HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 86 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 76 84 85 86 87 88 96 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.551 - 2.580 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2551
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Minä luulin yhtenä päivänä, että keulasta hajosi lukitus, kun lukituksesta huolimatta keulaan jäi selvästi normaalia enemmän, jopa puolet normaalista, liikettä, mutta yllätyksekseni tämä korjaantui jo saman lenkin aikana.
    Oliko pyörää säilytetty normaalissa asennossa vai esim. roikotettu eturenkaasta?
    Kun asento on väärä, osa öljystä valuu vaimentimen "väärälle puolelle" jolloin se ei aluksi toimi normaalisti, mutta palautuu nopeasti kun öljy valuu takaisin oikealle puolelle.
    Lukituksen käyttö tuossa tilassa hidastaa palautumista, kun se sulkee sitä paluureittiä.

    Öljyt palautuu nopeiten, kun pumppaa keulan liikettä muutaman kerran ilman lukitusta, jos siis säilytetty haarukkaa normaalista asennosta poiketen.

  2. #2552
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Okei, hyvä tietää, että kylmä voi aiheuttaa noita. Saattaa tosiaan olla, että se lämpeni ajaessa.
    Mulla on yllättävän hyvin pysynyt "normaalina" tuo toistaiseksi kylmälläkin, tämä oli eka kerta kun huomasin tuollaista. Tosin lievää jäyhyyttä olen kyllä huomannut joskus, keula ikäänkuin on vähän "kohmeessa", mutta kaipa se on sitten lämmennyt portaita ryskätessä yms. kun ei ole koskaan vielä jäänyt päälle jäyhyys.
    Tiedä häntä vaikuttaako oma pompotteleva ajotyyli siihen, kai se keula paremmin pysyy lämpimänä kun on kokoajan liikkeessä. Mä en vaan saa tarpeekseni tosta joustokeulasta. Edelleenkin pompottelen usein ihan huvikseni tasaisella ajellessakin keulaa, kun se on niin kivaa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  3. #2553
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Kylmyys tekee ihan mielenkiintoisia jekkuja joskus. Pari talvea sitten oli ollut yhtenä yönä todella kova pakkasen kiristyminen, tyyliin nollakeleistä -20 asteen tienoille ja enhän minä ollut tietenkään tajunnut pyörälle mitään tehdä. Silloisen kulkineen Recon Goldissa oli todella hyvä lukitus vieläpä tankokaukosäädöllä ja se pääsikin sitten yllättämään.

    Olin ajanut koko alkumatkan hyvin aurattua tietä pitkin ja pitänyt keulan lukossa mutta vähemmän ylläpidetylle tielle siirtyessä ajattelin napsauttaa lukon auki ettei hakkaa käsille niin pahasti. Hämmästys oli suuri kun etupää tipahti kuin hohtimet kaivoon, ajoasennosta tuli vähintäänkin kisakireä ja vedin saman tien pelit seis että mitä ihmettä kävi. Normaalista 100 mm joustomatkasta jäi jäljelle noin 30 mm koska pakkasukko oli pöllinyt paineet ja paennut vuorille. Kiskaisin sen käsin takaisin normimittaan ja laitoin lukon päälle, kotiin päästessä katsoin mitä mittari näytti pakkasessa ja siellä oli joku tyyliin 30 psi eli ei ihmekään että vähän sukelsi. Lopun talvea käytin normilämpötilassa melkein satakiloiselle kuskille tarkoitettuja paineita ja hienosti toimi.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  4. #2554
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.183
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Okei, hyvä tietää, että kylmä voi aiheuttaa noita. Saattaa tosiaan olla, että se lämpeni ajaessa.
    Mulla on yllättävän hyvin pysynyt "normaalina" tuo toistaiseksi kylmälläkin, tämä oli eka kerta kun huomasin tuollaista. Tosin lievää jäyhyyttä olen kyllä huomannut joskus, keula ikäänkuin on vähän "kohmeessa", mutta kaipa se on sitten lämmennyt portaita ryskätessä yms. kun ei ole koskaan vielä jäänyt päälle jäyhyys.
    Tiedä häntä vaikuttaako oma pompotteleva ajotyyli siihen, kai se keula paremmin pysyy lämpimänä kun on kokoajan liikkeessä. Mä en vaan saa tarpeekseni tosta joustokeulasta. Edelleenkin pompottelen usein ihan huvikseni tasaisella ajellessakin keulaa, kun se on niin kivaa.

    Ei se kyllä taida hidasvauhtisessa ajossa juurikaan lämmetä.

  5. #2555
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Lämpeneminen on huono termi, paremminkin se ei kylmene niin paljon jos keula liikkeessä paljon.
    Uskoisin, että vauhdilla ei niinkään tässä merkitystä. Veikkaisin, että vaikka ajaisi todella kovaa keula lukittuna keulan sisällä systeemit on paljon viileämpiä kuin hitaammassa vauhdissa jos keulaa käyttää kokoajan. Kyllähän se liike lämpöä saa aikaan ja estää keulaa hyytyilemästä, ainakin johonkin pisteeseen. Voi olla, että kovilla pakkasilla sama vaikka miten pompottelisi.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  6. #2556
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Rohkenisin epäillä että niin kauan kun ajo on sen kaltaista ettei jarrut lämpene merkittävästi, ei keulan öljytkään lämpene sen kummemmin. Kysehän on siitä että viileämmässä öljyn viskositeetti muuttuu jähmeämpään päin ja sen voitelukyky sekä virtausnopeus vaimentimessa muuttuu. Jos keulan toiminta muuttuu kylmässä ulkolämpötilassa lenkin aikana, öljyllä mennee alkumatkasta pidemmän aikaa päästessään sellaiseen voiteluun, joka tapahtuu lämpimässä käytännössä välittömästi ensimmäisillä pumppauksilla.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #2557
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Juuri siksi sanoinkin, että olisi osuvampaa todeta, että keula ei niin helposti jäähdy/hyydy jos sitä kokoajan aktiivisesti käyttää vrt jos se on lukittuna tai vähemmällä käytöllä (ajetaan tasaista tietä).
    Olen nyt kylmillä ilmoillakin ajellut mm. portaissa, eikä siellä ole vielä kertaakaan tullut tunnetta, että keula olisi jähmeä. Sensijaan kun olen ajanut tasaisella samassa lämpötilassa tai jopa hieman vähemmän viileässä on keula tuntunut jähmeämmältä kun olen sitä tarvinnut vaikka kiven ylitykseen tms. Minusta tälle looginen selitys tuntuisi olevan, että keula ei pääse viilenemään samassa määrin esim porrasrymistelyssä, eikä siksi muutu jähmeäksi.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  8. #2558
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Juuri siksi sanoinkin, että olisi osuvampaa todeta, että keula ei niin helposti jäähdy/hyydy jos sitä kokoajan aktiivisesti käyttää vrt jos se on lukittuna tai vähemmällä käytöllä (ajetaan tasaista tietä).
    Olen nyt kylmillä ilmoillakin ajellut mm. portaissa, eikä siellä ole vielä kertaakaan tullut tunnetta, että keula olisi jähmeä. Sensijaan kun olen ajanut tasaisella samassa lämpötilassa tai jopa hieman vähemmän viileässä on keula tuntunut jähmeämmältä kun olen sitä tarvinnut vaikka kiven ylitykseen tms. Minusta tälle looginen selitys tuntuisi olevan, että keula ei pääse viilenemään samassa määrin esim porrasrymistelyssä, eikä siksi muutu jähmeäksi.
    Vaikeaa kyllä allekirjoittaa hydrauliikan opiskelijana tuota liiketeoriaa. Voitelulla kuitenkin pyritään minimoimaan kitkaa ja sen lämmön syntyminen siten on aika pientä. On totta, että jatkuvasti tapahtuva joustoliike aiheuttaa lämpöä. Kyse kuitenkin on siitä, että kuinka paljon sitä lämpöä aiheutuu. En usko, että vaikka pneumaattinen sylinteri kokoonpuristaakin ilmaa niin siitä syntyvä lämpömäärä on näin pienissä sylintereissä vielä aika marginaalinen. Lisäksi kun otetaan huomioon, että sylinterimateriaali on metallia niin lämmönjohtokyky pois joustohaarukasta on erinomainen. Lisääntynyt liike myös lisää lämmönjohtumista kun lämpimämmät sisäosat luovuttavat lämpöä öljylle ja kylmille ulkopinnoille. Keulassa jäähdytyksessä oleva pinta-ala on niin suuri, että lämpö karkaa nopeasti lämpötilan eron ollessa suuri. Taka-iskarilla toivoa sen sijaan aktiivisella käytöllä on enemmän jos siihen kohdistuu merkittäviä voimia ja pinta-ala on pieni. Varmasti jousikäyttöiset taka-iskarit ovat kylmissä olosuhteissa varmempitoimisia.

    Niinkuin jo CamoN tuotta ylhäällä fiksusti vastasi niin lämpötilan muutos vaikuttaa hydraulinesteen viskositeettikäyrään. Vaikutus kritikalisoituu yleensä noin -15C paikkeilla, jollei käytössä ole arktisen luokituksen öljyjä joilla pärjätään hyvin -35C asti. Exponentaalisesti kasvava viskositeetti voi aiheuttaa täydellisen öljyn jämähtämisen ja siten keulan rikkoutumisen. Toisena asiana pitäisi ottaa huomioon, että keuloissa käytettävät tiivisteet kuten nitriilikumista valmistettavat o-renkaat eivät ole suunniteltu erityisesti pakkasta varten. Myös näiden reaktiivisuus ja elastisuus heikkenee tuolla -15 C paikkeilla voimakkaasti.

    Tietenkin jos tilalle vaihtaa sopivalla viskositeettikäyrällä varustettuja öljyjä niin eiköhän tuo keula pelaa kovillakin pakkasilla.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  9. #2559
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Ymmärrän, enkä minä suinkaan kuvittele, että keula tuottaisi mitään kovia lämpömääriä liikkeessäkään, ajattelen lähinnä, että jollakin on selitettävä keulan parempi, sulavampi toimivuus kun se on kovassa käytössä vs. kun se on ollut levossa näillä ilmoilla. Ero on joskus hyvinkin selvä, samoin kuin ero aktiviteetissa, lähes paikallaan vs. jatkuvassa kovassa liikkeessä. En itse keksi parempaa selitystä kuin, että tämän täytyy johtua kovemmasta lämmöntuotosta, joka estäisi keulaa viilenemästä tietyn pisteen yli, jolloin se alkaa muuttua toiminnaltaan jähmeämmäksi.

    Kiitos muuten Greycap, kun kerroit tuosta pakkasella ilman katoamisesta. En olisi tuohon osannut varautua. Täytyy itsekin pitää silmällä keulan toimintaa ja varmaan joutuu jossain vaiheessa lisäämään ilmaa.
    Nana muokkasi tätä : 07.11.2015 at 18.13
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  10. #2560
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Käsitääkseni ilma puolella tiivisteet tuovat lämpöä ilma puolelle, vartin ajon jälkeen paineet on noussut normiin, ainakin itsellä, tänä vuonna ajan kyllä typellä.
    Öljy puoli kuumenee huomattavasti enemmän, siksi mopo puolella on säiliöt tuotu letkulla viileempään paikkaan, ei meinaan ajon jälkeen kannata hypistellä, tulee rakko helposti sormiin.

  11. #2561
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    87
    Nyt löytyi itselle ylitsepääsemätön asia, pitäisi tilata takaiskariin uusi jousi. Iskari on Rockshoxi:n vivid r2c 267x89mm. Vakiojousessa on merkinnät 225x3.5. Ei meinaa tuommoista 3.5 jousta löytyä mistään? Crc:llä on kyllä nukeproofin jousia mutta ne ei meinaa mennä rockshoxiin ilman väkivaltaa. Onko kellään käytännön kokemusta?

  12. #2562
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565

  13. #2563
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    87
    No niin onki! Kiitos��

  14. #2564
    Minkälaista oilia tommonen rockkarin keula syöpi? tyhmänä kysyisin vielä että mistä sitä survotaan sisään vai ihan liukuvartta pitkin lorotellaan? Sateella keula toimii ku unelma mutta muuten on vähän nihkeä tappaus.

  15. #2565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeppistäjee Katso viesti
    Minkälaista oilia tommonen rockkarin keula syöpi? tyhmänä kysyisin vielä että mistä sitä survotaan sisään vai ihan liukuvartta pitkin lorotellaan? Sateella keula toimii ku unelma mutta muuten on vähän nihkeä tappaus.

    http://www.bike-discount.de/en/buy/r...6171/wg_id-205 Otat alajalat pois ja huolllat ne ja uusit tiivisteet ja vaahtomuovirenkaat jos ovat hapertuneet. Sitten ruiskulla työnnät 5ml tuota jalkoihin ennen pulttien kiinnittämistä pulttireijistä.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  16. #2566
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    10
    Mitenkäs usein noita öljyjä pitäisi vaihtaa? Jos valmistaja ohjeistaa vaikka 50 tuntia öljynvaihtoväli niin tarkoittaako se alajaloissa olevaa öljyä vai koko keulan/iskarin huoltoa? Tässä kyselen kun tuo liukuputkien voiteluöljyn vaihto onnistuu itseltäkin mutta mitään sen suurempaa remonttia en itse ala tekemään.

  17. #2567
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ mikähän keula kyseessä ? Ei ainakaan Fox Vanilla R ja Rock Shox Reba Team ole vaikeita kun ei pura kokonaan pikkuosiksi. Molemmista saa kyllä valutettua öljyt pois pelkästään pudottamalla alajalat.

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  18. #2568
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    10
    Keula on RS Pike ja peräpäässä RS Monarch. Kummastakin olen noi liukuputken öljyt vaihtanut. Onko siis muuta öljyä tai muita huoltoja mitä kannattaa tehdä säännöllisesti?
    Wes-Q muokkasi tätä : 10.11.2015 at 14.45

  19. #2569
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wes-Q Katso viesti
    Mitenkäs usein noita öljyjä pitäisi vaihtaa? Jos valmistaja ohjeistaa vaikka 50 tuntia öljynvaihtoväli niin tarkoittaako se alajaloissa olevaa öljyä vai koko keulan/iskarin huoltoa? Tässä kyselen kun tuo liukuputkien voiteluöljyn vaihto onnistuu itseltäkin mutta mitään sen suurempaa remonttia en itse ala tekemään.
    Valmistajan käyttösuositus on 50H alajalkojen huolto ja 100h täyshuolto. Tuota täyshuoltoa tosin hieman epäilen. Kyseessä kuitenkin lähes suljetut järjestelmät niin ei sinne pahemmin paskaa edes pääse. Varmasti riippuu paljon myös siitä millaisessa kelissä pyörällä ajetaan. Aurinkoa ja hyvää keliä vai mutarallia joka kerta.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  20. #2570
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Pahoitteluni jo etukäteen epämääräisestä ja hyvin mielipiteitä jakavasta kysymyksestä...

    Minkä verran pitää satsata iskariin ja keulaan, jotta saa hyvät? Kohteena pienikokoinen ja pienijoustoinen täysjousto, rungon mukana tulee RockShox Ario 6.5x1.5" ja RockShox Recon Gold TK 100mm. Näitä varmaan pääsee päivittämään projektin edetessä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä iskareista tai keuloista. Apua?

    Budjettiraamia: runko maksaa alle 500 (käytetty), kiekot alle 300 (käytetyt) koko pyörän hinnan toivoisin jäävän hyvinkin alle 2000 €. Runko ja kiekot löytyy, kaikki muu pitää haalia kasaan jostain. Hajanaisia tankoja, stemmejä yms. löytynee varastosta pyörimästä.

  21. #2571
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    Pahoitteluni jo etukäteen epämääräisestä ja hyvin mielipiteitä jakavasta kysymyksestä...

    Minkä verran pitää satsata iskariin ja keulaan, jotta saa hyvät? Kohteena pienikokoinen ja pienijoustoinen täysjousto, rungon mukana tulee RockShox Ario 6.5x1.5" ja RockShox Recon Gold TK 100mm. Näitä varmaan pääsee päivittämään projektin edetessä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä iskareista tai keuloista. Apua?

    Budjettiraamia: runko maksaa alle 500 (käytetty), kiekot alle 300 (käytetyt) koko pyörän hinnan toivoisin jäävän hyvinkin alle 2000 €. Runko ja kiekot löytyy, kaikki muu pitää haalia kasaan jostain. Hajanaisia tankoja, stemmejä yms. löytynee varastosta pyörimästä.

    Unohda kokojuttu. Saat halvemmalla paremman, kun tilaat vaikka radonin tai canyonin 2000€. Tuo osista rakentaminen tulee aina kalliimmaksi, kun valmis peli. Eri asia on, jos valmis fillari ei kelpaa.

  22. #2572
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Ja projekti on projekti. Valmiissa on aika tavalla se ongelma, että alamittainen saa vain haaveilla mukavan kokoisesta pyörästä, vanhemmista malleista löytyy vielä soveltuvan pientä kokoa kääpiöillekin.

    Mutta mielellään ottaisin vastauksia kysymykseen, en vinoilua tai täystyrmäystä.

  23. #2573
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Hieman epäselvästi ilmaistu "rungon mukana tulee" ja sitten "runko ja kiekot löytyy".
    Mikäli sulla siis on jo runko + iskari, keula ja kiekot, niin sittenhän ei tosiaan paljoa puutu.

    Recon on ihan ok keula ja joustomatka on todennäköisesti säädettävissä 80 / 100 / 120 mm.
    Mikäli ei ole tarvetta tuolle TK lukitukselle, niin siihen kannattaa vaihtaa parempi iskunvaimenninpatruuna, jolla saa säädettyä sisäänpäin vaimennusta, jolloin haarukka on esim. jäykempi polkiessa, mutta kuitenkin niin, että täysi jousto on käytössä kun tulee isompia iskuja.

    Se minkä laskee hyväksi, riippuu aika pitkälti käyttötarkoituksesta ja mitä säätöjä kaipaa.
    Jos rungossa on jo iskarit, niin katsot sopivat loput osat ja ajamaan, sillä se parhaiten selviää pitääkö niille iskareille tehdä jotain vai riittävätkö olemassaolevat.

    Mikäli sitten on tarve päivittää, niin uutena nuo iskarit ja etenkin keulat ovat melko suolaisen hintaisia verrattuna siihen, että ne tulisivat valmiiksi kasatun pyörän mukana, mutta onneksi on fillaritori

  24. #2574
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t3mppu Katso viesti
    Hieman epäselvästi ilmaistu "rungon mukana tulee" ja sitten "runko ja kiekot löytyy".
    Mikäli sulla siis on jo runko + iskari, keula ja kiekot, niin sittenhän ei tosiaan paljoa puutu.

    Recon on ihan ok keula ja joustomatka on todennäköisesti säädettävissä 80 / 100 / 120 mm.
    Mikäli ei ole tarvetta tuolle TK lukitukselle, niin siihen kannattaa vaihtaa parempi iskunvaimenninpatruuna, jolla saa säädettyä sisäänpäin vaimennusta, jolloin haarukka on esim. jäykempi polkiessa, mutta kuitenkin niin, että täysi jousto on käytössä kun tulee isompia iskuja.

    Se minkä laskee hyväksi, riippuu aika pitkälti käyttötarkoituksesta ja mitä säätöjä kaipaa.
    Jos rungossa on jo iskarit, niin katsot sopivat loput osat ja ajamaan, sillä se parhaiten selviää pitääkö niille iskareille tehdä jotain vai riittävätkö olemassaolevat.

    Mikäli sitten on tarve päivittää, niin uutena nuo iskarit ja etenkin keulat ovat melko suolaisen hintaisia verrattuna siihen, että ne tulisivat valmiiksi kasatun pyörän mukana, mutta onneksi on fillaritori
    Juu, käytetty 2011 runko, jossa mukana nuo alkuperäiset iskari ja keula. Kiekot hankittu torilta. Paljon ei puutu, mutta ihan tarpeeksi siihen, ettei sitä ihan ajamaan pääse Muuten kommenttisi on juuri sitä mitä kaipaan, mielipidettä mukana tulevista osista, vihjeitä mahdollisiin modauksiin ja mielipide vielä hullun aikeesta päivittää osia. Onkohan vielä jotain mitä pitää erityisesti välttää?

    Toria kytätään kovasti...

  25. #2575
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    Juu, käytetty 2011 runko, jossa mukana nuo alkuperäiset iskari ja keula. Kiekot hankittu torilta. Paljon ei puutu, mutta ihan tarpeeksi siihen, ettei sitä ihan ajamaan pääse Muuten kommenttisi on juuri sitä mitä kaipaan, mielipidettä mukana tulevista osista, vihjeitä mahdollisiin modauksiin ja mielipide vielä hullun aikeesta päivittää osia. Onkohan vielä jotain mitä pitää erityisesti välttää?

    Toria kytätään kovasti...
    Kannattaa tarkistaa / huoltaa ne iskarit, pelkällä kovalla ajolla ainakin keulan saa melko kauheaan kuntoon..

    Etenkin keula kerää sisäänsä likaa ja liukuputkien öljyt katoavat käytössä.
    Rockshox:lla on hyvät ja kattavat ohjeet noiden kamojen huollosta ja purkamisesta.

    Helpoimmillaan keulan kanssa riittää kun irrottaa alajalat ja putsaa jalat, liukuputket, pölytiivisteet yms. sekä lisää uudet öljyt.
    Isompaan huoltoon on sitten syytä hankkia tiivistesetti.

    Huollon määrän tarve riippuu toki käytöstä ja koska viimeksi huollettu, mutta nuo jalat on niin helppo ottaa irti + sinne väliin sitä p*skaa eniten kertyy.
    Näistä keulojen huolloista on tässä säikeessä paljon enemmänkin infoa.

    Vähän off-topikkia, mutta takavaihtaja kannattaa ehdottomasti olla ns. kytkimellinen versio jos on tarkoitus ajaa maastossa, eli Shimano Shadow+ tai Sram Type2. Voimansiirrosta sitten enempi omissa säikeissään.

  26. #2576
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Tuohon viikon vanhaan keulanlämpenemishommaan tuli tarve viisastella. Kyllä se liike vaikuttaa öljyn lämpöön. Se lämmöntuoton juttu ei ole tiivisteiden kitkoissa tai kaasunpuristelussa, vaan siinä että iskunvaimennin nimenomaisesti muuttaa liikettä lämmöksi kun öljyä pakotetaan kuristimen läpi.
    Karkeasti, sisäänjoustossa jousi jemmaa osan energiasta ja vaimennin muuttaa osan lämmöksi. Paluuliikkeen hallittuna pitääkseen, iskari muuttaa vielä jouseen varastoituneen energian lämmöksi iskarin auetessa. Toki ilma/kaasujousi hukkaa pikkaisen jääkaappiefektin vuoksi.
    Hahmottelulasku fiktiivisillä, mutta sinneppäin olevilla arvoilla: keskimääräistä vaimennusvoimaa 50N, joustoliike portaan kohdalla 10cm, 100 porrasta. 1Nm (tää ei ole vääntöä, vaan voimamatka)= 1Joule. 100*0,1*50=500J. Eli siis sekunnin ajaksi 500 wattia. Eli jos vanhan ajan hehkulamppua pitäisi kymmenisen sekuntia upotettuna mukiin jossa on ne pari-kolme desiä öljyä jotka siellä vaimentimessa suhaa. Lämpiää juu.

  27. #2577
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.183
    Ja kun noilla fiktiivisillä arvoilla vielä muistaa että 500 joulea jakautuu sadan portaan ajamisen ajaksi. Josko vaikka puoleen minuuttiin ajaa niin päästään 16,7wattiin. Ja asiaa erillä tapaa tarkasteltuna kahden kilon keula fiktiivisillä arvoillac=0,5 kJ/kgC. Tuolla 500 joulella puolen asteen verran. Meneekin jo vaikeemmaksi laskea paljonko se samassa ajassa ehtii ympäristöön luovuttaa lämpötilaa samassa ajassa

    Eli teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei merkittäviä, ainakaan perus porrasspedeilyssä kun ajetaan se viisi porrasta kerrallaan. Kyllähän se tieten oikeassa DH-ajossa lämpenee, mutta porraspedeilyssä tuskin.

  28. #2578
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Teoria lämpenemisestä meni täysin oikein, fiktiiviset arvot taas pahasti pieleen fillarin kohdalla. Portaita ajamalla joustoliike ei ole lähelläkään 10cm 50N vaimennusvoimalla. 160mm keula, minimaalinen vaimennus ja älytön pumppaaminen – silti epäilen pääseväni 10cm joustomatkaan.

    Joskus 110mm keulalla ja alkuperäisillä, eli kylmässä jähmettyvillä öljyillä olen kokeilut pystyisikö lämpimältä lähtemällä ja keulaa kovasti pompottamalla pitämään sen toiminta yllä edes hiukan pitempään – niin ei, jähmettyy täsmälleen samassa ajassa, kuin tasaisella ajamalla. Noin parissa minuutissa pikkupakkasella.

    Väittäisin, että itse en ainakaan kykene lämmittämään keulaa edes vaimentimen kohdalla kahta astetta. Nimittäin myös sen jälkeen kun sain keulaa toimimaan oikeilla öljyillä kylmässä yhtä hyvin, kuin kesällä, en ole huomannut mitään merkkejä keulan lämpenemisestä edes vaimentimen kohdalla. Pikkupakkasella heti kun lumihiutaleet lakkaavat sulaamasta rungolla niin ne myös lakkaavat sulaamasta keulallakin. Ja tuolla kahden asteen lämpenemisellä (mihin siis en usko ikinä pääseväni) ei ole yhtään mitään vaikutusta keulan toimintaan.

  29. #2579
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Saamiboy laski ihan oikein, en vaan keksinyt havainnollistusta tuolle teholle. Fiktiiviset arvot oli valittu lähinnä päässälaskuhelppouden ehdoilla.Ei siellä kovin keskitehoa tosiaan ole, mutta monessa konstruktiossa vaimennin on toisen liukuputken sisällä, joten lämmönluovutuspinta-ala suoraan ulkoilmaan on suht pieni. Öljyn lämpöhän se viskositeetti-indeksn kautta vaimennukseen vaikuttaa ja öljyn virtausvastuksella se vaimennus tehdään.
    Mutta joo, tämä oli tämmöinen teoreettinen pätemiskohtaus. Niinkuin aiemmin tulkin, pärrässä saa takakepin kuumaksi aika helpolla, fillarin keula on siellä toisessä päässä asteikkoa.

  30. #2580
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Perinteisissä keuloissa, jollaisia itselläni on ollut, liukuputki on kiinni kruunussa, vaimennin liukuputken yläpäässä ja öljyn ja ilman välissä ei ole kuin liukuputken ohut alumiiniseinä. Alumiininen kruunu ja alumiiniset liukuputket jäähdyttävät tehokkaasti, siksi en saa aikaan minkäänlaista lämpenemistä omassa käytössä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •