorin mukana tulee takaisin pyöräilyyn melkeinpä lapsen vilpitön ilo (tai sitten pitää olla ne paljon puhutut teräsreidet...kumpi vaan käy

    Vielä jonain päivänä markkinoille tulee hihnavetoinen Alfine 11 -pyörä keskimoottorilla, täyspitkillä lokareilla, pystyhkö ajoasento. Siinäpä täydellinen commuter. Tai voishan tän ehkä ottaa rakennusprojektiksi.

  29. #119
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kykloman Katso viesti
    Voishan sitä kuvitella että tarpeeksi jyrkässä tai teknisessä tilanteessa sähköpyörän paino aiheuttaa tuon, siinä vaiheessa kun moottorin vääntö ei enää riitä. Siis jos on kyseessä 20kg sähkö vs. 12 kg sähkötön versio.
    Kyllä se sähkö sen lisäpainon ja paljon muutakin vie, mutta ne välitykset on harvemmat kuin sähköttömässä, jossa 2 eturatasta. Siitä se ero tulee. Jos samat välitykset, niin aina sähköllä varustettu voittaa Ylämäessä.

  30. #120
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Ja jos on pitkät välitykset ja ylämäkeen saa vähänkään vauhtia, sähköillä menee heittämällä päälle. Kun pääsee oikeeseen poljinrytmiin koko ylämäen ajaksi. Toki riippuu myös sähköistä...750W keskikitti menee melkein pystysuoraakin seinää ylös, on kyllä ihme apina-laitos kun oppii polkeen sillä. Se on huimaa kun voi mennä mäkiä joista ei voisi kuvitellakkaan mennä normaalilla pyörällä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •